Omnivisions senaste kamerasensor för mobiltelefoner kan spela in video i 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Tragiskt nog är vi redan där... Alla hipster wannabe-estetmänniskor som går runt med sina iPhones och lägger upp "konstnärliga" hipstagram-bilder på diverse lattemuggar och motljusbilder på parkbänkar etc. kräks på dom!

(en som faktiskt fotar med riktiga kameror)

Tycker då du inte det är värre när du ser någon som springer runt med en canon dslr för 15000+kr och kan lika mycket om fotografering eller om möjligt mindre, än wannabe-estetmänniskorna.

Permalänk
Entusiast

Underbart, ett nytt sätt att sälja telefoner lite dyrare.
Optiken gör att 4K är tämligen onödigt, man får ändå inte direkt mer skärpa för det. Lägg sen till allt damm och skit folk har på sina linser eftersom telefonen förvaras i en ficka.

Vidare kommer ju filmen komprimeras ner till minimal storlek för att inte översvämma mobilens lagring på en halvminut så där rök en till anledning.

Kan de inte bara satsa på att göra 720p eller 1080p bra först? Rullande slutare gör ju att man bli sjösjuk bara man tänker på en mobilfilm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så sant så, hade dom däremot 5 linser samt 5 ccd, skulle dom kunna använda superresolution för att kombinera dom till över 4k.

Permalänk
Medlem

Låter för bra för att vara sant, undrar hur det kommer vara förinspelningskameran, processorn kommer antagligen bli jävligt varm.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Lär väl se ut som 720p ändå. Mer imponerad av Nokias lösning med digital zoom med bibehållen 1080p.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Och det kommer inte bli ett dugg bättre bilder. OPTIKEN! Redan i idag så tar en 14 megapixel system kamera med en bra optik mycket bättre bilder än en kompaktkamera med 18 megapixel ! Optiken i mobiler är ett skämt!

I (system)kamera världen så räknar man effektiva pixlar medan i mobilernas värld så räknar man teoretiska pixlar!

Men som sagt det finnes allt för många hipsters som är korkade noga att gå på det.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

En liten snabb tanke bara, kan man inte utnyttja dom extra pixlarna till en sorts virtuell bildstabilisator. Om man har ett gyroskop i telefonen (vilket jag tror en del smartphones har), så borde man kunnna låsa mot horisonten så att bilden hela tiden flyttas med horisonten i mitten på skärmen. Om man skakar till och filmar några grader snett neråt tex så flyttas horisonten neråd med skärmen. Sen kliper man bara till kanterna runt filmen. Resultatet blir en mobilkamera-film i kanske 1080p istället som ser ut som det har filmats med stativ. Lät det vettigt?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Hahahaha. Så snart blir det alltså en massa skitfoton och skitfilmer tagna, med exakt lika usel kvalité men med många fler pixlar! Amazing!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

När det går att knöka in kvaliteten som motsvarar en 18-55 glugg i en mobiltelefon då kan vi börja prata... samt en sensor som klarar svåra ljusförhållanden... men det är en omöjlighet...

Precis. Mobilfoto/film kan omöjligt bli bra. Det är fysiskt omöjligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Känns lite överdrivet, snart kommer alla kunna köpa en mobil och tro att de är riktiga fotografer och artistiska haha. Nåväl, alltid trevligt att utvecklingen går framåt även fast det kunde ske på mer nödvändiga områden.

Måste iofs tillägga att det finns rätt många som köper sin första DSLR och tror att de helt plötsligt är proffsfotografer också. Särskilt roligt när de inte kan någonting överhuvudtaget om foto, fotar med helautomatik hela tiden och har INGEN aning om vad ens bländare och slutartid är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Varför finns det ingen webcam med sån här sensor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Precis vad jag väntat på - eller kanske inte

Kan dom inte koncentrera sig på viktigare saker såsom batteritid etc?

För detta företag som utvecklar kamera sensorer utvecklar även batterier

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Nokias variant kräver ändå att den blir nästan 1,5 cm tjock. Sen kör de på system ingen vill ha och prestandan är hopplöst dålig. 640*360 på skärmen typ, med singlecore, så det är ju ingen smartphone direkt, om man jämför med modeller som släppts efter 2009...

Enligt rykten så skulle pureview tekniken komma till WP8, det tycker jag ska bli spännande att se iaf. (tror jag läste det på wpcentral)
Edit: Jepp, wpcentral http://www.wpcentral.com/leaked-images-lumia-pureview-windows...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Ser fram emot 4K upplösning. Fast hur länge kommer jag kunna spela in med t.ex en 32GB kort? Och klarar kortet av hastigheten för att spela in? Sen till det största problemet, när jag väl har min 4K video vilken TV kan jag spela upp den på?

Älskar att tekniken går fram, och detta kanske sätter lite mer press på div tillverkare att börja kliva fram med 4K TVs
Vi lär knappast se 4K filmer i någon nära framtid eftersom Bluray fortfarande inte slagit undan DVD. Men tja vem vet?
Skulle vara riktigt maffigt, 4K projektor med 150-200" duk och ett riktigt kraftigt 7.2 system på låt säga 2000W (riktiga watt altså!).
Gärna i 3D också oj oj oj altså!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ser fram emot 4K upplösning. Fast hur länge kommer jag kunna spela in med t.ex en 32GB kort? Och klarar kortet av hastigheten för att spela in? Sen till det största problemet, när jag väl har min 4K video vilken TV kan jag spela upp den på?

Älskar att tekniken går fram, och detta kanske sätter lite mer press på div tillverkare att börja kliva fram med 4K TVs
Vi lär knappast se 4K filmer i någon nära framtid eftersom Bluray fortfarande inte slagit undan DVD. Men tja vem vet?
Skulle vara riktigt maffigt, 4K projektor med 150-200" duk och ett riktigt kraftigt 7.2 system på låt säga 2000W (riktiga watt altså!).
Gärna i 3D också oj oj oj altså!

Beror på vilket format man spelar in i och hur komprimerat det är. För 1080P i systemkameror kan det skilja sig allt mellan 20MB/s och 100+MB/s. Dagens top of the line kort kanske klarar det, eller så använder du bara ett inbyggt flashminne som lär klara det. Frågan är väl snarare om processorn och batteriet pallar haha.

Spela upp det på din 4K TV/Skärm (ryktas ju om att nya 27" iMac kommer ha närmare 5K panel). Eller så ser du bara på en nerskalad version på din vanliga TV. Eller så använder du upplösningen för att croppa eller att ha till image stabilization.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ser fram emot 4K upplösning. Fast hur länge kommer jag kunna spela in med t.ex en 32GB kort? Och klarar kortet av hastigheten för att spela in? Sen till det största problemet, när jag väl har min 4K video vilken TV kan jag spela upp den på?

Älskar att tekniken går fram, och detta kanske sätter lite mer press på div tillverkare att börja kliva fram med 4K TVs
Vi lär knappast se 4K filmer i någon nära framtid eftersom Bluray fortfarande inte slagit undan DVD. Men tja vem vet?
Skulle vara riktigt maffigt, 4K projektor med 150-200" duk och ett riktigt kraftigt 7.2 system på låt säga 2000W (riktiga watt altså!).
Gärna i 3D också oj oj oj altså!

I princip exakt det systemet körs i vizualiserings studio på kth. 4k projektor(2st för att köra 3d) backprojection på 4x2.2 m duk, touchscreen. Riktigt fräsht, även om touchscreen inte alltid är helt optimalt på så stora skärmar...

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av X1t:

I princip exakt det systemet körs i vizualiserings studio på kth. 4k projektor(2st för att köra 3d) backprojection på 4x2.2 m duk, touchscreen. Riktigt fräsht, även om touchscreen inte alltid är helt optimalt på så stora skärmar...

*drool* Kan inte tänka mig att det var billigt någonstans Det skulle vara fränt att ha den anläggningen och titta Fast Five på. Mumma!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

En liten snabb tanke bara, kan man inte utnyttja dom extra pixlarna till en sorts virtuell bildstabilisator. Om man har ett gyroskop i telefonen (vilket jag tror en del smartphones har), så borde man kunnna låsa mot horisonten så att bilden hela tiden flyttas med horisonten i mitten på skärmen. Om man skakar till och filmar några grader snett neråt tex så flyttas horisonten neråd med skärmen. Sen kliper man bara till kanterna runt filmen. Resultatet blir en mobilkamera-film i kanske 1080p istället som ser ut som det har filmats med stativ. Lät det vettigt?

Eller så behandlar du filmen med deshaker i virtualdub:
http://www.youtube.com/watch?v=GaPNf2Rk4qQ

Den gör i princip så som du beskriver, men använder sig enbart av bildens innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av triDave:

Tycker då du inte det är värre när du ser någon som springer runt med en canon dslr för 15000+kr och kan lika mycket om fotografering eller om möjligt mindre, än wannabe-estetmänniskorna.

Jo absolut, men oavsett vad så är ju optiken i en (D)SLR fortfarande bättre även om personen i fråga aldrig skulle komma på tanken att sätta kameran i annat läge än "auto". Att förstå relationen mellan ISO/bländaröppning/slutartid och sätta dessa i kameran är ingen rocket science så jag förvånas över folks lathet... Jag skulle dock inte säga att jag är speciellt duktig fotograf då jag har svårt att komponera bilderna som jag vill men jag kan åtminstonne grunderna och lite där till och det ser jag nästan som en skyldighet att lära mig för att motivera köpet av en i mina mått mätt dyr utrustning.