Partnertillverkare arbetar på "Radeon HD 7970 X2" med dubbla grafikprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Partnertillverkare arbetar på "Radeon HD 7970 X2" med dubbla grafikprocessorer

Nya uppgifter gör gällande att partnertillverkare inte nöjer sig med AMD:s kommande Radeon HD 7990, utan arbetar på egna varianter med dubbla grafikprocessorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag trodde det stod 7990 x2 ett tag, quad cf på ett kort WOW.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simplified:

Borde inte 2x 7970 vara 7990?

Inte säker men, tror det är 2x7950 som blir ett 7990

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

7970X2 blir väl mer sm de äldre 4870X2 mm.
men visst ska bli intressant att se vad dessa olika kort presterar med främst beta drivisar men sedan med mognare drivisar.
DVS om AMD nånsin får ihop sin shit och fixar bra dirvisar.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Borde inte 2x 7970 vara 7990?

Skrivet av SideWinder86:

Inte säker men, tror det är 2x7950 som blir ett 7990

Ja, de brukar vara lite strypta i klockfrekvenserna.
Så är nog fulla antalet radeon-kärnor, men klockan från 7950 på GPUn.

Men 7970x2 GHz Edition låter som ett rejält grafikkort.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Låter som ett grymt kort synd att det troligen blir så himla dyrt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationära: Fractal Design - Arc # Intel core i5 2500k # Asus p8p67 # Corsair Vengeance 2*2Gb # Asus 6870 dc # Corsair HX 650W # Förberedd för ssd(Coming soon.................in Arc)
Bärbara: skärm 17". Cpu: 1,9Ghz intel certino. Gpu: Nvidia 6100. Hdd: 80Gb
Modda det som går och det som inte kan moddas ska moddas lite till

Permalänk

stuttering deluxe x2

Permalänk
Medlem

Mmm
Ska bli intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Borde inte 2x 7970 vara 7990?

Varför frågar du? Artikeln, som är på drygt 150 ord, berättar i klartext varför inte "7970 X2 borde vara 7990".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Låter himla trevligt, beroende på vad priset landar på kanske man köper ett sådant och kör trifire med mitt 7970:P

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv

Personligen hoppas jag på att AMD lägger resurserna på att få fram HD8900-serien snabbare istället. HD7900-serien är fem månader gammal nu och det börjar bli dags för en ny serie eller åtminstone uppdaterade modeller i den befintliga serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Personligen hoppas jag på att AMD lägger resurserna på att få fram HD8900-serien snabbare istället. HD7900-serien är fem månader gammal nu och det börjar bli dags för en ny serie eller åtminstone uppdaterade modeller i den befintliga serien.

Det gör dom säkert redan, denna artikel handlade om vad partnertillverkarna gör.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Det gör dom säkert redan, denna artikel handlade om vad partnertillverkarna gör.

Fo3

De flesta är nog intresserade av nya singelGPU-kort och inte fler dualGPU-lösningar. Att slösa resurser på ytterliggare dualGPU-kort med kärnor som i dagsläget ligger efter konkurrenten känns rätt bortkastat. Bättre lägga allt detta på att få fram uppdaterade/nya produkter istället. Partnertillverkarna kan säkert snabba på även detta på något vis.

Permalänk
Inaktiv

Så ska de låta.. kör över Nvidia!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RzrTrek:

Så ska de låta.. kör över Nvidia!

Genom att släppa ett kort som slår rekord i microstuttering!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Så ska de låta.. kör över Nvidia!

Man kan ju alltid hoppas att de kan utmana så det blir prissänkningar, men det är nog en svår utmaning.

Gtx 680 är snabbare än 7970 i standardutförande och är det dessutom med mindre ström-förbrukning. Den enda chansen Amd egentligen har är väl att de trissar upp klocken på 7990 så pass att den slår 690 i prestanda, men då kommer de antagligen få problem med värme utvecklingen på kortet. Och måste då sätta in väldigt bra kylning och de kommer antagligen i så fall resultera i att det blir ett riktigt oljuds-monster som 6990 all over again. Fast 7000-serien har ju större bandbredd på sina minnen så de kanske hittar på något finurligt där som gör att de lyckas gå förbi 690 med ok ljudnivå. Sen får man ju bara hoppas för alla som planerar göra ett köp att de lyckas göra något åt sina (i min personliga åsikt) ohyggliga micro-stuttering problem.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

De flesta är nog intresserade av nya singelGPU-kort och inte fler dualGPU-lösningar. Att slösa resurser på ytterliggare dualGPU-kort med kärnor som i dagsläget ligger efter konkurrenten känns rätt bortkastat. Bättre lägga allt detta på att få fram uppdaterade/nya produkter istället. Partnertillverkarna kan säkert snabba på även detta på något vis.

Jag hoppas du förstår att det tar längre tid än en månad att utveckla, testa och producera grafikkort, va? AMD har antagligen jobbat på både på 7990 och 8xxx ett bra tag vid det här laget.
Bara för att Nvidia var först ut med ett dubbelkort så är det väl dumt av AMD att låta bli att lansera sitt?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Genom att släppa ett kort som slår rekord i microstuttering!

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr blir det nog så.
Satt på ett 4870x2 i tre år, och kände hela tiden att det inte flöt så som det borde. Inte fören nu när sweclockers tittade närmre på micostuttering, visste jag varför.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av asphyxie:

Jag hoppas du förstår att det tar längre tid än en månad att utveckla, testa och producera grafikkort, va? AMD har antagligen jobbat på både på 7990 och 8xxx ett bra tag vid det här laget.
Bara för att Nvidia var först ut med ett dubbelkort så är det väl dumt av AMD att låta bli att lansera sitt?

Jag har inte påstått att det tar en månad att få ut grafikkort. Självklart tar det längre tid än så och förhoppningsvis har AMD kommit en bra bit på vägen. Nu är det dock inte endast AMD som är inolverad i tillverkningen av grafikkort utan även TSMC samt partnertillverkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Genom att släppa ett kort som slår rekord i microstuttering!

Skickades från m.sweclockers.com

haha, skulle precis säga det.... gogo AMD! you can do it! microstutter världs rekord inc!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Genom att släppa ett kort som slår rekord i microstuttering!

Skickades från m.sweclockers.com

Säg mig en enda lösning som involverar 2 GPU:er eller fler som INTE lider av Microstuttering?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säg mig en enda lösning som involverar 2 GPU:er eller fler som INTE lider av Microstuttering?

Kolla GTX590 vs 6990. Crossfire är inte direkt bäst om man säger så, AMD har en del att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säg mig en enda lösning som involverar 2 GPU:er eller fler som INTE lider av Microstuttering?

Nvidias Kepler ska visst ha löst det.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3038?k=32aca361ccc3d... talar väl sitt tydliga språk. Har själv suttit på en cf lösning och har bara att tillägga: aldrig mer !!.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Jag hoppas du förstår att det tar längre tid än en månad att utveckla, testa och producera grafikkort, va? AMD har antagligen jobbat på både på 7990 och 8xxx ett bra tag vid det här laget.
Bara för att Nvidia var först ut med ett dubbelkort så är det väl dumt av AMD att låta bli att lansera sitt?

Skulle säga att det gäller lite både och, kan de inte släppa ett kort som kan konkurrera med nVidias 690 så ser det mest dumt ut att komma med ett långsammare kort som dessutom verkar lida av avsevärt större micro stuttering än konkurrenten för ett liknande pris. Det jag ser skulle kunna vara lockande är om det går att lansera kortet till ett betydligt lägre pris än GTX 690, dock så har Tahitikretsen fler transistorer och en större krets vilket borde peka på högre tillverkningskostnader, därav tror jag att det kan vara ett strategiskt misstag att lansera en produkt som inte kan ge GTX 690 en tillräckligt tuff match.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Skulle säga att det gäller lite både och, kan de inte släppa ett kort som kan konkurrera med nVidias 690 så ser det mest dumt ut att komma med ett långsammare kort som dessutom verkar lida av avsevärt större micro stuttering än konkurrenten för ett liknande pris. Det jag ser skulle kunna vara lockande är om det går att lansera kortet till ett betydligt lägre pris än GTX 690, dock så har Tahitikretsen fler transistorer och en större krets vilket borde peka på högre tillverkningskostnader, därav tror jag att det kan vara ett strategiskt misstag att lansera en produkt som inte kan ge GTX 690 en tillräckligt tuff match.

Hur många har egentligen vetskap om microstuttering? Jag kan inte påstå att jag letat, men det enda testet jag vet om är det Sweclockers har publicerat som dessutom bara är en liten notis i en grafikkortsrecension. Bortser man från microstuttering och endast mäter FPS ligger AMD väldigt bra till och har säkert potential att göra ett "bättre" kort än Nvidia i den aspekten. Dock kommer kortet antagligen dra mer ström än GTX 690, men återigen är det inte många som vet om det (eller ens bryr sig).

AMD och tillverkarna av deras grafikkort kommer definitivt kunna lura den stora massan och tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Hur många har egentligen vetskap om microstuttering? Jag kan inte påstå att jag letat, men det enda testet jag vet om är det Sweclockers har publicerat som dessutom bara är en liten notis i en grafikkortsrecension. Bortser man från microstuttering och endast mäter FPS ligger AMD väldigt bra till och har säkert potential att göra ett "bättre" kort än Nvidia i den aspekten. Dock kommer kortet antagligen dra mer ström än GTX 690, men återigen är det inte många som vet om det (eller ens bryr sig).

AMD och tillverkarna av deras grafikkort kommer definitivt kunna lura den stora massan och tjäna pengar.

Håller med om att den stora massan inte har någon koll på sådana saker men min känsla är att kort i de prisklasserna som HD 7990 och GTX 690 håller sig i mestadels tilltalar entusiaster och är till för att ge tillverkarna skrytmöjligheten att de har världens snabbaste grafikkort. Nåja, lanseras HD 7990 ska det bli intressant och se hur det står sig men det faktum att HD 7970x2 planeras bland partnertillverkarna känns som en indikation på att HD 7990 inte kommer vara tillräckligt kraftfullt för att slå GTX 690 på fingrarna. Skulle vara trist om AMD blev helt omsprugna på det absoluta toppskicktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Hur många har egentligen vetskap om microstuttering? Jag kan inte påstå att jag letat, men det enda testet jag vet om är det Sweclockers har publicerat som dessutom bara är en liten notis i en grafikkortsrecension. Bortser man från microstuttering och endast mäter FPS ligger AMD väldigt bra till och har säkert potential att göra ett "bättre" kort än Nvidia i den aspekten. Dock kommer kortet antagligen dra mer ström än GTX 690, men återigen är det inte många som vet om det (eller ens bryr sig).

AMD och tillverkarna av deras grafikkort kommer definitivt kunna lura den stora massan och tjäna pengar.

Både tomshardware och techreport har tagit upp det, båda kom fram till att nvidia sli var bättre på att visa jämna "frame times" och detta var innan 600-serien släpptes som i princip helt eliminerar problemet. Jag skulle säga att "micro stuttering" börjar bli ett allt mer vedertaget begrepp, i alla fall i entusiast kretsar och jag tror att de är kraftigt överrepresenterade bland dem som överväger multi-gpu lösningar.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säg mig en enda lösning som involverar 2 GPU:er eller fler som INTE lider av Microstuttering?

GTX 690? Det är absolut inom felmarginalen mot ett single GTX 680. GTX 690 är dessutom bättre än single 7970 och det talar väl sitt tydliga språk imo. För mig kommer det att bli ett GTX 690 just pga det samt den fina prestandan och lägre ljudnivå mot GTX 680.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säg mig en enda lösning som involverar 2 GPU:er eller fler som INTE lider av Microstuttering?

GTX 690? Det är absolut inom felmarginalen mot ett single GTX 680. GTX 690 är dessutom bättre än single 7970 och det talar väl sitt tydliga språk imo. För mig kommer det att bli ett GTX 690 just pga det samt den fina prestandan och lägre ljudnivå mot GTX 680.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Om man nu ska gå in på topic igen istället för att jämföra andra kort; Borde inte x2 lösningar från tredjepartstillverkare kräva andra drivrutiner än de som AMD släpper? 6990 har ju tex haft sin egen värld av optimeringar och fixar sen det släpptes, om man jämför med crossfire-lösningar. AMD lär ju dessutom inte lägga ner nå jobb på att få tredjeparts tillverkarnas påhitt att funka, utan satsar väl på sitt eget 7990.

Men ja, ett inofficiellt x2 kort hade väl kanske tekniskt sett funkat mer som 2 singelkort i crossfire, jämfört med AMD's motsvarighet som brukar bli mer skräddarsytt även i drivrutinerna. Återstår väl att se vad som presterar bäst Hoppas AMD går vidare med sina "Ubermode"-bios för att få den där riktiga grund-prestandan.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro