Permalänk
Medlem

Raspberry Pi + XBMC

Jag har äntligen fått min Raspberry Pi efter många månaders väntan. Jag tänkte att jag packar upp den för er, visar er lite bilder och försöker sedan starta upp XBMC på den.

Jag kan bekräfta att denna lilla dator klarar av 1080p filmer utan problem!

Har ni frågor svarar jag gärna på dom i kommentarsfältet!

Här får ni lite högupplöst mobilfilm på hur det flyter och hur XBMC på Pi fungerar. Jag visar även hur filmuppspelning i HD fungerar.

Raspberry Pi + XBMC

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

Härligt, önskar att man kunnde få en sån. Helt omöjligt Tack för informationen, mycket bra. Vänta på mera nu....

EDIT: Bra tagna bilder, röd ethernet sladd var kanske inte snyggast

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Grymt häftig liten pryl, när de blir lättare att få tag på blir det ett köp!

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen på en sådan. Då blir det nog att köpa till ett sådant här chassi

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Härligt, önskar att man kunnde få en sån. Helt omöjligt Tack för informationen, mycket bra. Vänta på mera nu....

EDIT: Bra tagna bilder, röd ethernet sladd var kanske inte snyggast

Roligt att du gillade det! Slängde bara ihop det snabbt med kablar som fanns tillhands, så en mer permanent lösning där den inte bara liggger på golvet kommer senare

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

För en som inte är så insatt i xbmc, var du tvungen att ladda ner en speciell verision? Och var du tvungen att installera det på minnet eller hur gjorde du?

Är så sjukt sugen på att köpa en, direkt när det blir lättare att få tag på slänger jag iväg en beställning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Rasberry Pi - När sladden är det som tar mest plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

För en som inte är så insatt i xbmc, var du tvungen att ladda ner en speciell verision? Och var du tvungen att installera det på minnet eller hur gjorde du?

Är så sjukt sugen på att köpa en, direkt när det blir lättare att få tag på slänger jag iväg en beställning

Skickades från m.sweclockers.com

Det var lite krångligare innan då man fick kompilera ihop en OpenELEC version själv. Men nu har grabbarna på raspbmc.com gjort ett fantastiskt jobb och satt ihop en .img fil som du kan flasha direkt på sd-kortet och bara köra. Det är en speciell version för just raspberry pi, funkar utmärkt!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Det var lite krångligare innan då man fick kompilera ihop en OpenELEC version själv. Men nu har grabbarna på raspbmc.com gjort ett fantastiskt jobb och satt ihop en .img fil som du kan flasha direkt på sd-kortet och bara köra. Det är en speciell version för just raspberry pi, funkar utmärkt!

Låter ju verkligen super! Längtar tills jag också kan få tag i en

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Min Raspberry Pi är på gång hem till mig!

Tänkte höra hur mycket det flyter i menyer osv, har fått för mig att XMBC inte flyter allt så bra i tex Apple TV.. tänkte höra med Raspberry pi

Funderar dock på att köra FreeBSD på min pi Unix <3

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

5p helt klart, skulle verkligen vilja ha en sån liten cool manick. Fler bilder önskas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Min Raspberry Pi är på gång hem till mig!

Tänkte höra hur mycket det flyter i menyer osv, har fått för mig att XMBC inte flyter allt så bra i tex Apple TV.. tänkte höra med Raspberry pi

Funderar dock på att köra FreeBSD på min pi Unix <3

Man ska inte säga att det flyter jättebra, då ljuger man. Men man kan väl säga att det flyter över förväntan för min del iaf. Det är ingen superdator, utan en liten instegsdator för programmering. Har man höga förväntningar på att detta ska vara någon form av vanlig dator i miniformat kommer man bli besviken. Men för att vara så otroligt liten och köra XBMC är den mycket kraftfull!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Two and a half men blir nog aldrig gammalt väldigt imponerande att en sån liten sak kan spela upp 1080p måste jag säga! 5p utan tvekan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Two and a half men blir nog aldrig gammalt väldigt imponerande att en sån liten sak kan spela upp 1080p måste jag säga! 5p utan tvekan

Får aldrig nog! hehe, mycket fascinerande!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk

Grymt chassi! Hur är temperaturerna?

Permalänk
Skrivet av pixelhund:

Grymt chassi! Hur är temperaturerna?

tror ej at arm processorer når så höga temperaturer är ej säker dock.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vart du hittade denna lilla plutt?:)

Visa signatur

CpuI7 3770k 5Ghz @ 1.44v Mobo ASUS P8P67 WS Revulotion GPU Evga GTX 780 3GB Ram Corsair vengeance 4x4 1600Mhz Chassi Söndersågat Fractal Design XL R2 Kylning D5 med Bitspower modkit/pumptop med en Bitspower rescombo 150mm, EK GTX TITAN XXL, EK Supremecy Acetal, 2st 360mm rads, 19/13.http://valid.x86.fr/u6qyuw

Permalänk

Väntar på min fortfarande :S Ska få den slutet på nästa månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelhund:

Grymt chassi! Hur är temperaturerna?

Skrivet av jaghetermicke:

tror ej at arm processorer når så höga temperaturer är ej säker dock.

Temperaturen på min är faktiskt ovanligt och nästan konstigt varm, den är väldigt varm helt enkelt. Ska ta o sätta på en kylfläns på cpun

Skrivet av Mjolks:

Får man fråga vart du hittade denna lilla plutt?:)

Kolla in http://www.raspberrypi.org/. Läs gärna om projektet, mycket intressant!

Skrivet av Jesper1230:

Väntar på min fortfarande :S Ska få den slutet på nästa månad

Trevligt trevligt, en mycket rolig liten pryl!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Skitfräckt! Söt låda också

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Känner att jag måste fråga: går tex en 1080p MKV film laggfritt, säg en 7 Gb fil?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar den med att spela upp 1080 via nätverksshare?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schattiz:

Skitfräckt! Söt låda också

Tack för de!

Skrivet av olol:

Hur fungerar den med att spela upp 1080 via nätverksshare?

Har ännu inte provat 1080p via nätverket men spelar i princip 720p varje dag streamat från min stationära dator och det flyter på skitbra. Men enligt tillverkarna ska de ju fungera!

Skrivet av SmOOthy:

Känner att jag måste fråga: går tex en 1080p MKV film laggfritt, säg en 7 Gb fil?

Kan faktiskt inte svara på din fråga då jag inte är någon filmgalning och ser inte särskilt ofta på film.

Vet inte om detta säger dig något? Citat från Raspberry Pi Foundation.
The GPU is capable of BluRay quality playback, using H.264 at 40MBits/s.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Jag ska testa raspbmc i veckan, har inte inte hunnit göra så mycket mer än att slipa på mitt Debian-system lite grand.
Chassit som du har gjort ska jag försöka trycka ut på kartonnage, min sambo är intresserad av bokbinderi, hon ska försöka hjälpa mig att göra något snyggt av det.

+4 för ditt album!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Man ska inte säga att det flyter jättebra, då ljuger man. Men man kan väl säga att det flyter över förväntan för min del iaf. Det är ingen superdator, utan en liten instegsdator för programmering. Har man höga förväntningar på att detta ska vara någon form av vanlig dator i miniformat kommer man bli besviken. Men för att vara så otroligt liten och köra XBMC är den mycket kraftfull!

Jag tycker den funkar fint som instegsdator för linux också, med grafikdrivrutiner till x tror jag den kan bli lite mer användbar, men som du säger, den är inte överdrivet rapp i vändningarna. Jag har verkligen kommit in i att använda kommandoraden igen - kör för det mesta Fedora och Ubuntu i x till vardags. För program som kan funka bra i textläge, t.ex. irc-klienter, bittorrent, ftp och annat är den helt underbar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Innan någon annan frågar...

Klarar den crysis?!

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Innan någon annan frågar...

Klarar den crysis?!

Jadå! Utan problem

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag tycker den funkar fint som instegsdator för linux också, med grafikdrivrutiner till x tror jag den kan bli lite mer användbar, men som du säger, den är inte överdrivet rapp i vändningarna. Jag har verkligen kommit in i att använda kommandoraden igen - kör för det mesta Fedora och Ubuntu i x till vardags. För program som kan funka bra i textläge, t.ex. irc-klienter, bittorrent, ftp och annat är den helt underbar.

Absolut! För mig som aldrig riktigt kommit in i Linux har detta varit jätteroligt, lärt mig grunderna nu iaf

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Innan någon annan frågar...

Klarar den crysis?!

Den klarar Quake III!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Den klarar Quake III!

Ah så jävla coolt!

Kolla en demo här! http://www.youtube.com/watch?v=e_mDuJuvZjI

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb