Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Noctua NH-U9B vs Corsair H60

Tja! Jag har en Noctua NH-U9B i burken just nu men har funderingar på att skaffa en H60. Så är nyfiken på om det är bara slöseri med pengar eller om jag kommer märka någon skillnad på temps.

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Medlem

Om du ska överklocka mycket så borde du märka en liten skillnad iaf. Åtminstone på höga frekvenser. Men ska du bara lira runt på standardfrekvenser så kan du behålla din kylare.
Jag stod själv inför nästan exakt samma val som du men det fick bli U9B. Anledningen var väl att jag inte riktigt vågar lita på vettenkylning och att radiatorerna brukar låta en del. Man kan ju alltid byta ut fläkten till en bättre men då kommer du snabbt upp i pris och kan lika gärna skaffa en väldigt bra luftkylning.
Valet med kylare är alltid svårt men försök tänka på vad du vill göra, hur tyst datorn du vill ha, vad du kommer göra i framtiden samt vad du är villig att lägga ut (i pris.)
Hoppas du fick lite hjälp på traven!

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk

Kan vara värt ett byte tycker framför allt att det känns luftigare i chassit efter mitt byte till h100. Men det är närmast ett måste att byta fläktarna, dem är verkligen dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Kan vara värt ett byte tycker framför allt att det känns luftigare i chassit efter mitt byte till h100. Men det är närmast ett måste att byta fläktarna, dem är verkligen dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Dåliga måste defineras. De är dåliga gällande ljudnivå, men de flyttar massiva mängder av luft!

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Dåliga måste defineras. De är dåliga gällande ljudnivå, men de flyttar massiva mängder av luft!

Tror inte de flyttar mer än ett par Cougar fläktar som låter mindre eller ett par Scythe gt 1850.

Notera att jag inte är 100%z

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

Tror inte de flyttar mer än ett par Cougar fläktar som låter mindre eller ett par Scythe gt 1850.

Notera att jag inte är 100%z

Skickades från m.sweclockers.com

Kan nog vara sant, har inte haft ett par 1850rpm ännu

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock att stockfläkten till mitt H60 fungerade ypperligt. Körde man den via PWM var den väldigt tyst på idle, sedan började den såklart väsnas lite under load men det gör även de andra fläktarna som sitter i chassit. Märker självklart en liten skillnad men inte särskilt stor nu när jag kör PnP med 1450 rpms Gentle Typhoon.

Vet inte hur ni spekulerar men självklart är en tyst dator skönt att ha men det ABSOLUT viktigaste är att den är tyst under idle/surfande etc.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är slöseri med pengar. Jag var just på Webhallen och lämna tillbaka min andra H60, har även hunnit med en Antec 620. Felmarginalen på dessa produkter verkar väldigt hög, jag precis som många andra råkade ut för en "knarrande pump" något som jag har råkat ut för 3 gånger! Då har två av dessa vart från Corsair och en från Antec så det verkar ju inte vara tillverkar relaterat. Jag köpte en Cooler Master Evo istället och satte på Noctua fläktar, i stort sett samma temps men mycket mycket tystare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Avstängd

Enda anledning till varför du väljer sluten vattenkylare är för att de ser mycket bättre ut och gör att de blir lite mer plats i datorn, Annars finns de ingen anledning att välja dem om man tänker på prestanda vs pris. Lyftkylarna presterar fortfarande bättre och är billigare och går går inte sönder efter 1 år.

Man behöver inte heller köpa in nya fläktar till noctua kylarna då de redan har bästa fläktarna på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Xenomorph:

Jag skulle säga att det är slöseri med pengar. Jag var just på Webhallen och lämna tillbaka min andra H60, har även hunnit med en Antec 620. Felmarginalen på dessa produkter verkar väldigt hög, jag precis som många andra råkade ut för en "knarrande pump" något som jag har råkat ut för 3 gånger! Då har två av dessa vart från Corsair och en från Antec så det verkar ju inte vara tillverkar relaterat. Jag köpte en Cooler Master Evo istället och satte på Noctua fläktar, i stort sett samma temps men mycket mycket tystare.

Oj låter inte så nice o.O hade du samma problem med båda dinna H60? Då kanske det är bättre att safe och ha kvar min noctua kylare.

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Skrivet av medlem46:

Om du ska överklocka mycket så borde du märka en liten skillnad iaf. Åtminstone på höga frekvenser. Men ska du bara lira runt på standardfrekvenser så kan du behålla din kylare.
Jag stod själv inför nästan exakt samma val som du men det fick bli U9B. Anledningen var väl att jag inte riktigt vågar lita på vettenkylning och att radiatorerna brukar låta en del. Man kan ju alltid byta ut fläkten till en bättre men då kommer du snabbt upp i pris och kan lika gärna skaffa en väldigt bra luftkylning.
Valet med kylare är alltid svårt men försök tänka på vad du vill göra, hur tyst datorn du vill ha, vad du kommer göra i framtiden samt vad du är villig att lägga ut (i pris.)
Hoppas du fick lite hjälp på traven!

Ljud nivån har jag faktiskt inte tänkt på, tror inte att R3ans ljudisolering hjälper så mycket mot radiatorn och så håller jag med dig lite om det här med att ha vatten i datorn inte känns helt safe. Verkar som att det vettigaste är att ha kvar min Noctua om jag inte vaknar någon dag och känner för att spendera pengar på en ny leksak ^^

Visa signatur

Fractal Design R3 - Asus P6T SE - Intel I7 930 - Corsair Vengeance 8GB - Gigabyte GTX 460 - Noctua U9B S2 - Corsair GS800 - Intel 320 SSD

Permalänk
Medlem

H60 = Högre ljudnivå, risk för läckage, onödiga pengar när man redan har en vettig kylare

Fördelar: Lägre temperaturer och jämnare temperatur vid högre överklockning