Min väns GTX 690 fungerar inte

Permalänk

Welp

Tja, nu var det då allt dags för en status rapport. (Jag är vännen han talade om)
Har precis fått hem ett nytt nätagg, detta för att vara exakt. Kortet vägrar fortfarande fungera.

Har kört med alla möjliga slags trick. Allt från att uppgradera BIOS på moderkortet, installera den äldre drivrutinen för grafikkortet,
byta plats på DVI-kontakten.

Om det nu inte är drivrutinerna, BIOS, eller nätagget så är jag ganska säker på att kortet må vara defekt.
Funderar starkt på att reklamera det så fort som möjligt.

Tack för all hjälp dock, det uppskattas.

Permalänk
Medlem

Låter väl hur dumt som helst, men har du satt i rätt kontakt? Händer rätt ofta att kunder ringer till butiken jag jobbar i och gnäller på att deras nya datorer inte fungerar, och så har de stoppat in kabeln(hdmi, dvi, dp, vad det nu är i detta fall) från skärmen in i utgångarna på moderkortet istället för grafikkortet! Kan vara värt att kolla i alla fall, men det är troligtvis inte det som är problemet här.

Hej för övrigt, Eight!

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Låter väl hur dumt som helst, men har du satt i rätt kontakt? Händer rätt ofta att kunder ringer till butiken jag jobbar i och gnäller på att deras nya datorer inte fungerar, och så har de stoppat in kabeln(hdmi, dvi, dp, vad det nu är i detta fall) från skärmen in i utgångarna på moderkortet istället för grafikkortet! Kan vara värt att kolla i alla fall, men det är troligtvis inte det som är problemet här.

Hej för övrigt, Eight!

Tjenare Flippy.

Tja, jag har inte ens vga/dvi-ut på moderkortet bak på datorn, utan endast använde jag mig av en utav de tre DVI-portar som fanns tillgängliga på GPUn.
Har testat alla tre, är som sagt ganska säker på att kortet inte fungerar.

Kan dock tyvärr inte testa mini-display porten då jag inte har någon display som stödjer det.

Permalänk
Medlem

Hej

Orkar inte läsa hela tråden

1:har du kollat i alla pci-e platser?

2: kolla så ni inte råkat böja några pinnar på CPU / socklen ?

/Aragon

Skrivet av ArcticEight:

Tjenare Flippy.

Tja, jag har inte ens vga/dvi-ut på moderkortet bak på datorn, utan endast använde jag mig av en utav de tre DVI-portar som fanns tillgängliga på GPUn.
Har testat alla tre, är som sagt ganska säker på att kortet inte fungerar.

Kan dock tyvärr inte testa mini-display porten då jag inte har någon display som stödjer det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Orkar inte läsa hela tråden

1:har du kollat i alla pci-e platser?

2: kolla så ni inte råkat böja några pinnar på CPU / socklen ?

/Aragon

men kom igen
innan såna frågor ställs, läs gärna genom tråden, allt har fungerat, det ända han gjorde var att byta grafikkort
och tyvärr, som flera påpekade att det är inte nätaggregat som ställer till, vilket kunde också bevisas genom felmeddelande han fick, allt handlade om fel på grafikkort, om grafikkort får för lite ström (typ man glömde lägga kontakt i den) så meddelar system att grafikkort går på lägsta varv för att den har inte tillräcklig med ström
tråkig att killen fick köpa nätaggregat som hjälpte inte alls, adaptrar hjälper faktisk, visst det är dumt att ha 6pin till 8pin på en 300W men har man bra nätaggregat som corsairs osv så blir det stabil
man kan titta på rekommendationer men de är starkt överdrivna, kolla http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp först för att veta vad som behövs

Permalänk
Medlem

Jaha?

Lite komiskt att du gnäller om att jag inte läst tråden när du själv tydligen inte läser vad jag skriv. (eller är det meningen "orkar inte läsa tråden" som är svårt för dig att förstå;-) )

/Aragon

Skrivet av tatus_se:

men kom igen
innan såna frågor ställs, läs gärna genom tråden, allt har fungerat, det ända han gjorde var att byta grafikkort
och tyvärr, som flera påpekade att det är inte nätaggregat som ställer till, vilket kunde också bevisas genom felmeddelande han fick, allt handlade om fel på grafikkort, om grafikkort får för lite ström (typ man glömde lägga kontakt i den) så meddelar system att grafikkort går på lägsta varv för att den har inte tillräcklig med ström
tråkig att killen fick köpa nätaggregat som hjälpte inte alls, adaptrar hjälper faktisk, visst det är dumt att ha 6pin till 8pin på en 300W men har man bra nätaggregat som corsairs osv så blir det stabil
man kan titta på rekommendationer men de är starkt överdrivna, kolla http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp först för att veta vad som behövs

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jaha?

Lite komiskt att du gnäller om att jag inte läst tråden när du själv tydligen inte läser vad jag skriv. (eller är det meningen "orkar inte läsa tråden" som är svårt för dig att förstå;-) )

/Aragon

hahaha, läste igenom allt du har skrivit, dock du gjorde inte det
för det första du skriver, det var sagt i tråden att testa olika, allt var testat
för det andra, hur kan dator fungera med böjda pinnar på sockel med en annan grafikkort men inte 690, visste inte att visa grafikkort har speciella ledningar i processor

alltså om du är villig att hjälpa så läs genom tråden, ingen mening med 10+ personer som skriver samma sak bara att de orkar inte läsa

alltså du läste inte genom tråden och dina tips var verkligen usla, det var det jag menade

Permalänk
Medlem

Hahaah du är ju riktigt rolig;-)

1: nej jag har ej läst tråden innan jag skrev och stör du dig på det starta ett eget forum där du kan skriva dina egna trådar så du inte störs av andras.

2: och ja en dator kan fungera med böjda pinnar men du kan förlora vissa funktioner tex x16 pci -e., hmm så det är ett uselt tipps (du är verkligen en noob som inte kan mer en gnälla på andra)

3:ta nu ett djupt andetag och läs en gång till så kommer du se att det står "testat annan pci-e"
och inte testa annat grafikkort.

/Aragon

Skrivet av tatus_se:

hahaha, läste igenom allt du har skrivit, dock du gjorde inte det
för det första du skriver, det var sagt i tråden att testa olika, allt var testat
för det andra, hur kan dator fungera med böjda pinnar på sockel med en annan grafikkort men inte 690, visste inte att visa grafikkort har speciella ledningar i processor

alltså om du är villig att hjälpa så läs genom tråden, ingen mening med 10+ personer som skriver samma sak bara att de orkar inte läsa

alltså du läste inte genom tråden och dina tips var verkligen usla, det var det jag menade

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Du är ju åtminstone rolig:-)

Vilken del av ej läst tråden går inte in? JAG HADE INTE LÄST ATT HAN INTE RÖRT SIN CPU ETC. (kanske hjäper om det står med stora bokstäver=)
Sedan tror jag inte du är "tröt" (trött) på troll jag tror du är trött i det mellan öronen. (brukar vara så när man växer, jag förmodar att du inte är vuxen)

Visst det kanske är att vara lat att inte läsa hela tråden eller ens läsa ordentligt vad som är problemet men rimligen borde personen som skrivit tråden klara av själv att se om tipset gäller för hans problem eller inte (han hade ju inte rört cpu etc då borde han förstå att pinnen inte är böjd?) utan att du ska leka polis.

ursäkta att jag kallade dig gnällig noob är gnällig fjant bättre? stör du dig? skit i och läs det då vad är problemet, bara för att du kanske har någon form av störning som gör att du måste ha allt på ditt sätt gör inte att andra vill eller tycker som dig. (detta är inget privat forum och jag tror inte du är ägare)

Skulle vara kul att se dig i vekliga livet när folk säger och gör som dom vill, hur ska du klara det;-) du får söka jobb hos Fra dom gillar din typ av kontroll.

/ Aragon

Skrivet av tatus_se:

riktig kul, du har inte läst äns din egen inlägg
jag har sagt att killen fick såna tips redan, därför att lägga sig i utan att läsa är dumt, varför skriva in två eller fler gånger samma tips?
sen du skriver om han har testat alla pci-e, vilket han gjorde, dessutom jag har sagt att han hade ju en annan grafikkort som fungerar som det ska, bara den nya 690 som strular, därför säger jag att det kan inte vara fel på pinne i sockel, speciellt om han har inte rört vid processorsockel

du ger dåliga tips, dubblar det andra säger, jag är tröt på såna troll som du, ville bara säga att du ska läsa igenom innan vill du hjälpa, pga av sånsa som du han har köpt dyr nätaggregat utan anledning
det bästa är att du är så lat och orkar inte läsa vad som händer men hoppar in och sen kallar mig noob

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Problemet med grafikkortet löste sig till slut. Det var en inställning på BIOS som heter High Precision Timer som orsakade det hela, att lämna den disabled löste problemet och kortet fungerar som den skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Problemet med grafikkortet löste sig till slut. Det var en inställning på BIOS som heter High Precision Timer som orsakade det hela, att lämna den disabled löste problemet och kortet fungerar som den skall.

Typiskt att det är ett sånt "enkelt" fel :|.

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Typiskt att det är ett sånt "enkelt" fel :|.

Ja, väldigt synd faktiskt. Så ni med Sabertooth P67 mobo som funderar på ett GTX 690 och grafikkortet vägrar fungera med High Precision Timer igång så stäng av den, så kanske det löser sig.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga funkar ett gtx 690 med ett corsair tx 850w nätagg
(alltså 8+8 pin i tx 850 nätagget)

Permalänk
Avstängd

vad är high precition timing? och varför ändras det?
för framtida felsökningsmöjligheter?

hur hade det slagits om och hur lyckades du hitta att det var just det?

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb