Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bygga Server För Spel

Permalänk

Bygga Server För Spel

Hej!

Jag hade tänkt att bygga en server. Jag är väldigt ny på detta men jag och farsan tänkte att det hade varit ett kul projekt. Jag hade tänkt att servern skulle klara att man hostar en minecraft server eller en warcraft 3 server eller något i den stilen. Jag skulle behöva hjälp med typ det mesta hårdvara/mjukvara mm. xD

Jag vet att detta är mycket och jag uppskattar all hjälp.

MVH// David Thomson

Permalänk
Medlem

Minecraft server slukar RAM minne, så se till att ha inte snåla in där(om du ska ha lite fler spelare)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jadu.. du kan bygga en helt vanlig dator! fast dock skulle jag kört 8 kärnig bulldozer och 32gb ram för en minecraft server eftersom det är rätt cpu och minneskrävande och driva en sådan server, jag tror att bulldozer processorerna fungerar som dom ska i servermiljöer iaf..

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1843698/2012-05-26 något i denna stilen skulle jag kört, resten får du välja själv men ett billigt grafikkort för 200-300kr t.ex. http://www.inet.se/produkt/5409333/gigabyte-geforce-g210-1024... och t.ex. http://www.inet.se/produkt/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w-80... som psu

Permalänk
Medlem

till en wc3 eller minecraft server så räcker i princip en gammal p4 med 2-4gb ram. finns säkert datorer på blocket med typ 2gb ram för typ 500kr eller nån kompis som har nåt liggande, det är skillnad om man ska hosta större spelservrar som tex mmo servers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shekz0r:

till en wc3 eller minecraft server så räcker i princip en gammal p4 med 2-4gb ram. finns säkert datorer på blocket med typ 2gb ram för typ 500kr eller nån kompis som har nåt liggande, det är skillnad om man ska hosta större spelservrar som tex mmo servers.

Aldrig att 4gb ram räcker till + 10 spelare för minecraft:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shekz0r:

till en wc3 eller minecraft server så räcker i princip en gammal p4 med 2-4gb ram. finns säkert datorer på blocket med typ 2gb ram för typ 500kr eller nån kompis som har nåt liggande, det är skillnad om man ska hosta större spelservrar som tex mmo servers.

man får inte in många personer på 4gb ram på en minecraft server utan att det ska flyta problemfritt.. kanske 20-30st sen börjar det krångla, min polare har en http://ark.intel.com/products/42928/Intel-Xeon-Processor-X344...) på http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/server-mo...
och han kör 6x4gb 1333mhz ECC buffade minnen och vi kan som högst vara 120-130 pers innan den flippar ur och kickar oss så han har begränsat den till 99 slots eftersom han också har TS och Vent server liggandes på den

Permalänk
Medlem

http://canihostaminecraftserver.com/

Vet inte riktigt hur bra den stämmer?

Permalänk
Medlem

Bästa tipset jag har är att inte bygga på "desktop" komponenter, kör på en riktig serverplatta och grejer som är byggda för 24/7 drift, så minimerar du hårdvaruproblem. Rejält med RAM är alltid bra. Kör in en VMWare ESXi (gratis) så kan du virtualisera din Minecraft-server o ha möjlighet att laborera med annat i samma burk. PM'a mig om du vill ha hjälp/info med ESXi.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

kör en själv på egen server på min dator , den använder ca 90mb, 90x10=900 korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Bästa tipset jag har är att inte bygga på "desktop" komponenter, kör på en riktig serverplatta och grejer som är byggda för 24/7 drift, så minimerar du hårdvaruproblem. Rejält med RAM är alltid bra. Kör in en VMWare ESXi (gratis) så kan du virtualisera din Minecraft-server o ha möjlighet att laborera med annat i samma burk. PM'a mig om du vill ha hjälp/info med ESXi.

blir bara så snordyrt och köra på något annat serverkomponenter är ju inte speciellt billiga om vi säger så, men virtuell är ju ett bra alternativ dock vill ju TS göra detta som ett litet projekt

OnT: Du kan försöka få i tag på ett begagnad X58 plattform också med en i7 920 eller liknande, dock kan du inte mata in lika mycket minne, har för mig att den bara stödjer upp till 24gb?

själv har jag en server rullandes på en gammal P4 på 1gb ram och resterande hårdvara med bäst före 2004 fungerar stabilt iaf, har en hemsida och en ventrilo rullandes på den atm, tidigare hade jag en Tibia OT också med plats för 16 spelare

Permalänk
Medlem

Man måste inte köra på det senaste i serverväg. Jag brukar shoppa server-komponenter på eBay, större marknad för sånt där.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Tack för alla bra svar!

Jag vet ju inte så mycket men jag tycker det hade varit coolt med en riktig "server" (alltså server delar och server chassi) så tips på sådana delar hade varit super. Jag hade tänkt att MC servern skulle klara runt 50 pers.

Och spm sagt tack för alla bra svar.

MVH// David

EDIT: Vilket slags chassi ska man använda?

Permalänk
Medlem

ska du köra en server så hade jag rekomenderat ett Tower chassi och mycke fläktar. prestandamässigt kanske en 775 dual på 2.5-3.0ghz med 8gb ram köper du nytt moderkort så finns g41m moderkorten som är 775 med stöd för ddr3 minnen som är stora och billiga

Permalänk
Medlem

Jag skulle som någon tidigare sagt köra bulldozer och slänga på 4x8gb stickor(32gb totalt) i ett fulltower.

Alternativet är att skaffa en riktigt server vilket självklart är kul, frågan är om priset också är det.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Tack!

Jag gör nog som ni sa och bygger en dator och avänder som server med tanke på att jag håller gärna min budget så låg som möjligt.
Men jag är fortfarande öppen för förslag.

MVH// David

Permalänk
Medlem

Är inte en Phenom II X6 ett bättre val än Bulldozer om man nu är ute efter flera kärnor? Jag menar, det har väl inte gått någon datorintresserad förbi att Bulldozer inte riktigt är vad AMD försökte få den att framstå som?
Och med tanke på att det inte står något om energisnålhet här i tråden så borde Phenom II X6 deffinitivt vara mer aktuell än någon Bulldozervariant.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Jag skulle gått på en Bulldozer!

dom är gjorde för sånt här!

Edit: har själv en Thuban X6 och den funkar bra! men eftersom Bulldozern har mer cache så tror jag den lämpar sig bättre!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Något sånt här skulle funka bra. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1793346/server

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Den ser rätt bra ut! skulle dock byta agget mot ett FSP 650W Guld agg! det är nog mer framtids säkert. 400W funkar dock utan problem för att driva den riggen och möjligen ett GTX 680 eller likande(om man nu skulle vilja det)

Sjyssta grejer annars!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

SSD i en server?? Den kommer skivas sönder hur snabbt som helst ju. Skulle tycka att en snabbare HDD var mera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

SSD i en server?? Den kommer skivas sönder hur snabbt som helst ju. Skulle tycka att en snabbare HDD var mera bättre.

Håller med. 2st snabba mekaniska i raid hade varit att föredra

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i