Vart hittar jag alla serviceintervaller inklusive ca priser till respektive märken?

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag alla serviceintervaller inklusive ca priser till respektive märken?

Jag är på gång att köpa ny bil och vill veta hur många servicar respektive bil behöver per xx tusen mil. Och vad detta kommer att kosta.

Jag har varit inne på Volvo, Bmw, Audi och Volkswagens hemsida och letat då det är de märken som är intressanta.

Jag kör ca 4000-8000 mil om året så servicar är något jag verkligen behöver räkna in när jag köper ny bil.

Är det någon som vet vart jag kan hitta detta eller dela med sig av er erfarenhet av servicen vad gäller miltal och kostnad?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Solna bilteknik verkar ha ett minst sagt tveksamt rykte.
Kanske deras kalkylator för prisbild fungerar, men jag är skeptisk till alltihopa.

http://www.zatzy.com/allmaent/325513-service-pa-solna-biltekn...

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Medlem

Om du vill bli otrevligt bemött, få fuskjobb utfört, samt i vissa fall få delar utbytta till sämre märken. Då skall du gå till SBT.
De har precis på något konstigt sätt (antagligen betalat) fått bort alla sina negativa omdömen på rejta.se. OCh de byttes helt plötsligt ut till positiva omdömen... Tillfällighet?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Der låter inget bra, skulle ju gärna se att alla märkes verkstäder hade en intervall karta inklusive priser för service. Många tycks undangömma det, de tänker kanske att folk inte kommer köpa deras märke om man får reda på priserna för de stora servicarna?

Jag servade nyss min volvo för 18 000 milars service och det kostade mig 13 600kr. Detta gör mig tveksam till att köra volvo, med sådana överpriser för service. Men det kanske är standard för andra märken också?

Permalänk
Skrivet av Evolved:

Der låter inget bra, skulle ju gärna se att alla märkes verkstäder hade en intervall karta inklusive priser för service. Många tycks undangömma det, de tänker kanske att folk inte kommer köpa deras märke om man får reda på priserna för de stora servicarna?

Jag servade nyss min volvo för 18 000 milars service och det kostade mig 13 600kr. Detta gör mig tveksam till att köra volvo, med sådana överpriser för service. Men det kanske är standard för andra märken också?

Vid 18000mil så har du kammrem, vattenpump, vanlig service, tändstift, rengöring av vevhusventilation mm. Så det är fler moment i den än bara olja och filter. Var glad att du inte hade en audi då dem är ännu dyrare än 13000:- för den servicen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det du kan göra däremot, har du någon verkstad nära dig som inte är en märkesverkstad.
Till exempel; Mekonomen, Bosch Carservice eller liknande?
Dessa är godkända, då du inte behöver gå till en märkesverkstad för att garantin skall gälla.

Så dit borde du kunna ringa och få ett ungefärligt pris på service.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ett tips till dig som ändå kör en del kan vara att kolla upp vilka som har ett service avtal som du kan teckna och vad det isf skulle gå på

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Alla BMW bilar bygger på en intelligent servicedator. Den beräknar ut slitaget efter körsättet så det finns inga fasta miltal som bilarna skall servas.

Servicen lyder som följande: Oljeservice-Inspection 1-Oljeservice-Inspection II-Oljeservice osv...
Priserna är ca: Oljeservice= 2-4000kr, Inspection 1= 4000-8000kr, Inspection II- 8000-20 000kr
Beror helt på vilken modell samt VART du lämnar in bilen.

Ett exempel är Bavaria i Solna. Hörde en kille prata i telefon om att en Inspection II service på hans 525 -94a skulle kosta 17800kr hos dom.
1 vecka senare lämnade jag in bilen hos en bekant som jobbade på BMW verkstad för Inspection II och jag betalade 4000kr... Och då hade jag en 540 -94a som är dyrare att serva än 525.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Det du kan göra däremot, har du någon verkstad nära dig som inte är en märkesverkstad.
Till exempel; Mekonomen, Bosch Carservice eller liknande?
Dessa är godkända, då du inte behöver gå till en märkesverkstad för att garantin skall gälla.

Så dit borde du kunna ringa och få ett ungefärligt pris på service.

Det stämmer inte, du kan få dom första åren som garanti för det är alla skyldiga till men ska man får mer år så måste man serva bilen på märkesverkstad. Det hade gått om personalen är utbildad enligt märkets regler men det är ingen fristående verkstad som Mekonomen, Bosch och vad dom heter som har gjort det. Det har hänt att dom verkstäderna har stått för kostnaden om något har gått sönder som inte märket täcker för den inte är rätt servad men man ska vara försiktig när det gäller att serva bilen på fel ställa när man köper en ny bil.... Jag har varit med om alldeles för många bilar som inte har servat rätt som måste betala saker som hade varit garantiärende om den hade servats rätt.