Resistance (Diablo 3)

Permalänk
Medlem

Resistance (Diablo 3)

När ska man egentligen börja tänka på resistance?

Kör Demonhunter HC och är just nu lvl 35, NM 1

På min SC gubbe hade jag inga tankar på resistance vilket gjorde att jag dog en hel del i hell.

Just nu har jag runt 6k hp och runt 700 dps. Har ingen resistance på gearen.

När ska jag börja skaffa prylar med "all resistance"?

Att tillägga är att jag aldrig kör ensam med min HC, kör med 2 polare som lirar en übertankinriktad barbar och en wizard så det är inte ofta jag får ta emot något stryk men jag vill minimera risken att få en surprise-onehit-death

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

När ska man egentligen börja tänka på resistance?

Kör Demonhunter HC och är just nu lvl 35, NM 1

På min SC gubbe hade jag inga tankar på resistance vilket gjorde att jag dog en hel del i hell.

Just nu har jag runt 6k hp och runt 700 dps. Har ingen resistance på gearen.

När ska jag börja skaffa prylar med "all resistance"?

Att tillägga är att jag aldrig kör ensam med min HC, kör med 2 polare som lirar en übertankinriktad barbar och en wizard så det är inte ofta jag får ta emot något stryk men jag vill minimera risken att få en surprise-onehit-death

Så du har 6000k hp med en lvl35 demonhunter? Själv har jag 2k på min

onT: Tror att du ska börja kolla på resistane till hell, då nightmare är ju knappt någon risk för att man dör.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Jag som Barbar har inte brytt mig om resistans alls fören då jag hoppade in på Inferno, och då blev det ett jävla letande efter resistans gear ist

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Nej han har 6000 hp

Permalänk
Medlem

Kör barbar på HC, började inte aktivt tänka på resist förrens Akt 4 hell. Gear med All resist verkar inte finnas förrens 55+ endå. Mycket Max HP har räckt bra för mig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Själv kör jag WD och får mkt resistance "gratis" då jag har mkt intellect. Hur mkt bör man ha på hell/inferno?? när börjar det göra bra skillnad liksom?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojo:

Själv kör jag WD och får mkt resistance "gratis" då jag har mkt intellect. Hur mkt bör man ha på hell/inferno?? när börjar det göra bra skillnad liksom?

Jag är inte säker, men i Diablo 2 måt så var det bra när man hade 75% damage reduce på varje (vilket var MAX)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Så du har 6000k hp med en lvl35 demonhunter? Själv har jag 2k på min

onT: Tror att du ska börja kolla på resistane till hell, då nightmare är ju knappt någon risk för att man dör.

Kör du hardcore?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Nej kör softcore. Är på act2 hell och har väl dött ett par hundra gånger hittils så är rätt nöjd med softcore

Har 1000+ int, så jag har 100+ resistance mot det mesta, dock tycker jag att jag tvärdör mot mortars och eld fortare än kvickt Har 12k hp vilket kan vara lite lågt men ändå inte superlågt jämfört med mina polare.

Edit: I d2 fanns ju även absorb samt items som gjorde att man kunde ha mer resistance än max, finns även detta i d3? Har inte sätt något sånt. Är 75 % max även i d3?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Resist behöver man inte förän i inferno.

Permalänk

lvl58 i Hell och har aldrig kört resistance gear. Funkar bra utan. Oroa dig över det i inferno.

Permalänk
Medlem

Jag har en 37 wizard med 2k dps, 8k hp och runt 150 physical resistance.

Hade innan knappt något resistance alls och jag överlever mycket bättre nu än vad jag gjorde på level 30!

Permalänk
Medlem

Bra med HP innan inferno, bra med resists och HP i inferno.

Hell klarar man helt klart av utan att tänka allt för mycket på resistances vad jag har erfarit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

När ska man egentligen börja tänka på resistance?

Kör Demonhunter HC och är just nu lvl 35, NM 1

På min SC gubbe hade jag inga tankar på resistance vilket gjorde att jag dog en hel del i hell.

Just nu har jag runt 6k hp och runt 700 dps. Har ingen resistance på gearen.

När ska jag börja skaffa prylar med "all resistance"?

Att tillägga är att jag aldrig kör ensam med min HC, kör med 2 polare som lirar en übertankinriktad barbar och en wizard så det är inte ofta jag får ta emot något stryk men jag vill minimera risken att få en surprise-onehit-death

Härligt att se en till HC-lirare! Ignorera vad SC-lirarna säger (wat is defense, i play inferno with 170 vita herp derp är inte helt ovanligt på forumen).

All resistance är en stat som blir bättre och bättre ju större skillnaden mellan armor och resistance du har, dvs hög armor = högre värde för resistance. Detta betyder att medan du levlar är resistances inte extremt bra (då din armor kommer vara låg), och dessutom mycket sällsynt att få tag på, resistances är inte så vanligt förekommande på lågnivågear.

Jag själv började geara för resistance när jag var level 60, men redan runt 55 är det en vettig idé att börja. Du nämnde en barbar, han kommer även på högre nivå kunna lägga en +50% resistancebuff på sitt skrik, vilket ökar värdet på resistances enormt, så när ni får den är det också en bra idé att börja tänka mer på resistances.

Under NM/Hell kommer det komma situationer då din barbar inte kan tanka åt dig och du måste överleva på egen hand, så se verkligen till att tänka på defensiva stats även innan. En bra HP-pool och en sköld med 18-20% block (samt hyfsat block-value) är en mycket stabil start medan du levlar.

Lycka till, och fråga gärna via PM om det är något eller om du behöver hjälp, vill gärna bidra till att stärka HC-communityt! Själv ligger jag på inferno med min barbar, och på hell med min DH, så du inte tror att jag bara hittar på mina tips

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Gud va lite HP och DPS

OnT: Som alla andra säger, Resistance är guld i inferno

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Sötast

Level 55 HC och har ~150 res varav c:a 70 av den från INT.
Letar aktivt efter Vit/Res/Regen för att hålla mig i liv, just nu har jag endast 28K hp, gick ner ifrån 31K för att få upp lite mer resi/regen.

Som wizard tåler jag väl ungefär 1-6 slag i Hell act2, alltså ligger jag jävligt risigt på det och behöver mycket bättre gear för att våga progressa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojo:

Har 12k hp vilket kan vara lite lågt men ändå inte superlågt jämfört med mina polare.

Detta är liksom en typisk SC sak som ingen på HC skulle göra. Minns inte riktigt men jag tror jag hade en bit över 40k hp när jag började på hell i HC

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Level 55 HC och har ~150 res varav c:a 70 av den från INT.
Letar aktivt efter Vit/Res/Regen för att hålla mig i liv, just nu har jag endast 28K hp, gick ner ifrån 31K för att få upp lite mer resi/regen.

Som wizard tåler jag väl ungefär 1-6 slag i Hell act2, alltså ligger jag jävligt risigt på det och behöver mycket bättre gear för att våga progressa.

Skulle tipsa dig om att köra något "säkert" för att ta dig till 60, och sedan köra klart hell, blir mycket lättare och säkrare så.

Ett annat tips är att om du startar questet "Rumford at the Gate" i act 1 hell kan du i shoppen längst borta (vid juveleraren) köpa vapen och armors med level req 54-59. Specca något som ger snabb movementspeed (teleport?) och shoppa där i en halvtimme så har du antagligen gearat upp ordenligt!

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Arc | Fractal Design Newton R2 650W | Asus Maximus Gene V | Asus GTX 680 | i7-2700k @ 4.6GHz w. Kühler 620 | 2133MHz 8GB RAM | A-data S510 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Kör du hardcore?

Nej, men har ändå inte dött än.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haljuken:

Detta är liksom en typisk SC sak som ingen på HC skulle göra. Minns inte riktigt men jag tror jag hade en bit över 40k hp när jag började på hell i HC

jo, men som sagt, jag är glad att jag spelar soft core. Kommer troligen skapa en HC sen och då kommer den ha mer hp och mindre dps på sitt gear.

Edit: Det jag undrade över är lite när man börja märka skillnaden av sitt resistance. Jag har som sagt 100+ resistance från int, men märker inte att jag tål eld bättre än mina kompisar som inte har något resistance alls (DH, barb)

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen börjat intressera mig för resistance och armor och försökt läsa på vad som gäller!

Såhär ligget det till rent matematiskt:
DR from Armor = Armor / (Armor+(50*mLvl)) Ekvation 1a
DR from Armor = Strength / (Strength+(50*mLvl)) Ekvation 1b
DR from resistance = Resistance / (Resistance + (5 * mLvl)) Ekvation 2a
DR from resistance = Intelligence / (Intelligence + (50 * mLvl)) Ekvation 2b

DR=damage reduction i decimaler, mLvl=monster level (max är 63 i inferno).

Man får 1 armor/strength och 0,1 resistance/intelligence (eller 1 resistance för 10 intelligence)

DR from armor minskar ALL skada du mottar, oavsett vilken typ. Resistance är beroende av vilken skada du mottar (physical, cold, fire etc), men intelligence och resist all ger skydd mot alla sorters skador.

Den skada du mottager (oavsett om det är physical, cold, fire etc) är: (1-DR from Armor) * (1-DR from resistance). Ekvation 3

Det vill säga: står det att du reducerar damage med 50 % och fire damage med 40 %, så blir den skada du mottager från fire damage (1-0,5)*(1-0,4)=0,3=30%
Om en fiende gör 1000 fire damage så kommer du bara mottaga 300!

Om vi tittar på Ekvation 3 så ser man att det ganska snabbt går att få en låg mottagen skada om man samlar på sig gear som ger DR. Redan vid 50/50 så mottager man bara 25% av utdelad skada. Det bör vara lättare att få gear som ger detta jämfört med att fyrdubbla sin HP, på inferno behövs det 3780 armor/378 resistance.

Vad som inte tagits i beräkning är att både strength och intelligence samtidigt höjer damage för flera klasser. Mer damage = snabbare dödande av fiender = de hinner inte tillfoga dig lika mycket skada.

Det finns hur mycket som helst att diskutera vad som är mest effektivt. Jag har inte ens börjar fundera över dexterity, som ju påverkar dodge (du frångår helt skada). Det är sådant här som gör spelet intressant

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zorgie:

Skulle tipsa dig om att köra något "säkert" för att ta dig till 60, och sedan köra klart hell, blir mycket lättare och säkrare så.

Ett annat tips är att om du startar questet "Rumford at the Gate" i act 1 hell kan du i shoppen längst borta (vid juveleraren) köpa vapen och armors med level req 54-59. Specca något som ger snabb movementspeed (teleport?) och shoppa där i en halvtimme så har du antagligen gearat upp ordenligt!

Lycka till!

Tjo, jo jag levlar i Act1 så det är hyfsat säkert, tar helst inte risker

Ska kolla vendorn, tack för tipset... Antar att det är en bugg? Såg nu att item låg på ~ 40 annars.

Edit: Ej hittat något bättre item än.... hittade dock ett par dojor som jag köpte ut ett tiotal av... lär nog gå fint på AH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

...

Det finns hur mycket som helst att diskutera vad som är mest effektivt. Jag har inte ens börjar fundera över dexterity, som ju påverkar dodge (du frångår helt skada). Det är sådant här som gör spelet intressant

Intressant inlägg.

Tänkte precis påpeka detta med doge, men att du skulle ta mindre elemental skada från armor var en nyhet för mig! Så har det aldrig fungerat tidigare i något spel jag spelat...

Eftersom Resist all även ökar din physical resistance så verkar det som blizzard helt enkelt gjort en fuling för att göra det lättare att balansera, alltså all DR från primary attributet minskar all sorts skada (oavsett om det är armor via STR, resist all via INT eller dodge från DEX).

Frågan som alltså infinner sig är, finns det några undantag? Är det någon sorts skada eller attack som inte går att minska med DR via Armor/Resist all eller Dodge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Jag är inte säker, men i Diablo 2 måt så var det bra när man hade 75% damage reduce på varje (vilket var MAX)

Beträffande D2 så är max resist 95%(innan nån skriker nåt om att 75% är max så jo du kan nå 95% med rätt items och/eller aura) och max damage reduce 50%.

Nån som vet vilka resistance penalties det är på de olika svårighetsnivåerna i D3 ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Jag är inte säker, men i Diablo 2 måt så var det bra när man hade 75% damage reduce på varje (vilket var MAX)

95@ var max
50% DR var max
75% var max block-

Dock sällan man hade 90% på mer än 2 typer av res. Jag brukade köra 85 fire eftersom fire var läskigast i d2. (Läs CS i baalruns)

I vilket fall - jag tror inte heller resistance blir viktigt förrän i Hell.
I NM dog jag nog bara 4 gånger eller något - kruxet är ju att du kör HC, så du får väl stacka HP I guess!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

har soloat up till inferno act2 som både demonhunter och barbar och det är i pricip bara i inferno man behöver tänka på det. med barbaren som tank och ca 300 all resistance obuffad (450 med shout) så är det inga problem att tanka act1 4-manna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nån som vet vilka resistance penalties det är på de olika svårighetsnivåerna i D3 ?

Inge penalties, istället finns diminishing returns (du får mer % från de första 100 poängen resist än för nästkommande 100)

Samt så gör monsterna sjuklig skada på svårare svårighetsgrader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Inge penalties, istället finns diminishing returns (du får mer % från de första 100 poängen resist än för nästkommande 100)

Samt så gör monsterna sjuklig skada på svårare svårighetsgrader...

så 100% resist är inte 100% , eller vad ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera över 1k all res för inferno om man är melee.

Våran barb hade knappt 200 när vi klarade hell, farmat AR gear en vecka nu så han ligger på 900~.
a1 mobs gör inte ens skada på honom, a2 blev "enkelt" kring 800AR.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Intressant inlägg.

Tänkte precis påpeka detta med doge, men att du skulle ta mindre elemental skada från armor var en nyhet för mig! Så har det aldrig fungerat tidigare i något spel jag spelat...

Eftersom Resist all även ökar din physical resistance så verkar det som blizzard helt enkelt gjort en fuling för att göra det lättare att balansera, alltså all DR från primary attributet minskar all sorts skada (oavsett om det är armor via STR, resist all via INT eller dodge från DEX).

Frågan som alltså infinner sig är, finns det några undantag? Är det någon sorts skada eller attack som inte går att minska med DR via Armor/Resist all eller Dodge?

I D2 påverkade ju armor endast chansen att bli träffad, så de har verkligen förändrat saker.

Vad jag förstått så finns det inga undantag från denna regel, men jag är verkligen ingen expert och kan mycket väl ha fel. I D2 fanns det väl inget skydd/resistance mot "magical damage" alltså sådan som t.ex. blessed hammer gjorde?

Vi kan även ta upp sköld och blockchans Jag har förstått det som att dexterity inte alls påverkar blockchans, utan det är bara sköldens eget värde och vissa ringar/amuletter som kan öka chansen. Dessutom blockeras inte en hel attack, utan en viss mängd av skadan blockeras, t.ex. 25% chans att blockera 1000 dmg.