Permalänk
Medlem

Underklocka GT-i9000

Tjenare igen!

Guiden avser att förbättra batteritid.
Här kommer ännu en till expansion till min "i9000 guider". Innan jag börjar vill jag klargöra följande: guiden är inte avsedd för haters. Det står inte i guidens namn och/eller i beskrivning att guiden ska ge prestanda, ta bort coola eller bättre effekter, dylikt. Guiden avser att ge dig med en Samsung Galaxy S i9000 möjligheten att förlänga batteritiden genom att implementera nedanstående metoder. Metoderna är testade under en 5 dagars period för att kontrollera att det verkligen visat förbättring.

Eftersom jag är beta testare i Dark Knight ROM serien (6 just nu) så har detta testats under denna ROM. ROM'en har redan alla nödvändiga verktyg som tas upp under punkt 2 och är en fenomenal ROM när det kommer till prestanda, livslängd, funktioner, kompatiblititet, gps, kamera, etc.

Metoden har inte testats på traditionella Stock rom från Samsung/GOOGLE.

Index

  1. Förord

  2. Förberedelse

  3. Inställningar och fixar

  4. Länkar

  5. Slutord

1. Förord.

Jag har sedan många månader tillbaka tänkt att jag gillat min telefon till varje del utom: tråkigt med stock rom och dens batteritid.
Sedan cirka 4 månader tillbaka har telefonen varit i behov av en fräsch laddning varje kväll för att utstå kommande dagens prestationer, vilket har varit svårt att hålla sig till alla gånger. Därför fick jag nu idén efter att ha skrivit redan 3 guider att jag ska ge mig in i batterioptimeringsdjungeln. Eftersom min telefon har en stor skärm och en CPU klockad på 1000 Mhz standard så vill jag klocka ner den lite. Detta är nyckeln till vår förvånandsvärt bättre batteritid.

Dold text

2. Förberedelse.

Var säker på att du läser detta korrekt för alla verktyg är nödvändiga och gratis men det är bara nödvändigt att du redan rootat din enhet.

1. Kontrollera att din enhet är rootad, detta är viktigt om appen vi ska installera ska funka.

2. Ladda ner NSTools.
Detta verktyg använder vi för att överklocka, underklocka eller överhuvudtaget ta kontroll över enhetens CPU.

Dold text

3. Inställningar och fixar

När du installerat NSTools ska du öppna upp appen. Appen kommer visa ett gränssnitt som figur 1. visar. "Slide"a med ditt finger åt vänster från höger eller klicka "CPU" för att gå till den sektion där vi kan avgöra CPU-hastigheten. Av standard borde den stå på något liknande:
Min cpu: 100-400Mhz
Max cpu: 1000Mhz

Ändra min cpu till 100 Mhz och max CPU till 800 Mhz. Men du är inte klar än.

Din "OC Value" ska nu sättas ca 92% så vi hamnar på 744 Mhz. Se slutord för argumentering
Om du inte får, kolla dina inställningar längst ner så de tillåter det.
Om du inte kan:
Min CPU Load: 50%
Max CPU Load: 75%

Governor: Väljs efter behov.

Figur 1.

Dold text

4. Länkar

NSTools - Google Play | Xda - Dev
Min root tråd

Dold text

5. Slutord

Jag fann telefonen att vara stabilish på ca 400 Mhz max load med min 100 Mhz men den kändes trög (bortom tolerans). Bieffekter på för låg:
Ljud hackade sig
Telefon svarade inte på ett bra tag
Tog längre tid att utföra åtgärder
Längre tid för app drawer

Men när jag valde att höja han blev han efter logikens alla regler snabbare och mer enkel att tolerera med fortfarande en batterivinst.

Under min användning har telefonen överlevt en vanlig dag utan fixen: 09:00-17:00 ~.
Nu har enheten varit igång sedan 05:30 och klockan är i skrivande stund 19:45 med 35 % batteri kvar.
Vi har inte skurit ner effekter, tagit bort animationer eller liknande, bara sänkt klockfrekvensen.

Dold text

Vad du nu utfört är en underklockning om du så föredrar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40