Ska jag lämna tillbaka tvn och köpa den här tvn istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Men ... Dafuq? Typ 4:3 ju. Rent bedrägeri. 1024x720 (eller 1280x720, som du kanske menar) på en 50-tummars är ju helt värdelöst.

Enligt mig finns det inte den minsta tvekan om att du ska behålla 42-tummaren.

Hade 50-tummaren varit 1920x1080 hade det varit en annan sak.

Passar på att skriva en kort ordlista:
720p = 1280x720 = HD Ready
1080p = 1920x1080 = Full HD
(Både 1080p och 720p är HD-upplösningar, så låt dig inte luras!)
576i = 1024x576 interlaced, den upplösning som används för icke-HD-kanaler
16:9 = widescreen = 1920:1080 = 1280:720
4:3 = ej widescreen, tänk gammal tjock-TV

Jag vet att allt kanske inte stämmer rent teoretiskt, men för en vanlig konsument duger ovanstående lista gott.

1024x768, alltså en ren 4:3-upplösning, är extremt vanligt på dessa "hd-ready"(kursivt OCH inom citattecken;)) plasmor. Bildytan är dock 16:9, de har avlånga pixlar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dagbro:

1024x768, alltså en ren 4:3-upplösning, är extremt vanligt på dessa "hd-ready"(kursivt OCH inom citattecken;)) plasmor. Bildytan är dock 16:9, de har avlånga pixlar.

Jo, jag känner igen det där. Vår ~10 år gamla plasma-TV (från epoken innan HDMI) har just den upplösningen på en 16:9-skärm.

Men det är ju BEDRÄGERI att sälja en TV med den upplösningen som "HD Ready"!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jo, jag känner igen det där. Vår ~10 år gamla plasma-TV (från epoken innan HDMI) har just fen upplösningen på en 16:9-skärm.

Men det är ju BEDRÄGERI att sälja en TV med den upplösningen som "HD Ready"!

Nej då.

Citat:

Wikipedia:

Några krav som ingår i HD Ready-märkningen:
- Formatet på bildytan ska vara 1.78:1 (16:9, sk widescreen) med en tolerans på +/- 5%.
- Bildvisaren ska ha en vertikal upplösning på minst 720 linjer/punkter.
- Bildvisaren ska kunna ta emot signaler med upplösningen 1280*720 progressiv (progressive) eller 1920*1080 sammanflätad (interlaced) i 50 eller 60 Hz.
- Digitala bildingångar, av DVI- eller HDMI-typ, ska stödja kopieringsskyddet HDCP.

Permalänk

Tack för alla svar, har varit till stor hjälp Jag behåller 42 tummarn och smäller upp den i nya lägenheten om 2 veckor när vi flyttar in!

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ville bara göra dig uppmärksam på att många LG är gråimport och då kan det bli problem ifall man vill ha comhem/boxer modul eller likn. Dessutom har många LG plasmor grava problem med fastbränning (Visst har alla plasmor detta problemet men LG är värst, Panasonic generellt bäst)

Sluta sprida osanningar... Inbränningar existerar inte längre(Så länge man inte är riktigt klantig och åker på semester med DVDns titel meny påslagen ). Detta var ett problem under plasmans första år. Jag har en LG plasma just nu, visserligen än väldigt mycket dyrare en den som TS nämner. Har spelat BF3, CoD, Gears etc etc flera hundra timmar på denna tv och inte en enda inbränning.
Mitt råd till TS är att lämna tillbaka teven som du köpt och köpa en 50" Plasma med full HD, inte så stor skillnad i pris och jag kan garantera att du kommer bli super nöjd. LCD/LED är bara SKIT tills du kommer upp i prisklasser runt 20k och har back light LED och inte Edge LED.

Så lägligt Bättre än så kan du inte hitta för de pengarna.

http://www.dustinhome.se/product/5010628707/lg-50pz750w-50-plasma-full-hd-3d/?ssel=false&csref=Prisjakt_Banner_3_LG_50PZ750W_120521

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dagbro:

Jag vill för det första påpeka att det står "Några krav"; inte "Alla krav".

Men då skulle man alltså kunna bygga en TV med upplösningen 1x720 (med pixlar som har bredd:höjd-förhållandet 1280:1) och som kan ta emot och skala om en 720p-signal och sälja den som HD Ready. Det kan inte kallas något annat än bedrägeri.

Heter en TV "HD Ready" ska den kunna VISA 720p (ja, jag menar självklart 1280x720), oavsett vad specifikationen säger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag vill för det första påpeka att det står "Några krav"; inte "Alla krav".

Men då skulle man alltså kunna bygga en TV med upplösningen 1x720 (med pixlar som har bredd:höjd-förhållandet 1280:1) och som kan ta emot och skala om en 720p-signal och sälja den som HD Ready. Det kan inte kallas något annat än bedrägeri.

Heter en TV "HD Ready" ska den kunna VISA 720p (ja, jag menar självklart 1280x720), oavsett vad specifikationen säger.

Det är en specifikation, släpp det. Den är fri att läsa för vem som helst som funderar på en sådan TV. Och vad skulle du vilja skriva för att särskilja en TV som kan ta emot en högupplöst signal, oavsett om skärmpanelen kan dra full nytta av signalen eller inte? HD Ready passar rätt bra där.

Något som däremot är mer bedrägligt är ju "certifieringar" på t.ex bärbara datorers, "Certified by Beats" är ju ett klassiskt exempel på en värdelös certifiering. Datortillverkarnas uppfattning av ett "påkostat ljudsystem" är alltså att betala för att få klistra ett dyrt varumärke på en dator med ett VANLIGT system - hellre än att lägga ner lite pengar på att faktiskt göra ljudet bättre..

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ville bara göra dig uppmärksam på att många LG är gråimport och då kan det bli problem ifall man vill ha comhem/boxer modul eller likn. Dessutom har många LG plasmor grava problem med fastbränning (Visst har alla plasmor detta problemet men LG är värst, Panasonic generellt bäst)

Jag har en LG PK350N som jag köpte för snart 2 år sedan. Visst blir det en del inbränningar om man har samma bild på länge, men de försvinner på ett par minuter max när man byter bild. Så att säga att LG's plasmor har stora problem med fastbränningar är bara skitsnack.. När jag letade TV så var det tvärtom, LG var en av de bättre och Panasonic en av de sämre

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dagbro:

Det är en specifikation, släpp det. Den är fri att läsa för vem som helst som funderar på en sådan TV. Och vad skulle du vilja skriva för att särskilja en TV som kan ta emot en högupplöst signal, oavsett om skärmpanelen kan dra full nytta av signalen eller inte? HD Ready passar rätt bra där.

I dagsläget ingenting, för den minsta godkända upplösningen på en TV år 2012 är enligt mig 1920x1080. "HD Ready" är från en tid då man skulle fasa ut de gamla lågupplösta TV-apparaterna och börja med högupplösta – och framförallt digitala – TV-sändningar. Då var det bra för kunden att veta om en viss TV var redo för den nya, högre upplösningen. (TV-apparaterna hade inte inbyggd box för HD-kanaler, så det är inte någon signalmottagare som avses, utan endast upplösningen.)

Tänk dig själv om du, glad i hågen, gick och köpte en TV som angavs vara redo för dina nya HD-kanaler, för att sedan upptäcka att du inte får så bra bild som du borde. Det kvittar ju totalt för kunden om TVn kan ta emot 7680x4320@240Hz, så länge det inte syns någon skillnad i bildkvalité.

Kan TVn inte visa HD-upplösning ska den inte märkas med "HD Ready". Punkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

1024x768 skulle inte tro det.
Dock 42" och sen sitta 4-5 meter ifrån den är ingen rolig historia, vanlig TV går väl an, men HD TV och sen kanske blu-ray lite väl långt avstånd
2 till max 3 meter är bättre.
Går man upp till 55" eller mer så funkar 3-4 meter

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

avståndet blir inget problem har själv en 55" och sitter 3 meter bort. så varför inte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awwee:

avståndet blir inget problem har själv en 55" och sitter 3 meter bort. så varför inte ?

Problem? Vem har sagt något om ett problem? Vad du anser vara bra eller ok kanske nästa person inte alls håller med om. T.ex så blir det mycket, mycket svårt att avgöra om man tittar på en 720p eller 1080p signal vid ett tittavstånd på 4-5 m @ en 42" Full-HD TV. (Jag skriver mycket, mycket svårt därför att det kommer poppa upp en och annan snubbe snart som hävdar att han minsann kan se skillnad vid 4-5 m tittavstånd på en 42" och jag vill inte trampa dessa stackare på tårna...)

Själv kör jag 90" på cirka 2.5 m :). Då kan vi börja diskutera att man verkligen kan se skillnad på signalerna.

Till TS kan jag väl bara säga att med ett tittavstånd på 4-5 m och 42" så har du ju fördelen att kunna titta på lågupplöst material utan att "störas" å andra sidan kan du inte riktigt njuta av det högupplösta som t.ex blu-ray ger.
Flytta soffan närmare är ett tips.

Permalänk
Medlem

Jag kollade xå på den här 50 tummarn de pratas om. Jag har varken hd kanaler eller datorn inkopplad till nån tv, har inget behov heller. Jag spelar xbox på min 21 tuns tjock tv nu och är böjd med den bilden. Men med hmdi blir det väll bättre på en plasma antar jag. Så varför ska jag ha full hd när jag ser på halv åtta hos mig på analoga tv nätet?

Visa signatur

"Det är inget plus/minus, de är på ett ungefär..." - Löjtnant i flygvapnet
[burk]