Probmel med nytt gym behöver råd.
Hej kära Sweclockers har en vägg av text att förklara mitt ärenden, men som sammanfattning är det att jag inte vill förbli medlem hos gymkedjan Member 24 utan vill säga upp mitt medlemskap efter en månads tid.
Jag har varit medlem i en månad nu, men har blivit otroligt dåligt bemött av personal och känner det drivs oprofessionellt.
Kan förklara ärendet.
Problem 1. De reklamerade att medlemskapet kostar 199kr / månad för 24/7 öppettider. 169kr om man är student.
När jag tecknade avtalet och stoppade in kortet, tillkom det plötsligt en avgift på 399kr för medlemskap, och ytterliggare 199kr för kortet man måste återlämna vid avslutat nyttjande av gymmet. Jag tyckte det var fult, och är ett lockpris. Det riktiga priset för ett år blir då ca 250kr i månaden inte 199kr som de har redovisat med reklam.
ca 1 vecka efter det får jag veta av min vän som är medlem varför jag inte tog priset för 149kr/månad och gäller bara kopparlunden. Jag svarade att jag inte kände till detta och ringde in till receptionen till Kopparlunden där jag frågade om det fans ett för 149kr/månad. Vilket det visade sig finnas. Jag kände mig lurad att Member 24 döljer priser till sina blivande kunder.
För ca. 2V. sedan hade gymmet Member 24 i kopparlunden / Västerås en provträningsvecka där medlemmar ska få ta med sig sina vänner gratis under bemannade timmar, provträningen gällde 14-18 Maj.
Fredagen den 18e gick jag till gymmet med en vän och det visade sig vara stängt kl var 10.50 och gymmet öppnade kl 11.00, eftersom jag ej ville stå ute i regnet beslutade jag mig att släppa in min vän med mitt medlemskort, gymmet har en regel som säger att man får ej släppa andra, vilket var något jag givetvis var vid medvetandet om. Jag gjorde det beslutet eftersom det kändes onödigt att stå ute i regnet i 10min och vi kunde stå och vänta vid receptionen tills de öppnade.
Sagt o gjort ställde vi oss där, jag även vinkade till chefen för gymmet men han svarade ej tillbaka för han la ej märke till mig pågrund av att han satt med sin dator och hörsnäckor i öronen.
Receptionisten som kom förbi hälsade jag på och bad om hjälp gällande provträningen. Jag berättade att jag släppte in min vän och varför jag gjorde det. Hon blev arg och arrogant mot mig där hon även skällde ut mig respektlöst för min gärning och hotade att stänga av mig från gymmet, allmänt otrevligt bemötande utöver det normala. Det går att vara bestämd, rättvis och saklig och det är något jag kan ta, men detta kändes mer som ett påhopp.
Vidare kom chefen ut där jag förklarade varför jag gjorde som jag gjorde och jag tänkte 10min innan öppning inte skulle vara till skada. Han förklarade att det är aldrig okej att tumma på reglerna men gjorde ingen större sak av det, och förklarade att man kan få betala 100kr ifall man släpper in någon. Jag hade absolut inget emot att betala om nu han skulle vilja det men han sa till både mig och min vän att jag kommer undan denna gång, ingen skada och skedd och inga repressalier skulle jag få.
Vidare uttryckte sig receptionisten från ingenstans återigen mot mig med tungt laddad attityd "du ska vara glad att du inte blev avstängd" med vidare noll professionellt beteende mot min vän som ville teckna ett avtal men tackade nej, efter receptionistens bemötande.
Den 28e Maj får jag ett mail där det står följande
"Hejsan *******!
Har försökt få tag på dig via telefon men ej fått något svar.
Jag måste tyvärr meddela att nu har vår Kundtjänst i Stockholm sett Överträdelsen (när du släppte in din kompis för provträning 18/5). Detta debiteras för 249 kr (vilket du hittar skrivet i ditt avtal) dock har min översta chef sagt att du slipper avstängningen som även gäller vid överträdelser. Debiteringen kommer belasta ditt konto vid nästa AG-dragning.
Vid överklagan på detta beslut skickar du ett mail till kopparlunden@member24.se med ämne: Överklagan.
Med vänlig hälsning
******
Member 24, Kopparlunden
Besöksadress:
Metallverksgatan 21
021-448 43 10"
Jag blev givetvis irriterad och min vän som ringde in till gymmet där han bad att få prata med kontoret i Stockholm, kundtjänsten/chefen. Det fick han inte när vännen bad om telefonnumret uppgav de att de inte ger ut det utan man får kontakta via mejl. Han bad om att få mejl adressen, där de svarade att de inte gav ut den heller?!?!?! Vi började skratta och undrade hur ska man då kontakta och till vem. Han fick svaret att man får mejla till kopparlunden och receptionisten skulle bestämma om ärendet är värt att skicka vidare till chefen i Stockholm. Det samtalet kom inte vidare pågrund av vägran och det avslutades.
Jag ringde till deras systergym inom samma kedja både den på Stora gatan Västerås och Sätra i Stockholm. Stora gatan vägrade ge ut samma historia där mejla till dem, medan Sätra letade efter telefonnumret det enda han hittade var en mejladress men han var riktigt bra på bemötandet!
Jag kontaktade min bank Swedbank där jag blev kopplad till en trevlig dam som lyssnade på denna berättelse och tyckte banken ska spärra autogiro kontot samt anmäla det till konsumentverket och ARN samt polisanmäla och bestrida fakturan, tycker hela rörelsen låter oprofessionell.
Jag ringde även till skatteverket för att se ifall de hade ett telefonnummer men det hade de inte, jag fick ett udda nummer från Swedbank vilket jag ringde.
Numret jag fick gick till gymmet på Stora gatan som jag ringde till tidigare. Jag bad om att få tala med hennes chef i Stockholm vilket hon vägrade mig, utan hon uttryckte att chefen skulle bli arg på henne om hon bara kopplade mig, jag uttryckte mig att det är erat interna problem i företaget och inget som jag som kund ska utstå. Hon totalvägrade och jag förklarade det ovannämnda till henne och hon uttryckte sig att det måste skett ett misstag från hennes kollega, jag påpekade att om du läser mitt mejl så ser det inte ut som ett misstag utan en bestämd handling de har behandlat i samråd med kopparlundens chef. Jag tycket det är dåligt att en chef står och säger att jag inte får repressalier och sedan nästan 2v efteråt ger mig en räkning. Hon ville inte höra mejlet utan påpekade måste vara ett misstag.
Jag påpekade även att jag tycker det är dåligt med ert lockpris och att jag uttryckte mig det är som falsk marknadsföring. Hon förklarade att det är som lägenheter man ser ett pris och i slutändan blir det dyrare och skrattade. Jag uttryckte mig att jag är inte intresserad av bostadsmarknaden och jag vill få mitt ärende utrett. Hon påpekade att hon kan ta bort räkningen och så blir det inget mer med det. Jag uttryckte att jag inte var nöjd och bryr mig inte om räkningen är kvar eller inte utan att jag inte ville förbli kund hos ett företag som kränker mig som kund och sedan dåligt bemötande mot min vän samt att de redan har förlorat 6 nya kunder vilka inte valt att bli medlemmar (vänner till mig) pågrund av hur det betett sig mot mig och min vän, utöver det att en chef ska stå ljuga mig rakt i ansiktet är en ren princip ska för min del, så gör man inte. Hon uttryckte att det går inte att bryta ett medlemskap när man väl tecknat och jämförde det med när hon var kund hos Telenor där hon satt fast med ett abonnemang hon tecknat och inte ville ha. Återigen ökade min besvikelse där jag uttryckte mig att jag bryr mig inte vad som försiggår dig under din fritid jag kan inte kommentera ditt ärende eftersom jag inte är insatt och inte intresserad, jag ringer till dig för att få mitt ärende utrett. Där blev hon irriterad på mig, jag påpekade att jag ringer inte för att bråka vilket jag inte gör utan jag är saklig respekterande, dock påpekade jag om priset 149kr/månaden. Där uttryckte hon sig att det inte existerar utan det var ett lockpris innan gymmet öppnade i Mars, jag påpekade att jag ringde in och frågade om det och de svarade att det finns. Hon påpekade det måste vara ett misstag och misstolkning, där jag kontrade med att min vän som tecknade efter mig fick för det priset. Jag uttryckte även att det är löjligt att jag inte får tala med en chef och aldrig blivit så dåligt bemött någonsin som kund och att jag inte vill vara medlem hos er, jag har inte betalt för att bli kränkt som kund och behandlad på ett nedvärderande vis utav era receptionister trots att man är respektabelt tillmötesgående, de beter sig som respektlösa snorungar i deras attityd formuleringar. Jag nämnde även att både jag o min vän har ringt till samtliga gym och bara den i Sätra var tillmötesgående och hjälpsam resten nekade. Hon påpekade att det måste vara ett misstag att de inte gav mig kontaktuppgifterna och att hon ska be chefen att ringa mig men han kommer vägra säga upp mitt avtal och hon ville inte eftersom hon inte har makten för det. Jag nämnde att jag ringde till er tidigare idag och fick samma svar att jag inte får telefonnumret så hur blir detta ett misstag, du nekar ju mig med och det är väldigt många misstag nu, udda med.
Jag har vart kund i en månad. Jag tackade för hjälpen och la på senare eftersom jag kände att detta samtal inte skulle komma vidare någonstans och bara invänta samtalet från hennes chef.
Senare på kvällen fick jag ett mejl.
"Hej *********!!
Nu har jag tagit bort din överträdelseavgift på 249kr.
Vill du prata med min chef så får du gärna maila honom ärendet så vill han titta på det. Jag pratade med honom tidigare.
*********@member24.se
Hoppas att du känner dig nöjd med svaret. Ta med dig avtalet och kvittot till City så kan jag hjälpa dig om du har någon fråga annars.
Ha en bra kväll!
Med vänlig hälsning
******
Member 24, Västerås City
021-444 20 10"
Så ser det ut nu, jag har inte hunnit mejla chefen men jag vill ändå ha råd, jag vill inte vara medlem hos dem nåmer och jag bryr mig inte om de får behålla pengarna jag lagt ner hittills i deras företag.