Ångest angående OZC Agility 3 beställning!

Permalänk
Medlem

Ångest angående OZC Agility 3 beställning!

Har beställt riktigt grymma delar till min dator från CDON, vilket också innefattar en SSD (OZC Agility3 120gb). En SSD ska ju vara snabb, bra och riktigt sköna om de fungerar! Så med en prisklass runt 900-1000kr, så var denna ett självklart köp! Jag har ALDRIG läst recensioner om denna SSD, utan har mer kollat på 5/5 betygen, utan kommentarer.

SÅ, idag sökte jag på det och hittade en massa problem med denna SSD. FW som ingår i denna är tydligen gammal och orsakar kraschar och problem. För att lösa detta krävs en uppdatering, som tydligen tar lång tid (om man tittar på hur många instruktionssidor det fanns).

Frågan är därför:

Är denna hårddisk bra om man lyckas uppdatera FW? Är installationen svår och krånglig? Uppstår problem trots denna uppdateringen? Var det verkligen värt att köpa denna SSD? Ska jag skicka tillbaka den (går det att skicka tillbaka till CDON?) och beställa en annan?

Känns som att denna SSD kommer ge mig en massa problem i framtiden?

Permalänk
Medlem

Har denna SSD:n, och har inte haft några problem alls som jag kan spåra till den. Gick fort att uppgradera firmware med deras program.

Permalänk

Min bror har 60Gb-varianten och har inte haft ett enda problem Du kan ju uppdatera FW om den inte levereras med den senaste, men jag har inte rört hans och den fungerar som sagt felfritt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kanyl:

Frågan är därför:

Är denna hårddisk bra om man lyckas uppdatera FW? Är installationen svår och krånglig? Uppstår problem trots denna uppdateringen? Var det verkligen värt att köpa denna SSD? Ska jag skicka tillbaka den (går det att skicka tillbaka till CDON?) och beställa en annan?

Känns som att denna SSD kommer ge mig en massa problem i framtiden?

rätt många som använder den, och FW uppdatering är inte alls svårt.
liksom allt annat hade den en hel del barnsjukdomar som man försökt fixa bort med nya firmware, men självklart har alla inte samma tur. kan tänka mig att en hel del har redan åtgärdats hårdvarumässigt iom nya leveranser, men man vet aldrig.

du kan skicka tillbaka disken, cdon lämpar distansavtalet, men vet inte vem som får stå för frakten.
skulle du skicka tillbaka köp en intel 330 eller 520 serien, annars är samsung och nya ocz vertex 4 bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat till senaste FW och har ändå problem med BSOD och annat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Många brukar gå in i väggen när man uppdaterar SSDs från OCZ.
1) Följ denna guide http://www.neowin.net/forum/topic/987378-how-to-switch-from-i...
2) Koppla in din nyinköpta OCZ SSD, formatera till valfri bokstav i Disk Manager.
3) Ladda ned http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/SandForce_Based/
4) Unzippa och starta som administratör
5) Klicka på din Agility 3 i menyn sedan lyser det upp några alterniv, gå in på drivers.
6) Update/Download Firmware och vänta 1-3 minuter
7) Redo att användas som windows disk, bara installera och njut.

Har två Agility 3 diskar i hemmet och ingen blåskärm på över 6 månader.

Mina läs/skriv hastigheter idag enligt HDTune är 468MB/s Read, 385MB/s Write, 68k IOPS 4k random. Inte så dumt efter ett halvår.
Bärbara 120GB disken på Sata II ligger på 260MB/s Read, 215MB/s write 43k IOPS.

Permalänk

Har en 60GB variant och den fungerar jättebra! Inte haft några problem what so ever. Har inte kollat överförningshastigheter men det känns som att det går väldigt snabbt iaf

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Vid denna tiden får du nyaste firmwaren, så du kan vara lugn.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kvarstår problemen med att hastigheterna är relativt dåliga fast man har uppdaterat FW?
Jag tex har cirka 250MB/s read och 130MB/s write vilket är realtivt dåligt om man jämför med liknande diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

rätt många som använder den, och FW uppdatering är inte alls svårt.
liksom allt annat hade den en hel del barnsjukdomar som man försökt fixa bort med nya firmware, men självklart har alla inte samma tur. kan tänka mig att en hel del har redan åtgärdats hårdvarumässigt iom nya leveranser, men man vet aldrig.

du kan skicka tillbaka disken, cdon lämpar distansavtalet, men vet inte vem som får stå för frakten.
skulle du skicka tillbaka köp en intel 330 eller 520 serien, annars är samsung och nya ocz vertex 4 bra alternativ.

Okej, men om jag lyckas uppdatera FW, vilket verkar lätt.....tycker du jag ska behålla den? Den var ju prisvärd som tusan, med 10% rabatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Kvarstår problemen med att hastigheterna är relativt dåliga fast man har uppdaterat FW?
Jag tex har cirka 250MB/s read och 130MB/s write vilket är realtivt dåligt om man jämför med liknande diskar.

Va!? Det är ju mindre än hälften!

Annars är jag väldigt lugn och känner mig harmonisk av allas kommentarer. Tror inte jag kommer ha problem med den trots allt!

Men.....vad handlar detta med hastigheten om då?

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

Va!? Det är ju mindre än hälften!

Annars är jag väldigt lugn och känner mig harmonisk av allas kommentarer. Tror inte jag kommer ha problem med den trots allt!

Men.....vad handlar detta med hastigheten om då?

Antingen dåliga minnen i SSDn eller seg SATA kontroller på moderkortet. Många som köpte Agility 3 eller Corsair Force 3 under hösten fick väldigt dåliga resultat vilket leder mot dåliga minnen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 120GB-verisonen i slutet av januari. Den levererades med senaste firmware och har aldrig strulat för mig.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att hastigheten kan ha att göra med vad det för SATA-port den är kopplad i samt kretsen på moderkortet som kan spela roll. Du kommer ändå märka en rejäl skillnad från en mekanisk disk oavsett.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte min från CDon för ca 1 månads sen. Den har funkat klockrent hittils.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Jag kör med 60 gbs modellen + senaste firmware på en sata 2.0, och ja, det funkar hur fint som helst. Snabbt också fast jag bara kör i sata 2.0, får inte fulla hasitgheten då (får lite mindre än hälften), men det är snabbt ändå!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har 1 60gb modell i min mediapc och ytterligare en i min laptop, och slutligen en i min huvudmaskin, köpte min 60gb väldigt tidigt och hade problem, men det löste sig direkt när jag gjorde en fw-uppdatering så numera funkar alla diskar utmärkt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Gick snabbt och lätt att uppdatera firmware tyckte jag. Har inte haft några problem med den än - peppar, peppar. Visst, inga extrema läs- och skrivhastigheter, men det är å andra sidan inte riktigt vad jag var ute efter heller. Visst finns det bättre alternativ, men jag tror inte att du kommer bli missnöjd om du inte stirrar dig blind på benchmarksiffror.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv

Köp en Intel SSD istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Har beställt riktigt grymma delar till min dator från CDON, vilket också innefattar en SSD (OZC Agility3 120gb). En SSD ska ju vara snabb, bra och riktigt sköna om de fungerar! Så med en prisklass runt 900-1000kr, så var denna ett självklart köp! Jag har ALDRIG läst recensioner om denna SSD, utan har mer kollat på 5/5 betygen, utan kommentarer.

SÅ, idag sökte jag på det och hittade en massa problem med denna SSD. FW som ingår i denna är tydligen gammal och orsakar kraschar och problem. För att lösa detta krävs en uppdatering, som tydligen tar lång tid (om man tittar på hur många instruktionssidor det fanns).

Frågan är därför:

Är denna hårddisk bra om man lyckas uppdatera FW? Är installationen svår och krånglig? Uppstår problem trots denna uppdateringen? Var det verkligen värt att köpa denna SSD? Ska jag skicka tillbaka den (går det att skicka tillbaka till CDON?) och beställa en annan?

Känns som att denna SSD kommer ge mig en massa problem i framtiden?

Jag har läst att vissa modeller av SSD har problem, och orsaken kan var vilken styrkrets man kopplar den till. Det finns bland annat Intel och Marwel, mm mera på moderkortet. Som sagt, har läst det, men kommer inte ihåg var jag läste det.

Varor köpta på nätet kan skickas tillbaka inom 14 dagar. Vissa företag tar dock inte emot den om du har öppnat varan.

Jag skulle ringa/eller mail CDON om du känner dig tveksam till produkten.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S2:

.......Vissa företag tar dock inte emot den om du har öppnat varan..

Ifall man köper på nätet ocg butiken vägrar får man gå till ARN (om priset överstigar 1000:- )

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har en 120gb som min boot-disk och har inte haft några som helst problem, har haft den sen i januari

Permalänk
Medlem

Min har fungerat perfekt sen dag ett. Väldigt lätt att uppdatera FW

Visa signatur

Chassi: NZXT H2. MB: Asus P8P67 deluxe. CPU: i5 2500K @4.4ghz. H2O 920.
GPU: GTX 780. RAM: 8GB 1600Mhz vengeance. PSU: NZXT HALE90 1000W 80+ Gold. SSD: OCZ Agility 3 120GB, Corsair F120GB. HDDs: 5TB lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ifall man köper på nätet ocg butiken vägrar får man gå till ARN (om priset överstigar 1000:- )

Ja, i Sverige gäller distansköplagen. Men jag har inte hört att priset måste överstiga 1000 kr för att man skall kontakta ARN.

Utdrag från Konsumentverkets hemsida.

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S2:

Ja, i Sverige gäller distansköplagen. Men jag har inte hört att priset måste överstiga 1000 kr för att man skall kontakta ARN.

Utdrag från Konsumentverkets hemsida.

Ångerrätten
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.

Jo ARN har en värdegräns på 1000 när det gäller elektronik. Läs här:
http://www.arn.se/Konsument/Innan-du-anmaler/Kan-mitt-arende-...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...