Windows 8 Release Preview ute nu

Permalänk
Medlem

Ja jävlar... Microsoft är idioter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Funkade tyvärr inte på den datorn jag hade tänkt ladda ner på pga systemkrav (vilket inte borde stämma), men tack ändå!

Installationen kan mislyckas om du inte konfigurerat BIOS korrekt. Till exempel kan det hänt att du inte aktiverat NX-Bit möjligheten, vilket gör att datorn flaggas för att vara inkompatibel.

Permalänk

Är det bara jag som av tidigare erfarenheter inte rör ett nytt OS från Microsoft förräns dom har släppt ett Service Pack?

Permalänk
Skrivet av Anthraxegott:

Är det bara jag som av tidigare erfarenheter inte rör ett nytt OS från Microsoft förräns dom har släppt ett Service Pack?

Haha, standard. Tänkte inte röra det förens (om någonsin) en majoritet av insatta personer säger att det är bättre än Windows 7.

Permalänk
Medlem

Summering av några skillnader jag märkt:

* Flera desktop element såsom knappar, checkboxar, scrollboxar med mera har bytt design för att bättre matcha Metro. Element såsom scrollbars blir därmed även ändrade i tredjeparts program.
* Lite förändringar i ikonagrafik. Både för att matcha Metro, men förbättrar även utseendet när man kör med >100% DPI.

* Notifications stängs nu av under en viss tidsperiod. (Väljer 1, 3, eller 8 timmar)
* App bytaren (WIN+TAB eller vänster kant) visar nu namnen på apparna som är öppna.
* Internet Explorer (Metro) visar nu historik förslag, och möjligtvis sökresultatförslag, när du skriver in addresser. Historik från andra datorer/installationer fanns med.
* OSDn för skärmens ljus styrka är tillbaka. Fanns i Dev Preview, men försvann i Consumer Preview.
* När musik spelas upp och volymen ändras visas numera även Album Art.

* Mail appen är updaterad. Är inte bökigt längre att byta mellan konton, samt att foldrar nu stöds. Kan fästa kontona separat på start skärmen.
* Mail appen stödjer nu notifikationer av inkomna medelanden.
* Stödjer bättre konfiguration av mail konton. Nu identisk med Windows Phone.
* Det går nu att visa eller dölja kalendrar i kalender appen.
* People appen visar numera en rotation av bilder på dina kontakter - samma beteende som med Windows Phone.
* Music och Video apparna har gjorts om, och stödjer nu respektive "Zune Store". Stödjer även att man nu öppnar filer från Skydrive, eller från en specifik plats på datorn/nätverket.
* Det går nu att logga in i Xbox, Music, och Video apparna med sitt MS konto. Detta möjliggör köp av spel och film (här i Sverige) via Metro.
* Photos appen har en "Devices" kategori. Kopplas på något sätt med Skydrive desktop appen.
* Fler färgalternativ för Metro.
* Storleks ändring av text och menyer görs nu som ett alternativ till förbestämda DPI värden.

Har ej möjlighet att prova just nu, men problemet med att 'missa' hörnen ska vara löst genom att hörnen håller kvar musen i den nuvarande skärmen.

I övrigt tycks det som om de dragit upp hastigheten på animationerna något. Finns även enstaka extra animationer (inget som ivägen) och andra triviala förändringar.

Inget revolutionerande, mestadels saker för att jämna ut systemets diverse kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Summering av några skillnader jag märkt:

* Flera desktop element såsom knappar, checkboxar, scrollboxar med mera har bytt design för att bättre matcha Metro.
* Lite förändringar i ikonagrafik. Både för att matcha Metro, men förbättrar även utseendet när man kör med >100% DPI.
* Mail appen är updaterad. Är inte bökigt längre att byta mellan konton, samt att foldrar nu stöds. Kan fästa kontona separat på start skärmen.
* Det går nu att visa eller dölja kalendrar i kalender appen.
* OSDn för skärmens ljus styrka är tillbaka. Fanns i Dev Preview, men försvann i Consumer Preview.
* Stödjer bättre konfiguration av mail konton. Nu identisk med Windows Phone.
* People appen visar numera en rotation av bilder på dina kontakter - samma beteende som med Windows Phone.
* Notifications stängs nu av under en viss tidsperiod. (Väljer 1, 4, eller 8 timmar)

* Music och Video apparna har gjorts om. Zune Pass stöds nu. Dock går det fortfarande inte att logga in med svenskt konto. Stödjer även att man nu öppnar filer från Skydrive, eller från en specifik plats på datorn/nätverket.
* App bytaren (WIN+TAB eller vänster kant) visar nu namnen på apparna som är öppna.
* Photos appen har en "Devices" kategori. Kopplas på något sätt med Skydrive desktop appen.
* Fler färgalternativ för Metro.
* Internet Explorer (Metro) visar nu historik förslag, och möjligtvis sökresultatförslag, när du skriver in addresser. Historik från andra datorer/installationer fanns med.

Har ej möjlighet att prova just nu, men problemet med att 'missa' kanterna ska vara löst genom att kanterna håller kvar musen i den nuvarande skärmen.

I övrigt tycks det som om de dragit upp hastigheten på animationerna något. Finns även enstaka extra animationer (inget som ivägen) och andra triviala förändringar.

Inget revolutionerande, mestadels saker för att jämna ut systemets diverse kanter.

Har du nån möjlighet att se hur det ser ut på en ultrawidescreen setup ? 5760*1080p

jag undrar om dom lagt in nån inställning så man inte får en gigantisk grön skärm på alla sina 4 skärmar så fort man trycker på startknappen.

detta är rätt så horribelt kan jag säga

sådär ser mitt skrivbord ut 1280*720+1920*1080*3 det lär väl se helt jävla horribelt ut med metro

Permalänk
Skrivet av lektroo:

Japp. Då fick jag något att göra i helgen. Blir att backa upp allt viktigt och köra denna som huvud-OS. Har väntat på denna release innan jag ens funderade på att testa Win8.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att nån väntar på den;D

Får hoppas den är som förväntat, har själv mina tankar just kring UI om man säger så, men från stabilitet och prestanda kan jag lätt byta till det, och allt ska ju funka som funkar i W7:)

Permalänk
Skrivet av mille666:

Hur kan man inte veta om man testat det?

Jag är inte helt säker på om jag har testat den.
Jag körde nått som hade namnet Windows 8 men det var så satans kasst att det knappast kan vara en uppföljare till Windows 7.

Tror det bara var ett scam OS.
Konstigt nog var det genom MSDN jag fick den.

Jag röstar nej för det jag testade var inte vad jag kallar ett PC operativsystem.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Personligen har jag inga problem med att stirra på Metros startskärm när jag inte har något bättre för mig, eller bara leka runt där för att fördriva tiden, något som den gamla startmenyn inte kan erbjuda. Finns lite annat smått och gott som jag också gillar, men det som gör att jag drar mig för att gå över på heltid är det så kallade skrivbordet. Det är ett hån mot Microsofts tidigare skrivbord. Jag tycker skrivbordet i W7 har nästan allt som krävs, varför en så grundlig renovering av det? Ser ut som de endast behållit det för att kunna köra alla W7-appar.

Permalänk
Medlem

Kommer absolut köpa detta till min framtida HTPC. Tror det kommer bli riktigt snyggt och köra detta på tv:n och styra med mobilen alt. surfplatta. Snyggt när tv:n är igång och man ser livetiles.
Tänkte även köra med tv kort i datorn, någon som vet om man kan ha en app eller likande i windows 8 där man startar "vanlig" tv eller va man ska säga. dvs koppla antennen till datorn och köra mina vanliga tv kanaler igenom datorn.

Permalänk
Medlem

Jag tycker GUI:et ser ut som de anlitat Fisher Price att designa det.
Metro i Windows 8, vad kommer Windows 9 kallas - Duplo?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilcore:

Jag kör Windows 8 Consumer Preview just nu, och efter att ha kört både den och Developer Preview som enda operativ på min stationära kan jag säga följande:
Massvis av förbättringar har gjorts i "desktop-appen" (vanliga Windows), såsom Task Manager, Explorer et cetera. Jag är, trots att det bara är en beta, inte alls besviken på vad Windows 8 ger oss old school PC-användare. Det som dock oroar de allra flesta är Metro-apparna. Och ja, i nuläget fungerar de inte alls skönt med tangentbord och mus, och även om de gjorde det, så förvirrar det väldigt mycket när Metro-apparna ligger på en egen "plattform", och inte i aktivitetsfältet. Nu låter det som om jag är påväg att såga Windows 8. Men nu kommer nyckeln: Man behöver inte använda Metro-apparna om man inte vill!
Den enda skymt av Metro jag ser dagligen är startskärmen som jag ABSOLUT tycker är bättre än startmenyn i gamla windows. Förut brukade jag bara använda startmenyn för 2 saker:
1. Söka "alla program".
2. Stänga av.
Resten brukade antingen ske i Explorer-fönster eller i tredjepartsprogram (jag gillar att inte ha några skrivbordsikoner).
Startskärmen ger mig PRECIS vad jag ville ha med startmenyn: en anpassningsbar yta som kan sortera och starta mina program. Namngivbara app-grupper? BÄSTA NÅNSIN!
Som avslutning på denna onödigt långa kommentar ger jag er en skärmdump på min startskärm:
http://img705.imageshack.us/img705/7026/50302345.png

EDIT:
Glömde nämna att allt är mycket snabbare, framför allt uppstart!

skulle precis säga att jag tyckte det såg groteskt kluttrigt ut med allt skit på artikelbildens menyskärm, sen såg jag din och nu blev det myyyycket bättre!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kommer absolut köpa detta till min framtida HTPC. Tror det kommer bli riktigt snyggt och köra detta på tv:n och styra med mobilen alt. surfplatta. Snyggt när tv:n är igång och man ser livetiles.
Tänkte även köra med tv kort i datorn, någon som vet om man kan ha en app eller likande i windows 8 där man startar "vanlig" tv eller va man ska säga. dvs koppla antennen till datorn och köra mina vanliga tv kanaler igenom datorn.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/digital...

Ärligt talat trodde jag inte det tilverkades TV-kort längre, känns ju ganska antikt, men tydligen

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Har aldrig sett någon anledning till att hoppa på ett nytt OS så fort det släpps, W8 prövade jag däremot för jag var bara tvungen att se detta omtalade metro. Jag var inte överförtjust kan man lugnt säga...

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Ok, nu går det tydligen att logga in med sitt MS konto på Music, Video, och Xbox apparna.

Det blir samma store som används för Zune / Xbox, so observera att vi i Sverige endast kan köpa/hyra film och Xbox spel. MS Points används, som vanligt.

Permalänk
Medlem

Undrar om man ska våga montera in och formatera en disk och köra detta över helgen? Blev väldigt skeptiskt till metro på desktop efter Consumer Preview. Oavsett om man söker i startmenyn eller inte så gör sig gränssnittet inte med mus och tangentbord. Vilket faktiskt Microsoft lyckas förmedla väldigt väl i trailern till artikeln. Mycket svep och drag, gränssnittet är klockrent på en tryckskärm... om man haft en.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Detta med uppstart är ju jätte trevligt att det går fort. Men min i3 htpc med en billigt ssd botar win7 på ca 3-4sec. Bios tar lite under 10 sek. Känns mer som bios behöver slipas på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir väl till att byta några månader efter släppet då allt brukar vara lite mer välslipat än vid release.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lankus:

Blir väl till att byta några månader efter släppet då allt brukar vara lite mer välslipat än vid release.

Windows 7 var väl välslipat vid release. Tycker du inte?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 7 var väl välslipat vid release. Tycker du inte?

Windows 7 har jag varit väldigt nöjd med,
Windows Vista däremot är jag glad att jag inte köpte vid release, körde på XP tills 7an kom.

Förhoppningsvis blir Windows 8 bra redan vid start och denna start-meny (metro?) kanske de borde ge möjlighet till att välja bort då många verkar ogilla den,
själv blir jag otroligt sugen på att ha en HTPC med windows 8 då det ser riktigt bra ut, lite som windows media center fast utan att det floppar.

Prövade förövrigt en LG "Windows phone" på jobbet som har samma UI som Windows 8, ganska snyggt även mobilt.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Heh skulle precis skriva en kommentar om att metro ser ut som något när man söker på "worst websites".

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av robalm:

Du det kommer inte bli några problem

Har ju jobb datorn incomming med dubbla xeon 2690 med allt maxat tar och stoppar in alla mina 3x 680 i den och kör så får vi la se XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Win 8 går bort för mig om det inte går att slippa metro på något sätt. Hjärnblödning av microsoft att bara komma på något så korkat,passar absolut inte in med pc.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Windows 7 har jag varit väldigt nöjd med,
Windows Vista däremot är jag glad att jag inte köpte vid release, körde på XP tills 7an kom.

Köpte Vista vid release och kan säga att du inte missade något. Blev en hel del blåskärmar innan SP1 släpptes. Däremot har Win7 har fungerat ypperligt från start och jag är en mycket nöjd kund i det avseendet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gött! Kört den första varianten som kom ut av win8 på min laptop och det har fungerat kanon, nu blir det att slänga in denna på den stationära.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

tror icke ja kommer vilja ens testa det.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Tyckte det fungerade förvånansvärt bra ändå på en laptop med versionen innan detta. Det flöt på mycket bättre än Windows 7. Startar snabbare, mindre lulul. Bra att de försöker dra ihop säcken med alla sprida tjänster som Microsoft har. Ska bli intressant, även att se hur Xbox 720 OS kommer bli. De tänker på helheten, man undrar vem de har sneglat på. Möjligen Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Tyckte det fungerade förvånansvärt bra ändå på en laptop med versionen innan detta. Det flöt på mycket bättre än Windows 7. Startar snabbare, mindre lulul. Bra att de försöker dra ihop säcken med alla sprida tjänster som Microsoft har. Ska bli intressant, även att se hur Xbox 720 OS kommer bli. De tänker på helheten, man undrar vem de har sneglat på. Möjligen Apple

XBOX 720 OS kommer garanterat vara Windows 8. Exempelvis har en av de ansvariga för Windows kerneln börjat jobba på XBOX-divisionen. Dessutom har XBOX 360 redan Metrogränssnittet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Installerade Win8 RC i Virtualbox för en timme sedan. Jag spyr, inte en chans att Windows 8 åker in om det inte helt går att ta bort Metro och det går att använda startmenyn igen. Microsoft skjuter sig själva i foten, företag lär knappast vilja lära sina medarbetare ett nytt gränssnitt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Or0s:

Installerade Win8 RC i Virtualbox för en timme sedan. Jag spyr, inte en chans att Windows 8 åker in om det inte helt går att ta bort Metro och det går att använda startmenyn igen. Microsoft skjuter sig själva i foten, företag lär knappast vilja lära sina medarbetare ett nytt gränssnitt.

Känns inte roligt sen när jag sk installera W8 på 230 workstations ^^ folk kommer behöva så mycket support att jag kommer gråta ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240