Permalänk
Medlem

Nyligen byggd dator BSOD.

Hej!
Jag byggde nyligen (tisdags) ihop en ny dator tillsammans med en vän som är betydligt mer kunnig. Allting gick bra och den har rullat på fint, förutom att den har bluescreenat två dagar i rad nu när jag lirat BF3. Här är min rigg och felmeddelandet som jag får.

(saxat från min Inet-kundvagn om det ser konstigt ut)
MSI Z77A-G43 ATX
Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz (2x4096MB)
Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge)
Optiarc AD-7280S SATA, OEM Svart
Cooler Master Elite 430 Svart
Fractal Design Integra 500W
XFX Radeon HD6870 1024MB
1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s

Första BSOD:
053112-24616-01.dmp 2012-05-31 19:23:37 KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x0000001e 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 00000000`00000000 tcpip.sys tcpip.sys+5d0bf x64 ntoskrnl.exe+7f190 C:\Windows\Minidump\053112-24616-01.dmp 4 15 7601 276 448

Andra:
060112-12136-01.dmp 2012-06-01 17:41:03 SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x1000007e ffffffff`c0000005 fffff880`045b9ce5 fffff880`0216a568 fffff880`02169dc0 dxgmms1.sys dxgmms1.sys+1ded3 x64 dxgmms1.sys+20ce5 C:\Windows\Minidump\060112-12136-01.dmp 4 15 7601 262 160

Båda gångerna hände detta alltså medan jag spelade BF3 (på de nivåerna som datorn ställde in det på) och jag hade lirat en stund. Dock har jag försökt hålla koll på temperaturerna och jag TROR inte att det är det.

ALL hjälp är hemskt uppskattat. Jag har försökt uppgradera alla drivrutiner så mycket jag kan. Har även kört diverse "stress-tests" utan att det har kommit fram några problem.

Tack på förhand,
Z

Edit: min vän säger att det kan ha att göra med mina budget-ramminnen. Kan det stämma?

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Budget ramminnen? 8 gb 1600 mhz är bra minnen!
Sen märket känner jag inte till håller mig till Corsair!

Men kör programmet memtest för att se att de fungerar som de ska. I bios kan du säkert kolla hdd'n via några tester.
händer detta bara när du spelar Bf 3?
Isf är det något som blir för varmt eller för stressat!
Testat andra krävande spel?

Windows ger dig BSOD för att du inte ska skada hårdvara eller data. Oftast är det hårdvarurelaterat eller drivrutiner.
Vad har du för settings i Bf3? jag fick sänka de som min dator ställde in sig själv på.
Du kan lätt kolla din temp på grafikkortet via Cataclyst control center som du lär ha installerat redan.
Real temp ger dig proc temperatur samt grafikkortet.
Finns andra program som kollar hela systemet med!
Leta upp ett bra, kolla temp på Hdd, proc och grafikkort efter att du spelat i typ 10 min.

De ska helst inte vara över 70, stänger av sig runt 90-100 skulle jag gissa på.

Men lira i 10 min, tabba ner (ha temp programmet uppe) kolla vad de ligger på är de över 70.
Stäng Bf 3, vänta 5-10 min starta bf3 och sänk grafiken en aning. Till typ high/med o 1080p. Lira i 10 min och kolla skillnad på temps!

jag tror spontant att ditt grafikkort blir för varmt eller proc. intels stock kylare är ingen höjdare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Budget ramminnen? 8 gb 1600 mhz är bra minnen!
Sen märket känner jag inte till håller mig till Corsair!

Men kör programmet memtest för att se att de fungerar som de ska. I bios kan du säkert kolla hdd'n via några tester.
händer detta bara när du spelar Bf 3?
Isf är det något som blir för varmt eller för stressat!
Testat andra krävande spel?

Windows ger dig BSOD för att du inte ska skada hårdvara eller data. Oftast är det hårdvarurelaterat eller drivrutiner.
Vad har du för settings i Bf3? jag fick sänka de som min dator ställde in sig själv på.
Du kan lätt kolla din temp på grafikkortet via Cataclyst control center som du lär ha installerat redan.
Real temp ger dig proc temperatur samt grafikkortet.
Finns andra program som kollar hela systemet med!
Leta upp ett bra, kolla temp på Hdd, proc och grafikkort efter att du spelat i typ 10 min.

De ska helst inte vara över 70, stänger av sig runt 90-100 skulle jag gissa på.

Men lira i 10 min, tabba ner (ha temp programmet uppe) kolla vad de ligger på är de över 70.
Stäng Bf 3, vänta 5-10 min starta bf3 och sänk grafiken en aning. Till typ high/med o 1080p. Lira i 10 min och kolla skillnad på temps!

jag tror spontant att ditt grafikkort blir för varmt eller proc. intels stock kylare är ingen höjdare!

Tack för svaret! Första tanken var att det blev för varmt, men det kändes inte så. Jag tänkte att det var ett budget-märke, jag menar du kan ju köpa Eldorado-köttbullar som är lika många som Findus, men de kommer ändå inte vara lika "bra"

Ska testa som du säger. Återkommer med resultat.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Tack för svaret! Första tanken var att det blev för varmt, men det kändes inte så. Jag tänkte att det var ett budget-märke, jag menar du kan ju köpa Eldorado-köttbullar som är lika många som Findus, men de kommer ändå inte vara lika "bra"

Ska testa som du säger. Återkommer med resultat.

Ja gör detta! jag håller koll på tråden och ska försöka svara så snabbt jag kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Ja gör detta! jag håller koll på tråden och ska försöka svara så snabbt jag kan!

Så, nu skall vi se. Efter ungefär exakt 10 min i BF3 så såg det ut såhär:

Och såhär ser det ut efter 10 min på medium...

I vanliga fall ligger core-temp mellan 30-40 och grafik-kortet på runt 45.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Lite sökning på windowsforum ger detta svar på dina BSOD koder.

0x0000001e:
Förmodligen USB relaterad BSOD, trådlös USB Router eller liknande som ger dig BSOD...se länk och läs första inlägget av användaren "USASMA" på windows forum.
http://www.sevenforums.com/crashes-debugging/208119-bsod-whil...

0x1000007e:
Förmodligen din Grafikdrivrutin som blivit korrupt och eller ditt Antivirus som orsakar BSOD...se länk, detta taget ur förklaringen på BSOD koden från windows support.

"References to Vista also apply to Windows 7.

This error is usually a driver issue and display adapter (video) driver is the most suspect though it
could be others. Antivirus/antispyware/security programs, hardware (heat) and major software issues
can also cause the error. When you get to the driver section of the troubleshooter use my generic
methods in the next message and then return to the troubleshooter if needed.

Have you added hardware recently or updated drivers? Be sure to look in Control Panel - Windows
Updates to see if any drivers were updated there. Other lessor possibilities include antivirus/anti-
spyware/security programs.

When you get to the driver and memory sections of the troubleshooter refer to the next message to
update drivers and test memory and then refer back to the troubleshooter if needed."

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...

Hoppas att det hjälper.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Lite sökning på windowsforum ger detta svar på dina BSOD koder.

0x0000001e:
Förmodligen USB relaterad BSOD, trådlös USB Router eller liknande som ger dig BSOD...se länk och läs första inlägget av användaren "USASMA" på windows forum.
http://www.sevenforums.com/crashes-debugging/208119-bsod-whil...

0x1000007e:
Förmodligen din Grafikdrivrutin som blivit korrupt och eller ditt Antivirus som orsakar BSOD...se länk, detta taget ur förklaringen på BSOD koden från windows support.

"References to Vista also apply to Windows 7.

This error is usually a driver issue and display adapter (video) driver is the most suspect though it
could be others. Antivirus/antispyware/security programs, hardware (heat) and major software issues
can also cause the error. When you get to the driver section of the troubleshooter use my generic
methods in the next message and then return to the troubleshooter if needed.

Have you added hardware recently or updated drivers? Be sure to look in Control Panel - Windows
Updates to see if any drivers were updated there. Other lessor possibilities include antivirus/anti-
spyware/security programs.

When you get to the driver and memory sections of the troubleshooter refer to the next message to
update drivers and test memory and then refer back to the troubleshooter if needed."

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...

Hoppas att det hjälper.

Tack för svaret. Jag hittade den posten tidigare, men det kändes som att den sa att "ja det skulle kunna vara 400 olika saker, lycka till!" och jag ville mest veta vad folk härinne trodde, men jag skall kolla igenom den en gång till.

Lite tråkigt eftersom det är en helt ny rigg, man vill ju verkligen att den skall funka.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Tack för svaret. Jag hittade den posten tidigare, men det kändes som att den sa att "ja det skulle kunna vara 400 olika saker, lycka till!" och jag ville mest veta vad folk härinne trodde, men jag skall kolla igenom den en gång till.

Lite tråkigt eftersom det är en helt ny rigg, man vill ju verkligen att den skall funka.

Jag vet av egen erfarenhet vad USB kan ställa till med, har haft ett antal BSOD på min gamla dator som INTE gillade externa Hdd´s, tangentbord m.m som var inkopplat till just USB.

Sedan grafikdrivrutiner är kända för att vara exremt känsliga, om man t.ex avinstallerar spel o.s.v så kan avinstallationsprogram vid vissa tillfällen av misstag ta med delar av Grafikdrivrutinerna.

Även mitt Antivirus har gett mig lite huvudbry några gånger.

Så mitt tips är att kolla över drivrutinerna till ditt moderkort gällande USB samt ominstallera din grafikdrivrutin, och kolla även Antivirus inställningarna.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Fullt uppdaterat windows?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Jag vet av egen erfarenhet vad USB kan ställa till med, har haft ett antal BSOD på min gamla dator som INTE gillade externa Hdd´s, tangentbord m.m som var inkopplat till just USB.

Sedan grafikdrivrutiner är kända för att vara exremt känsliga, om man t.ex avinstallerar spel o.s.v så kan avinstallationsprogram vid vissa tillfällen av misstag ta med delar av Grafikdrivrutinerna.

Även mitt Antivirus har gett mig lite huvudbry några gånger.

Så mitt tips är att kolla över drivrutinerna till ditt moderkort gällande USB samt ominstallera din grafikdrivrutin, och kolla även Antivirus inställningarna.

Men känns det inte som att om det var ett USB-problem så borde det hände vid andra tillfällen än bara när jag spelar? Är det enkelt att ominstallera grafik-drivruting? Jag har laddat ner AMDs autodetect-grej, men den säger bara "You already have the latest driver!". Kan jag avinstallera den i enhetshanteraren, och vad händer då med datorn medans jag inte har en grafik-drivrutin?

Edit: Nu har jag uppgraderat USB-drivrutiner i alla fall.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Men känns det inte som att om det var ett USB-problem så borde det hände vid andra tillfällen än bara när jag spelar? Är det enkelt att ominstallera grafik-drivruting? Jag har laddat ner AMDs autodetect-grej, men den säger bara "You already have the latest driver!". Kan jag avinstallera den i enhetshanteraren, och vad händer då med datorn medans jag inte har en grafik-drivrutin?

Gå in på AMD´s hemsida och leta rätt på din drivrutin, ladda ned den och kör i gång installationsprogrammet, där kommer du få frågan om du vill Installera eller avinstallera drivrutinen.
Börja med att avinstallera din gamla drivrutin.
När du har avistallerat din grafikdrivrutin så ska det automatiskt hoppa över till Intel HD Graphics 2500 som finns på din processor, så du blir inte utan bild under tiden.
sen är det bara att ominstallera med den nya.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Fullt uppdaterat windows?

I princip, det är två stycken för internet explorer som jag inte känt mig manad att ladda ner än.

Känns det inte lite som att det borde vara värme-problemet? Jag menar, 70 grader efter 10 min i spel är väl inte helt okej?

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Gå in på AMD´s hemsida och leta rätt på din drivrutin, ladda ned den och kör i gång installationsprogrammet, där kommer du få frågan om du vill Installera eller avinstallera drivrutinen.
Börja med att avinstallera din gamla drivrutin.
När du har avistallerat din grafikdrivrutin så ska det automatiskt hoppa över till Intel HD Graphics 2500 som finns på din processor, så du blir inte utan bild under tiden.
sen är det bara att ominstallera med den nya.

Grejen är att man inte kan ladda ner enskilda drivrutiner på AMDs hemsida utan bara deras drivrutings-uppdaterings-program, som jag inte förstår mig på ordentligt.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Grejen är att man inte kan ladda ner enskilda drivrutiner på AMDs hemsida utan bara deras drivrutings-uppdaterings-program, som jag inte förstår mig på ordentligt.

vad har du för windowsversion? så ska jag ge dig rätt länk för nedladdning

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

vad har du för windowsversion? så ska jag ge dig rätt länk för nedladdning

Windows 7 64-bit

Edit: Skrev på mobilen medans datorn bootade om. Tack!

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Det här är AMD Catalyst softwaresuite senaste versionen för din GPU.
Den inkluderar allt som du behöver, installera den i sin helhet.

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

1.Ladda ned till din dator
2.stäng av alla öppna program
3.starta Catalyst isntallationen
4.Välj att avinstallera dina gamla drivrutiner.
5.Installera nya
klart.

EDIT: Det är den övre av de två du skall ha, den nedre är till för Eyefinity och är ett tillägg om du ska ha 3 skärmar eller mer.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Det här är AMD Catalyst softwaresuite senaste versionen för din GPU.
Den inkluderar allt som du behöver, installera den i sin helhet.

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

1.Ladda ned till din dator
2.stäng av alla öppna program
3.starta Catalyst isntallationen
4.Välj att avinstallera dina gamla drivrutiner.
5.Installera nya
klart.

EDIT: Det är den övre av de två du skall ha, den nedre är till för Eyefinity och är ett tillägg om du ska ha 3 skärmar eller mer.

Lol, det var den jag redan hade nedladdad sen tidigare. Men jag avinstallerade och installerade igen. Kan inte säga att jag ser någon skillnad än, men jag får väl testa på att lira lite BF3. Dock vet jag inte riktigt vad jag tittar efter, för jag kommer väl inte att märka någon skillnad i temperatur eller hur? Det är bara det att jag förhoppningsvis inte får bluescreen igen?

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

jag tycker inte att du hade så hög temp på ditt graffe, men det kan bli bättre med ominstallerad drivrutin om tempstyrning och liknande var korrupt på den förra installationen.
Det var förmodligen inte tempen som gjorde att du fick BSOD utan något annat, 69c vid load är normalt.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

jag tycker inte att du hade så hög temp på ditt graffe, men det kan bli bättre med ominstallerad drivrutin om tempstyrning och liknande var korrupt på den förra installationen.
Det var förmodligen inte tempen som gjorde att du fick BSOD utan något annat, 69c vid load är normalt.

Hmm. Jag får väl testa och se. Vilka temps skall jag akta mig för? Får väl återkomma om det händer igen, med en ny spännande bluescreen-rapport.

Tack så mycket för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

I princip, det är två stycken för internet explorer som jag inte känt mig manad att ladda ner än.

Känns det inte lite som att det borde vara värme-problemet? Jag menar, 70 grader efter 10 min i spel är väl inte helt okej?

70 grader är inte så farligt.
Grafikkort blir väldigt varma. En kompis kort låg på 70 när han bara satt i skrivbordet innan han bytte chassi, 90+ när han spelade!
Mitt går också upp till 70. jag ogillar det men räcker inte med luftkylt på grafikkort om man ska ha låg temp tyvärr.

Sen nu har du fått extremt bra hjälp av Rogga67! Han har bättre koll än mig så detta ska allt lösa sig för dig.

Men jag tycker det låter skumt att han får USB BSOD ett tag efter att han spelat. Känns som det kan komma lite när som helst isf och inte bara när han lirar BF 3.

Så länge inte något ligger över 85 kan du vara relativt lugn! Men sköt om städning i datorn, köp en blåsburk och blås ut allt damm regelbundet! Byt kylpasta var 4e månad eller något.
Sen tycker jag att du ska ta och köpa dig en ny proc kylare. Intels stock är helt värdelösa!
Jag köpte mig en sån här och har inte sett procen över 54 grader än, från att ligga på 64 när jag spelade som din gör. : http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo

riktigt prisvärd! dock lite bökig installation då du måste ta ur modekortet men det får man ta till det priset och kvalitén!

Vill du ha ner tempen ännu mer på dit grafikkort kanske du ska införskaffa en sådan: http://www.inet.se/produkt/5321768/thermalright-shaman-ty-140

Hur som helst. USB BSOD känns jäkligt knepigt med tanke på att det kommer endast i BF3. kanske är i lägen med mycket trafik o spamklick som skapar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

70 grader är inte så farligt.
Grafikkort blir väldigt varma. En kompis kort låg på 70 när han bara satt i skrivbordet innan han bytte chassi, 90+ när han spelade!
Mitt går också upp till 70. jag ogillar det men räcker inte med luftkylt på grafikkort om man ska ha låg temp tyvärr.

Sen nu har du fått extremt bra hjälp av Rogga67! Han har bättre koll än mig så detta ska allt lösa sig för dig.

Men jag tycker det låter skumt att han får USB BSOD ett tag efter att han spelat. Känns som det kan komma lite när som helst isf och inte bara när han lirar BF 3.

Så länge inte något ligger över 85 kan du vara relativt lugn! Men sköt om städning i datorn, köp en blåsburk och blås ut allt damm regelbundet! Byt kylpasta var 4e månad eller något.
Sen tycker jag att du ska ta och köpa dig en ny proc kylare. Intels stock är helt värdelösa!
Jag köpte mig en sån här och har inte sett procen över 54 grader än, från att ligga på 64 när jag spelade som din gör. : http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-evo

riktigt prisvärd! dock lite bökig installation då du måste ta ur modekortet men det får man ta till det priset och kvalitén!

Vill du ha ner tempen ännu mer på dit grafikkort kanske du ska införskaffa en sådan: http://www.inet.se/produkt/5321768/thermalright-shaman-ty-140

Hur som helst. USB BSOD känns jäkligt knepigt med tanke på att det kommer endast i BF3. kanske är i lägen med mycket trafik o spamklick som skapar det?

i mitt fall var det USB tangenbord vid något tillfälle som gav mig BSOD, antagligen p.g.a att jag tryckte in för många tangenter samtidigt eller något sådant, som det tydligen inte hade stöd för.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

@ Rogga67

Hm fasen vad skumt att USB ställer till det så.
men då kan det ju mycket väl vara USB BSOD, just när spammar key's i BF3.

Permalänk
Medlem

Om du tror att det är usb relaterat kan du väl dra ut alla usb saker och "IDLA" I BF3 bara. Se om du får en BSOD. Jag fick typ BSOD hela tiden i BF3 när jag körde 4870 i crossfire... Kanske är nåt tokigt med drivrutinerna till Radeon korten i BF3, om det var ett sådant du hade :- )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

@ Rogga67

Hm fasen vad skumt att USB ställer till det så.
men då kan det ju mycket väl vara USB BSOD, just när spammar key's i BF3.

jag hade en jäkla tur den gången med felsökningen.
på mitt gamla MoBo så hade jag nyköpt USB Tangentbord och fick BSOD direkt i BF3, testade med mitt gamla Tangentbord som hade PS/2 och felet försvann.
Nu har jag nya grejjer i och för sig och har inte fått BSOD p.g.a USB ÄNSÅLÄNGE skall sägas ta i trä, spotta över axeln, sparka katten, eller vad man gör för att hålla onda andar borta från datorn.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Om du tror att det är usb relaterat kan du väl dra ut alla usb saker och "IDLA" I BF3 bara. Se om du får en BSOD. Jag fick typ BSOD hela tiden i BF3 när jag körde 4870 i crossfire... Kanske är nåt tokigt med drivrutinerna till Radeon korten i BF3, om det var ett sådant du hade :- )

Nej det är det inte. Det hade uppmärksammats rejält isf.
Ati släppte till och med en drivrutin just för BF 3 under den öppna betan tror jag som gav 30 % mer prestanda till just det spelet.
De har verkligen optimerat sina drivrutiner till det spelet så det är inget fel på dem.

Men jag testa att Idla så mycket du kan. Eller bara dra stress test, överlever datorn utan problem ska det inte vara några hårdvarufel/ temp orsaker.
Sen kanske du inte ens behöver IDLA. Spamma tangenter i skrivbordet och se vad som händer. Öppna ett word dok och gå lös på tangenterna/ musklick eller dela skjut mycket filer internt och stressa de USB internet lösningen du hade.
Går datorn ner under Word spammet är det mest troligt att det är USB BSOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

Nej det är det inte. Det hade uppmärksammats rejält isf.
Ati släppte till och med en drivrutin just för BF 3 under den öppna betan tror jag som gav 30 % mer prestanda till just det spelet.
De har verkligen optimerat sina drivrutiner till det spelet så det är inget fel på dem.

Men jag testa att Idla så mycket du kan. Eller bara dra stress test, överlever datorn utan problem ska det inte vara några hårdvarufel/ temp orsaker.
Sen kanske du inte ens behöver IDLA. Spamma tangenter i skrivbordet och se vad som händer. Öppna ett word dok och gå lös på tangenterna/ musklick eller dela skjut mycket filer internt och stressa de USB internet lösningen du hade.
Går datorn ner under Word spammet är det mest troligt att det är USB BSOD.

Hmm, ja jag kanske borde göra det. Det är ett väldigt billigt tangentbord, så det skulle inte förvåna mig. Och jag har ju intryckt flera knappar samtidigt på ett annat sätt i BF3, shift+space+W+A+S samtidigt, om inte fler (om man skall hoppa snett framåt-bakåt och samtidigt springa/croucha). Får la testa att ha i så många tangenter som möjligt. Men då borde det ju funka att bara faceplanta tangentbordet. Skall testa efter att jag skrivit klart det här.

Återkommer med resultat.

Edit: Resultatet blev tyvärr bara näsblod (skämt).

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Edit: Resultatet blev tyvärr bara näsblod (skämt).

hahaha, passa så det inte står Ctrl alt del i pannan på dig permanent efter detta försök.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

hahaha.
Men aa om inte det resulterade i BSOD verkar det skumt.
mkt trafik/data samtidigt som det är mycket knapptryck sedan något vajs med USB resulterar i BSOD har vi väl nått ni då.
Men hur fixar vi det?

Permalänk
Medlem

Tänkte på det nu...
undrar om det i mitt fall blev en konflikt mellan USB portens drivrutiner och Grafikdrivrutinerna under spel när jag fick BSOD.
Jag fick nämligen INTE BSOD när jag surfade på som vanligt, och skrev inlägg o.dyl

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Tänkte på det nu...
undrar om det i mitt fall blev en konflikt mellan USB portens drivrutiner och Grafikdrivrutinerna under spel när jag fick BSOD.
Jag fick nämligen INTE BSOD när jag surfade på som vanligt, och skrev inlägg o.dyl

Det som är spännande är ju att det bara händer när jag kör BF3, inte D3 eller Minecraft (med server igång också). Får väl helt enkelt hålla tummarna för att det inte händer igen helt enkelt (ta i trä och all sån skit).

Dock tycker jag fortfarande att det blir lite varmt. Jag har massvis med fläktplatser i mitt chassi (Cooler Master Elite 430 Svart), kanske kan ni rekommendera någon relativt billig jag skulle kunna installera som funkar med mitt Fractal Design Integra 500W? Helst kanske också då en ny cpu-fläkt, men det fanns det väl en länk till någon ovan?

Är det så enkelt att fler fläktar = bättre kylning alltid?

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt