Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Dator som låter utahelvete

tjena nu när jag inte är avstängd längre för korspostning(lovar kommer inte hända igen) så kan jag ställa er frågan. har nyss köpt en ny dator och den enda fläkten är den som sitter i chassit http://www.inet.se/produkt/6901396/cooler-master-elite-310-bl... behöver jag en till fläkt eller??? om ni vill så länkar jag dator komponeterna!
problemet är då att datorn låter som rubriken säger

EDIT den låter för det mesta när jag startar spel

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att det är fläkten bak som låter då? Kan ju lika gärna vara fläkten på CPU'n eller grafikkortet. Just CPU fläkten skulle jag gissa på om det är en standardkylare som du fick med processorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

inte helt säker men den har blivit lite varmare än när jag först hadde den detta hände kanske 1-2 dagar efter att jag först startat den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steven9905:

tjena nu när jag inte är avstängd längre för korspostning(lovar kommer inte hända igen) så kan jag ställa er frågan. har nyss köpt en ny dator och den enda fläkten är den som sitter i chassit http://www.inet.se/produkt/6901396/cooler-master-elite-310-bl... behöver jag en till fläkt eller??? om ni vill så länkar jag dator komponeterna!
problemet är då att datorn låter som rubriken säger

EDIT den låter för det mesta när jag startar spel

--------------
Länka gärna komponenterna så blir det lättare för oss:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om det är i samband med att du startar spel som den börjar låta så är det CPU-fläkt eller grafikkortets fläkt. Har ingen erfarenhet av AMD:s stockkylare men Intels diton kan låta rent förjäkliga på höga varv. Du kan väl börja med att installera HWinfo och kolla vilka temperaturer du har. Blir det inte allt för varmt kan du ställa ner fläktprofilerna lite. Blir det däremot väldigt varmt någonstans kanske det är idé att försöka förbättra luftflödet i burken med en insugsfläkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 :: Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W :: Moderkort: Asus P8Z68-V Pro/GEN3 Intel Z68 :: CPU: Intel Core i7 2600K :: Kylare: Corsair Hydro H60 :: GPU: Asus GTX 680 2GB :: RAM: Corsair 8GB 1600 MHz Vengeance :: HDD1: Corsair Force GT 120 GB SSD :: HDD2: Seagate Barracuda 1TB :: OS: Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Öppna sidan och ta reda på vad ljudet kommer i från och när det sker. Amds original fläktar är vad jag tror kända för att låta en hel del. Installera coretemp och se efter vilka temperaturer du har och vilka komponenter där fläktarna får gå hårt. Jag tror att det skulle hjälpa en hel del om sätter in en fläkt i fronten och får lite bättre luftgenomströmning i lådan. Jag hade tidigare en datorlåda med endast en utfläkt vilket fick grafikkortet att låta som ett flygplan.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Skrivet av Stinto:

Om det är i samband med att du startar spel som den börjar låta så är det CPU-fläkt eller grafikkortets fläkt. Har ingen erfarenhet av AMD:s stockkylare men Intels diton kan låta rent förjäkliga på höga varv. Du kan väl börja med att installera HWinfo och kolla vilka temperaturer du har. Blir det inte allt för varmt kan du ställa ner fläktprofilerna lite. Blir det däremot väldigt varmt någonstans kanske det är idé att försöka förbättra luftflödet i burken med en insugsfläkt.

jag tror det brukar ligga runt kanske 38 grader eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steven9905:

Du kör med AMD stock CPU kylaren så det är med 99% säkerhet den som låter högt. Under last som spel går den lilla fläkten på den upp på 4 000RPM+, och låter extremt mycket. Jag hade bytit ut CPU kylaren mot en bättre, t.ex. denna:

http://www.inet.se/produkt/5322078/cooler-master-hyper-412s

Och sättit en till fläkt som insug fram i chassit, t.ex. denna:

http://www.inet.se/produkt/6308760/nzxt-fn-120-120mm

Möjligtvis även bytt ut den bakre 120mm fläkten mot en till NZXT fläkt då stockfläktar kan vara ganska högljudda.

Permalänk

just nu har jag bara pengar till en vanlig fläkt men då får jag väll vänja mig för ett tag och köpa till en till fläkt ifram men om det är amd fläkten varför låter den bara nu dårå? för som sagt i början var det normalt