Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Känns som en konstig prioritering: Att tycka att ett par hundra kr extra för ett bättre nätagg är för dyrt, men att lägga ner 7-8k på grafikkort är okej? I totalsumman för en dator med dubbla gpuer är nätdelen en rätt liten del, och inget man bör snåla på.

Mitt tips: Om du inte har en överdriven upplösning, så köp en 670/680 och köp ett till sen om nåt år när priset har gått ner och prestandan kan behövas, för det gör den antagligen inte nu.

Du hade gärna fått utveckla lite mer, men för att lära massan, så utgår jag ifrån att resonemanget är "mer watt = bättre nätagg". Blir en liten rant nedan.
_
Bättre nätagg hur? Effekt eller energieffektivitet? Spänningstabilitet?

Vi gör två exempel:
1.
Förmodligen bästa nätagget i premiumklassen idag
500W extra för ett par hundringar mindre!

Det första nätagget kommer driva GTX680/690 quad SLi och en överklockad s2011-processor utan några som helst problem och ifall vi säger att systemet kräver 1000W från nätagget (kräver nog ca 900W i verkligheten), så kommer det nätagget inte dra mer än 1100W från väggen. Det kommer även vara i stort sett tyst när det gör det.
Det andra nätagget kommer också utan problem att driva quad sli utan problem. Däremot gör energieffektiviteten att vid 1000W last, drar nätagget 1150W. Det frigörs alltså 50W mer i form av värme från nätagget. Det gör att fläkten i nätagget kommer att arbeta hårdare för att hålla nätagget svalt, så att spänningarna fortsätter vara stabila osv. Det blir en kedjereaktion. Eventuellt inte lika påkostade komponenter i detta agget, heller.

2.
Enda värda fläktlösa alternativet på marknaden idag
Kanonbra agg till kanonpris

Det första nätagget är helt knäpptyst, i SPCR:s test så fanns det inga missljud att uppfatta från nätagget alls. Det är även helt modulärt, vilket hjälper luftflödet i burken. Det har samma energieffektivitet som nätagg 2, men eftersom det har lite lägre effekt, bör det dra någon enstaka watt mer vid samma belastning.
Det andra nätagget låter kanske inte mycket, men för mycket för den extremt petige. Inga modulära kablar.
_

I det första exemplet, vet jag vilket nätagg jag skulle välja. Svalare komponenter håller längre och komponenterna är säkerligen även av högre kvalitet i Seasonic-nätagget. Det andra nätagget kan vara befogat ifall man ska köra QuadfireX med 7970, men då skulle man se till att åtminstone ta ett guldcertifierat nätagg. Så alltså ska man inte välja det andra alternativet öht om man vet vad man pysslar med.

I det andra exemplet, är det preferens och funktionalitet som bestämmer. Är man beredd att betala dubbelt så mycket för att få ett helt passivt och helt modulärt nätagg? Båda två kan driva ett GTX690 med Ivy Bridge. Kanske inte kan överklocka, men... ja.

Permalänk

kan starkt rekomendera ett 680. microstuttering är nått du INTE vill ha. 100fps upplevs som 50fps ifall spelen är dåligt gjorda (villket många fortfarande är)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Ser bra ut. Tornkylare är perfekta i det där chassit. Dels för fläkten på baksidan, men främst eftersom heatpipsen står upprätt, vilket gör att värmeavledningen blir mycket bättre (blir bättre cirkulation, eftersom ångan kan stiga rakt upp och kondensen rinner rakt ner). Ifall HR-02 ryms, kommer den vara grym i det där chassit.

Jag är osäker på coolermaster som nätaggsleverantör ur ljudsynpunkt, så jag skulle överväga det här nätagget också. Samma effektivetet enligt 80+. Inget av nätaggen är ju helt modulära, så det finns några alternativ där också, eftersom du kör mitx. Det här nätagget har bara ATX-kontakten fast, medan det här är helt modulärt. Nackdelen med modulära kablar är att längden på nätagget kan ses som 3-4 cm större än specifikationen, men det blir ju färre oanvända kablar...

Skulle även överväga en billigare modell på grafikkortet... 4GB behöver du egentligen inte. Man kan argumentera att det behövs ifall man kör nvidia surround, eller om du har en 30"-monitor med 2560x1600-upplösning, men då kan man ändå inte köra med 8xMSAA och allt ögongodis (sånt som faktiskt använder minne) på utan att få hjärnblödning av allt lagg.. Det här grafikkortet har ju passande PCB till ditt färgschema och minst lika bra kylare som KFA2-kortet.

Minnena verkar även vara ur lager, så kan vara värt att se över andra alternativ. 1600MHz-minnen funkar minst lika bra och du behöver inte överklocka för att få den frekvensen heller. Se till att följa färgschemat, bara ; )

Hybridhårddiskar... jag skulle hellre ha en SSD och en vanlig hårddisk (t.ex. en sån här och en sån här för 250kr mer. Man vill ändå ha program och spel skiljda från partitioner med filmer och musik osv.

Så min shoppinglista skulle nog se ut såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1870475/2012-06-04
Såg att det fanns ett vitt nätagg, så det vore ju coolt med en Intel-SSD också (som är närmare vit än en svart ssd >_>). Förmonterade fläktarna skulle jag slopa och inte sätta i toppen på chassit.

Edit: Såg phanteks vita kylare nu! Tinytomlogan stoppade i en DH-14 i chassit, så ifall du skippar fläktar i toppen, bör en sån här passa (då kan du även skippa 140mm-fläkten i köplistan)! Däremot ryms nog inte den optiska enheten då. (se 10:40 i det här klippet)

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag har valt.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1870411/detta-skulle-jag-har...

OBS ej Montering. Jag skulle faktiskt säga att det är mycket mer värt och roligare att montera den själv även om man inte har gjort det innan, det är inte speciellt svårt att montera en dator om man tar tid på sig och gör det noggrant. Finns massor av videos och instruktionerpå forumet som visar hur man monterar en dator.
Men om man gör det för första gången så är det bra och ha en hjälpande hand, iaf när man ska montera CPU kylaren (jag lade till en billig och bra sådan när du ändå hade valt en "k-modell" på cpun.)

Eventullt skulle jag valt 2x580. Finns ett par riktigt billiga nu på inet: http://www.inet.se/produkt/5409052/sparkle-geforce-gtx-580-15...
Det blir ca 1500kr dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelloxz:

Jo så blir det nog!

Jätte bra val, LYCKA TILL med ditt nya köp och GRATTIS, du kommer inte bli besviken...

GTX 680 Rockar lugnt och mjukt ett bra tag framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaghetermicke:

kan starkt rekomendera ett 680. microstuttering är nått du INTE vill ha. 100fps upplevs som 50fps ifall spelen är dåligt gjorda (villket många fortfarande är)

Microstuttering finns tydligen inte i Nvidias 600-serie.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WolfOfVengeance:

Gigabytes 670 presterar hack i häl med ett referens 680 men till mycket mindre pengar vilket ger mer ekonomiskt utrymme för sli.

ett av dom bästa utalandena idag.
inte nog med det
det presterar även hack i häl överklockat jämfört med ett överklockat GTX 680.
http://www.sweclockers.com/recension/15417-gigabyte-geforce-g...

jag kommer ev skaffa det kortet och sen slänga på vattenkylning.
finns ingen anledning att köpa GTX 680 då kan man lika gärna kasta pengarna i sjön.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

gtx670 hade jag valt, några procent långsammare än ett gtx680, men har du två gtx670 äter de ju naturligtvis upp ett ensamt gtx680 kort.. Och så är gtx670 mycket mindre, lika långt som mitt asus essence ljudkort :P, coolt som fan tycker jag iaf, samt att det kostar mycket mindre

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses