Permalänk
Medlem

Lagom klockning för i7 960

Suttit och kikat igenom en massa klockningstrådar nu och blev ju såklart sugen på att testa själv. Hur mycket (eller rättare sagt, hur lite) behöver man klocka för att märka nån verklig skillnad? Har inte haft nå bekymmer med temperaturen på CPU när jag kört utan klockning så tror fläkten jag har klarar av lite mer (Noctua NH-C12P SE14 CPU Kylare http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581326). Resten av speccet syns i signaturen!

Visa signatur

CPU: Intel i7 Quad Processor i7-960 3,2Ghz l Mobo: ASUS Rampage III GENE
GPU: ZOTAC GeForce GTX 580 1536MB l Ram: 6GB Corsair XMS3 DDR3
OS disk: Plextor SSD M3 PRO 128GB l PSU: Corsair AX 850W

Permalänk
Medlem

Varför ska du överklocka en i7-960 egentligen? Den är ju snabb i standard klockhastighet och att överklocka sliter bara på den och du kommer knappast märka någon skillnad förutom i benchmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeBaBaLf:

Varför ska du överklocka en i7-960 egentligen? Den är ju snabb i standard klockhastighet och att överklocka sliter bara på den och du kommer knappast märka någon skillnad förutom i benchmark.

Inte ofta man ser den här inställningen på Sweclockers!

Till TS: Jag brukar köra min i7 950 i 4 ghz, ger en trevlig prestandaökning.

Permalänk
Medlem

Har själv en i7 som jag klockade upp till 4 GHz och det blev en gigantisk skillnad i benchmark men ingen skillnad i spel och märkte ingen direkt skillnad i något alls faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeBaBaLf:

Har själv en i7 som jag klockade upp till 4 GHz och det blev en gigantisk skillnad i benchmark men ingen skillnad i spel och märkte ingen direkt skillnad i något alls faktiskt.

För att det ska bli skillnad i spel så krävs det ju att processorn är en flaskhals sedan innan, vilket en i7 960 sällan bör vara. Skillnaden blir ju i tyngre program som videoredigering etc. men jag tycker mig märka skillnad i generella applikationer också. Winrar extraherar märkbart snabbare och Firefox samt övriga standardprogram känns rappare enligt mitt tycke. Detta är dock inget som jag faktiskt har mätt utan är en fullt subjektiv upplevelse som färgas av att jag är medveten om att det borde bli snabbare med en överklockad processor.

EDIT: Nu när jag sitter och tänker på det inser jag att det är ganska efterblivet att tro att det blir snabbare i små program också. För att det ska bli en skillnad så måste ju den gamla klockningen utgöra en flaskhals. Rimligtvis borde det endast vara skillnad i processorintensiva applikationer så som videoredigering, 3D-animering, komprimering etc..

Permalänk
Medlem

Jag undervoltade min cpu 'grovt' och överklockade till 3.7Ghz, kall och fin. Win!
Ser inga nackdelar
Bara prova sig fram beroende på kylning och egen inställning ;3

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för svar! Pysslar en del med redigering så det låter absolut som de är något som kan vara värt att testa för min del. Ska lägga mig på 3.7Ghz och se vart temperaturen hamnar till en början, kanske testar 4GHz sedan (;

Visa signatur

CPU: Intel i7 Quad Processor i7-960 3,2Ghz l Mobo: ASUS Rampage III GENE
GPU: ZOTAC GeForce GTX 580 1536MB l Ram: 6GB Corsair XMS3 DDR3
OS disk: Plextor SSD M3 PRO 128GB l PSU: Corsair AX 850W

Permalänk

Jag kör just nu min 960 på 3.4GHz med 1.08Vcore, ska se om jag kan komma högre med clocken men Stock kylaren är ju inte den bästa, men vist slår jag av HT kanske jag vinner några grader!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

920 på 4.25ghz här Ligger dock på gränsen så får nog gå ner till 4.1 under sommarhalvåret

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w