Flytta disk till servern, kommer filerna försvinna?

Permalänk

Flytta disk till servern, kommer filerna försvinna?

Jag har köpt en Netgear ReadyNAS Duo v2, jag ska nu flytta en av mina hårddiskar från min dator till servern. Min fråga är, behöver jag formatera disken eller något sånt eller kommer alla mina filer vara kvar som de är nu när jag har disken i datorn (os i datorn: windows 7).

Har ingen lust att flytta disken om allt ändå bara kommer försvinna, och jag har bara en ssd kvar i datorn när jag har flyttat hdd så det finns inget alternativ att spara filerna på en annan disk under tiden jag flyttar disken från datorn till servern.

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
99:e percentilen

Jag har svårt att se att filerna kommer raderas. Däremot kan det vara så att du inte har rättigheter att komma åt dem. Men ta det säkra före det osäkra och kopiera allt till en extern disk eller, om den möjligheten inte finns, kopiera de viktigaste filerna till SSDn och/eller ett USB-minne.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Jag har svårt att se att filerna kommer raderas. Däremot kan det vara så att du inte har rättigheter att komma åt dem. Men ta det säkra före det osäkra och kopiera allt till en extern disk eller, om den möjligheten inte finns, kopiera de viktigaste filerna till SSDn och/eller ett USB-minne.

Jag har en liten disk som inte används, kan jag koppla in den till datorn och lägga över lite filer och sedan se om det händer något i servern jag ska ska använda dom där?

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem

NAS enheter använder inte NTFS eller nått annat microsoft filsystem, så du kommer att behöva backa upp ALLT innan du flyttar disken. du kommer inte åt några av dom befintliga filerna på NASen, och ja den kommer att behöva formateras om i NASen.

Många NAS kommer förstöra dina filer det första den gör också om du sätter in disken som den är

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

NAS enheter använder inte NTFS eller nått annat microsoft filsystem, så du kommer att behöva backa upp ALLT innan du flyttar disken. du kommer inte åt några av dom befintliga filerna på NASen, och ja den kommer att behöva formateras om i NASen.

Många NAS kommer förstöra dina filer det första den gör också om du sätter in disken som den är

Nu har jag ingen koll på hur det är med ReadyNAS, men att säga att NAS-"enheter" inte använder NTFS är ju inte helt sant. Däremot har du en poäng, är mycket möjligt att just denna NAS inte har det, och följden blir då naturligtvis att man inte kommer åt filerna och behöver formatera disken.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk

har satt in disken i den nu och det händer inget. Den hittar disken och den är grön och det står att den är inkopplad men när jag kollar på volymer så finns den inte med. Kanske får ta och formatera den först.

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem

som sagt så formateras diskarna automatiskt så fort dom sätts i. så gör en backup INNAN du provar att koppla in

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Till TS:
http://www.readynas.com/kb/faq/pre-sales/what_file_system_doe...
Så nej, du kan inte läsa din NAS disk i en windowsmaskin utan ett speciellt program.
Och som redan sagts så kan du inte heller (utan en massa trixande) lägga data på en disk och stoppa i den i NAS'en utan att datan försvinner.
Readynas skall automatiskt utöka volymen till en extra disk som stoppas i.
Men då du har en duo så är det spegling som händer default, och det fungerar inte om du inte har 2 diskar med samma storlek.