Nytt hemnätverk - råd och funderingar

Permalänk

Nytt hemnätverk - råd och funderingar

Hej, hej
Vet att antalet trådar med ”vilken är bästa lösningen för mig” är många men som någon tidigare skrev så är ju dels varje situation hyfsat unik och dels ändras utbudet hela tiden så här kommer min ”vilken är bästa…”-fråga.
Jag kommer snart få nytt 100/100, eller 1 gigabit om jag vill och tänkte då uppdatera mitt hemnätverk.

Först nuvarande lösning:

Router (D-Link Dir 635) till en switch (billigskräp) som i sin tur delar ut kabel till följande enheter:

- En Acer Aspire easyStore H340 Windows Home Server (inte 2011 versionen alltså) Länk: http://www.google.com/products/catalog?q=acer+windows+home+se...
- En fläktlös liten Shuttle-dator som jag kör XBMC via Openelec på som mediaspelare kopplad till tv:n
- Xbox 360
- Playstation 3
- Sonos-spelare
- Trådlös skrivare
- Trådlöst kopplar jag dessutom upp ett gäng olika bärbara datorer, ipads, iphones, Nintendo DS osv.

Ursprungligen trodde jag att jag skulle använda mer funkionalitet av WHS-burken men det jag huvudsakligen använder den till är att streama film, ladda ner torrents via uTorrents webui och göra back up.

Då jag mest sitter på Macburkar nuförtiden loggar jag nästan bara in via Mac-versionen av ”Remote desktop” eftersom det inte finns en riktig WHS-inloggning på Mac (vad jag vet). Det är bara om det flaggar rött på själva burken jag går in och kikar via Windows Home Server inloggningsprogrammet.
Anledningen till att jag inte använder den till mer är att det går omänskligt långsamt att komma åt filer/foton etc på det lokala nätverket. Att komma åt dom utifrån ska vi inte tala om. ”Remote desktop” via mac fryser dessutom hela, hela tiden vilket gör det plågsamt jobbigt att arbeta mot.
Min förhoppning när jag satte ihop det från början var att Windows Home Servern skulle kunna fungera som en knytpunkt där alla i familjen som ville det kunde gå in och titta på framförallt foton samt att jag även på ett smidigt sätt skulle kunan komma åt backup-filer i mitt jobb. Eftersom det är så segt så fungerar det som sagt inte riktigt så bra. Det är såklart möjligt att jag har gjort något galet men det funkar utmärkt att streama filmer, torrentfiler och om jag kör bredbandskollen får jag bra resultat.

Alltså:
BRA
- Torrentfiler via webui
- Streama filmer till Openelec

DÅLIGT
- Remote desktop via Mac
- Läsa filer på WHS:en via andra datorer/ipads/iphone på nätverket
- Läsa filer på WHS:en via andra datorer/ipads/iphone utanför nätverket

Utöver att det inte riktigt funkar som det ska tycker jag att Windows Home Server känns utomordentligt dåligt ur användarperspektiv och väldigt mycket Windows tidigt 2000-tal.

Det jag behöver är alltså följande:
- Sätta igång torrentfiler remote via webui
- Remote koppla upp mig mot server/nas och flytta om filer på ett smidigt sätt via Mac
- Komma åt filer snabbt och effektivt via det lokala nätverket allra helst bara via vanliga Finder.
- Komma åt filer snabbt och effektivt (så gott det går) utanför nätverket
- Smidigt sätt för samtliga i familjen att komma åt framför allt foton men såklart även andra filer. Dvs inte behöva vänta på att Adobe Bridge/iPhoto/ACDSee etc tar en halvtimme på sig att få upp thumbnails för den aktuella mappen när man vill titta på ”Sommaren 2008”
- Streama filmer till Openelec-boxen
- Gärna inte alltför högljudd då server/nas kommer stå i ett sovrum istället för i en garderob som nu.
- Gärna allt detta med ett lagom snygg och intuitivt ui som inte känns som att man använder Windows 97.

Jag kommer köpa en ny router och switch till detta också:

Asus RT N66U - http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147297-asus_rt-n66u-t...

Såhär ser min nuvarande setup ut:

Och såhär tänkte jag mig att det ska se ut nu (egentligen vill jag inte ha servern i det rummet men det blir så mycket extra meck att dra nya kablar till garderoben där den står nu):

EDIT: Glömde säga att jag föredrar att inte betala Mac-server-mycket för en ny lösning.

Så, hit me with your best shot! Vad skulle ni rekommendera och varför?

Tack snälla om ni orkat läsa mitt långa inlägg och tack ännu mer om ni svarar på det!

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat en lösning med pfSense, accesspunkt och en switch istället. Visserligen är N66U en kompetent hemmarouter men du kan få en Atom-maskin och en accesspunkt till typ samma pris.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag har i dagsläget två burkar för ungefär samma saker. Jag har en nyare 2011 WHS samt en mITX-burk med FreeNAS för lagring. WHS sköter egentligen bara om backup av klienterna samt lite lagring av äldre filer och sådant som jag skulle vilja ha kvar.
NAS:en kör mer media, har 5x2TB i raidz tror jag som ger en 7TB kanske som är uppdelat i lite olika shares som i sin tur är uppmappade på klienterna. Antingen via Samba eller via NFS. Den har ju även stöd för AFS om man så önskar.

Hade tidigare min lagring på WHS-maskinen men det blev för mycket i samma burk rent fysiskt så jag byggde en ny burk till istället.
Har provat lite att styra servern från en MBP och det var inga problem för mig iaf, vet inte om det är men har svårt att tro att det ska vara någon superstor skillnad på den gamla och nya versionen av WHS.

Just gällande Torrents så använder jag bara uTorrent med RSS-läsare som automatiskt hämtar enligt filter, detta görs på WHS-burken som sparara det över till NAS:en direkt i rätt mappar. Lite meckigt att sätta upp det första gången med alla filter men när man väl gjort det så är det bara kopiera reglerna och byta ut lite variabler. Har gigabit rakt igenom hemma och får 600-800 till NAS:en från klienterna vilket jag tycker duger.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Skrivet av simonw:

Jag hade rekommenderat en lösning med pfSense, accesspunkt och en switch istället. Visserligen är N66U en kompetent hemmarouter men du kan få en Atom-maskin och en accesspunkt till typ samma pris.

Tack för svaret!
Din lösning är säkerligen bättre både ekonomiskt och prestationsmässigt men jag vill satsa på ett så enkelt system som möjligt och bara det faktum att jag inte har en aning om vad pfSense är för något säger mig att den lösningen kommer kosta mig mer i tid än jag skulle önska

Skrivet av devour:

Jag har i dagsläget två burkar för ungefär samma saker. Jag har en nyare 2011 WHS samt en mITX-burk med FreeNAS för lagring. WHS sköter egentligen bara om backup av klienterna samt lite lagring av äldre filer och sådant som jag skulle vilja ha kvar.
NAS:en kör mer media, har 5x2TB i raidz tror jag som ger en 7TB kanske som är uppdelat i lite olika shares som i sin tur är uppmappade på klienterna. Antingen via Samba eller via NFS. Den har ju även stöd för AFS om man så önskar.

Hade tidigare min lagring på WHS-maskinen men det blev för mycket i samma burk rent fysiskt så jag byggde en ny burk till istället.
Har provat lite att styra servern från en MBP och det var inga problem för mig iaf, vet inte om det är men har svårt att tro att det ska vara någon superstor skillnad på den gamla och nya versionen av WHS.

Just gällande Torrents så använder jag bara uTorrent med RSS-läsare som automatiskt hämtar enligt filter, detta görs på WHS-burken som sparara det över till NAS:en direkt i rätt mappar. Lite meckigt att sätta upp det första gången med alla filter men när man väl gjort det så är det bara kopiera reglerna och byta ut lite variabler. Har gigabit rakt igenom hemma och får 600-800 till NAS:en från klienterna vilket jag tycker duger.

Min tanke är nog att låta WHS:en jag har flytta till ett lugnare hem på mitt kontor eller liknande och köra en helt ny lösning. Känslan jag får av FreeNAS är att det rent användarmässigt är lite av det jag vill röra mig ifrån. Jag är ute efter fokus på användarvänlighet och snygg ui än bra kostnadseffektivt tekniska lösningar alltså. Jag kanske har fel men jag upplever det som att FreeNAS är mer entusiastbetonat än exempelvis Synology DiskStation 411j. Är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Intressant projekt!

Först frågan om nätverksinfrastrukturen:
Den mest effektiva lösningen är att köra en pfsense-maskin. Pfsense är ett operativsystem som man installerar på en dator, den blir då en kraftfull router och brandvägg. Därtill kopplar du en bra gigabitswitch, till exempel netgear eller Cisco. Till sist är det frågan om det trådlösa. Det löses bäst med en bra accesspunkt som du kopplar till switchen.

Allt i ett routrar med WLAN, brandvägg osv. blir en flaskhals i ditt nätverk eftersom den skall göra allt med lågpresterande hårdvara.

Förstår att du vill ha en enkel och smidig lösning men det är bättre att satsa på kvalitetsgrejer som tar lite längre tid att installera, jämfört med att köpa en färdig allt i ett maskin. De trådlösa routrarna brukar ha en förmåga att börja strula efter ett tag, eller snarare vid för hög belastning. Det låter redan som du stöt på liknande problem i ditt nuvarande nätverk med dålig prestanda osv.

Citat:

Komma åt filer snabbt och effektivt (så gott det går) utanför nätverket

Med Pfsense kan du skapa VPN tunnlar till ditt nätverk. Det är en krypterad "tunnel" genom internet som gör att datorer utanför ditt nätverk kan komma åt filer och resurser på nätverket säkert via internet. En VPN ansluten dator beter sig precis som om den vore ansluten direkt till ditt nätverk med en kabel.

Citat:

- Remote koppla upp mig mot server/nas och flytta om filer på ett smidigt sätt via Mac
- Komma åt filer snabbt och effektivt via det lokala nätverket allra helst bara via vanliga Finder.
- Smidigt sätt för samtliga i familjen att komma åt framför allt foton men såklart även andra filer. Dvs inte behöva vänta på att Adobe Bridge/iPhoto/ACDSee etc tar en halvtimme på sig att få upp thumbnails för den aktuella mappen när man vill titta på ”Sommaren 2008”
- Streama filmer till Openelec-boxen
- Gärna inte alltför högljudd då server/nas kommer stå i ett sovrum istället för i en garderob som nu.
- Gärna allt detta med ett lagom snygg och intuitivt ui som inte känns som att man använder Windows 97.

Här har vi en tydlig utmaning:
MAC + PC = Problem

Eftersom du vill ha ett bra GUI till servern rekommenderar jag att du håller dig till Windows Server, vilken version spelar mindre roll. FreeNAS är visserligen ett alternativ om man bara vill ha nätverkslagringen.

MAC och PC har en förmåga att krångla när man vill att de skall dela filer, skrivare eller någoting annat. Det är förmodligen därför det är segt när du försöker komma åt din WHS från en MAC. Det brukar ta en bra stund att få ordning på det, om det över huvud taget är möjligt. Man kan till exempel behöva ändra filformat på hårddiskarna i servern/nätverkslagringen för att det skall fungerar med MAC, eller installera tilläggskomponenter.

Vad gäller delningen av filer är det förmodligen smidigast om du delar ut mapparna på filservern och sedan ansluter dit med hjälp av guiden Anslut nätverksenhet.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Skrivet av IB:

Här har vi en tydlig utmaning:
MAC + PC = Problem

Eftersom du vill ha ett bra GUI till servern rekommenderar jag att du håller dig till Windows Server, vilken version spelar mindre roll. FreeNAS är visserligen ett alternativ om man bara vill ha nätverkslagringen.

MAC och PC har en förmåga att krångla när man vill att de skall dela filer, skrivare eller någoting annat. Det är förmodligen därför det är segt när du försöker komma åt din WHS från en MAC. Det brukar ta en bra stund att få ordning på det, om det över huvud taget är möjligt. Man kan till exempel behöva ändra filformat på hårddiskarna i servern/nätverkslagringen för att det skall fungerar med MAC, eller installera tilläggskomponenter.

Vad gäller delningen av filer är det förmodligen smidigast om du delar ut mapparna på filservern och sedan ansluter dit med hjälp av guiden Anslut nätverksenhet.

Det ska inte behöva vara några problem om rättigheter är korrekt satta och man använder matchande användarnamn/lösenord. Däremot får man bättre prestanda över NFS jämfört med CIFS/SMB (åtminstone om serverdelen körs av Samba). Nu är väl WHS ganska begränsad, men i vanliga Windows Server går det installera services for unix och man har därmed möjlighet att även köra NFS.

Filsystemet som körs på servern har ingen betydelse för klienterna då det ligger ett nätverksprotokoll i mellan.

Annars låter FreeNAS som ett bra alternativ för dig, dock vet jag inte hur det ligger till med streamingen. Det stödjer både NFS och CIFS som standard, och NFS är som sagt att föredra om du ska jobba mot nätverksdiskarna från en OSX-maskin. Själv har jag en volym från en FreeBSD-server uppmappad via NFS och över gigabitnätverk är det ingen större skillnad att jobba mot den jämfört med en lokal disk. Torrent verkar gå att lösa på FreeNAS utan några större problem. En annan stor fördel är att FreeNAS stödjer ZFS vilket är fint om du är rädd om dina data.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

IB: Tack för det gedigna svaret!
Låter ju onekligen som en pfsense-maskin är den tekniskt bästa lösningen men jag känner mig fortfarande osäker på om det är rätt väg att gå för min del dels för att jag i dagsläget inte är hundra på om jag tycker tidsinvesteringen är värd det jag får ut av det och dels för att den tekniska lösningen i framtiden kommer behöva stå i ett rum som inte riktigt är anpassat för att agera teknikrum. Under den förutsättningen kan jag vara beredd att göra en del avkall på funktionalitet och stabilitet till förmån för estetisk och enkelhet. Inte så mycket avkall att det blir korkat förstås men gränsen för vad som är korkat mycket beror förstås mycket på vem man frågar

I hushållet är det egentligen bara en pc-burk som lever fortfarande och den används så pass sällan att det inte spelar så stor roll huruvida den får tillräckligt mycket teknisk kärlek eller inte. Den agerar mest dedikerad Minecraft-laptop till min son. I övrigt är det ett gäng Mac:ar, iphone, ipad som används (jag vet... Apple-kampen är förlorad för min del ) och min Openelec-burk men det är ju en väldigt nerskalad Linux-lösning som inte behöver så mycket annat än att komma åt nätverksshares och internet för scraping.

Efter en ny vända klurande är jag inne på följande lösning (som jag just skrev i en annan tråd om råd huruvida det var bra eller inte).

- En Airport Extreme direkt in i nätverksuttaget i väggen
- En Synology Disk Station DS411j med 4x3TB-diskar i. På den kommer all film, foton, backup osv ligga och den kommer också agera torrent-box så den vill jag ju att den ska vara dragen med kabel.
- En Airport Extreme i rummet intill som agerar brygga/switch där jag med kabel kopplar Openelec-dator, Sonos-spelare och Xbox 360. Eftersom ingen av dom enheterna "behöver" trådat internet (spelar i princip aldrig online med Xboxen) så borde det väl räcka?

Som sagt, medveten om att jag gör avkall på funktionalitet och stabilitet med den lösningen men fördelen är att jag får en mer estetisk tilltalande lösning (inga fula routrar/switchar/nätverkskablar osv) men ändå, vad jag hoppas, en acceptabel teknisk lösning som är väldigt enkel att sätt igång.

VPN-tunnel har jag bara snabbt läst om tidigare men i ärlighetens namn inte riktigt greppat. Tack för mycket bra och överskådlig förklaring. Det borde väl funka även med ovan nämnda lösning?

Permalänk
Skrivet av dr slizer:

Det ska inte behöva vara några problem om rättigheter är korrekt satta och man använder matchande användarnamn/lösenord. Däremot får man bättre prestanda över NFS jämfört med CIFS/SMB (åtminstone om serverdelen körs av Samba). Nu är väl WHS ganska begränsad, men i vanliga Windows Server går det installera services for unix och man har därmed möjlighet att även köra NFS.

Filsystemet som körs på servern har ingen betydelse för klienterna då det ligger ett nätverksprotokoll i mellan.

Annars låter FreeNAS som ett bra alternativ för dig, dock vet jag inte hur det ligger till med streamingen. Det stödjer både NFS och CIFS som standard, och NFS är som sagt att föredra om du ska jobba mot nätverksdiskarna från en OSX-maskin. Själv har jag en volym från en FreeBSD-server uppmappad via NFS och över gigabitnätverk är det ingen större skillnad att jobba mot den jämfört med en lokal disk. Torrent verkar gå att lösa på FreeNAS utan några större problem. En annan stor fördel är att FreeNAS stödjer ZFS vilket är fint om du är rädd om dina data.

Tack för svaret. Som du såg i mitt inlägg som jag skrev samtidigt som du skrev ditt så lutar jag mot en Synology-lösning och en kombo av trådat/trådlöst. Ska kika närmare på FreeNas-lösningar också!

Permalänk
Medlem

Av vilken anledning kopplar sig alla i switchen? Det är i ditt fall smartast att köra alla i den. Annars får de som sitter på routern och ansluta till nasen dela på bandbredden med de som tankar film ut mot internet.

Utrustningen jobbar bara på 100mbit? För gör den bara det så kan det vara en anledning till att du upplever det slött när du jobbar mot nasen.
Ska du skaffa 1gbits lina så är det bra att kolla i reviews om routern klarar av att skyffla den trafiken.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Av vilken anledning kopplar sig alla i switchen? Det är i ditt fall smartast att köra alla i den. Annars får de som sitter på routern och ansluta till nasen dela på bandbredden med de som tankar film ut mot internet.

Utrustningen jobbar bara på 100mbit? För gör den bara det så kan det vara en anledning till att du upplever det slött när du jobbar mot nasen.
Ska du skaffa 1gbits lina så är det bra att kolla i reviews om routern klarar av att skyffla den trafiken.

Det är inget annat än switchen som sitter i routern utan allt i nätverket är kopplat i switchen för att XBMC:n skulle funka mot servern även om routern slutade funka. Jag har inte haft gigabit-lina innan så det har inte funnits det behovet i en switch. Vid nyinköp kommer jag naturligtvis köpa en switch som klarar trafik bättre.
Tror inte att det är anledningen till att det går slött mot WHS:en på Mac:en dock för där fryser den dessutom helt och hållet väldigt ofta i typ 10 sekunder innan jag kan fortsätta jobba igen + att det går segt som sirap att via Finder kolla innehållet på servern.

Permalänk
Skrivet av fillishave:

Tack för svaret. Som du såg i mitt inlägg som jag skrev samtidigt som du skrev ditt så lutar jag mot en Synology-lösning och en kombo av trådat/trådlöst. Ska kika närmare på FreeNas-lösningar också!

Den pratar NFS också så det borde inte vara några problem på det planet mot Macen.

I övrigt så tror jag din setup skulle funka, dock kan det bli prestandaproblem om många trådlösa klienter kräver stor bandbredd samtidigt. Något som kan vara värt att tänka på om mycket arbete ska ske direkt mot en nätverksdisk.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Skrivet av dr slizer:

Den pratar NFS också så det borde inte vara några problem på det planet mot Macen.

I övrigt så tror jag din setup skulle funka, dock kan det bli prestandaproblem om många trådlösa klienter kräver stor bandbredd samtidigt. Något som kan vara värt att tänka på om mycket arbete ska ske direkt mot en nätverksdisk.

Topp. Som allra, allra mest kan det vara tre macbooks, två iphones, en ipad och xbmc-burken som vill åt det trådlösa nätverket samtidigt. Av dom kommer endast xbmc:en och en till macbook som kommer belasta det trådlösa nätverket med tyngre trafik. Då kommer det röra sig om att streama två hd-filmer: en från bas-Airport Expressen till den andra Airport Expressen och en film från bas-Airport Expressen till en macbook. Utöver det lite vanligt surfande, mail osv. Klart att det undantagsvis kan vara så att det även ska tankas upp något till en ftp eller liknande men det hör inte till vanligheterna.
Intressant dock att veta hur du definierar "många trådlösa klienter kräver stor bandbredd samtidigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Filsystemet som körs på servern har ingen betydelse för klienterna då det ligger ett nätverksprotokoll i mellan.

Ooops, det blev lite fel där. Tänkte på externa hårddiskar.

Skrivet av fillishave:

Topp. Som allra, allra mest kan det vara tre macbooks, två iphones, en ipad och xbmc-burken som vill åt det trådlösa nätverket samtidigt. Av dom kommer endast xbmc:en och en till macbook som kommer belasta det trådlösa nätverket med tyngre trafik. Då kommer det röra sig om att streama två hd-filmer: en från bas-Airport Expressen till den andra Airport Expressen och en film från bas-Airport Expressen till en macbook. Utöver det lite vanligt surfande, mail osv. Klart att det undantagsvis kan vara så att det även ska tankas upp något till en ftp eller liknande men det hör inte till vanligheterna.
Intressant dock att veta hur du definierar "många trådlösa klienter kräver stor bandbredd samtidigt".

Det blir säkert en bra lösning!
Risken för överbelastning finns i alla nätverk men jag tror inte att det blir några större problem för dig. Att streama lite film ska enheterna klara. Fast kör du BitTorrent på alla datorer samtidigt kommer det lagga.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.