Hur länge varar 560 Ti SLI?

Permalänk
Entusiast

Hur länge varar 560 Ti SLI?

Jag har GTX 560 Ti Hawk som jag tycker är ett fantastiskt kort och har tjänat mig väl under 6 månader nu men jag känner samtidigt att jag vill ha lite mer kraft i mer krävande spel men ändå inte betala för mycket och har då tänkt på att köpa ett till och köra SLI då det verkar som 560 Ti i SLI skalar ganska bra men...
Jag har ju hört en hel del om SLI och att det är helt ospelbart för vissa, det är totalt skit med många buggar etc men hur farligt är det egentligen?
Ger jag mig ut på djupt vatten eller är SLI inte så farligt som man hör att det är?
Och som rubriken lyder-Kan jag spela spel på ungefär High (alltså i ett 4-lägessystem som i Battlefield 3 Low, Med, High och Ultra) fram tills nästa grafikkortsserie och då köpa ett GTX 780 eller något?

Jag kör 1920x1080 och i de flesta spel så tjänar jag bara ynka 5 FPS varje gång jag går ner ett steg i grafik-hierarkin (alltså från Ultra till High osv) och det bevisar ju att det inte är minnets fel så lite extra fart borde ju lösa problemet?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Så här länge:

Kanske 2-3 år

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

haha +1

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Fel!
Så här länge:

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gn1p:

Haha, ok!

Klockren Jonas där

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vill du ha kraften nu så köp ett till, det räcker så långt tills du blir nöjd. Det är helt individuellt. I mitt fall skulle det räcka typ 2-3 år.

Har lite tålamod så köp ett gtx 760 när det väl kommer

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

HAHAHAH Förlåt föra att vi sabba tråden men det är faktiskt svårt att veta.
Sitter snart på 2 år gamla 460 i sli och kan köra bf3 på high.

560 Sli, klarar nog sig alltså inte mycket längre gissningsvis 2-3 år på hyffsat höga inställningar.
Problem njae, bara att skalningen blir sämre med tiden då Nvidia inte optimerar SLI för äldre kort lika seriöst som för nyare

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Beror på dina krav, 2 år lätt iallafall.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Jag kör ju fortfarande på 260 i SLi så de kommer räcka ett tag om du inte är alltför fpsberoende med maxade inställningar

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Det låter mycket genomtänkt av dig att köra två 560 i sli, pris/prestanda blir riktigt bra i det fallet och du lär lätt vara nöjd med den konfiggen bra länge.....

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Jisses vilka mardrömsscenarion du hört om SLI. Jag kan inte identifiera mig med dessa. Tycker det funkar ypperligt med vsync på, men det kan ju helt bero på vilka titlar man spelar antar jag.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Ja med tanke på att uppföljaren till Metro 2033 snart rullas ut tättföljt av Witcher 3 så skulle jag tippa på högst två år. Hade du däremot kört på 1680x1050 och med två 570 alt två 6970 så hade du klarat dig betydligt längre. Själv räknar jag på ~5-6 år med två 680 SLI och en i7 2600 på 3,8GHz innan jag märker någon försämring

Permalänk
Medlem

Tillls nästa konsollgeneration... som många tippar kommer hösten 2013.

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur kräsen man är. Att köra på högsta inställningarna i 1080p så är det ju redan nu en flaskhals med Vram:et i vissa spel så det beror på om det kommer krävas mer och mer Vram eller stanna där det är nu ett tag.
Om det stannar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rogga67:

Det låter mycket genomtänkt av dig att köra två 560 i sli, pris/prestanda blir riktigt bra i det fallet och du lär lätt vara nöjd med den konfiggen bra länge.....

Jo det kan man väl säga...har varit spiksäker på ett GTX 670 nu ett tag men när jag tänker efter så är det mer värt för mig att ha någorlunda höga grafikinstälnningar i spel en längre tid än att ha maxade spel i ett litet tag
Och såklart så tjänar jag ju 2000 på det vilket inte är helt fel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

Aj aj...Glömde att kolla strömförbrukningen och 2 referens GTX 560 Ti drar 520 Watt enligt Sweclockers test och mitt nätagg är ett XFX Core Edition 80+ Bronze 650W, är denna idé åt fanders nu?:(

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Aj aj...Glömde att kolla strömförbrukningen och 2 referens GTX 560 Ti drar 520 Watt enligt Sweclockers test och mitt nätagg är ett XFX Core Edition 80+ Bronze 650W, är denna idé åt fanders nu?:(

Absolut inte, det är 520W räknat med hela systemet. 650W kommer att fungera bra med GTX 560 TI SLI så länge du inte har tänkt överklocka som en galning.

Det enda som brukar sätta käppar i hjulen är brist på PCI-E kablar, visst det finns adapters att tillgå men personligen hatar jag adapters som bara tar onödigt mycket plats och är ofta en otroligt ful lösning.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tomtelol:

Absolut inte, det är 520W räknat med hela systemet. 650W kommer att fungera bra med GTX 560 TI SLI så länge du inte har tänkt överklocka som en galning.

Det enda som brukar sätta käppar i hjulen är brist på PCI-E kablar, visst det finns adapters att tillgå men personligen hatar jag adapters som bara tar onödigt mycket plats och är ofta en otroligt ful lösning.

Hmmmm jag har för mig att jag hade 2 extra PCI-E kablar som kom ut från nätagget när jag monterade men det får jag dubbelkolla senare annars får det väl bli en adapter för jag är inte mycket för utseendet inuti

Eftersom jag är helt ny till SLI så undrar jag också exakt hur man "aktiverar" korten? Sätter man helt enkelt in ett till kort i burken och låter det snurra eller måste man aktivera det andra kortet i Windows senare? Jag har också hört talas om SLI-bryggor, är det dom där sakerna man kopplar ihop korten med?

Tack allihop för era svar hittils!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ska du köra i över 1080p så är det snart dags att byta, som någon sa när nya konsolerna släpps.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm jag har för mig att jag hade 2 extra PCI-E kablar som kom ut från nätagget när jag monterade men det får jag dubbelkolla senare annars får det väl bli en adapter för jag är inte mycket för utseendet inuti

Eftersom jag är helt ny till SLI så undrar jag också exakt hur man "aktiverar" korten? Sätter man helt enkelt in ett till kort i burken och låter det snurra eller måste man aktivera det andra kortet i Windows senare? Jag har också hört talas om SLI-bryggor, är det dom där sakerna man kopplar ihop korten med?

Tack allihop för era svar hittils!

Hehe, jo användandet av adapters är upp till varje enskild användare och det går att gömma rätt bra ifall det skulle krisa. En SLI-brygga kommer att behövas, annars registreras korten för sig och inte tillsammans, vilket är hela syftet med två eller fler grafikkort (duuh!)

1. Starta datorn - rensa drivrutiner (använd gärna Driver Sweeper för att eliminera alla spår av drivrutinerna)
2. Stäng av datorn och montera in ditt andra kort, anslut PCI-E kablar och SLI-brygga i korrekt storlek (Brukar vanligtvis medfölja moderkortet alt grafikkortet)
3. Starta datorn och installera drivrutinerna, se till att du aktiverar SLI-läget i NViDiA Kontrollpanel - ENJOY!

Vad har du för övrig hårdvara föresten? Glömde fråga

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Ja med tanke på att uppföljaren till Metro 2033 snart rullas ut tättföljt av Witcher 3 så skulle jag tippa på högst två år. Hade du däremot kört på 1680x1050 och med två 570 alt två 6970 så hade du klarat dig betydligt längre. Själv räknar jag på ~5-6 år med två 680 SLI och en i7 2600 på 3,8GHz innan jag märker någon försämring

7900 GTX och X1900 XTX var aktuellt för nästan 6 år sedan, inget jag skulle vilja sitta och köra sli/cf på idag tillsammans med Q6600 eller Amd Athlon 64 6000+ eller liknande med runt 2-4gb ram i "monster" riggar, utvecklingen går framåt!

iofs klarar sig en kraftigt överklockad Q6600 idag men tvekar på att GTX 680 hänger med i svängarna när nästa generations konsoller släpps eftersom vi vet ju alla hur duktigt dom optimerar konsolportarna till PC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tomtelol:

Hehe, jo användandet av adapters är upp till varje enskild användare och det går att gömma rätt bra ifall det skulle krisa. En SLI-brygga kommer att behövas, annars registreras korten för sig och inte tillsammans, vilket är hela syftet med två eller fler grafikkort (duuh!)

1. Starta datorn - rensa drivrutiner (använd gärna Driver Sweeper för att eliminera alla spår av drivrutinerna)
2. Stäng av datorn och montera in ditt andra kort, anslut PCI-E kablar och SLI-brygga i korrekt storlek (Brukar vanligtvis medfölja moderkortet alt grafikkortet)
3. Starta datorn och installera drivrutinerna, se till att du aktiverar SLI-läget i NViDiA Kontrollpanel - ENJOY!

Vad har du för övrig hårdvara föresten? Glömde fråga

Jag har:

ASUS Sabertooth Z77
i7 2700K
XFX 650W 80+ Bronze
2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz @1333MHz
Fractal Design Define R3
Samsung 1TB 7200RPM
Någon DVD-läsare
MSI GTX 560 Ti Hawk

Men varför måste man ta bort alla gamla drivrutiner? Går inte korten på samma drivrutin? (Ska förresten ALLA drivrutiner bort eller bara grafikkortets?)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

De varar i tretton månader, sen försvinner de.

Nej men seriöst, ingen kan tyvärr veta veta. Kolla bara vad de flesta gissade att de skulle behöva för bf3 vissa köpte 3way 580 för att kunna.maxa det, medans andra var säkra på att klara det med sina 560ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag har:

ASUS Sabertooth Z77
i7 2700K
XFX 650W 80+ Bronze
2x4GB Corsair Vengeance 1600MHz @1333MHz
Fractal Design Define R3
Samsung 1TB 7200RPM
Någon DVD-läsare
MSI GTX 560 Ti Hawk

Men varför måste man ta bort alla gamla drivrutiner? Går inte korten på samma drivrutin? (Ska förresten ALLA drivrutiner bort eller bara grafikkortets?)

Fin hårdvara du har där.

Efter att ha läst otaliga trådar med krånglande vid SLI och oftast har en ren installation utav grafikkortsdrivrutinerna hjälpt till att lösa detta så skulle jag rekommendera det bara för att göra saker och ting rätt från början. Det är absolut inget krav, och detta innefattar då enbart drivrutinerna till grafikkortet.

Vad har du för CPU kylare samt chassi? Bra löftflöde allmänt?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tomtelol:

Fin hårdvara du har där.

Efter att ha läst otaliga trådar med krånglande vid SLI och oftast har en ren installation utav grafikkortsdrivrutinerna hjälpt till att lösa detta så skulle jag rekommendera det bara för att göra saker och ting rätt från början. Det är absolut inget krav, och detta innefattar då enbart drivrutinerna till grafikkortet.

Vad har du för CPU kylare samt chassi? Bra löftflöde allmänt?

Jag har Corsair A70 och bara fläktarna som följer med chassit dvs 1 fram 1 bak och sen har jag en hel del sladdar mellan CPU-kylaren och fronten vilket jag har tänkt åtgärda någon gång och därmed har jag inte det bästa luftflödet men min CPU ligger iaf på cirka 50 grader i spel oklockad och det tror jag är bra

PS. Detta var mitt första bygge det är därför det ser ut som det gör

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Skaffa en eller två extra fläktar som flyttar lite mera luft än R3:ans fläktar så borde det gå bra.
Det hjälper väl också om åtminstone ett av grafikkorten har en kylare som dumpar varmluften utanför datorlådan.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Ja med tanke på att uppföljaren till Metro 2033 snart rullas ut tättföljt av Witcher 3 så skulle jag tippa på högst två år.

Skrivet av qMetal:

Att köra på högsta inställningarna i 1080p så är det ju redan nu en flaskhals med Vram:et i vissa spel

Lite offtopic, men hur många spel är det som GARANTERAT drar mer än 1,5 GB VRAM om man höjer inställningarna? BF3 vet jag redan men i övrigt så har jag inte läst om så många fler. Och Skryim med tusen texturemoddar räknas inte! Spel i standardutförande endast.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teddis:

Jisses vilka mardrömsscenarion du hört om SLI. Jag kan inte identifiera mig med dessa. Tycker det funkar ypperligt med vsync på, men det kan ju helt bero på vilka titlar man spelar antar jag.

På Google hittade jag nyss en tråd om en som satt i ett liknande dilemma som jag som valde mellan GTX 680 och 560 Ti SLI och kommentarerna forsade med GTX 680-förslag och SLI smutskastades rejält, se själv http://www.overclock.net/t/1237117/1x-gtx-680-or-2x-msi-gtx-5...

Så nu blev jag tveksam igen

Angående V-sync så har ju Nvidia adaptive V-sync som jag avgudar rejält

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

På Google hittade jag nyss en tråd om en som satt i ett liknande dilemma som jag som valde mellan GTX 680 och 560 Ti SLI och kommentarerna forsade med GTX 680-förslag och SLI smutskastades rejält, se själv http://www.overclock.net/t/1237117/1x-gtx-680-or-2x-msi-gtx-5...

Så nu blev jag tveksam igen

Angående V-sync så har ju Nvidia adaptive V-sync som jag avgudar rejält

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så ÄR 2x560ti i sli Pris/Prestanda det bästa valet, men har du pengarna så varför inte köpa ett 680 eller varför inte två

Men seriöst så tycker jag att du inte ska överanalysera ditt köp, jag tror det är för dig som med många andra "En kostnadsfråga" och då är väl valet ganska enkelt, du har redan ett kort och för en relativt liten slant köper du ett kort till och får Bättre prestanda än ett 680.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rogga67:

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så ÄR 2x560ti i sli Pris/Prestanda det bästa valet, men har du pengarna så varför inte köpa ett 680 eller varför inte två

Men seriöst så tycker jag att du inte ska överanalysera ditt köp, jag tror det är för dig som med många andra "En kostnadsfråga" och då är väl valet ganska enkelt, du har redan ett kort och för en relativt liten slant köper du ett kort till och får Bättre prestanda än ett 680.

Om vi säger såhär: Jag har pengarna till ett GTX 680 och jag tänkte ju köpa ett 670 först eftersom prestandan skiljer sig så lite men jag har tänkt lite och jag märker knappt någon skillnad mellan High och Ultra på Battlefield 3 till exempel om man inte räknar med MSAA för det märker jag.
Jag nöjer mig med näst bästa grafiken i alla spel för jag är inte ute efter att förlänga min E-penis men frågan är ju om SLI kommer att strula till det för mig och om 1GB minne ens räcker för näst högsta grafiken i de mest krävande spelen tills nästa grafikkortsgeneration?

Jag skulle kunna köpa GTX 670 och bara köra på men jag sparar gärna pengar för jag är ung och det är aldrig fel att spara lite när jag ändå nöjer mig med det näst bästa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈