Alternativa moderkort än ASUS Z77 med motsvarande Fan Xpert 2

Permalänk
Medlem

Alternativa moderkort än ASUS Z77 med motsvarande Fan Xpert 2

Hej

Gillar ASUS idé med Fan Xpert 2, men deras kort som stödjer de är så onödigt dyra och då jag inte behöver finesser som SLI eller Crossfire m.m, så undrar jag om det finns andra tillverkare som har motsvarande lösningar?

Visst finns det externa fläktkontrollers, men jag tycker det är trevligt med lösningar där man kan ändra inställningar direkt i Windows + att det kostar extra som jag då lika gärna kan lägga på moderkortet och få allt annat på köpet om i fall att...

SpeedFan är annars en motsvarande lösning, men den verkar ha lite osäker funktion så det är inte heller något alternativ.

Permalänk
Medlem

Kollat på Sabertooth korten från Asus, där får man även vad de kallar Thermal radar vilket är trevligt. Kostar inte så farligt mycket heller.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Efter en hel del forskande hittade jag följande tråd:

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=13&t=643...

Sammanfattningsvis så står det att ASUS har något som heter Xpert+ på sina billigare z77-kort och den enda(?) HW skillnaden är att Xpert 2 även kan kontrollera 3-pins fläktar.

Tydligen kan man köra Xpert2 SW på ett kort med Xpert+ HW med skillnaden att Xpert2 kan stänga av fläktarna helt och hållet under en viss temperatur, vilket jag gillar.

Sabertooth som Jurand nämnde har som sagt Thermal Radar som är ännu bättre än Xpert2 då den kan använda många fler temperaturer att styra på än vad Xpert har som bara styr på CPU-temp

Lite förvirrande är det dock att man rekommenderar Intels moderkort som fungerar bra med SpeedFan, vilket inte är intrycket jag fått när jag läst här på Sweclockers, någon som kan kommentera det?

Permalänk
Medlem

Har ett kort som stödjer fan xpert 2 och jag kan säga att det är inte vad det verkar som.
Man har knappt några funktioner, 3pins fläktar går inte att kontrollera förutom med nån automatisk bullshit inställning och fläktkurvorna suger.
Försökte köra det för att få koll på min 140mm fläkt i min noctua nh-d14 men fick inte fram en enda inställning för att den inte är pwm styrd.
Kopplade in den på ett chassiuttag istället så styrs den precis som jag vill och varvar upp när det behövs, finns tillräckligt med inställningar för det i bios.

När jag försökte ändra fläktkurvan på mina fläktar som är pwm styrda så gick det inte att få ner den ena under 40% och den andra under 60%.
Satte man hastigheten på fläktarna till någon av dom 3 förprogrammerade hastigheterna så hände i princip ingenting, allt gick på <700rpm även på turbo under load.
Ville man ha någon sorts hastighet fick man välja inställningen som sätter allt på max och då lät det som ett jetplan.

Skaffa pwm styrda fläktar och nöj dig, fan xpert ger dig inget som ditt bios inte gör och om du verkligen behöver mer kontroll köp en fläktkontroller.