Permalänk
Medlem

xbmc tv serier

Tjenare där ute!
Har ett litet problem. När jag lägger till en ny serie så hittar xbmc inte serien när jag väljer programmen som ligger under "tv" men om jag väljer film o IMDb så hittas serien men läggs i film... där är mitt problem. Kan jag få den i tv igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X, Asus TUF 570, Gigabyte 3070 Gaming OC, 32 gig Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX AMD, Fractal Design Define 7 Compact, Corsair CX650M 650W, Corsair Force MP510B 480GB, Kingston A2000 500GB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Hur har du döpt kataloger och filer?

Det bästa sättet är att göraså här:
Serienamn -> Season 01 -> serienamn.s01e01.avi, serienamn.s01e02.avi, osv...
Sen är det såklart viktigt att du anger rätt innehåll när du skapar källan, så att du inte talar om att det är är filmer när det egentligen är TV-serier.

Sen rekommenderar jag att du använder The MovieDB/The TVDB som skrapor istället för IMDB

Permalänk
Medlem

Precis som No_Jah säger så är det viktigt att filnamnet och mappstrukturen är korrekt. Det finns en utmärkt wiki där du kan se hur du skall döpa allting. Det är lite bökigt i början, men blir bra när det är färdigt.

Permalänk
Medlem

fast mapp strukturen är inte viktig egentligen det räcker med
Serienamn -> serienamn.S01e01.avi serienamn.S01e02.avi osv osv inklusive serienamn.S02e01.avi serienamn.S02e02.avi
den bryr sig inte om säsong mappar

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ändra filnamnen. Det räcker med att du Gör Serienamn/S01,S02 osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillee:

Du behöver inte ändra filnamnen. Det räcker med att du Gör Serienamn/S01,S02 osv.

Hur menar de med att man inte behöver ändra filnamnen?
Om inte filnamnet har information om säsong och avsnitt så blir det problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Hur menar de med att man inte behöver ändra filnamnen?
Om inte filnamnet har information om säsong och avsnitt så blir det problem.

Antog att killen i fråga hade hittat sina avsnitt i närmaste buske, och då har de redan namn Som Serie.2010.S01E01.DVDRip eller va det nu kan vara.

Och är namnen redan i den strukturen så räcker det med att ha mapp strukturen i "Namn/S01 osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Efter lite trix o pill fick jag ordning på serier o filmer. Thx för tips

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3800X, Asus TUF 570, Gigabyte 3070 Gaming OC, 32 gig Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX AMD, Fractal Design Define 7 Compact, Corsair CX650M 650W, Corsair Force MP510B 480GB, Kingston A2000 500GB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Påminde mig om när jag installerade en beta eller någon form av buggad version av XBMC Dharma. Hur jag än vände och vred på det så fick jag det inte att fungera trots en korrekt konfiguration, det visade sig senare att det var något strul med installationen så det jag satt och trixa med i timmar visade sig bara vara en bugg...

Permalänk
Medlem

Jag bara navigerar till mappen där filen ligger och klickar på filnamnet så spelas den upp. Behövs väl ingen filmdatabas för att hitta en fil? Eller vad har jag missat? Tror heller inte jag har någon uppdelning mellan film och TV. Däremot har jag VIDEO och LIVE TV (kör xbmc pvr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag bara navigerar till mappen där filen ligger och klickar på filnamnet så spelas den upp. Behövs väl ingen filmdatabas för att hitta en fil? Eller vad har jag missat? Tror heller inte jag har någon uppdelning mellan film och TV. Däremot har jag VIDEO och LIVE TV (kör xbmc pvr).

Så kan man såklart göra, men vad är det då för vits med att använda XBMC?
Då är det väl enklare att bara använda VLC eller MPC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Leta upp tv serien på http://thetvdb.com/ och klistra in url:en i en thshow.nfo som du lägger i huvudmappen för serien.
Borde lösa problemet med att ej hitta serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag bara navigerar till mappen där filen ligger och klickar på filnamnet så spelas den upp. Behövs väl ingen filmdatabas för att hitta en fil? Eller vad har jag missat? Tror heller inte jag har någon uppdelning mellan film och TV. Däremot har jag VIDEO och LIVE TV (kör xbmc pvr).

Du kör alltså inte i Library mode? Du har du missat hela vitsen med XBMC. Kolla igenom guden som stn1337 har satt ihop: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/97...

Permalänk
Medlem

Äsch, det verkar onödigt krångligt. Mina inspelningar med tvheadend ger ändå inte filnamn som passar.