Eftermarknadskylare GTX580

Permalänk

Eftermarknadskylare GTX580

Hej!
Jag har nu tröttnat på att mitt Gainward GTX580 1,5Gb låter alldeles för mycket när fläkten går över 40%.
Låter ganska exakt såhär: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/997742-gtx580-sk...

Om jag sätter fläkthastigheten till konstant 40% så går temperaturerna upp till 89C i load. Jag tycker det känns lite för varmt, håller mig gärna under 80C. Men allra helst under 35% fläkthastighet =>96C

Eftersom att jag inte har så mycket pengar just nu och kommer inte ha det inom den närmsta framtiden heller så vill jag inte köpa nytt grafikkort utan tänkte mig en annan kylare.
De jag hittat passar till 580, men är de till referensdesign eller passar dom till alla kort, speciellt mitt?
Tex:
http://www.inet.se/produkt/5321951/arctic-cooling-accelero-xt...

Så har ni några tips på kylare som passar mitt gainward eller är det bara att köra på någon av de som ska passa till ett 580?
Vad ska jag tänka på när jag köper en ny kylare? Antar att montering osv inte är överdrivet svårt och att det finns youtube videos, men hur vet man om en kylare är bra?

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem

Vilket Gainward kort har du? Har du "GOOD" Edition? För om du har det, så tror jag inte den passar då det inte är referensdesign, dock så finns det andra Gainward kort som följer referensdesignen.

Permalänk

Nej, inte vad jag vet. Köpte denna:
http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_580_-_1536m...

Det står då inget om "GOOD". Är det bara att köra på då?

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem

Om det är den tystaste lösningen du är ute efter kan det nog funka med Accelero S1 PLUS, som du sedan fäster två 120mm-fläktar på. Annars finns ju Accelero Xtreme PLUS II och Accelero Xtreme III. Eftersom skruvhålen är desamma borde kylarna passa de flesta kort på marknaden.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Det är deras så kallade "GOOD" Edition (Jag har samma) du har. Den är <b>inte</b> efter referensdesign vilket betyder att den kylaren du länkat mest troligen inte kommer passa.

Hittade en forumtråd där en person försökt montera just den kylaren på det kortet, han lyckades men det var inte 100% bra resultat då passformen inte var perfekt (http://www.overclock.net/t/1080242/evaluating-temps-gtx-580-g...).

Personligen har jag köpt vattenkylning till mitt kort från EK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer54321:

Hej!
Jag har nu tröttnat på att mitt Gainward GTX580 1,5Gb låter alldeles för mycket när fläkten går över 40%.
Låter ganska exakt såhär: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/997742-gtx580-sk...

Om jag sätter fläkthastigheten till konstant 40% så går temperaturerna upp till 89C i load. Jag tycker det känns lite för varmt, håller mig gärna under 80C. Men allra helst under 35% fläkthastighet =>96C

Eftersom att jag inte har så mycket pengar just nu och kommer inte ha det inom den närmsta framtiden heller så vill jag inte köpa nytt grafikkort utan tänkte mig en annan kylare.
De jag hittat passar till 580, men är de till referensdesign eller passar dom till alla kort, speciellt mitt?
Tex:
http://www.inet.se/produkt/5321951/arctic-cooling-accelero-xt...

Så har ni några tips på kylare som passar mitt gainward eller är det bara att köra på någon av de som ska passa till ett 580?
Vad ska jag tänka på när jag köper en ny kylare? Antar att montering osv inte är överdrivet svårt och att det finns youtube videos, men hur vet man om en kylare är bra?

Kan tipsa om :
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1109854-snik-vat...
Satt med mitt ylande 580 i 1.5 år innan jag tog steget.
Enda jag ångrar var att jag inte gjorde det omedelbart efter köp !

Permalänk
Skrivet av thompo:

Om det är den tystaste lösningen du är ute efter kan det nog funka med Accelero S1 PLUS, som du sedan fäster två 120mm-fläktar på. Annars finns ju Accelero Xtreme PLUS II och Accelero Xtreme III. Eftersom skruvhålen är desamma borde kylarna passa de flesta kort på marknaden.

Verkar tydligen som att de inte passar till just mitt kort, se citat nedan.
Vill inte köpa något som jag måste ta sönder/modda för att passa.

Skrivet av Zelloxy:

Det är deras så kallade "GOOD" Edition (Jag har samma) du har. Den är <b>inte</b> efter referensdesign vilket betyder att den kylaren du länkat mest troligen inte kommer passa.

Hittade en forumtråd där en person försökt montera just den kylaren på det kortet, han lyckades men det var inte 100% bra resultat då passformen inte var perfekt (http://www.overclock.net/t/1080242/evaluating-temps-gtx-580-g...).

Personligen har jag köpt vattenkylning till mitt kort från EK.

Den vattenkylningen du köpt, är det ett helt system man kan köpa typ H60 till CPU eller måste jag köpa alla delar för sig.
Håller mig gärna till något med så lite moddning som möjligt. Har en H60 till min CPU och det är i princip så mycket jag vill/kan modda datorn

Skrivet av Svensktiger:

Kan tipsa om :
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1109854-snik-vat...
Satt med mitt ylande 580 i 1.5 år innan jag tog steget.
Enda jag ångrar var att jag inte gjorde det omedelbart efter köp !

Måste man alltså behålla fläkten som finns utöver vattenblocket? Förstod inte riktigt. Jag vill helst inte borra eller så i kortet heller.

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer54321:

Verkar tydligen som att de inte passar till just mitt kort, se citat nedan.
Vill inte köpa något som jag måste ta sönder/modda för att passa.

Den vattenkylningen du köpt, är det ett helt system man kan köpa typ H60 till CPU eller måste jag köpa alla delar för sig.
Håller mig gärna till något med så lite moddning som möjligt. Har en H60 till min CPU och det är i princip så mycket jag vill/kan modda datorn

Måste man alltså behålla fläkten som finns utöver vattenblocket? Förstod inte riktigt. Jag vill helst inte borra eller så i kortet heller.

Det jag har är "custom" så att säga. Dvs. flera delar och jag har byggt systemet själv.

Permalänk
Skrivet av Zelloxy:

Det jag har är "custom" så att säga. Dvs. flera delar och jag har byggt systemet själv.

Okej, hur svårt är det att sätta sig in i sådan vattenkylning. Är det svårt eller vågar man göra det utan att vara rädd att paja kortet?
Vad ligger priset på ungefär för en sådan lösning?

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer54321:

Okej, hur svårt är det att sätta sig in i sådan vattenkylning. Är det svårt eller vågar man göra det utan att vara rädd att paja kortet?
Vad ligger priset på ungefär för en sådan lösning?

Det är väldigt enkelt, man behöver bara vara försiktig när man fyller på systemet och ser till att inget läcker. Annars är det väldigt "straight-forward". Jag TROR jag gav cirka 3k för systemet (till 1 grafikkort, dock betalade jag mer då jag har SLI).

Permalänk
Skrivet av Zelloxy:

Det är väldigt enkelt, man behöver bara vara försiktig när man fyller på systemet och ser till att inget läcker. Annars är det väldigt "straight-forward". Jag TROR jag gav cirka 3k för systemet (till 1 grafikkort, dock betalade jag mer då jag har SLI).

Okej, det känns lite väl dyrt för mig. Då kan jag stå ut med ljudet ett tag till och lägga en tusenlapp mer på ett nytt 6X0 kort senare i år.
Vill helst inte lägga mer än en tusenlapp.

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem

Kanske bara är en synvilla, men på Accelero XTREME Plus kylaren ser det ut att vara mer mellanrum mellan gpu <--> flänsarna?

Känns som att dubbel stackade DVI portar borde få plats där. Har själv ett Gainward "GOOD" 580, men tror att jag ska kika lite närmare på hybrid kylaren som kommer snart.

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Kanske bara är en synvilla, men på Accelero XTREME Plus kylaren ser det ut att vara mer mellanrum mellan gpu <--> flänsarna?

Känns som att dubbel stackade DVI portar borde få plats där. Har själv ett Gainward "GOOD" 580, men tror att jag ska kika lite närmare på hybrid kylaren som kommer snart.

http://www.arctic.ac/p/images/articles/60113ed99918218ca658da...

Den ser ju faktiskt ut att passa om man jämför med "Plus II".

Hittade en hybrid:
http://www.inet.se/produkt/5322117/arctic-cooling-accelero-hy...

Passar den på "GOOD" edition? För i såfall verkar det vara en grym lösning, lite dyr kanske men det får det vara värt.
Verkar dock vara slut på inet och finns inte någon annanstans enl prisjakt...

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail till Artic och hör om de har en passande kylare. Jag gjorde det och fick svar efter några dagar, och har numera ingen helikopter i chassit...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Skicka ett mail till Artic och hör om de har en passande kylare. Jag gjorde det och fick svar efter några dagar, och har numera ingen helikopter i chassit...

Tack för tipset, har skickat ett mail nu. Återkommer när jag fått svar

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Citat:

Dear Johannes,
Thank you for the email, we would like to help you regarding this issue.
If you are searching a cooling solution for Gainward GTX 580 Good edition, you may try our Accelero Twin Turbo II or Accelero Xtreme III as your cooling solution.
Let me know if you have any further questions.

Detta var vad Arctic svarade, väldigt snabbt svar

Har kikat runt lite på youtube och det verkar som att TwinTurbo II är riktigt meckig att installera, Xtreme III är så pass ny att jag inte hittat några videos på installation. Dock kostar Twin Turbo II halva priset mot en Xtreme III.

Någon med erfarenhet av att montera ett Twin Turbo II, helst på ett 580 Good som kan berätta hur det är att installera det.

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem

Jupp, tar en viss tid och lite pillande, men klart värt det. Det största problemet jag hade var en skruv som zotac dragit åt med hjälp av hulken. Gör man det lungt och metodiskt så är det lättare än beskrivningen säger. Väntan på limmet för kylflänsar ( min 5 h ) är lite drygt då man blir ivrig att testa ljud/värme. http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_accelero_twin_tur... det är denna du menar va?Om du köper den så kan jag försöka vara till hjälp, annars har nog flera på swe denna kylare. 50% mindre ljudskillnad blir det iallafall (minst ).

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Jupp, tar en viss tid och lite pillande, men klart värt det. Det största problemet jag hade var en skruv som zotac dragit åt med hjälp av hulken. Gör man det lungt och metodiskt så är det lättare än beskrivningen säger. Väntan på limmet för kylflänsar ( min 5 h ) är lite drygt då man blir ivrig att testa ljud/värme. http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_accelero_twin_tur... det är denna du menar va?Om du köper den så kan jag försöka vara till hjälp, annars har nog flera på swe denna kylare. 50% mindre ljudskillnad blir det iallafall (minst ).

Ja, det är den jag menar. Den videon på youtube som sa att det var ett helvete hade när jag såg den en gång till inte ett 580.
Förstår att det är lite pill, men det är ju kul!
Låter ju bra att du är nöjd och det gick relativt smidigt. Blir nog en sådan då!
Hur är beskrivningen? Klarar man sig utan youtube osv? Kanske är bra att kolla på videos ändå för att vara extra säker.

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=60B0IH1bGlk tittade på denna och läste denna (beskrivningen som kommer med )http://www.overclock.net/t/1236780/accelero-twin-turbo-ii-ins... (kommer längre ner, vänsterklicka för förstoring).

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Gorham:

http://www.youtube.com/watch?v=60B0IH1bGlk tittade på denna och läste denna (beskrivningen som kommer med )http://www.overclock.net/t/1236780/accelero-twin-turbo-ii-ins... (kommer längre ner, vänsterklicka för förstoring).

Tack, ser ju faktiskt inte så svårt ut, nu beställer jag en direkt!

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Medlem

Nä, det e rätt easy om man tar det väldigt lungt, glöm ej att blanda lim och kylpasta ordenligt och att pressa ner flänsar vid limmning i minst 10sec,för det gör skillnad. Annars lossnar de när du vänder på kortet, även efter 5h. Blev tveksam var kylflänsar skulle sitta....men tittade sedan på gamla kylaren och...ahhh,kyltejp att ha som beskrivning. Ibland e man slö i huvet...

Lycka till, kommer inte att ångra dig

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer54321:

Hej!
Jag har nu tröttnat på att mitt Gainward GTX580 1,5Gb låter alldeles för mycket när fläkten går över 40%.
Låter ganska exakt såhär: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/997742-gtx580-sk...

Att byta Gainwards "GOOD Edition" mot ett Asus GTX 580 DirectCU II är bland det bästa jag har gjort. Det var knappt så jag vågade spela med Gainwards flygplan i burken...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Att byta Gainwards "GOOD Edition" mot ett Asus GTX 580 DirectCU II är bland det bästa jag har gjort. Det var knappt så jag vågade spela med Gainwards flygplan i burken...

Jag hade gärna bytt grafikkort om jag tänkt på detta under bytes veckorna. Nu var det dock ett halvår sedan jag köpte kortet och vill inte lägga pengar igen. Har beställt ett Twin Turbo II nu. Kortet presterar ju bra, bara ljudet det är fel på så därför känns det också lite onödigt att byta.

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Nä, det e rätt easy om man tar det väldigt lungt, glöm ej att blanda lim och kylpasta ordenligt och att pressa ner flänsar vid limmning i minst 10sec,för det gör skillnad. Annars lossnar de när du vänder på kortet, även efter 5h. Blev tveksam var kylflänsar skulle sitta....men tittade sedan på gamla kylaren och...ahhh,kyltejp att ha som beskrivning. Ibland e man slö i huvet...

Lycka till, kommer inte att ångra dig

Nu har jag tagit tag i detta och vågar inte riktigt börja... Har tagit bort gamla kylaren men har lite frågor. Det finns 12 minnesmoduler på kortet med bara 9 stycken flänsar som passar bra, vad vilka ska jag sätta dit på resten? Är det bara att hitta på lite hur man vill när man bestämmer vilken som ska sitta var?
De sex jättesmå pluttarna längst bak på kortet behöver de ha flänsar på sig?

Hur vet man när man suddat klart? Vad menar du med att avnäda kyltejp, såg att dom rekomenderade det i beskrivningen också...

Edit:
Ser detta ut som en okej lösning? Har inte limmat något än utan bara testar hur flänsarna skulle kunna sitta.

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |

Permalänk

Hej igen, jag var för ivrig för att vänta på svar, nu har jag gjort allting och allt fungerar super, fått ner load temp med 10 grader och idle med 5!
Och framför allt ljudnivån är asbra! Inget mer högfrekvent ljud!

Jag har dock ett problem, jag förstod först inte hur jag skulle sätta i fläktsladden, den behövde ström från nätagget och jag misstolkade detta och stoppade in de två sladdar som hör till fläkten i nätaggsadaptern. Detta ledde till att den svarta sladden i strömdelen brann.
Nu när jag kopplat det som man ska (tror jag, för jag kan ändra hastighet på fläkten) och kört furmark i 30 minuter utan problem. Måste jag använda den svarta delen eller går det bra att köra utan så som jag gör nu?

Visa signatur

IntelCore i5 2500k | Corsair 8Gb 1600MHz | Geforce GTX 580 | 2x Intel 320 Series 120Gb SSD @Raid0 | MSI Z68a GD55 |