2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

När jag köpte hårddisken så stod det att det skulle vara SATA, men nu verkar det ju som att det inte kommer vara det, trots allt. Inte så säker på att jag vill ha den då, i så fall. Borde det inte gå att lämna tillbaka och få pengarna tillbaka i så fall?

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

När jag köpte hårddisken så stod det att det skulle vara SATA, men nu verkar det ju som att det inte kommer vara det, trots allt. Inte så säker på att jag vill ha den då, i så fall. Borde det inte gå att lämna tillbaka och få pengarna tillbaka i så fall?

Självklart...möter inte produkten säljarens beskrivning så har du rätt att returnera den...dessutom har man alltid ångerätt när man handlar på nätet!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

När jag köpte hårddisken så stod det att det skulle vara SATA, men nu verkar det ju som att det inte kommer vara det, trots allt. Inte så säker på att jag vill ha den då, i så fall. Borde det inte gå att lämna tillbaka och få pengarna tillbaka i så fall?

Du har 14-dagars ångerrätt så det ska inte vara några problem...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

När jag köpte hårddisken så stod det att det skulle vara SATA, men nu verkar det ju som att det inte kommer vara det, trots allt. Inte så säker på att jag vill ha den då, i så fall. Borde det inte gå att lämna tillbaka och få pengarna tillbaka i så fall?

Det går bra att returnera den i vilket fall som helst enligt lag. CDON har till och med fri retur, dvs du behöver inte ens betala frakten tillbaka.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Då så. Tänker till att börja med skruva upp den och se efter om det verkligen är USB eller SATA. Är det SATA så skriker jag av glädje och är det inte det så ska jag nog fundera på saken - det är ändå 2TB till ett vääldigt billigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Det går bra att returnera den i vilket fall som helst enligt lag. CDON har till och med fri retur, dvs du behöver inte ens betala frakten tillbaka.

CDON har inte fri returfrakt vid ångrat köp.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag hoppas om de har blivit lurade att de är ärliga med det istället för att hitta på något. Det skulle iaf inte sänka mitt förtroende för dem lika mycket som att ljuga.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av thompo:

CDON har inte fri returfrakt vid ångrat köp.

Korrekt...men om jag får en vara som inte är enligt vad säljaren beskrivit...då kan jag lova att han (CDON) får betala returfrakten...och det tror jag de gör också om något blivit fel och jag inte vill ha produkten...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

CDON har inte fri returfrakt vid ångrat köp.

Jag har returnerat varor till CDON vid två tillfällen. Båda gångerna blev jag ombedd att skicka till frisvar. Om det inte är standard så har jag väl haft tur då.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Skrivet av AerisArchon:

Jag har returnerat varor till CDON vid två tillfällen. Båda gångerna blev jag ombedd att skicka till frisvar. Om det inte är standard så har jag väl haft tur då.

När det är CDON som gjort fel klart de betalar frakten....konstigt annars!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

På CDON-fronten intet nytt?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Spänningen stiger Ska vi få några diskar eller inte...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av devour:

På CDON-fronten intet nytt?

Känns som lugnet före stormen...:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Om det är reklamation är det klart att CDON betalar frakten. Det ska alla butiker göra. Om det däremot är ångrat köp är det inte säkert. Jag själv t.ex. har fått betala, medan AerisArchon tydligen har sluppit.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Ja, då fick jag det än en gång bekräftat:

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av o0ski:

Du har nyss blivit anställd som inköpschef hos cdon. Det är en tråkig eftermiddag och dagen har varit helt tråkig. Rätt som det är dimper det in ett mail från Scehwchang-dingdang Electrics Superdeals ltd. Du öppnar mailet och och ser det gamla vanliga förutom ett par färgglada hårddiskar till ett pris som verkar väldigt lovande. Vad gör du?

1. Ignorerar mailet och surfar vidare på blocket.se

Game Over! [totalpoäng 0, Igen vinst men ingen skada skedd]

Dold text

2. Tycker dealen låter smart och undersöker saken lite närmare.

I all glädje sprättar du iväg snorkråkan som du rullat mellan dina fingrar när du ser att likvärdiga diskar kostar runt 2000 riksdaler på andra sidor. Befodran och utmärkelsemedaljer är det ända du kan se när du sluter ögonen. Priset på 2TB diskarna är 28$-103$. Om man endast beställer en så kostar disken 103$ och om man beställer 1000 stycken kostar diskarna 28$ styck. Vad gör du?

1. Jävlar! Beställer 1000 stycken genast!

Du lägger beställningen och får varorna levererade efter 20 dagar från Kina. Mail från varumottagningen på cdon uppenbarar sig i din mailkorg och bekräftar att 1000 diskar nu finns i lager. Vad gör du?

1. Ingen tid att förlora.

Nyaste produkten på cdon.com är nu external 2TB och säljer som smör i solsken. Men tyvärr börjar kunderna klaga på att disken beter sig konstigt. Någon har till och med skruvat upp höljet och i sin stora förvåning upptäckt att det finns vikter och en usbsticka innuti skalet. Game Over! [totalpoäng -50 000, skadan är brutal!]

Dold text

2. Gör ett stickprov.

Allt som glimmar är inte guld har du någon gång hört. Nu är det dags att visa att det som är från Kina är likväl värt sin vikt i guld. Vad gör du?

1. Ber Jarmo på lagret att göra ett test.

Jarmo testar disken med ett vanligt test. Stoppar usb kontakten i datorn och "external 2TB" finns nu som hårdskiva i Windows. Jarmo är inte dum, han tar till och med en printscreen av spektaklet och skickar den åt dig på mail. Vad gör du?

1. Ingen tid att förlora

Nyaste produkten på cdon.com är nu external 2TB och säljer som smör i solsken. Men tyvärr börjar kunderna klaga på att disken beter sig konstigt. Någon har till och med skruvat upp höljet och i sin stora förvåning upptäckt att det finns vikter och en usbsticka innuti skalet. Game Over! [totalpoäng -50 000, skadan är brutal!]

Dold text
Dold text

2. Ber Jarmo att skicka en disk till ditt kontor.

Du upptäcker att disken är fake! Game Over! [totalpoäng -28 000, skadan är skedd men endast en ekonomisk skada!]

Dold text
Dold text
Dold text

2. Beställer ett test sample

Du upptäcker att disken är fake! Game Over! [totalpoäng -120, skadan är skedd men endast en ekonomisk skada!]

Dold text

3. Gör en intressekoll

Med hjälp av smarta deals gör du en snabb intressekoll! Kampanjen avslutas ett visst datum eller när 1000 diskar är beställda. Intresset är enormt P12:or från sweclockers spammar kundtjänsten med hjärtefrågor om de billiga hårddiskarna. P12:orna är kallsvettiga som en nygrillad korv, det är ju 100% av deras besparingar som står på spel. Vad gör du?

1. Beställer ett test sample

Du upptäcker att disken är fake! P12:orna kan nu andas ut efter all drama. P12:orna fortsätter som vanligt att kolla på pokemon bilde på 9gag. Game Over! [totalpoäng -120, skadan är skedd samt ryktet fick sig en buckla.]

Dold text

2. Jävlar! Beställer 1000 stycken genast!

P12:orna på sweclockers skiter ner sig när deras besparingar resulterade i muttrar, smältlim och kinesisk pruttlukt. Game Over! [totalpoäng -13337]

Dold text

Dold text
Dold text

Skoj med rollspel, men min fråga är varför alla finska lagerarbetare alltid heter Jarmo eller Jari?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Überklass:

Skoj med rollspel, men min fråga är varför alla finska lagerarbetare alltid heter Jarmo eller Jari?

Mja av samma anledning som alla danskar heter Ole eller Sören!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fidel Castro:

Mja av samma anledning som alla danskar heter Ole eller Sören!?

Det där är ju ren och skär lögn!

Alla danskar heter Peder. Det vet ju alla!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Alla danskar heter Peder. Det vet ju alla!

Inte Peder utan Preben...

Visa signatur
Permalänk

Har vi tråkigt just nu eller:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Eftersom de utlovat ett SATA-kabinett på bilderna så får de fan ta tillbaka produkten om det inte är SATA.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Har vi tråkigt just nu eller:)

Lite grann kanske

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Det där är ju ren och skär lögn!

Alla danskar heter Peder. Det vet ju alla!

Alla från Göteborg heter iaf Glenn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Eftersom de utlovat ett SATA-kabinett på bilderna så får de fan ta tillbaka produkten om det inte är SATA.

Precis, CDON kommer få en hel del returer, bl.a. från mig. Fin kostnad för CDON att hantera allt detta. Facepalm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

om det är skruvar från kina

Nu får du ge dig! Det är INTE skruvar utan muttrar Så det så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

2TB borttagen helt (väldigt intressant):
http://cdon.se/hemelektronik/(2tb)_oem_extern_h%C3%A5rddisk_d...

Lär ju bli lite liv när alla kräver sin rätt om det inte finns diskar utan de enda som finns på marknaden är WD 2TB.

"Ett avtal är ingått när man har fått en så kallad individualiserad orderbekräftelse, och det är det du har fått där det står att du har beställt en <produkt> och att den kostar <x> kr. Företaget är bundet av detta avtal under förutsättning att du var i god tro."

Lär ju bli ett gäng ärenden till ARN annars..

Nu var du rolig, har du ens läst villkoren du godkände vid beställningen?

Att du godkänner...
- Ev. fel i priser
- Ev. fel i leveranser
- Att CDON INTE är leveransskyldiga om produkten innehar fel
- Att CDON INTE är kompenseringsskyldiga om produkten innehar fel.

Det enda de är skyldiga, är att återbetala summan alternativt kreditera fakturan om man beställt på det sättet.
Det har varenda kund godkänt i samband med ordern.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

2TB borttagen helt (väldigt intressant):
http://cdon.se/hemelektronik/(2tb)_oem_extern_h%C3%A5rddisk_d...

Lär ju bli lite liv när alla kräver sin rätt om det inte finns diskar utan de enda som finns på marknaden är WD 2TB.

"Ett avtal är ingått när man har fått en så kallad individualiserad orderbekräftelse, och det är det du har fått där det står att du har beställt en <produkt> och att den kostar <x> kr. Företaget är bundet av detta avtal under förutsättning att du var i god tro."

Lär ju bli ett gäng ärenden till ARN annars..

Slutsåld, mail för info när de kommer in:
http://cdon.se/hemelektronik/oem_2%2c5_tum_1tb_extern_h%C3%A5...
http://cdon.se/hemelektronik/oem_2%2c5_tum_1tb_extern_h%C3%A5...
http://cdon.se/hemelektronik/oem_2%2c5_tum_1tb_extern_h%C3%A5...
http://cdon.se/hemelektronik/oem_2%2c5_tum_1tb_extern_h%C3%A5...
http://cdon.se/hemelektronik/oem_2%2c5_tum_1tb_extern_h%C3%A5...
http://cdon.se/hemelektronik/oem_2%2c5_tum_1tb_extern_h%C3%A5...
http://cdon.se/hemelektronik/oem_2%2c5_tum_1tb_extern_h%C3%A5...
http://cdon.se/hemelektronik/oem_2%2c5_tum_1tb_extern_h%C3%A5...
http://cdon.se/hemelektronik/(1tb)_oem_extern_h%C3%A5rddisk_d...
http://cdon.se/hemelektronik/(500gb)_oem_extern_h%C3%A5rddisk...
http://cdon.se/hemelektronik/(750gb)_oem_extern_h%C3%A5rddisk...

Ett sådant avtal kan dock avbrytas om det finns oförutsedda händelser som ligger till grund för att leverans inte kan se.. att leverantören har felaktig beskrivning eller är ett skojarföretag och skickar ut fejkprodukter kan nog i allra högsta grad ses som en sådan händelse.

Så nej, stöd från ARN eller konsumentverkat kan du nog se dig i stjärnorna efter.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

CDON har inte fri returfrakt vid ångrat köp.

Jo, köpte en mobil, maila cdon, sa att jag skulle ringa postkontoret dit mobilen kom och be dem skicka tillbaka den till lagret. Slapp betala, fick tillochmed en fri frakt kod för jag skulle beställa en annan grej.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av HCP:

Nu var du rolig, har du ens läst villkoren du godkände vid beställningen?

Att du godkänner...
- Ev. fel i priser
- Ev. fel i leveranser
- Att CDON INTE är leveransskyldiga om produkten innehar fel
- Att CDON INTE är kompenseringsskyldiga om produkten innehar fel.

Det enda de är skyldiga, är att återbetala summan alternativt kreditera fakturan om man beställt på det sättet.
Det har varenda kund godkänt i samband med ordern.

Korrekt!
Men detta kan skada CDONs anseende hos oss kunder...ett varumärke tar många år att bygga upp, men det kan raseras på några minuter...pinsamt att en företag som är stora i Norden och som har ambitioner att bli ännu större missar att auditera en leverantör...va fan vi har i Sweclockers forum reagerade ju...men trots påstötningar ifrån oss ...reagerade man inte....det visar en stor brist på kunskap och kompetens i deras organisation! Så min åsikt är att de måste göra något åt saken annars riskerar de att tappa kunder och förtroende...

Det är ett "om" vi inte får våra diskar...det vet vi ju inte än...eller hur;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Efter beskedet om muttrarna i chassiet på CDONs huvudkontor :D

Junior inköpscontroller till vänster