Kogan inför extra avgift för kunder med Internet Explorer 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Nu fattas bara skatt på Google Chrome också, sen är det bra.

Google Chrome FTW!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Skulle du vilja ta beslutet för en större IT-avdelning att uppgradera till en nyare webbläsare och garantera att alla interna applikationer som körs i ett företag kommer funka klockrent med en nyare version? Låt oss säga att varje timme nedtid innebär ett par miljoner i förlust. Skulle inte tro det

Fast om det är ett stort företag så kanske de möjligtvis, potentiellt, har en IT-avdelning som vet hur man uppdaterar ett program?
Och vad skadar det att de har flera webbläsare? Jag har sett massor med fullösningar runt liknande begränsningar där man inte kan använda ett program för en sak men det andra programmet funkar inte för en tredje sak. Det är så det funkar.

Det finns inte heller något som säger att de måste stänga ner det gamla systemet bara för att de uppgraderar front end. Endast när man uppgraderar databaser eller liknande så måste man stänga ner det, men om det är en sådan stor organisation tror jag inte att de kör med endast en databas och stänger ner hela vid underhåll.

Skrivet av Zyriak:

En obehaglig utvecklning där andra bestämmer vad och hur du ska agera trots att du inte gjort något fel, den här pajasen skulle behöva gå en kurs hur man bemöter kunder på ett respektfullt sätt.

Fast de har ju agerat fel. Internet explorer 8 har funnits i 3 år, och är kompatibelt med XP. Detta företag förlorar pengar då de måste underhålla en webbsida som är optimerad för en webbläsare som inte gör vad den ska, när deras kundbas som använder IE7 är otroligt liten. De har haft tillräckligt mycket tid på sig för att uppgradera för att det inte ska skada. Om dom vill undvika kostnaden är det bara att klicka på några få knappar så uppdateras webbläsaren till IE8, eller varför inte använda någon annan (potentiellt bättre?) webbläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De flesta vet dock om att teknik utvecklas, och oavsett om man vet hur det funkar så sitter man ogärna med gammal teknik. Jämför t. ex hur många som har en 10 år gammal TV, kylskåp, bil, mm. Det är väl iofs individuellt men de flesta vill ha nytt bara för att det är nytt. Och för de som verkligen har nollkoll och använder "sin data" till att surfa och betala räknngar är det ju bara bra att de försöker rädda dem från träsket. Det lär inte dröja länge innan de flesta internetbanker slutar supporta IE7 på grund av bristande säkerhet med mera, och då sitter de där se'n och tror att internätt har gått sönder. Inget fel på lite folkbildning. Använder man en browser som är dålig tycker jag att man skall få reda på det.

Jag skulle snarare säga att de flesta inte köper nytt/uppgraderar förrän de behöver. Själv kommer jag aldrig byta ut något så länge det tillfredsställer mina behov. De flesta som äger en dator använder den för att slö-surfa lite och betala räkningar, de skiter fullständigt i om de använder XP eller 98, IE6 eller IE9. Bara det funkar, och jag är på deras sida.

Permalänk
Medlem

Att ens köra Internet Explorer över huvudtaget är ju en skam :/

Speciellt om man sitter på en sida som Sweclockers, då borde man ha lite vett i huvet att den läsaren är den sämsta som finns.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av aztrix:

Jag skulle snarare säga att de flesta inte köper nytt/uppgraderar förrän de behöver. Själv kommer jag aldrig byta ut något så länge det tillfredsställer mina behov. De flesta som äger en dator använder den för att slö-surfa lite och betala räkningar, de skiter fullständigt i om de använder XP eller 98, IE6 eller IE9. Bara det funkar, och jag är på deras sida.

Fast nu har de ju en anledning att uppdatera till en bättre version som faktiskt stödjer de standarder som finns.
Hur skulle det vara att ha en bil som inte stödjer någon existerande bränsle typ utan att du måste köpa speciellt bränsle som kosta 4 gånger mer och ger sämre prestanda? Skulle du ta erbjudandet då att helt kostnadsfritt, med en uppgradering som tar någon minut, få en bättre presterande bil, som kostar mindre?

Permalänk
Medlem

Så rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Nu fattas bara skatt på Google Chrome också, sen är det bra.

Ja, fyfan för folk som använder webbläsare som faktiskt är bra. Har de ingen skam i kroppen?

Väx upp.

Dold text
Permalänk
Medlem

vid närmare eftertanke skulle jag nog gjort tvärtom. dvs gett alla som använder en modern browser en rabatt istället. funkar alltid bättre med morot än med piska.

Permalänk
Skrivet av nocebo:

vid närmare eftertanke skulle jag nog gjort tvärtom. dvs gett alla som använder en modern browser en rabatt istället. funkar alltid bättre med morot än med piska.

Fast då förlorar ju de pengar istället. Om de som inte har en dåligt webbläsare får rabatt, vilket omfattar 99,9% av kundkretsen, så kommer ju inte de 0,1% märka av något eftersom de har samma pris som alltid.
Piska är det enda som funkar i det här fallet. Om de nu inte marknadsför att de som använder en bra webbläsare just får rabatt, men då förlorar ju de på det igen, dubbelt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Va? Är det så mycket som 0,98% av besökarna på sweclockers som använder IE 7?!
Undrar hur de hittade hit...

En gissning de surfar in från jobbet eller någon annans dator.

Permalänk
Medlem

jag skulle sitta med IE6 på jobbet om jag inte hade tryckt på IT avdelning att uppdatera till IE8 och installera chrome. (våra web aplicationer fungerar med chrome så varför inte)

jag kan förstå varför en hel del företag fortfarande sitter på IE6-7 om personerna som använder det inte vet skillnaden och it avdelning orkar inte gå runt och leta och uppdatera webläsaren för alla.

men jag tror om bara typ google skulle säga nej inge mer IE6-7 för youtube gmail etc. att vi skulle se flytten till IE8 gå väldigt fort för om folk inte kan se sina roliga film kilp på youtube medans dom arbetar så kommer dom och klaga till IT avdelning som kommer och uppdatera webläsaren åt dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Du har uppenbarligen inte någon erfarenhet av större organisationer

Nej jag har inte det, det låter rätt enkelt för en själv. Men man är nog inte tillräckligt insatt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alla hemsidor på hela nätet borde ha ett störande medlande med länkar till uppgradering/byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravengenocide:

Fast då förlorar ju de pengar istället. Om de som inte har en dåligt webbläsare får rabatt, vilket omfattar 99,9% av kundkretsen, så kommer ju inte de 0,1% märka av något eftersom de har samma pris som alltid.
Piska är det enda som funkar i det här fallet. Om de nu inte marknadsför att de som använder en bra webbläsare just får rabatt, men då förlorar ju de på det igen, dubbelt upp.

sant! och dom kan ju inte höja priset på alla varor med 6,8% för då hade de väl förlorat många kunder.

fast man tycker ju ändå att dom skulle kunna ge en symbolisk rabatt typ skicka med en extra pingvinstång

Permalänk
Medlem

klockrent

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Och jag handskas dagligen med aktiva, hårt använda system som kör Windows ME...

Aktiva ME system? Nog att jag stöter på dagligen 95,98SE och några 2000 samt ett otaligt antal XP men ME är banne mig sällsynt.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

De flesta vet dock om att teknik utvecklas, och oavsett om man vet hur det funkar så sitter man ogärna med gammal teknik. Jämför t. ex hur många som har en 10 år gammal TV, kylskåp, bil, mm. Det är väl iofs individuellt men de flesta vill ha nytt bara för att det är nytt. Och för de som verkligen har nollkoll och använder "sin data" till att surfa och betala räknngar är det ju bara bra att de försöker rädda dem från träsket. Det lär inte dröja länge innan de flesta internetbanker slutar supporta IE7 på grund av bristande säkerhet med mera, och då sitter de där se'n och tror att internätt har gått sönder. Inget fel på lite folkbildning. Använder man en browser som är dålig tycker jag att man skall få reda på det.

Jag har kyl/frys som jag fick med lägenhetsköpet som nog närmar sig 10år, en Gorenje som jag inte ser varför jag skulle byta?
Min motorcykel däremot, den du, den är från 87, går som en klocka och är bara helt underbar
Varför skulle jag vilja köpa en nyare modell för att få mer kostsam elektronik på köpet?

Permalänk
Medlem

Vilka skojare. Enskilda företag har inte rätt att beskatta folk. Det är sådana företag som ger handeln över internet dåligt rykte. Undvik.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravengenocide:

Fast nu har de ju en anledning att uppdatera till en bättre version som faktiskt stödjer de standarder som finns.
Hur skulle det vara att ha en bil som inte stödjer någon existerande bränsle typ utan att du måste köpa speciellt bränsle som kosta 4 gånger mer och ger sämre prestanda? Skulle du ta erbjudandet då att helt kostnadsfritt, med en uppgradering som tar någon minut, få en bättre presterande bil, som kostar mindre?

Uhm, va?
Det kostar inte 4 ggr mer att använda IE6/7 och angående prestandan så behöver inte alla åka i 180 på autobahn utan bara ta sig från A till B, för att fortsätta på din analogi. För någon som inte är insatt så är det inte "bara" att uppgradera något program. Funkar det så funkar det, varför ändra på på ett vinnande koncept?

Permalänk
Skrivet av bengt-martin:

Vad händer sen med de som kör XP. De kan ju inte ha nyare än IE8.
Rent jävelskap så det skriker om det. Jag kommer därför att lägga in en blockering på www.kogan.com

De länkar till t.ex Google Chrome, Mozilla Firefox etc, vem säger att man måste stanna på Internet Explorer?

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Vilka skojare. Enskilda företag har inte rätt att beskatta folk. Det är sådana företag som ger handeln över internet dåligt rykte. Undvik.

Jag är rätt säker på att företag får ta ut vilka avgifter de vill.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Vad händer sen med de som kör XP. De kan ju inte ha nyare än IE8.
Rent jävelskap så det skriker om det. Jag kommer därför att lägga in en blockering på www.kogan.com

Synd att de ens kan ha IE.

De kan installera Chrome, Firefox, Opera istället.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag är rätt säker på att företag får ta ut vilka avgifter de vill.

Men inte skatt. Skatt kan bara krävas in av staten och andra samhällsorgan, med våld om så krävs. Att kalla det skatt låter oerhört drygt och förmyndaraktigt.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Va! ingen netscape ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem kör med XP 2012 !?!?

30% av Internets användare

Varför uppdatera när det funkar?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Vilka skojare. Enskilda företag har inte rätt att beskatta folk. Det är sådana företag som ger handeln över internet dåligt rykte. Undvik.

De har dock rätt att ta ut avgifter för sådant som innebär merjobb för dem.

De har rätt i allt de gör förutom benämningen, hade de kallat det för "fee" istället för "tax" så hade det alltså varit klockrent.

Permalänk
Medlem

Google fel sju gånger av tio

Skit

Google Chrome kunde inte läsa in webbsidan eftersom www.automotorsport.se inte svarade tillräckligt snabbt. Webbplatsen kan vara nere eller så kan du ha problem med din Internetanslutning.
Här följer några förslag:
Läs in webbsidan igen senare.
Kontrollera Internetanslutningen. Starta om routrar, modem och andra nätverksenheter som eventuellt används.
Testa att lägga till Google Chrome som ett behörigt program i inställningarna för brandväggen eller antivirusprogrammet. Om det redan är ett behörigt program testar du att ta bort det från listan med behöriga program och lägga till det igen.
Om du använder en proxyserver kontrollerar du proxyinställningarna eller kontaktar nätverksadministratören för att kontrollera att proxyservern fungerar. Om du inte tror att du ska använda en proxyserver justerar du dina proxyinställningar: Öppna skiftnyckelmenyn > Inställningar > Visa avancerade inställningar ... > Ändra proxyinställningar... > LAN-inställningar och avmarkera kryssrutan "Använd en proxyserver för nätverket".
Fel 118 (net::ERR_CONNECTION_TIMED_OUT): Åtgärden överskred tidsgränsen.

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Varför inte bara fasa ut stödet för IE6/7?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

What??

Vill de sluta att lägga ner tid på IE så gör de väl bara det? Vill de inte att deras sajt ska återges för de användarna så finns väl inget som tvingar dem...
Nästa steg blir då att beskatta folk som inte kör på en modern upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

30% av Internets användare
Varför uppdatera när det funkar?

För att det kostar 6,8% extra?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP