2TB Extern på CDon för 599, någon testat?

Permalänk
Medlem

<^ What he said.

Oroar mig inte för att bli av med några pengar då jag har beställt på faktura. Och likt 90% av mina köp så var detta ett impulsköp så jag blir inte ledsen om jag blir utan hårddisk.

Edit: Crap, ny sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Har väl snarare o göra med att folk tycker det är skoj och lite spännande att luska fram så mycket info som möjligt i förväg.

Håller med dig litegrann, dock så försöker i alla fall jag att luska ut så mycket info som möjligt om produkten innan köp
Brukar sluta med ett bättre köp då
Men till ett sånt här pris så kan det vara värt att chansa lite.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Har väl snarare o göra med att folk tycker det är skoj och lite spännande att luska fram så mycket info som möjligt i förväg.

Skrivet av Kristerj:

Håller med dig litegrann, dock så försöker i alla fall jag att luska ut så mycket info som möjligt om produkten innan köp
Brukar sluta med ett bättre köp då
Men till ett sånt här pris så kan det vara värt att chansa lite.

Kundtjänsten vet knappast extra mycket om disken. Troligtvis sitter de på en avdelning långt borta från disken och har ingen aning om va det handlar om. De skriver in en kod i nått program och får grön status på disken för att sedan övertyga kunden att allt går enligt planerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

Kundtjänsten vet knappast extra mycket om disken. Troligtvis sitter de på en avdelning långt borta från disken och har ingen aning om va det handlar om. De skriver in en kod i nått program och får grön status på disken för att sedan övertyga kunden att allt går enligt planerna!

Japp det stämmer, därför sitter jag lugnt i båten och inväntar leverans. Finner bara denna tråden ganska underhållande

Edit: Och hade inte sådanna här trådar funnits så hade i alla fall jag missat denna, förhoppningsvis bra affär

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av wdrsn:

Låter ju kanonbra, men jag är ändå tveksam till att jag kommer få mina diskar. Jag beställde 2st 2TB.

Jag också...totalt 4TB för 1148kr...nice!

Edit: Nu skall man bara hitta något skit att fylla diskarna med:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jag också...totalt 4TB för 1148kr...nice!

Edit: Nu skall man bara hitta något skit att fylla diskarna med:D

Finns ju en sak som det alltid är trevligt att ha i stora mängder Pxxx :):):):) Men film och musik går ju alltid åt och är trevligt att ha mycket av.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

själv hoppas jag på att det är två 1tb i raid0 har större behöv för det, men annars... oh well

hoppas på att det inte är som en samsungdisk jag öppnade häromdagen för att hitta nåt som jag aldrig sett förut, usbanslutning direkt på disken, inget sata->usb här inte

/Daniel

Permalänk
Skrivet av ParaZide:

själv hoppas jag på att det är två 1tb i raid0 har större behöv för det, men annars... oh well

hoppas på att det inte är som en samsungdisk jag öppnade häromdagen för att hitta nåt som jag aldrig sett förut, usbanslutning direkt på disken, inget sata->usb här inte

/Daniel

Dem säger att det är så i detta fall också, hoppas dock inte, förstår inte orsaken till det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Är det USB direkt på 1TB-diskarna också mån tro?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Dem säger att det är så i detta fall också, hoppas dock inte, förstår inte orsaken till det.

Orsaken är givetvis att det är billigare att tillverka de så, om man inte redan har en stor produktionslinje med kretskort med SATA. Istället för att tillverka en SATA kontroller och en SATA till USB konverter så gör de bara ett kretskort med USB anslutning direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Orsaken är givetvis att det är billigare att tillverka de så, om man inte redan har en stor produktionslinje med kretskort med SATA. Istället för att tillverka en SATA kontroller och en SATA till USB konverter så gör de bara ett kretskort med USB anslutning direkt.

Eller så vill de inte att folk ska mixtra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecu971:

Eller så vill de inte att folk ska mixtra.

Varför skulle de inte vilja det? Garantin försvinner och användaren kan själv välja att använda disken till det de vill, vilket bara är bra för försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Dem säger att det är så i detta fall också, hoppas dock inte, förstår inte orsaken till det.

[HDD -> USB] vs. [HDD -> SATA -> SATA-USB conv. -> USB].
Känns som att alternativ 1 är billigare och mindre krångel-benäget så länge som man har möjlighet att göra så utan stora ändringar i produktionen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av belga:

[HDD -> USB] vs. [HDD -> SATA -> SATA-USB conv. -> USB].
Känns som att alternativ 1 är billigare och mindre krångel-benäget så länge som man har möjlighet att göra så utan stora ändringar i produktionen.

Krängligt vill jag inte påstå men billigare såklart, tänkte bara att dem redan hade SATA produktionen igång men ska dem då göra ett stort antal så är det klart det blir billigare, hoppas bara inte alla andra börjar med det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Krängligt vill jag inte påstå men billigare såklart, tänkte bara att dem redan hade SATA produktionen igång men ska dem då göra ett stort antal så är det klart det blir billigare, hoppas bara inte alla andra börjar med det.

De har ingen produktion av dessa 2TB 2.5"s diskar med SATA alls, då det är en ej standard extra tjock hårddisk för att vara en 2.5"s hårddisk. Förmodligen är de allra flesta andra diskar SATA med konvertrar då de redan tillverkas som interna versioner.

Permalänk

60GB OCZ Vertex3 330:- Såldes slut nyligen, själv missade man den :/, fan va cdon har bra erbjudande jämnfört med andra aktörer.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

60GB OCZ Vertex3 330:- Såldes slut nyligen, själv missade man den :/, fan va cdon har bra erbjudande jämnfört med andra aktörer.

edit: http://cdon.se/hemelektronik/verbatim_120gb_ssd_r%3a550%252fw... 128gb för under 600kr men den han ta slut med.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

edit: http://cdon.se/hemelektronik/verbatim_120gb_ssd_r%3a550%252fw... 128gb för under 600kr men den han ta slut med.

Eller felaktigt pris då det är under halva prisjakt, så de lär bara annulera de ordrarna.

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Eller felaktigt pris då det är under halva prisjakt, så de lär bara annulera de ordrarna.

Nej, de reade ut dem.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Eller felaktigt pris då det är under halva prisjakt, så de lär bara annulera de ordrarna.

De har 50% rea på massor av saker, t.ex. ett X79-UD3 2011 moderkort för bara 899kr.

http://cdon.se/start/sommarrea/minst_50%25_rabatt/

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

edit: http://cdon.se/hemelektronik/verbatim_120gb_ssd_r%3a550%252fw... 128gb för under 600kr men den han ta slut med.

Inte så jättebilligt med tanke på att det är SATA 2 SSD'er. Informationen i rubriken är felaktig.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Jag hoppade av.

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1

Permalänk
Skrivet av Vengeance:

Anledning: har redan 15+ TB lagringskapacitet. Så jag behövde helt enkelt ej mer, gillar dessutom inte Klarna. Varning för alternativet. " betala lägst" på fakturan för er som använt klarna. Hög ränta.

Tog deras räntefritt upp till 12mån, tog dock bara 3 och det var inga problem.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vengeance:

Anledning: har redan 15+ TB lagringskapacitet. Så jag behövde helt enkelt ej mer, gillar dessutom inte Klarna. Varning för alternativet. " betala lägst" på fakturan för er som använt klarna. Hög ränta.

Jag ser sådana avgifter som en sorts straff för folk som inte läser vad de går med på.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

Jag ser sådana avgifter som en sorts straff för folk som inte läser vad de går med på.

Jag precis, eller så skall man inte köpa något man inte har råd med. Avbetalning ÄR dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Jag precis, eller så skall man inte köpa något man inte har råd med. Avbetalning ÄR dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

*utom när det är gratis.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

*utom när det är gratis.

Känns onödigt att välja avbetalning om varan är gratis, men visst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Känns onödigt att välja avbetalning om varan är gratis, men visst

Skickades från m.sweclockers.com

Misstolka med flit, kul.
Avbetalning kan vara gratis, om du inte visste det.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Känns onödigt att välja avbetalning om varan är gratis, men visst

Skickades från m.sweclockers.com

Har man inte råd så har man inte

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av anden12:

Misstolka med flit, kul.
Avbetalning kan vara gratis, om du inte visste det.

Blir inte tjurig, jag misstolkade dig. Varken mer eller mindre. Visst kan det vara gratis, men oftast kostar det mer än vad man tror. Mitt råd är till 99%, köp inte om du inte har råd att casha direkt. Hus, bil osv undantag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB