Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Misstänker att nästa generation ultrabooks kommer innan de externa grafikkorten hittar ut i verkligheten men visst är det en lysande pryl för de som absolut inte vill/kan ha en stationär burk.

Hur stor skillnad är det nu på USB 3.0 och TB i praktiken, den teoretiska siffran stämmer ju inte alltid i verkligheten?

Nu har jag inte testat eller sett några hastighetstester för Thunderbolt, men teoretiskt är thunderbolt dubbelt så snabbt som USB3 samt att den är kopplad till PCIE porten så nog finns det hastighet och blir över.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snakke:

Är du allvarlig?

Då ljuger ju Inets webbplats. Där står det fortfarande att de får den i webblagret först i morgon.

Fick 2 st idag.
Dom fick in ett parti på 7-8st vad jag förstog det som.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Funderat som fan senaste dygnet på tänkbart datorköp nu under sommaren, men inte kommit fram till mycket. Tom kollat på vanliga bärbara men dom känns för tunga för 2012. 2.5-2.7 kg för en bärbar känns inte jätte bärbart.

Tråkigt att säga det men det finns ingen Ultrabook som är perfekt, fattas alltid något, ofta flera saker. ca 14", SSD, grafikkort och lämpliga portar och bra kvalitet. Hur svårt kan det vara.

Asus går bort, Toshiba går bort och Samsung går bort. Acer är den som ligger närmast men hur är kvalitén? Av dom jag pratat med och känner som haft Acer så har ingen något direkt att klaga på dock. MBA går bort för den är alldeles för dyr och skeptisk till kvalitén, hur dyr dator man än köper så kan den gå sönder precis efter garantin är slut. Gigabyte vore ganska intressant, speciellt om den kommer med Thunderbolt (som trots allt kan vara bra att ha).

Ett tag kan jag ju vänta men verkar inte komma något passande på hela hösten. 1 år har jag ingen större lust att vänta med så gammal dator jag har nu.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Ganska ny video på Acer Aspire M5 http://www.youtube.com/watch?v=1ZHlsA_mKcs

Ganska snygg måste jag säga. Perfekt är den ju dock inte, precis som alla andra. Men har det mest nödvändiga. Men hur är kvalitén måntro....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Finns det någon 13-14 tums Ultrabook förutom MBA och Toshiba Z830 (som jag tycker är alldeles för skör) som har stöd för 8 GB RAM ?????

Vilka?

Kan man uppgradera minne själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Funderat som fan senaste dygnet på tänkbart datorköp nu under sommaren, men inte kommit fram till mycket. Tom kollat på vanliga bärbara men dom känns för tunga för 2012. 2.5-2.7 kg för en bärbar känns inte jätte bärbart.

Tråkigt att säga det men det finns ingen Ultrabook som är perfekt, fattas alltid något, ofta flera saker. ca 14", SSD, grafikkort och lämpliga portar och bra kvalitet. Hur svårt kan det vara.

Asus går bort, Toshiba går bort och Samsung går bort. Acer är den som ligger närmast men hur är kvalitén? Av dom jag pratat med och känner som haft Acer så har ingen något direkt att klaga på dock. MBA går bort för den är alldeles för dyr och skeptisk till kvalitén, hur dyr dator man än köper så kan den gå sönder precis efter garantin är slut. Gigabyte vore ganska intressant, speciellt om den kommer med Thunderbolt (som trots allt kan vara bra att ha).

Ett tag kan jag ju vänta men verkar inte komma något passande på hela hösten. 1 år har jag ingen större lust att vänta med så gammal dator jag har nu.

jag gick på prestanda tillsist och köpte en Asus N56VZ + en 240gb OCZ Agility SSD för 12000kr på dustin (med studentrabatt). Orkade fan inte vänta på M5 info längre haha + så kände jag att det nog kan vara gött med lite kraftigare processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fek09:

jag gick på prestanda tillsist och köpte en Asus N56VZ + en 240gb OCZ Agility SSD för 12000kr på dustin (med studentrabatt). Orkade fan inte vänta på M5 info längre haha + så kände jag att det nog kan vara gött med lite kraftigare processor.

Också kollat på den datorn. Vad tycker du om den? Ge ditt omdömme och betyg. Köpte du den med 630m eller 650m?

Tycker du det funkar att flytta runt den?

Hur är det med ssd? Du fick köpa en med ger och byta ut den mot en ssd? Eller finns det plats för både och?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

De enda jag riktigt har fastnat för är ASUS ux31a och Samsungs Series 9

http://www.dustinhome.se/product/5010638166/asus-zenbook-prim...

http://www.dustinhome.se/product/5010640601/samsung-900x3c-ci...

Fördelar ASUS:
Med studentrabatt är asusen nästan1500kr billigare.
Den har också 1080p IPS-skärm istället för 900 PLS (typ IPS).
Asusen har lite vassare ljud/högtalare.
Kommer med i7 istället för i5

Fördelar Samsung:
I mitt tycke, mycket snyggare.
MYCKET tunnare bezel. Den är faktiskt mindre i alla dimensioner - en 13.3"-skärm i ett 12"-chassi.
Har silent mode, då helt enkelt fläktarnas stängs av och den blir helt ljudlös. Kanske overkill då den redan är väldigt tyst, men ändå trevligt.

Nackdelar båda:
4Gb RAM utan uppgraderingsmöjligheter.
128Gb SSD utan uppgraderingsmöjligheter. Just den här gör mig galen. Jag har en 160Gb SSD på min nuvarande laptop som är 2.5 år gammal. Hur kul är det att gå ner så mycket i hårddiskutrymme egentligen? Med tanke på att Windows och recovery partition tar upp lika mycket så kanske skillnaden i tillgängligt utrymme blir nästan så lite som hälften så stort på en 128Gb. Asusen släpps med en 256Gb som val, men inte just i Sverige...

Ja, så vad gör man egentligen? Biter ihop och väljer en av dom, eller väntar på bättre tider och att det snart dyker upp en version med 256Gb?

Permalänk

Skulle inte ultrabooks kosta under 1000 dollar?
Är själv rätt sugen på en men pris/prestanda faktorn känns kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta_ponta:

Skulle inte ultrabooks kosta under 1000 dollar?
Är själv rätt sugen på en men pris/prestanda faktorn känns kass.

Det är på gång. Men då är det utan SSD. En bra dator kostar. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Gällande dom som du tycker är dyra så är det främst SSD som kostar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Man kan uppgradera RAM-minnet på ASUS UX32VD, troligtvis inte till 31A varianten då RAM/HDD är fastsvetsat som det verkar se ut.

Här har vi en kille som satt in en 8GB sticka i sin UX32VD

Källa: http://forum.notebookreview.com/8617814-post464.html

Så blir nog att beställa en 8GB sticka från CDON (http://cdon.se/hemelektronik/ddr3-sodimm-1333_corsair_value_s...) Dom är 1333mhz och orginal ska vara 1600mhz men det spelar ingen roll, inte värt 200kr extra enligt mig.

Btw: Finns det EFI på denna? ("BIOS") Eller kanske bara finns det på ATX-moderkort?

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Också kollat på den datorn. Vad tycker du om den? Ge ditt omdömme och betyg. Köpte du den med 630m eller 650m?

Tycker du det funkar att flytta runt den?

Hur är det med ssd? Du fick köpa en med ger och byta ut den mot en ssd? Eller finns det plats för både och?

Jag ska göra det när jag får den på måndag blev den med 650m och angående vikten så väger den ju 100g mindre än min nuvarande (2,8kg som var ganska standard för 15" för ett antal år sedan) så mobiliteten lär väl vara sådär

SSD fick jag köpa till och får sätta in den själv. Dustin fixar annars montering för 200kr, men då måste man bara tänka på att man inte får med återställningsskiva så HDDn måste klonas också. Som sagt, ger några rader om vad jag tycker på måndag (kommer skriva det i N56-tråden då den inte riktigt passar in som ultrabook)

Permalänk

Highlaj: tack för svar om minnesuppgradering. Asus UX32VD verkar vara en helt okej Ultrabook - faktiskt kanske den bästa för mina önskemål:

På en 13.3 är 1366 x 768 optimalt tycker jag. Högre upplösningar blir för litet, och många program klarar inte av att skalas om.

Man kan få i mer än 4 GB RAM, vilket är viktigt för mig. Detta eftersom dagens utvecklingsverktyg och programspråk är offektiva med minnet - de konsumerar oerhörda mängder, vilket är OK så länge minnet kan uppgraderas.

Ivy Bridge ULV 3317 är nästan lika snabb som Sandy Bridge fullvoltare, mycket nära.

HD 4000 är mycket snabbare än HD 3000.

Bakbelyst tangentbord

Bra dator!

Permalänk

Sniker in i denna tråd då detär den mest aktiva av av alla "Zenbook" trådar. Jo jag hade hoppats få köpa en ur den senaste serien, den med 620m alternativt uni-body skal och rikig SSD, men ingen av dem verkar finnas utanför Europa/USA(?), inte ens i Taiwan, WTF!? Sitter i Kina, elektronikcentrumet @ Tellus, och det finns ingen som helst info om dessa senaste Zenbooks, med Prime i namnet för att göra sig speciella. Någon som vet vad jag borde göra? Finns inte så många andra alternativ till 10kSEK ultrabooks i Kina(som inte redan finns i sverige, och inte är från udda märken) Har googlat som en galning den senaste veckan, och release datumet(för eu) har ju flyttats fram såppas att ni redan fått era, och så sitter jag här o trodde jag skulle vara först..

  • Release Date
    Det första som slagit mig är att det tidigare sagda datumet som hoppat lite, men varit i slutet av denna månad, bara gäller Eu/Usa/Indien/Aus (enligt diverse sidor) Såg på inet för 3 dagar sedan typ att datumet var den 26'de, vilket känndes korrekt, men det värkar inte stämma för mig, varför?

  • Tillgänglighet på de största sidorna
    Ingen av datorerna nämns på varken 360buy.com, suning.cn eller Amazon.cn, de 3 klart största elektronikaffärerna. Finns inte heller något på Amazon.com eller Amazon.co.uk(fortfarande kinesIP, skillnad), vilket också är jäääävligt mysko, eller? Ska förbi en fysisk suning och 360buy i morgon, och se vad de har att säga, men i värsta fall så får jag importera från EU till kina, för att sedan ta tillbaka den till sverige efter 6 veckor när jag kommer tillbaka(näh, vänta 6 veckor gör jag INTE)

  • Utelämnandet, vanligt?
    Till sist, detta är första gången i Asien, så jag undrar om detta utelämnandet av information är vanligt, eller om vi får lika avskalat med alternativ i lilla sverige, som Beijing får, med det dubbla antalet invånare..

  • Vad har jag missat då?
    Uppenbarligen är det väl något som inte stämmer, men var hittar jag den rätta infon då?

Frågan jag behöver ha besvarad följer helt enkelt, kommer Zenbook Prime till Kina, om ja, när och var?

EDIT1: Hmm, UX31 med i5'a existerar, detsamma gör UX31 med i7 och regäl SSD, men då finns den bara i LE/Rosa. vafan..
EDIT2: Och de datorerna var då de "äldre" med 1600x900 panel, vafan...
Thx i förväg
TS: bara att pm'a om detta är för off topic för tråden
//Förvirrad

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Har lagt en beställning på UX32VD-R4002V från Inet. Efter två år känner jag äntligen att någon har lyckats med en nästan perfekt mix av pris, hårdvara och form.

Flera tyskar verkar ha fått datorerna så jag tror inte leveransdatumen nödvändigtvis flyttas fram allt för mycket. Prel. datum från Inet fortfarande 21 juni, men vi får se.

Även jag har tänkt uppgradera ram (och senare SSD). Hittils har jag sett två förslag:
Personen ovan (från notebookreviews forum med screenshot av 10gb ram) köpte ett 8GB Corsair Vengeance SO DDR3-1600 SO-DIMM CL10 Single module, och Highlaj länkar till ett 1333mhz från CDON.
Om det finns någon bevandrad inom området:

  • Märkbar skillnad på CL9 och CL10?

  • 1333mh vs 1600mhz? [I]

  • "10gb and no pagefile or 6gb and a smaller hibernation file"[/I] - förlorar man ev. på att stoppa in 8 gb?

Nu är det bara att vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Sitter i Kina, elektronikcentrumet @ Tellus, och det finns ingen som helst info om dessa senaste Zenbooks, med Prime i namnet för att göra sig speciella
//Förvirrad

Tror dock inte att just Peking är elektronikcentrumet i världen...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

De enda jag riktigt har fastnat för är ASUS ux31a och Samsungs Series 9

http://www.dustinhome.se/product/5010638166/asus-zenbook-prim...

http://www.dustinhome.se/product/5010640601/samsung-900x3c-ci...

Fördelar ASUS:
Med studentrabatt är asusen nästan1500kr billigare.
Den har också 1080p IPS-skärm istället för 900 PLS (typ IPS).
Asusen har lite vassare ljud/högtalare.
Kommer med i7 istället för i5

Fördelar Samsung:
I mitt tycke, mycket snyggare.
MYCKET tunnare bezel. Den är faktiskt mindre i alla dimensioner - en 13.3"-skärm i ett 12"-chassi.
Har silent mode, då helt enkelt fläktarnas stängs av och den blir helt ljudlös. Kanske overkill då den redan är väldigt tyst, men ändå trevligt.

Nackdelar båda:
4Gb RAM utan uppgraderingsmöjligheter.
128Gb SSD utan uppgraderingsmöjligheter. Just den här gör mig galen. Jag har en 160Gb SSD på min nuvarande laptop som är 2.5 år gammal. Hur kul är det att gå ner så mycket i hårddiskutrymme egentligen? Med tanke på att Windows och recovery partition tar upp lika mycket så kanske skillnaden i tillgängligt utrymme blir nästan så lite som hälften så stort på en 128Gb. Asusen släpps med en 256Gb som val, men inte just i Sverige...

Ja, så vad gör man egentligen? Biter ihop och väljer en av dom, eller väntar på bättre tider och att det snart dyker upp en version med 256Gb?

Vad gäller Samsungen så har den en mSata-disk från Sandisk som ska vara ganska lätt att byta ut, dock är det svårt att hitta mSata-diskar som är större än 128Gb i Sverige idag, men det är väl bara en tidsfråga innan det finns att köpa.
Se testet från NordicHardware: http://www.nordichardware.se/barbara-datorer/45967-samsung-np...

Dessutom tror jag att det följer med en installationsskiva som man kan installera ifrån, vilket gör att man kan ta bort partitionen på över 20Gb.

En fördel med Asusen är att den har ett batteri på 50Wh mot 40Wh för Samsungen. Samsungen har fördelen av att den även klarar av SDHX, dvs SD-kort som är upp emot 2TB istället för 32GB för SDHC. Detta skulle kunna vara ett alternativ till att uppgradera SSDn, men nackdelen är att kortet sticker ut lite grand på sidan

Permalänk
Skrivet av mfm:

Tror dock inte att just Peking är elektronikcentrumet i världen...

Och Sverige är det? det var nämligen så jag försökte skapa kontrasten, jag gämför ju genom sverige, därav att jag skriver på detta forumet och inte på ett kinesiskt/taiwanesiskt eller tyskt forum..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av ric68:

Samsungen har fördelen av att den även klarar av SDHX, dvs SD-kort som är upp emot 2TB istället för 32GB för SDHC. Detta skulle kunna vara ett alternativ till att uppgradera SSDn, men nackdelen är att kortet sticker ut lite grand på sidan

Nu blev jag nufiken och kastar in en fundering, innebär SDHX att man kan använda det istället för SSD ?

Eller rättare sagt, kan man använda ett minneskort att köra systemet på, så att man kommer billigare undan och kan på så vis uppgradera sin gamla burk alt. köpa en billigare laptop med mekansik disk men systemet på minneskort ?

Tanken är intressant tycker jag men nyfiken om det skulle vara möjligt.

/ J

Permalänk
Medlem
Skrivet av lewdcreator:

Har lagt en beställning på UX32VD-R4002V från Inet. Efter två år känner jag äntligen att någon har lyckats med en nästan perfekt mix av pris, hårdvara och form.

Personen ovan (från notebookreviews forum med screenshot av 10gb ram) köpte ett 8GB Corsair Vengeance SO DDR3-1600 SO-DIMM CL10 Single module, och Highlaj länkar till ett 1333mhz från CDON.
Om det finns någon bevandrad inom området:

  • Märkbar skillnad på CL9 och CL10?

  • 1333mh vs 1600mhz? [I]

  • "10gb and no pagefile or 6gb and a smaller hibernation file"[/I] - förlorar man ev. på att stoppa in 8 gb?

Nu är det bara att vänta...

Bra val, jag väntar dock med beställning för att se fler användares omdömen (även om det känns som man kollat detta på "hela internet" redan)

1. Nej.
2. Fastsvetsade 2GB stickan ligger på 1600mhz som sagt, vilket kommer göra att alla stickor körs i 1333mhz.
3. Vet ej, småsak troligtivis utan betydelse i slutändan.

Här har vi ett utförligt test gällande RAM-hastigheter och som väntat är det inga skillnader, kanske 1-2fps i spel. Höga hastigheter på RAM gynnar mer stationärt användande där du faktiskt har nytta av det i samband med extrem överklockning. I WinRar/Decode ser vi en liten skillnad, men jag är supernöjd sålänge jag inte har 1066mhz. Notera även att dom använder en stationär Intel i5-k uppklockad till 4.9ghz vilket påverkar resultatet jämfört med ULV i7a i ASUSen.

Spel: http://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/21635-neut...
Apps: http://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/21635-neut...
(Tjeckiska men använd google chrome alternativt bara läsa av bilderna vilket säger nog)

Min slutsats: Syntetiskt och ingen direkt påverkan, men vill man ha det "bästa" och behöver den tillfredsställelsen så kan man lägga till 200kr för ett 1600mhz. Höjer andrahandsvärdet om något!

Dessa gånger önskar man att "datorvärlden" inte stod stilla på en söndag

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Nu blev jag nufiken och kastar in en fundering, innebär SDHX att man kan använda det istället för SSD ?

Eller rättare sagt, kan man använda ett minneskort att köra systemet på, så att man kommer billigare undan och kan på så vis uppgradera sin gamla burk alt. köpa en billigare laptop med mekansik disk men systemet på minneskort ?

Tanken är intressant tycker jag men nyfiken om det skulle vara möjligt.

/ J

Nja, SD-kort är betydligt långsammare än SSD och även HDD(!?), så du ska mer se det som extra lagringsutrymme för dina filmer, musik, bilder och dokument som du har på datorn. På så sätt kan ju en SSD på 128 GB räcka ganska långt om man bara installerar program och annat som måste vara på den primära hårddisken

Dessutom måste kortläsaren klara av att läsa SDHX vilket inte så många gör. Samtidigt är ju det största SDHX-kortet på prisjakt på 128GB, vilket inte är mer än 4ggr det största SDHC

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Funderat som fan senaste dygnet på tänkbart datorköp nu under sommaren, men inte kommit fram till mycket. Tom kollat på vanliga bärbara men dom känns för tunga för 2012. 2.5-2.7 kg för en bärbar känns inte jätte bärbart.

Tråkigt att säga det men det finns ingen Ultrabook som är perfekt, fattas alltid något, ofta flera saker. ca 14", SSD, grafikkort och lämpliga portar och bra kvalitet. Hur svårt kan det vara.

Asus går bort, Toshiba går bort och Samsung går bort. Acer är den som ligger närmast men hur är kvalitén? Av dom jag pratat med och känner som haft Acer så har ingen något direkt att klaga på dock. MBA går bort för den är alldeles för dyr och skeptisk till kvalitén, hur dyr dator man än köper så kan den gå sönder precis efter garantin är slut. Gigabyte vore ganska intressant, speciellt om den kommer med Thunderbolt (som trots allt kan vara bra att ha).

Ett tag kan jag ju vänta men verkar inte komma något passande på hela hösten. 1 år har jag ingen större lust att vänta med så gammal dator jag har nu.

Det klart att du aldrig kommer att hitta nån produkt som uppfyller dina krav, om du inleder dina undersökningar med "Märke XXX går bort, Märke YYY går bort, Märke ZZZ går bort" etc. etc. Asus, Toshiba och Samsung är de företagen tillverkar de bästa ultrabookarna, utesluter du dem så är det klart att utbudet kan verkar magert. Och du - bara för att du köpte en asbillig Asus Windows98laptop på rea på Galne Gunnars år 2000 och den var av undermålig kvalitet så innebär det inte att allting som företaget tillverkar idag är kasst. Själv har jag beställt en Zenbook Prime.

Permalänk
Skrivet av Highlaj:

Bra val, jag väntar dock med beställning för att se fler användares omdömen (även om det känns som man kollat detta på "hela internet" redan)

1. Nej.
2. Fastsvetsade 2GB stickan ligger på 1600mhz som sagt, vilket kommer göra att alla stickor körs i 1333mhz.
3. Vet ej, småsak troligtivis utan betydelse i slutändan.

Tack för ett mycket utförligt svar!
Verkligen! Hoppas det kommer fler ingående recensioner snart, så du slipper köpa grisen i säcken.
Kommer tyvärr dröja ett tag innan jag får lägga vantarna på datorn, men om du fortfarande undrar specifika saker då svarar jag gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ric68:

Nja, SD-kort är betydligt långsammare än SSD och även HDD(!?), så du ska mer se det som extra lagringsutrymme för dina filmer, musik, bilder och dokument som du har på datorn. På så sätt kan ju en SSD på 128 GB räcka ganska långt om man bara installerar program och annat som måste vara på den primära hårddisken

Dessutom måste kortläsaren klara av att läsa SDHX vilket inte så många gör. Samtidigt är ju det största SDHX-kortet på prisjakt på 128GB, vilket inte är mer än 4ggr det största SDHC

Aha, jag som misstolkade ditt tidigare inlägg alltså, faktum kvarstår således att det är SSD som gäller för en bärbar, 128 GB är ju i minsta laget om man inte vill mecka själv då, jag letar efter alternativ där och ett stort minneskort är ju faktiskt ett alternativ.

Kollar lite på om en hybrid är bra eller dåligt alternativ, tillverkarna vill ju att det ska låta bra men ju mer man läser om det desto mer tveksam blir man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Och Sverige är det? det var nämligen så jag försökte skapa kontrasten, jag gämför ju genom sverige, därav att jag skriver på detta forumet och inte på ett kinesiskt/taiwanesiskt eller tyskt forum..

Sverige? Nej, men Taipei, Shenzhen eller Guangzhou kanske...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har bestämt att det får bli en UX32VD för min del, men uppgraderad med en 8GB-sticka och en Samsung SSD på 256 GB.

Känner ni till någon butik som brukar kunna vara behjälplig med att fixa den typen av uppgradering åt en?
(typ byta minne, disk samt installera windows på nya disken) Så att man slipper pilla själv, i.e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Har bestämt att det får bli en UX32VD för min del, men uppgraderad med en 8GB-sticka och en Samsung SSD på 256 GB.

Känner ni till någon butik som brukar kunna vara behjälplig med att fixa den typen av uppgradering åt en?
(typ byta minne, disk samt installera windows på nya disken) Så att man slipper pilla själv, i.e.

Dustin fixar montering (200kr per komponent) + kloning av HDD (600kr) så hör me dem ifall du ej hittar något billigare dock så finns det ju en hel del guider på nätet ifall du googlar lite och vågar utföra det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Har bestämt att det får bli en UX32VD för min del, men uppgraderad med en 8GB-sticka och en Samsung SSD på 256 GB.

Känner ni till någon butik som brukar kunna vara behjälplig med att fixa den typen av uppgradering åt en?
(typ byta minne, disk samt installera windows på nya disken) Så att man slipper pilla själv, i.e.

Skulle helt klart kunna vara ett alternativ. Även om det känns som priset blir lite högt, för man måste ju ändå betala för disken som satt där från början....

Någon som vet hur snabbt eller långsamt ett 620m är? Stämmer det verkligen att det är nästan lika snabbt som Intel HD4000? Enligt videobenchmark är det så. Skulle göra grafikkortet värdelöst i så fall. Största nackdelen som jag ser det (om det stämmer).

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Någon som vet hur snabbt eller långsamt ett 620m är? Stämmer det verkligen att det är nästan lika snabbt som Intel HD4000? Enligt videobenchmark är det så. Skulle göra grafikkortet värdelöst i så fall. Största nackdelen som jag ser det (om det stämmer).

Från notebookcheck:

Citat:

What added value does the included Nvidia GeForce GT 620M offer for gaming? We compared the integrated HD 4000 GPU to Nvidia's GPU in Diablo 3. Depending on the chosen resolution and detail settings, a sizable performance increase of roughly 100% can be observed. While the HD 4000 already falls below 30 fps with medium detail settings and only limited play is possible, the GT 620M manages to be playable at up to high detail settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lewdcreator:

Skumt, då var den bättre än i videobench, och det borde ju vara bättre än HD4000. Tydligen finns det GT620M med både 28nm och 40nm.

Ändå lite skeptisk trots att jag inte är något spelfreak, men visst är Asusen fin dator. Avvaktar dock lite tror jag. Men den blir ju mer intressant när man kan få SSD och mer RAM i den

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport