[i5 760] Kärnor beter sig underligt endast vid låga överklockningar.

Permalänk
Medlem

[i5 760] Kärnor beter sig underligt endast vid låga överklockningar.

Hej!

Nu när sommarvärmen kryper på tänkte jag att det var dags att ifrågasätta min överklockning. Det blir ju ganska varmt; både innanför och utanför burken.
Min tanke var ju att inte bara sätta på speedstep, utan även klocka ned processorn.

Men som vid tidigare fall då jag klockat ned processorn igen så beter den sig minst sagt udda.
Problem:
Två av CPU-kärnorna "fastnar" vid 25-75% aktivitet efter belastning och låser sig där.
Så fort någonting krävande gjorts (prime95, starta Fx, sätta en prick i Paint), så vägrar belastningen på de kärnorna att vila.
Detta har inträffat varje gång jag bestämt mig för att köra stock/lägre hastighet än fullt blås.

Det är väldigt enerverande. Det här problemet infinner sig inte när jag kör processorn på 200x19-21. Enbart när jag kör någonting lägre än det.
Jag förstår mig inte på det. Jag har dödat varenda process genom aktivitetshanteraren, ingen skillnad. Två kärnor, oftast #2 och #3 och endast efter senaste omstarten (jag försöker ständigt mixtra med saker i BIOS för att få bukt på det) fick jag andra kärnor som fular sig, nämligen #0 och #1.
Den klarar Prime95 i 48 timmar+, OCCTPT i två timmar. Inga problem. Den vill bara inte lägga sig i vila när väl uppgifter är klara.

Jag har försökt Googla mig fram, men jag är osäker på ord och formuleringar att använda i mina sökningar, då flertalet bara är breda uttryck. Det enda jag ens fått fram som vagt påmint om mitt problem, känns ändå inte helt rätt, även om det nog kommer sanningen närmre än någonting jag kan lista ut själv.

Men - varför inträffar problemet då alltid när jag kör i stock och vid låga överklocks, men inte 3800-4200 MHz?

* CPU: i5 760
* Moderkort: Gigabyte P55A-UD3
* Inställningar i BIOS:
- FSB: 160
- Multiplier: 20 (Ger mig möjlighet att ha lägre vCore än 200x16, då den inte ens vill posta)
- vCore: 1.10 i BIOS, 1.08 rapporterad av CPU-Z
- RAM: 10x
- QPI/VTT: 1.1

Någon information jag utelämnat eller bör testa?

Jag skulle föredra att ha en CPU som korrekt idlar vid 28°C snarare än 39-43°C. Det finns inget behov av att ha min CPU på 4200 MHz i dagsläget.
Jag uppskattar all eventuell hjälp!

Mvh,
tetrisGOAT

(edit - Att tilläggas, men troligen irrelevant är att senaste versionen av CPU-Z inte verkar hålla med varken Core Temp, äldre CPU-Z, BIOS, OCCT eller något annat program om vilka frekvenser jag kör datorn i. 152.38x21 tycker den, jämsides den äldre CPU-Z som tycker 160x20)

Korrekt applicering av skiljetecken är också trevligt.