Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Moderkort till Intel i5 3570k, vilket chipset?

Permalänk
Medlem

Moderkort till Intel i5 3570k, vilket chipset?

Det jag söker är ett lite billigare moderkort till intel 1155 socket. Då jag sitter på ett 7950 känns väll Z77 chipset rätt onödigt och därför söker jag kort som man klockar bra med, men samtidigt inte kostar skjortan.

Vilket chipset bör jag använda? Har inte riktigt fatta skillnaden mellan alla förutom Z77 då.

Personliga erfarenheter får gärna delas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Det jag söker är ett lite billigare moderkort till intel 1155 socket. Då jag sitter på ett 7950 känns väll Z77 chipset rätt onödigt och därför söker jag kort som man klockar bra med, men samtidigt inte kostar skjortan.

Vilket chipset bör jag använda? Har inte riktigt fatta skillnaden mellan alla förutom Z77 då.

Personliga erfarenheter får gärna delas!

Om du verkligen inte behöver PCI-E gen 3 och native USB 3 så är det bara att köra på vilket chipset för 1155 som finns. Hade dock valt Z68 och du inte ville ha Z77.

Hur mycket är "kostar skjortan" för dig? Finns ju många fina kort mellan 1-2000 kr.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av imo:

Det jag söker är ett lite billigare moderkort till intel 1155 socket. Då jag sitter på ett 7950 känns väll Z77 chipset rätt onödigt och därför söker jag kort som man klockar bra med, men samtidigt inte kostar skjortan.

Vilket chipset bör jag använda? Har inte riktigt fatta skillnaden mellan alla förutom Z77 då.

Personliga erfarenheter får gärna delas!

Vill du överklocka så är det z77 eller z75 som gäller. Övrriga är låsta.
Skillnaderna är inte jättestora utan handlar om att sata6 är begränsat till 1 port på b75, antalet maximala usb3-portar kan skilja, och sedan är det tillgång till Intels ssd-caching.

Generellt gäller dock även att de chipseten med fler funktioner byggs lite exklusivare då konsumentgruppen kanske inte söker just det allra billigaste. Typ i stil med stabilare VRM, bättre ljudkrets etc.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta ett z77 före ett z68. z68 har inte inbyggd stöd för ivy bridge även om de får det med en bios uppgradering. Du behöver med andra ord en sandybridge processor för att göra uppdateringen. Jag skulle därför satsa på ett z77 moderkort istället. Det behöver inte kosta speciellt mycket. Jag köpte ett gigabyte z77 moderkort för 900 kr.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Medlem

Okej, visste inte att Z77 var så mkt bättre till ivy bridge. Trodde Z77 var specielt just för att den hade stöd för grafik delen i processorn.
Jag vill nog inte lägga mkt mer än 1200-1300kr på moderkort. Men ska ha stöd för intern usb 3.0 och gärna corsfire.
Någon som har erfarenhet av ASRock Z77 Extreme4?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756

Det verkar vettiget enligt spec men aldrig haft ASRock och aldrig hört vad andra tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Okej, visste inte att Z77 var så mkt bättre till ivy bridge. Trodde Z77 var specielt just för att den hade stöd för grafik delen i processorn.
Jag vill nog inte lägga mkt mer än 1200-1300kr på moderkort. Men ska ha stöd för intern usb 3.0 och gärna corsfire.
Någon som har erfarenhet av ASRock Z77 Extreme4?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756

Det verkar vettiget enligt spec men aldrig haft ASRock och aldrig hört vad andra tycker.

Enligt vad jag har sett ska de göra bra moderkort med mycket finesser till vettiga priser. En recension. http://www.anandtech.com/show/5793/intel-z77-motherboard-revi...

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31