Hur ska man tänka vid val av båge?

Permalänk
Avstängd

Hur ska man tänka vid val av båge?

Hej!

Tänkte köpa mig en bättre båge för att hjälpa mig i inferno Act 1. Jag har 1650dex och ligger på 65k dps (med SS, 24k utan) med min nuvarande båge men känner att det inte räcker:
Nuvarande

Dold text

Jag funderar på om man bör köpa en båge med hög skada (1000-1400) men utan någon crit damage.

Dold text

Eller en båge med lägre skada (800-1100) men med 70-90% crit damage.

Dold text

Eller en kompromiss, 850-1300 damage och 50-70% crit damage.

Dold text

Jag har tyvärr inte råd med en superbåge med 1400dps samt massa crit-damage så jag måste kompromissa.

Hoppas ni kan hjälpa mig i valet av båge! Vilken typ av båge skulle ge mig högst och mest konsekvent damage samt hur hög dps kan jag förvänta mig om jag bara byter båge?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

jag skulle kört på Forest briar, eftersom ingen av dom har dex och den har sån hög crit dmg gem, vilket är riktigt trevligt på DH
försök skaffa lite gear med crit% sen också om du kan

trevligt o se att det krävs gear för o spela DH nu körde min hela vägen upp till diablo med en 770 dps bow utan critdmg utan problem prepatch

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

jag skulle kört på Forest briar, eftersom ingen av dom har dex och den har sån hög crit dmg gem, vilket är riktigt trevligt på DH
försök skaffa lite gear med crit% sen också om du kan

trevligt o se att det krävs gear för o spela DH nu körde min hela vägen upp till diablo med en 770 dps bow utan critdmg utan problem prepatch

Jo så tänkte jag också men den har bara 200 mer damage än min nuvarande så frågan är hur stor skillnad det blir

Njae, alla behöver kanske inte bra gear. Det ligger nog i att jag är så dålig

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Kul att du drar upp den frågan för detta är ngt jag undrar över också.

Hur mycket Crit chance borde man ha på ett ungefär? Vet att så mycket som möjligt är bra, men runt 20% Crit chance är väl ändå mycket?

Permalänk
Medlem

Helt avgörande för att besvara frågan är din critchans, och nej den du får av SS räknas ej. Med tanke på hurpass låg din skada är utan SS antar jag att din critchans är tämligen låg så att satsa på en båge med låg skada och hög crit är helt bortkastat.
Jag skulle dessutom argumentera för att sharpshooter är nästintill värdelös efter patchen eftersom hela poängen var att avlossa en rad tentakler som alla skulle critta på varje träff, och det fungerar naturligtvis inte längre.
SS var ett kraftfullt verktyg för den som visste hur det hela fungerade, nu är den mest en fälla för de som inte vet hur det fungerar att grovt överskatta sin faktiska skada.
Skaffa en båge med så hög grundskada som möjligt, buffa den med minst 30% critchans, dex, ias, crit dmg och lämna sharpshooter därhän.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tilläggas kan ju pckså att priserna på bågar rasar ganska friskt eftersom folk lämnar DH och/eller spelet bakom sig. Lite som rea som ökar med 10% varje dag, hur länge vågar man vänta innan man köper prylen man spanat in?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Helt avgörande för att besvara frågan är din critchans, och nej den du får av SS räknas ej. Med tanke på hurpass låg din skada är utan SS antar jag att din critchans är tämligen låg så att satsa på en båge med låg skada och hög crit är helt bortkastat.
Jag skulle dessutom argumentera för att sharpshooter är nästintill värdelös efter patchen eftersom hela poängen var att avlossa en rad tentakler som alla skulle critta på varje träff, och det fungerar naturligtvis inte längre.
SS var ett kraftfullt verktyg för den som visste hur det hela fungerade, nu är den mest en fälla för de som inte vet hur det fungerar att grovt överskatta sin faktiska skada.
Skaffa en båge med så hög grundskada som möjligt, buffa den med minst 30% critchans, dex, ias, crit dmg och lämna sharpshooter därhän.

Utmärkt, det är just sådana svar som uppskattas och inte typ "lär dig spela och du inte".
Har man begränsad budget så gäller det att man väljer rätt saker.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dassh:

Kul att du drar upp den frågan för detta är ngt jag undrar över också.

Hur mycket Crit chance borde man ha på ett ungefär? Vet att så mycket som möjligt är bra, men runt 20% Crit chance är väl ändå mycket?

Jo, jag anade att jag inte var den enda som undrade över detta. Tur att det finns folk som kan sånt här då

Skrivet av twit:

Helt avgörande för att besvara frågan är din critchans, och nej den du får av SS räknas ej. Med tanke på hurpass låg din skada är utan SS antar jag att din critchans är tämligen låg så att satsa på en båge med låg skada och hög crit är helt bortkastat.
Jag skulle dessutom argumentera för att sharpshooter är nästintill värdelös efter patchen eftersom hela poängen var att avlossa en rad tentakler som alla skulle critta på varje träff, och det fungerar naturligtvis inte längre.
SS var ett kraftfullt verktyg för den som visste hur det hela fungerade, nu är den mest en fälla för de som inte vet hur det fungerar att grovt överskatta sin faktiska skada.
Skaffa en båge med så hög grundskada som möjligt, buffa den med minst 30% critchans, dex, ias, crit dmg och lämna sharpshooter därhän.

Okej, så du rekommenderar att jag skaffar gear med crit chans och bågen utan? Dina argument låter riktigt vettiga faktiskt men problemet är att jag bara har 5% crit-chans i nuläget och runt 200% critdamage. Vad rekommenderar du istället för SS då?

Skrivet av twit:

Tilläggas kan ju pckså att priserna på bågar rasar ganska friskt eftersom folk lämnar DH och/eller spelet bakom sig. Lite som rea som ökar med 10% varje dag, hur länge vågar man vänta innan man köper prylen man spanat in?

Okej, så det är så illa alltså? Varför gör dem så egentligen, Det är väl bara att ändra sin gear och eller spelsätt?

Gubbe:

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Okej, så det är så illa alltså? Varför gör dem så egentligen, Det är väl bara att ändra sin gear och eller spelsätt?

Nu är ju jag inte en av dem, men jag skulle väl gissa på att de känner att de inte pallar efter att Blizz rånerfa all deras IAS gear + "bug fixa" viktiga abilities.

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Jo, jag anade att jag inte var den enda som undrade över detta. Tur att det finns folk som kan sånt här då

Okej, så du rekommenderar att jag skaffar gear med crit chans och bågen utan? Dina argument låter riktigt vettiga faktiskt men problemet är att jag bara har 5% crit-chans i nuläget och runt 200% critdamage. Vad rekommenderar du istället för SS då?

Okej, så det är så illa alltså? Varför gör dem så egentligen, Det är väl bara att ändra sin gear och eller spelsätt?

Gubbe: http://forumbilder.se/images/9932012112226e739.jpg

Klart det bara är att ändra gear och spelsätt. Men, jag tror inte att de DHs som spenderat en massa tid på att få bra gear inte känner för/orkar skaffa ny gear bara för att Blizzard inte testat spelet innan de släppte det.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag ändrat om lite i min gear, har 188dex, 33,5k dps utan SS samt 29% crit chans, har jag tillräckligt hög critchans för att kunna tillgodogöra mig en bättre båge som inte har någon extra critdamage?

har även lagt bud på två olika handskar som har 10% crit chans (mina nuvarande har 5.5).

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

är inte högsta crit chansen 8.5 %?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dassh:

är inte högsta crit chansen 8.5 %?

Nope, just handskar kan ha upp till 10%

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Kul att du drar upp den frågan för detta är ngt jag undrar över också.

Hur mycket Crit chance borde man ha på ett ungefär? Vet att så mycket som möjligt är bra, men runt 20% Crit chance är väl ändå mycket?

Jag vet att jag har 66% på min barbar iaf, då obuffat.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Jasså oj! Men om man har t.ex 50% då får man väl en crit på minst vartannat slag? Eller hur räknar dom med critten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Jasså oj! Men om man har t.ex 50% då får man väl en crit på minst vartannat slag? Eller hur räknar dom med critten?

för varje slag har du 50% chans de är oberoende av varandra, prova singla slant och se hur ofta du får varannan krona varannan klave.

Vanlig sannolikhet ger:

du gör 2 slag:
2 crittar = 0,5*0,5=0,25
1 crittar ett vanligt = 0,5*0,5+0,5*0,5=0,5
ingen critt = 0,5*0,5=0,25

Som du kan se på en slagserie med 2 slag så är sannolikheten för att du skall få critt vart annat slag 50% men har du en längre slag serie säg 5 slag så är sannolikheten för att du skall lyckas med det ~6% och ~3% att du får critt på alla slagen.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Hoppas ni kan hjälpa mig i valet av båge! Vilken typ av båge skulle ge mig högst och mest konsekvent damage samt hur hög dps kan jag förvänta mig om jag bara byter båge?

Mest konsekvent damage får du ju alltid genom att gå efter högst dps och inget crit alls... Det borde väl säga sig självt?

Högst dps är knepigare förståss.

För att räkna på det behöver vi veta din crit chance % och crit damage % från övrig gear och abilities.

Antar vi att du t.ex. har 20% crit chance och 100% crit damage (utan vapen) kan vi räkna såhär:

En båge som har 1200 ren dps kommer ge dig 1420 dps (1200+(0.20*1.00*1200))
En båge som har 1000 dps och +100% crit dmg ger dig istället 1400 dps (1000+(0.20*2.00*1000))

Enkelt kan man säga att: Har du högre crit chance vinner nog bågen med mer crit dmg, har du lägre crit chance vinner den utan (antaget samma prisnivå)

Skrivet av mattoys:

för varje slag har du 50% chans de är oberoende av varandra, prova singla slant och se hur ofta du får varannan krona varannan klave.

Vanlig sannolikhet ger:

du gör 2 slag:
2 crittar = 0,5*0,5=0,25
1 crittar ett vanligt = 0,5*0,5+0,5*0,5=0,5
ingen critt = 0,5*0,5=0,25

Som du kan se på en slagserie med 2 slag så är sannolikheten för att du skall få critt vart annat slag 50% men har du en längre slag serie säg 5 slag så är sannolikheten för att du skall lyckas med det ~6% och ~3% att du får critt på alla slagen.

Dold text

han skrev MINST vartannat slag = ungefär 50%.

Dessutom hur lyckas du få hälften vid en serie på 5 slag?
Borde vara 0% sannolikhet då det närmsta blir 3 av ena och 2 av andra.

Permalänk
Skrivet av wotanziu:

Nu är ju jag inte en av dem, men jag skulle väl gissa på att de känner att de inte pallar efter att Blizz rånerfa all deras IAS gear + "bug fixa" viktiga abilities.

Jo så är det. Man blir lite smått irriterad när man bara vill spela single player, men uppmanas att farma guld för AH och sedan få skiten rånerfad.

Permalänk
Medlem

alltid kul med info om spelet när man har tanke på att köpa de.

vid 100 slag kommer de vara nära 50 av varje, men om du gör 10 är de inte omöjligt att få fler av vanliga. över lång tid så blir de närmer 50/50 men sannolikhet lära är svår då den är relaterad till den som utför med. påvärkar inte här men rolet thx 3 röda i rad om du inte spelar betyder inte att chansen för svart ökar för de när du sattsar. även om logik serjer de

intresant om priserna på ah iaf

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

han skrev MINST vartannat slag = ungefär 50%.

Dessutom hur lyckas du få hälften vid en serie på 5 slag?
Borde vara 0% sannolikhet då det närmsta blir 3 av ena och 2 av andra.

vartannat slag != 50 %, eftersom som du själv påpekare så blir det inte hälften på en serie med udda slag.

det jag pratar om är sanolikheten att man får en serie som är 10101 eller 01010.

det jag ville förtydliga var att kollar man på ett visst antal slag så är sannolikheten liten att man ser "vartannat slag crittar mönster". Utan det är att om man har ett stort antal slag så kommer 50% vara critical och de kommer oberoende om du har slagit en critical på sista slaget eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

vartannat slag != 50 %, eftersom som du själv påpekare så blir det inte hälften på en serie med udda slag.

det jag pratar om är sanolikheten att man får en serie som är 10101 eller 01010.

det jag ville förtydliga var att kollar man på ett visst antal slag så är sannolikheten liten att man ser "vartannat slag crittar mönster". Utan det är att om man har ett stort antal slag så kommer 50% vara critical och de kommer oberoende om du har slagit en critical på sista slaget eller ej.

Skriver man minst vartannat menar man dock ganska säkerligen alla kombinationer som gör att minst hälften av alla träffar crittar.

I en udda serie slag där alla crittar så har minst vartannat slag crittat.

Varför skulle någon öht vara intresserad av att veta sannolikheten för att exakt vartannat slag i följd i en serie 01010101 crittar? :S

Permalänk
Avstängd

På min DH köpte jag en 840 dps crossbow vilket inte är så mycket att komma med men den hade socker+91% critdmg och kostade 200k + kostnaden för gem så den varianten kan jag rekomendera om din budget är låg för tillfället.