Ska bygga en dator menad för Photoshop, vad är er rekommendation?

Permalänk

Ska bygga en dator menad för Photoshop, vad är er rekommendation?

Hej på er alla,

Jag ska bygga en dator för min mor, då hon jobbar väldigt mycket i Adobe Photoshop, Illustrator m.m. och vill jobba i en dator som är snabb, ska vara användbar i några år framöver och måste vara stabil så krävs det ganska högpresterade komponenter men gärna något som funnits på marknaden i ett tag så man kan känna sig säker i kvaliteten. Ett krav är även att datorn måste vara tyst.

Jag funderar på lagring, då i många trådar när detta diskuteras pratas det väldigt mycket om backup och min första idé är att köpa en snabb SSD för installation av OS m.m. och två hårddiskar i spegling för lagring av filer som inte får förloras(Någon hårdvaru Raid eller är Windows raid funktionen bättre?). Har ni någon idé eller åsikt om detta?

Jag har även funderingar kring grafikkort, då jag såg i en fredagspanel att Nvidias Quadro serie är tillverkad för just de som jobbar inom grafik m.m. med högre kvalitet än GeForce och i vissa fall bättre. Att Quadro är dyrare är självklart men om det är värt det är jag inte säker på, är kvaliteten och prestandan så mycket bättre och vad i såna fall är din rekommenderade Quadro och eller GeForce kort för detta behov?

Jag har satt ihop en spec som ni hittar i länken under: (Den saknar grafikkort)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1952116/2012-06-25-v1

Ännu en tanke är att kanske välja Intel i7 2600 istället för CPUn som är i specen ovan, då den funnits på marknaden i ett år och alla barnsjukdomar m.m. är redan över. Vad tycker ni om detta?

Använder någon av er detta Chassi? ska man kanske köpa och byta ut de nuvarande fläktarna? Samt så tänkte jag använda stock CPU-kylaren, vet att den klarar normalt behov men finns det något tystare alternativ?

Mvh
Lambodgas

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Har inte hört talas om några barnsjukdomar med Z77 eller IB i övrigt.
Och IB kommer prestera bättre än SB.
Du skall absolut byta ut standardkylaren, visserligen så fungerar den men vilken eftermarknadsvariant som hellst är betydligt bättre.

Vill minnas att vilket grafikkort du vill ha varierar på vilken PS version hon skall använda.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har inte hört talas om några barnsjukdomar med Z77 eller IB i övrigt.
Och IB kommer prestera bättre än SB.
Du skall absolut byta ut standardkylaren, visserligen så fungerar den men vilken eftermarknadsvariant som hellst är betydligt bättre.

Vill minnas att vilket grafikkort du vill ha varierar på vilken PS version hon skall använda.

IB har bara varit ute i två månader, så är det tillräckligt med tid för att kunna känna sig säker? Minns ju att Intel återkallade hela sin modekort styrkrets efter några månader(lite detta som jag är orolig för).

CS6 kommer att användas på datorn.

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Ser väl rätt schysst ut.. men verktygskitet känns lite onödigt, om du har en stjärnmejsel och eventuellt en avbitartång för najband hemma.
Det är det enda jag behövt under 15 års datorbyggande..

Photoshop använder inte grafikkort i någon större utsträckning. Det finns vissa plug-ins som använder CUDA och sen är det Open-GL/CL som används för att snabba upp. Men det finns i typ alla grafikkort..
Att köpa ett dyrt Quadro-kort för Photoshop känns ju lite väl onödigt. Det är processor och minnen som gör största skillnaden..

Redigerar hon film så är det en annan femma.. Adobe Premiere PRO använder CUDA, så där kan det vara lönt att investera i ett bra nVidia-grafikkort.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

IB har bara varit ute i två månader, så är det tillräckligt med tid för att kunna känna sig säker? Minns ju att Intel återkallade hela sin modekort styrkrets efter några månader(lite detta som jag är orolig för).

CS6 kommer att användas på datorn.

Det var ju aldrig några problem med SB processorerna, problemet var ju i SATA styrenheten.
Och Z77 skiljer sig inte nämnvärt från dom andra SB/IB chipsetten utan är bara en evolution, inte en revolution
Så det är beprövad hårdvara vid det här laget.

Men då din mor tydligen behöver duktigt med kraft så kanske x79 vore intressant, då öppnas ju möjligheten att skaffa 6 kärnigt.
Plus att X79 vid det här laget är mer beprövat än Z68/77 etc, om du nu är orolig =).

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det var ju aldrig några problem med SB processorerna, problemet var ju i SATA styrenheten.
Och Z77 skiljer sig inte nämnvärt från dom andra SB/IB chipsetten utan är bara en evolution, inte en revolution
Så det är beprövad hårdvara vid det här laget.

Men då din mor tydligen behöver duktigt med kraft så kanske x79 vore intressant, då öppnas ju möjligheten att skaffa 6 kärnigt.
Plus att X79 vid det här laget är mer beprövat än Z68/77 etc, om du nu är orolig =).

Då känns IB bättre då X79 och 6 kärnigt drar iväg på priset lite mycket.

Jag har tittat på http://www.inet.se/produkt/5409325/msi-geforce-gtx-560ti-2048... som grafikkort, då hon i dagsläget har en väldigt högupplöst skärm som ska fortsättas att användas så tror jag 2GB vram passar bra, eller är det overkill?

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

CS6 Photoshop är mycket bättre på att använda grafikkortet, vilket gör att vissa filter/funktioner går mycket snabbare att applicera.

GPU FAQ:
http://forums.adobe.com/thread/979969?start=0&tstart=0

Visa signatur

// Fractal Design Arc Mini / Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC / Asus P8Z77-M PRO / Intel Core i5 3570K 3,4Ghz / Corsair VENGEANCE LP 16GB / Fractal Design 650W Tesla 80+ / OCZ Vertex 4 128GB / 2TB Seagate Barracuda 7200rpm //

Permalänk
Medlem
Skrivet av GabbeJ:

CS6 Photoshop är mycket bättre på att använda grafikkortet, vilket gör att vissa filter/funktioner går mycket snabbare att applicera.

GPU FAQ:
http://forums.adobe.com/thread/979969?start=0&tstart=0

"MGE is new to Photoshop CS6, and uses both the OpenGL and OpenCL frameworks. It does not use the proprietary CUDA framework from nVidia."

Alltså kan du lika gärna använda Intels interna grafik på processorn......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

"MGE is new to Photoshop CS6, and uses both the OpenGL and OpenCL frameworks. It does not use the proprietary CUDA framework from nVidia."

Alltså kan du lika gärna använda Intels interna grafik på processorn......

Jupp, står även längst ner i FAQ'n vad som stöds

Visa signatur

// Fractal Design Arc Mini / Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC / Asus P8Z77-M PRO / Intel Core i5 3570K 3,4Ghz / Corsair VENGEANCE LP 16GB / Fractal Design 650W Tesla 80+ / OCZ Vertex 4 128GB / 2TB Seagate Barracuda 7200rpm //