Kraftfull laptop - på resande fot

Permalänk
Medlem

Kraftfull laptop - på resande fot

Det är så att jag har otroligt svårt att hitta en vettig laptop som möter mina kriterier och nu söker jag eran hjälp.

VISION:
Ultraportabel (15" <2kg)
Sval och Tyst
Kraftfull (Ska klara av tung videorendering/bildbehandling inkl. en hel del spelade)
Bra batteritid

DP eller Dual-link DVI port (för anslutning av extern skärm med 2560x1600)
Slot for PC card (osäker på namn)

Jag vet att ovanstående är en ren dröm, men jag tar med denna vision för att måla upp en bild av vad jag är ute efter. Det jag är intresserad av är en dator som är så pass portabel den bara kan bli utan att offra allt för mycket prestanda.

KRAV:
13-16"
Portabel
Videoredigering
Spel (via laptopens skärm) (SC2/D3 ++, har inge intresse av att köra BF3 på högsta möjliga inställningar)
DP eller Dual-link DVI port (för anslutning av extern skärm med 2560x1600)
"Slot for PC card (osäker på namn)" (finns detta?)

PRIS:
Oviktigt

Alla förslag och åsikter är välkomna, tack på förhand
/Per

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem

Det låter som att du är ute efter nya Macbook pro?! http://www.apple.com/se/macbook-pro/

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av RFRFRF:

Det låter som att du är ute efter nya Macbook pro?! http://www.apple.com/se/macbook-pro/

Jag missade en kritisk kriterie i mitt första inlägg och det är det får absolut inte vara en apple produkt, tack för ditt inlägg i vilket fall RFRFRF

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Jag missade en kritisk kriterie i mitt första inlägg och det är det får absolut inte vara en apple produkt, tack för ditt inlägg i vilket fall RFRFRF

Ah, ok! Nej då vette fasiken Hur står sig en zenbook då? Vet inte om det går att köra bf3 på någon ultrabook idag? Sitter ju intel grafikkort i de flesta.

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Asus Zenbook ux32vd!
Du kan få upp till 10gb ram(4gb dual channel1600mHz + 6gb Single @ 800 mHz).
Gt 620m, med dedikerat grafikminne gddr5 1gb!
500gb hdd går att byta ut mot en ssd(obs endast 7mm hög så tillexempel en samsungs nya).
en supberb matt skärm ljusstark skärm, med full HD upplösning!

Detta skulle bli resultatet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1951731/2012-06-25

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte om det går under portabel, men Clevo's nya 15,6" ska bara väga 3,1kg.

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Jag skulle säga Asus Zenbook ux32vd!
Du kan få upp till 10gb ram(4gb dual channel1600mHz + 6gb Single @ 800 mHz).
Gt 620m, med dedikerat grafikminne gddr5 1gb!
500gb hdd går att byta ut mot en ssd(obs endast 7mm hög så tillexempel en samsungs nya).
en supberb matt skärm ljusstark skärm, med full HD upplösning!

Detta skulle bli resultatet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1951731/2012-06-25

2 kärnor, inte lite lite?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låter som om en av de kraftfullare Ultrabooksen skulle vara något för dig.
Vet dock inget kring batteritid.

Men de finns ju de med schyssta i7 som är grymma för rendering.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Vet inte om det går under portabel, men Clevo's nya 15,6" ska bara väga 3,1kg.

zenbooken väger 1,45kg. Säkert ännu mindre om du byter ut hddn mot ssdn (a).
Vad har den datorn för fördelar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon anledning till att det inte får vara en Apple produkt? xd Jag själv hade inte valt Apple p.g.a att jag inte är van vid deras OS men en Macbook hade passat dina behov, dock så är de himla dyra

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

2 kärnor, inte lite lite?

Man får gå upp väldigt mycket i storlek(snarare kraftigare kylning) för att få en bättre processor.
Tror man får banta ned på väldigt mycket annat då, bland annat batteritiden lär väl sjunka som en sten.

EDIT:
http://ark.intel.com/products/series/65128
Från 17w till 35-45w är väldigt mycket mer värme att transportera bort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

zenbooken väger 1,45kg. Säkert ännu mindre om du byter ut hddn mot ssdn (a).
Vad har den datorn för fördelar?

Många gånger kraftfullare. Men det kommer ju som sagt med en del nackdelar, beror på vad man prioriterar.

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Många gånger kraftfullare. Men det kommer ju som sagt med en del nackdelar, beror på vad man prioriterar.

Det är ju endast processorn som går att välja en något kraftfullare modell.
intel HD 3000 grafik är ju inte toppen?

Eller kan du länka en specifikation.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

http://www.billigteknik.se/sv/17-20/5265-hp-envy-172050eo-886...
Detta är väl något stor

http://www.billigteknik.se/sv/monster/6682-hp-pavilion-dv66b9...
Denna har i7, 15" skärm och kanske itne är en ultrabook men där emellan.

Samsung 700Z5C 15.6" HD+ - 2.3kg, 15", hyfsad graffe, bra processor.

ASUS N56VZ 15.6" Full HD - Ultrabook, bättre graffe än ovanstående, bra i7.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag har ungefär samma krav, kör på en Dell Lattitude 6420, i7 16 gb ram 256 gb ssd, enda nackdelen är att den är lite tung. Men 14" med 1600*900 upplösning ger en del användbar yta.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag tror att du behöver välja mellan portabilitet och prestanda. Asus nya Zenbook med Geforce 620m duger till lite spelande, men i det långa loppet är det ingen gaming-laptop för fem öre. Dessutom kommer grafikkortet få stora problem när du kör upp bilden i 1600p. Å andra sidan finns det en hel del bra prestandaburkar på 13 och 15", men dessa blir tjockare och tyngre. Dessutom blir batteritiden direkt lidande när ett kraftigare grafikkort sätter igång.

Jag har tre alternativ till dig.

1 - Portabilitet, lång batteritid, lätt och lite spelande - Asus Zenbook UX32VD

CPU - Dual Core i7 3517u, 1.9-3.0ghz
GPU - Nvidia 620m 1gb
RAM - 4gb
Display - 1080p, 13.3"
Lagring - 500 + 24gb Hybrid HDD/SSD
Vikt - 1.45kg

Pris: 10.000:-

2 - Prestanda, lite tjockare, mindre lätt, spellämpad, fast fortfarande ganska liten - Alienware M14x

CPU - Quad Core i7 3610QM, 2.3-3.3ghz
GPU - Nvidia 650m 2gb
RAM - 8gb
Display - 1600x900, 14.1"
Lagring - 500gb 7200rpm HDD - Byt denna mot en 128gb/256gb SSD i efterhand
Vikt - 3kg

Pris: 13000 + 1000(SSDn) = 14.000:-

3 - Prestanda, lite större, lite tjockare, ännu mindre lätt, väldigt spellämpad och ganska stor - Clevo X-256B

CPU - Quad Core i7 3610QM, 2.3-3.3ghz
GPU - AMD 7970m 2gb
RAM - 8gb
Display - 1920x1080, 15.6"
Lagring - Här går det att välja olika konfigurationer. Datorn har plats för två lagringsmedia, och du får välja om det ska vara två hårddiskar, eller en hårddisk och en optisk läsare. Jag skulle utan tvekan kört en 128gb SSD och en 500gb HDD som jag köpt i efterhand.
Vikt - 3.1kg

Pris: 14370 + 2000(SSD och HDD) = 16.370:-

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar, har fått många bra förslag!

Ang. Apples produkter.
OS är ett stort minus
Ej kompatibelt med alla system/programvaror som används

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Tack för alla bra svar, har fått många bra förslag!

Ang. Apples produkter.
OS är ett stort minus
Ej kompatibelt med alla system/programvaror som används

Man kan ju bara installera Windows via bootcamp.

Dessutom, vi måste veta vilka video program du använder. Använder du Adobe så funkar det fint med Apple. De enda programmen jag kan komma på som är Windows exklusiva är Avid och Sony Vegas.
Final Cut är ju Mac only också.

Med video redigering menar du väl råa klipp program som jag nämnde ovan? Eller du kanske menar komposition program som Nuke och AE? Nuke är bara windows men AE funkar på Mac.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

verkar som denna uppfyller alla dina krav, förutom vikt.
http://www.youtube.com/watch?v=unwQRE22uXE
dock tror jag inte de säljs i sverige ännu

Permalänk
Medlem

Då jag är bunden till att enbart använda Adobes programvaror så skulle jag rimligtvis kunna använda mig av en mac. Däremot kommer även använda mig av en hel del gamla programvaror, t.ex Lotus Notes (version: föråldrad). Sen så kommer det bli problematiskt med vissa speltitlar också.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag tror att du behöver välja mellan portabilitet och prestanda. Asus nya Zenbook med Geforce 620m duger till lite spelande, men i det långa loppet är det ingen gaming-laptop för fem öre. Dessutom kommer grafikkortet få stora problem när du kör upp bilden i 1600p. Å andra sidan finns det en hel del bra prestandaburkar på 13 och 15", men dessa blir tjockare och tyngre. Dessutom blir batteritiden direkt lidande när ett kraftigare grafikkort sätter igång.

Jag har tre alternativ till dig.

1 - Portabilitet, lång batteritid, lätt och lite spelande - Asus Zenbook UX32VD

CPU - Dual Core i7 3517u, 1.9-3.0ghz
GPU - Nvidia 620m 1gb
RAM - 4gb
Display - 1080p, 13.3"
Lagring - 500 + 24gb Hybrid HDD/SSD
Vikt - 1.45kg

Pris: 10.000:-

2 - Prestanda, lite tjockare, mindre lätt, spellämpad, fast fortfarande ganska liten - Alienware M14x

CPU - Quad Core i7 3610QM, 2.3-3.3ghz
GPU - Nvidia 650m 2gb
RAM - 8gb
Display - 1600x900, 14.1"
Lagring - 500gb 7200rpm HDD - Byt denna mot en 128gb/256gb SSD i efterhand
Vikt - 3kg

Pris: 13000 + 1000(SSDn) = 14.000:-

3 - Prestanda, lite större, lite tjockare, ännu mindre lätt, väldigt spellämpad och ganska stor - Clevo X-256B

CPU - Quad Core i7 3610QM, 2.3-3.3ghz
GPU - AMD 7970m 2gb
RAM - 8gb
Display - 1920x1080, 15.6"
Lagring - Här går det att välja olika konfigurationer. Datorn har plats för två lagringsmedia, och du får välja om det ska vara två hårddiskar, eller en hårddisk och en optisk läsare. Jag skulle utan tvekan kört en 128gb SSD och en 500gb HDD som jag köpt i efterhand.
Vikt - 3.1kg

Pris: 14370 + 2000(SSD och HDD) = 16.370:-

En Zenbook med kraftigare GPU skulle vara drömmen. Men jag trodde aldrig jag skulle säga detta men den där Alienware verkade vettig... ljudnivån verkar dock flera klaga på, vilket kan bli irriterande i längden.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Då jag är bunden till att enbart använda Adobes programvaror så skulle jag rimligtvis kunna använda mig av en mac. Däremot kommer även använda mig av en hel del gamla programvaror, t.ex Lotus Notes (version: föråldrad). Sen så kommer det bli problematiskt med vissa speltitlar också.

Som sagt går det att köra windows på den, fungerar lika bra som på vilken annan dator som helst :). Nu försöker jag inte övertala dig att köpa en mac, tänkte bara så att du inte avskriver den på fel grunder då den faktiskt uppfyller din "dröm" (förutom möjligtvis PC-card).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

En Zenbook med kraftigare GPU skulle vara drömmen. Men jag trodde aldrig jag skulle säga detta men den där Alienware verkade vettig... ljudnivån verkar dock flera klaga på, vilket kan bli irriterande i längden.

Jag har en m14x med SSD och den är fruktansvärt trevlig, den låter endast lite vid hög belastning.

Vill dock varna dig för skärmen, sjukt reflexiv, med en bättre skärm hade den enligt mig varit ultimat. Vad jag läst på forum är det ej skärmen i sig som är dålig, utan plastcovern utanpå, som ej går att byta.

Det man kan göra är att köpa skärmskydd med anti-reflex från Green onion supply, har dock inte hittat en bra återförsäljare som shippar till Sverige.

/Fredric

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nya XPS14 eller 15 från Dell kommer nog att passa.

XPS14
1.9 GHz ULV-processor, kommer att ge uppåt 10 timmars batteritid.
630m grafikkort med DDR5-minne, dvs ungefär samma prestanda som 640 med DDR3.
14.1" 1600x900 skärm med "slim bezel" dvs rent storleksmässigt mindre än en vanlig 14"
4-8 GB RAM
HDD med mSATA SSD som standard
under ca 1.5kg tung (3lbs), 18 mm tjock (0.71")
mini-DP (vet inte om det räcker?)

Ser ut som din drömdator det där..

3D-prestanda, ULV-processor, helt ok skärm och väldigt portabel till ett förhoppningsvis humant pris. Den ska tillkännages nu under veckan, och ska i princip vara färdig för leverans direkt a la apple-lansering.

Permalänk
Proffsmobbare

Ligger videorendereringen på GPU så kan du klara dig på en Zenbook UX32VD, men har du höga krav på processorn så skulle jag inte rekommendera i7 3517u.

Den är snabb för att vara ULV, men den är inte snabb i sig. Jag hade istället kollat på en i7 QM.

Permalänk
Medlem

Låter som du ska ta en titt på Sony Vaio S serie. 15,5", i7 3612QM, Nvidia GT 640M, allt med en vikt på 2 KG.

http://www.sony.se/hub/vaio-laptops

Inte billiga, men det får du inte med dom kraven du har

En konfiguration här: http://www.dustinhome.se/product/5010639560/sony-vaio-svs1511...

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för Vaio S-serien, du har 900p på 13" och 1080p på 15" beroende på vad du föredrar i slutändan.
Fördelar med den är självklart att den är tunn, snygg, lätt, 640M GPU (!) och givetvis i7-QM CPU. Samt att den finns i olika färger.

Jag hade sagt UX31 om den hade funnits med quadcore-CPU och 8GB minne.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara bra att hålla koll på när du tittar runt är att i7 3612QM visserligen är lite långsammare 2,1 GHz - 3,1 GHz än i7 3610QM som har 2,3 GHz - 3,3 GHz, trots högre nummer, men det är den enda QM (än) som har en TDP på 35 watt istället för 45 watt som 3610 har. Så det är ju i princip 2 core förbrukning för en 4 core.

Och nästan 25% lägre TDP spelar ju roll för batteritiden. Så det kan faktiskt vara bättre att välja den lite långsammare processorn här om man reser mycket. (Den spöar ju ändå det mesta annat bärbart utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Jag röstar också för Vaio S-serien, du har 900p på 13" och 1080p på 15" beroende på vad du föredrar i slutändan.
Fördelar med den är självklart att den är tunn, snygg, lätt, 640M GPU (!) och givetvis i7-QM CPU. Samt att den finns i olika färger.

Jag hade sagt UX31 om den hade funnits med quadcore-CPU och 8GB minne.

Skrivet av zorp:

Låter som du ska ta en titt på Sony Vaio S serie. 15,5", i7 3612QM, Nvidia GT 640M, allt med en vikt på 2 KG.

http://www.sony.se/hub/vaio-laptops

Inte billiga, men det får du inte med dom kraven du har

En konfiguration här: http://www.dustinhome.se/product/5010639560/sony-vaio-svs1511...

Vaio S-serien ser riktigt bra ut och hade troligtvis hamnat på inköpslistan men den saknar en kritisk anslutningsmöjlighet, DP / hdmi 1.4, vilket är enligt mig en riktigt stor miss av Sony. (krävs för den skärm jag mest troligt kommer använda)

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Vaio S-serien ser riktigt bra ut och hade troligtvis hamnat på inköpslistan men den saknar en kritisk anslutningsmöjlighet, DP / hdmi 1.4, vilket är enligt mig en riktigt stor miss av Sony. (krävs för den skärm jag mest troligt kommer använda)

Har du kollat dockorna till S serien. Finns ju ett par olika och HDMI har jag för mig finns. Men det kan vara fel.