Vad stör du dig på i WoW?

Permalänk
Medlem

Slutade spela aktivt för ca ett år sedan, hade spelat sedan vanilla beta.

Mest slutade jag väl för att det inte fanns någon utmaning längre. I vanilla och TBC hade jag alltid något att se fram emot, någon boss jag inte varit med och dödat ännu etc. Wotlk var början till slutet (spelade mest "bara för att" då). Cata var bara skit, döda alla bossar inom några veckar och sen då? grinda gear i några månader tills nästa patch? jättekul...

Nu innan "OMG RAGNAROS HC PRENERF NOOB!" gruppen kommer in och slänger galla runt sig så nej, jag gjorde inte HC modes. Jag bryr mej mindre än 0% om HC modes, har jag dödat en boss så är jag "done", har inget behov av att "flip a switch" och göra samma boss igen på ett lite svårare sätt.

Permalänk

Det som fått mig att tappa intresset mest är att det inte finns någon bra uppfattning om själva "världen" längre. Det är alldeles för mycket "teleportering" till instanser.

Det som gjorde wow så speciellt för mig var att det var en helt ny värld man gick in i och småsaker som att faktiskt behöva resa till instansen och gå in i den själv skapade ett intryck av att man faktiskt befann sig i en annan värld. Numera kan du vara på andra sidan världen och komma in i instanser direkt från ditt famrande/questande på bara någon sekund.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det som fått mig att tappa intresset mest är att det inte finns någon bra uppfattning om själva "världen" längre. Det är alldeles för mycket "teleportering" till instanser.

Det som gjorde wow så speciellt för mig var att det var en helt ny värld man gick in i och småsaker som att faktiskt behöva resa till instansen och gå in i den själv skapade ett intryck av att man faktiskt befann sig i en annan värld. Numera kan du vara på andra sidan världen och komma in i instanser direkt från ditt famrande/questande på bara någon sekund.

Lite synd faktiskt.
Kommer ihåg det som att det var igår när jag för första gången skulle göra Zul'Farak. Tog typ 15 minuter att komma dit men det var helt klart resan

Permalänk
Medlem

Stör mig på att de tar bort allt som gör personer unika, achievements, titles, mounts etc eller gör så du får dem genom att peta dig i näsan.

Jag fick server first Nefarian, Sinestra, Al'Akir och Ragnaros sen disbandade guilden för någon månad sedan, vart är mina achievements? QQ

Permalänk
Medlem

Jag har stört mig på:

Att blizzard inte insåg att majoriteten av de som började spela wow va lite äldre (än 12år alltså) som tidigare hade spelat warcraft-serien (inte jag dock) och därtill har blizzard haft för hög takt inom gearutveckling och nya dungeons för oss casualplayers som haft ett arbete på dagarna och övrigt på fritiden, det anser jag att dom tappat flest spelare på sedan starten.

Att blizzard inte insett att det skett för många klassförändringar och rasförändringar redan fram till slutet på TBC-tiden.
Att blizzard släppte patchar i slutet av TBC som gjorde att spelet inte längre kunde köras smärtfritt på low-end datorer.
Att blizzard tyckt att en värld (som spelet trots allt var) hela tiden måste expandera. Det va sorgligt att se vanilla bli mer eller mindre folktomt när WotLK släppts.
Att blizzard inte utvecklade spelet mer inom:
1. det sociala spelare emellan, med fler/bättre/förbättrade events (trist att se Darkmoonfaire förbättringen så sent nu när man enbart kör f2p),
2. bättre utvecklade tillverkande professions som gjorde dom användbara för andra spelare (återigen den sociala aspekten) idag mest onödiga buffningsyrken. JC är väl det enda som är aktivt sedan dom gjorde scrolls inlärbara,
3. "världen", kanske redan under TBC göra Azeroth flygbart,
4. Trading, framförallt tagit bort möjligheten att sätta egna priser på items (skulle varit fasta prislistor) som läggs upp i AH (det har förstört mycket av spelet med guldfarmning/guldköp/traders som tar över marknaden för att driva upp priser som följd).
5. factions, att verkligen göra dom andvänbara när man väl blivit exalted (återigen inne på en alltför snabb utveckling inom levling).
6. Roll/Loot förfarandet, nu diskuteras saker till MoP som borde införts för länge länge sedan och räddat mångas humör och spellust i WoW.
7. Dailys, borde införts tidigare.
Att blizzard gjort levlingen för enkel/snabb, tänk vad mycket tid man fick till att träffa på nytt folk i instanser som Scarlet Monastery t.e.x. innan patch 2.3.
Att blizzard nerfat världen och instanserna vartefter det tillkommit fler expansioner.
Att blizzard ständigt gjort svåråtkomliga/dyra items (epic mount t.e.x.) lättåtkomliga genom att dumpa priserna.
Att blizzard verkat utveckla spelet för forumtrollen som gnällt på en alltför svårgenomkomlig/svåråtkomlig värld. Men jag anser att det var en stor poäng redan från början att man skulle tvingas till samarbete genom svåra quests och instanser.
Att blizzard numera utvecklar spelet till en skara nördiga mount- och pet-samlare.
Att blizzard utvecklat questandet till att följa en kedja av NPC's som gör att man måste börja på en plats och kan inte börja någon annanstans, tänk vad mycket roligare det va att "hitta" ett quest.
Att communityn och dataminingen exploderat och avslöjat mer än nödvändigt i spelet.
Att spelet kan macroköras inom attacker.
Att det blivit för många attacker.
Att GCD förkortats.
Att crit och fler instantspells finns som orsakar för mycket burstskada..

..finns säkert mycket mer att skriva, åsikter om ett spel är trots allt tredimensionella.

Vissa vill bara åt vackrare/verklighetstrognare grafik och snyggare rörelser.
Andra vill ha fler användbara egenskaper hos sina karaktärer (jag tillhör det skiktet).
Vissa vill enbart ha scriptade moståndare att slåss emot för att kunna förutse nästa attack.
Andra vill ha mänskliga oberäknerliga attacker likt pvp (jag tillhör dom).

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

1. Jag stör mig på den förlorade server communityn.

2. Sen så stör jag mig mycket på gnällande spelare.

3. Sen så skulle jag gärna vilja se en förbättring i grafiken.

4. Göra lvlandet till en större del av spelet som det var förut.

5. Göra legendary vapnen såsom 4.3 Daggersen. svårare att få! Bossdrop från sista bossen på HC med låg dropchance eller något i stil med det. Förstår inte poängen med att 4.3 Daggersen är legendary när nästan varje rogue man ser har dom.

6. Ta bort hc och normal mode och göra Raidet svårt från första början.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Jag stör mig på att WOW är så himla dyrt att spela i längden!

Permalänk
Medlem

Hatar att wow blivit så casual! Hatar att allt blivit så simplifierat, saknar vanilla tiden, utan LFG systemen...
Hatar att de inte finns en klass som man kan kitea med som inte har ett pet, vet att man kan ju strunta i o använda petet som mage o hunter, men de är rätt idiotiskt då man tappar sjukt mycket skada, inte som frost mage i vanilla.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

dock var det ett tag episkt att han dom dära lila sakerna i början av Cata's första 3 -4 månader, iaf om man lirade causal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det som fått mig att tappa intresset mest är att det inte finns någon bra uppfattning om själva "världen" längre. Det är alldeles för mycket "teleportering" till instanser.

Det som gjorde wow så speciellt för mig var att det var en helt ny värld man gick in i och småsaker som att faktiskt behöva resa till instansen och gå in i den själv skapade ett intryck av att man faktiskt befann sig i en annan värld. Numera kan du vara på andra sidan världen och komma in i instanser direkt från ditt famrande/questande på bara någon sekund.

+1

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Som en del andra har sagt, så är det "streamliningen" av spelet som gjort mig mest uttråkad. Du kliver på tåget vid lvl 1 för att sedan bara åka med till max lvl och börja grinda epics i dungeon finder och raid finder.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Att just precis allt är så noobifierat nuförtiden.
Spelar ju dock fortfarande ibland.

Men i TBC var man minsann tvungen att köra daily HC och kara varje vecka för att samla 150badges till sin crossbow osv.
Nu tar man 3 epics i timman ungefär?
Sen börjar man slapp-pvpa och har fullt set inom 2 veckor.
Inte ens raids behöver du leta efter, det löser sig enkelt på 5 minuter och sedan har du sett allt spelet har att erbjuda i PvM väg.

Vad gör man nu när man gjort allt?
Slappar i org?
Farmar (nej, för guld får du ju ändå)

Alternativen:
PvP: Arena, Bgs
Levla alt

Hoppas innerligt på att MoP blir bättre, verkar iallafall bli rätt coolt imo.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0ckeeh:

1. Jag stör mig på den förlorade server communityn.

2. Sen så stör jag mig mycket på gnällande spelare.

3. Sen så skulle jag gärna vilja se en förbättring i grafiken.

4. Göra lvlandet till en större del av spelet som det var förut.

5. Göra legendary vapnen såsom 4.3 Daggersen. svårare att få! Bossdrop från sista bossen på HC med låg dropchance eller något i stil med det. Förstår inte poängen med att 4.3 Daggersen är legendary när nästan varje rogue man ser har dom.

6. Ta bort hc och normal mode och göra Raidet svårt från första början.

Oh the irony

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Att det är en hotkey mmorpg, att normal mode är rofl mode fast HC mode är en sten vägg, du kan få top tier raid gear i Dungeons, att allt är gear fixerat och inte skill fixerat (standard hotkey mmorpg)

nu spelar jag inte MMOs (har spelat wow vid flera tillfällen) men hotkeys höjer skill cap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

nu spelar jag inte MMOs (har spelat wow vid flera tillfällen) men hotkeys höjer skill cap.

Skön eller? Bara stå och tunnla spels, kontra typ TERA där du måste tänka och undevika attacker eftersom du dör på några få slag (Läs 3-5)

Permalänk
Avstängd

jag stör mig på allt :S speciellt att det har funnits så l'nge och ändå är det helt jävla värdelösgrafik

Permalänk
Medlem

Allt som är omgjort i stv. Det var den härligaste platsen på wow med helt galen world pvp, man hade ständigt en horde som svingade svärdet i ryggen på en. Good old times.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO | Core i5 2400 3,1Ghz | 8 GB(2x4GB) 1600mhz DDR3 | 2x MSI Geforce GTX 560 ti SLI | OCZ Agilty 2 SSD 120 GB | 1TB Seagate | Corsair GS 800W PSU | Antec Dark Fleet DF-30 Midi Tower Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aquix:

jag stör mig på allt :S speciellt att det har funnits så l'nge och ändå är det helt jävla värdelösgrafik

Grafiken kanske är av sämre kvalité just för att det har funnits så länge kära barn.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Vad gör man nu när man gjort allt?
Slappar i org?
Farmar (nej, för guld får du ju ändå)

Alternativen:
PvP: Arena, Bgs
Levla alt

Alternativt RPa

Permalänk
Medlem

jag saknar karazhan

Visa signatur

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

5, Obalanserat pvp, alldeles för mycket CC och 5000 andra saker man inte orkar nämna

Obalanserat hmm, vad är obalanserat? Arena, (r)bgs eller duels? Jag har aldrig märkt av för mycket CC.

Visa signatur

GPU: PowerColor Radeon HD6970 2GB CPU: Intel i5 2500k 3.3ghz HDD: 2TB Seagate, 500GB Seagate RAM: 16bg Corsair 1600Mhz Mobo: P8P67-M PRO Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart Headset: Logitech G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Jag stör mig på att WOW är så himla dyrt att spela i längden!

Dyrt? Spelar du ett par timmar varje dag, så kostar det i runda slängar 1kr / dag. Vilket annat nöje är så billigt frågar jag mig...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eptk:

Grafiken kanske är av sämre kvalité just för att det har funnits så länge kära barn.

Men dom hade ju kunna göra typ grafik patcher osv... och dessutom är det knappt nån skillnad på grafiken i den senaste "boxen" än i det första spelet ....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Dyrt? Spelar du ett par timmar varje dag, så kostar det i runda slängar 1kr / dag. Vilket annat nöje är så billigt frågar jag mig...

Haha nästan alla andra spel ? som har en fast kostnad .... Wow är ett av de dyraste spelen att spela ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aquix:

Haha nästan alla andra spel ? som har en fast kostnad .... Wow är ett av de dyraste spelen att spela ...

Men det är inte många spel man lägger ner så mycket tid på.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aquix:

Men dom hade ju kunna göra typ grafik patcher osv... och dessutom är det knappt nån skillnad på grafiken i den senaste "boxen" än i det första spelet ....

Nej men att göra om grafiken mycket hade minskat spelarbasen då färre människor hade kunnat klara av att spela spelet, dessutom krävs de mycket jobb att göra om hela spelets grafik. Man kan inte göra alla nöjda.

Skrivet av Aquix:

Haha nästan alla andra spel ? som har en fast kostnad .... Wow är ett av de dyraste spelen att spela ...

Folk spelar WoW för att det är ett nöje i sig, alltså någonting man lägger pengar på för det är kul. Tänk vad folk som älskar att gå på krogen lägger ut för pengar på sina nöjen, alltså drinkar samt öl i baren. Folk som kör mycket bil, tror du bensinen är gratis? Folk som håller igång att snickra något i sitt garage, osv osv osv osv...

Wow blev helt plötsligt en ganska billig hobby (nöje). Eller hur?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Entusiast

Jag började sedan vanilla-tiden med en hunter, lärde mig klassen och hade många knep och tricks i mitt arsenal, vilket folk runtom gillade väldigt mycket. Många påstod till och med att dem har aldrig sett någon hantera en hunter så väl.

Sedan kom expansionerna. En efter en, blev allt enklare och enklare (Trodde först att jag blev bättre, men så var inte fallet)
Efter ett tag behövdes inte mina strategier längre, ingen behövde Crowd Control längre. Det var bara att storma igenom instanserna på löpande bana med hjärnan avstängd. Detta även med den högre svårighetsgraden "heroic".

I expansionerna "Burning Crusade" och "Wrath of the Lich King" körde jag och några vänner heroic dungeons på löpande bana utan några som helst besvär, även när andra ansåg att man var otillräckligt rustat för det. (Blandat blå/grön gear).
Strategi behövdes inte längre. Det vara bara att rusa igenom allt i bästa splatter-anda.
Vi gav oss på dem större 25-manna raids med PUGs (Pickup Groups: Slumpmässiga spelare som kommer med)
Likadant där, efter ett litet tag röjde man igenom 25-manna utan större problem. Det svåraste var att få icke engesktalande människor att förstå vad man vill.
Visst att dem största bossarna var "svårare", men det behövdes enbart lite reflexer och kännedom om bossens attackmönster.
Behovet av ren strategi och nyttjande av klassernas egenskaper var fortfarande som bortblåst. (Mönsterigenkänning och goda reflexer är inte strategi)

Vi skapate ett gille (Eng: Guild) och började samla folk för dem större och svårare instanserna, men många av oss blev snabbt uttråkade, dels för att ingen strategi behövs, dels för att människor runtom är rena praktarslena.

Ni kommer väl ihåg på den gamla goda tiden, då man satte ihop ett 5-manna-team och planerade varje spelares egenskaper och klass noga, innan man begav sig in i instansen. Så är det inte längre, numera är det enbart en enda regel: 3 Damage Dealers, 1 Healer, 1 Tank.

Nu, med Cataclysm körde jag och några vänner igenom mest för storyn och för att se dem nya miljöerna. Kort därefter la de flesta, inklusive mig av igen. Har inte rört wow sedan dess.

Vad jag blir mest irriterad på:
Att det inte behövs samma strategi längre, som man behövde i vanilla-wow. Det är bara hjärndött slaktande genom allt och inget.
Det jag också blir irriterad över är att det enda som betyder något för andra spelare är kvaliten på ens utrustning. Folk vill att man skall vara över-utrustad för att köra instanser vars belöning har lägre kvalitet lägre än det man har på sig.

Jag har dock lyckats ett par gånger, överraska partyt jag gick med i, att det fungerar utmärkt med "lägre kvalitet" på ens utrustning, så länge man nyttjar hela sitt arsenal på rätt sätt, och till rätt moment. (Nyttja hela arsenalet är det få som gör, då dem siktar på maximal dps/hps)

När det kom till PvP-biten, startade jag faktist min hunter-karriär i ett RP-WPvP gille på en RP-PvP-server.
Mycket roligt, och tidvis var vårt gille (Alliance) väl känt även på Horde-sidan. Många World-PvP-evenst planerades med Horde-gillen och det röjdes mycket i battlegrounds.
Jag var själv relativt högt rankad ett tag.

På sistone har PvP-utrustning har blivit "svårare" att få tag i. (Med "svårare" menar jag all den tid man måste lägga ner på att samla poäng för att köpa utrustningen. Extremt tråkigt i längden. Mycket repetitivt och hjärndött)
Jag gick så småningom över till PvE för att få erfara storyn, landskapen och dem knäppa och hysteriskt roliga uppdragen runtom.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jilted82:

Dyrt? Spelar du ett par timmar varje dag, så kostar det i runda slängar 1kr / dag. Vilket annat nöje är så billigt frågar jag mig...

Hur kan du få 14.99 dollar (circa 106 kronor) per månad till 1 krona om dagen?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Hur kan du få 14.99 dollar (circa 106 kronor) per månad till 1 krona om dagen?

Tror nog att han måste ha menat 1kr/timme, inte per dag

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Skön eller? Bara stå och tunnla spels, kontra typ TERA där du måste tänka och undevika attacker eftersom du dör på några få slag (Läs 3-5)

Nu spelar jag inte TERA men vad du pratar om är snarare resurshantering, vilket inte har något med hotkeys att göra. Att begränsa en spelare genom att inte tillåta hotkeys (därmed artificiellt fördröja spelarens input istället för som i WoW använda global cooldowns) är dålig gamedesign och SÄNKER skillcap varje gång hur du än implementera det. och btw, i multiplayer spel så mer hp = högre skillcap inte tvärtom, finns naturligt vis en crossover där men generellt är det så.