Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Endast det jag kan svara på, och ja det ska det.

Tusen tack ändå

Köper denna så får jag lite kabel, bara att dela och sätta vilken som på +/- eller? Skaffar lite motstånd också.

En strömbrytare kan man koppla både mellan batteri och förstärkare eller på några stift på förstärkaren, har jag förstått det som. Fördelar/nackdelar?

Kommer för övrigt att köra med innermåtten 200x300x400 mm för respektive elementkammare vilket resulterar i 24l, där kanske en försvinner för basport och högtalarmagneten. Hela lådan kommer alltså sträcka sig uppemot en hel meter men vara rätt smal. Blir snyggt boomboxigt!

En annan fråga är hur man fäster förstärkaren inuti på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmnd:

Tusen tack ändå

Köper denna så får jag lite kabel, bara att dela och sätta vilken som på +/- eller? Skaffar lite motstånd också.

Nä, viktigt att du sätter plus på den som är i mitten och minus på den yttre kontaktytan. Men fråga inte mig vilken sladd som går till vilken..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Nä, viktigt att du sätter plus på den som är i mitten och minus på den yttre kontaktytan. Men fråga inte mig vilken sladd som går till vilken..

Tänkte väl att det skulle vara något sånt, får hoppas de är märkta på något vis.. Nu har jag lärt mig någonting nytt, tack för det

Edit: Eller är det lättare att köpa bara proppen och dona dit kabeln själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Vad nu? Inte hängt med.
Vad är för stort? "/

Komponenterna är fysiskt för stora för att få plats på kretskortet menar jag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Komponenterna är fysiskt för stora för att få plats på kretskortet menar jag.

Drygt!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Skam den som ger sig som sagt, lite nattarbete löste problemet! Jag har aldrig någonsin lödat något så här svårt, oprofessionellt eller dåligt; ärligt talat trodde jag inte att det skulle fungera alls. Men JÄVLAR. Det här är inte samma förstärkare längre!
Det dåliga mellanregistret? Fixat!
Treblekontrollern som kontrollerar mer mellanregister än diskant? Fixad!
Ljudet försvann när basen eller volymen blev för hög? Fixat! Den här rackaren spelar tills högtalarna är sprängda nu!
Svag bas? Fixat! Det är upp till dina högtalare nu.
Bakgrundsdistortionen? Fixad!
Clipping? Fixad!
Ljudet är högre, bättre, mer konsistent, mindre stressat... jag kan inte komma på något som INTE har bättrats!
Min voltmeter visar t.om. på mindre strömförbrukning nu än innan.
Har bara testat med den där dåliga högtalaren jag har liggande här hemma (och inte de jag ska använda i bygget, de står i verkstaden) men där förstärkaren tidigare stoppade ljudet vid volym 5/10 kan jag nu pumpa med full bas (det distar, men det är högtalarens fel) och volym 8/10. Sen stängde jag av för att inte spräcka något.
Den enda anledningen till att inte modda förstärkaren är att det är grymt jobbigt och pilligt, men det är det VERKLIGEN värt!

Före:

Efter: (tejpen på två av kondensatorerna är för att de inte ska ligga emot kylfläns respektive chassi)

Utförligare omdöme kommer antagligen på söndag, då jag borde ha tillgång till högtalarna nästa gång.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Skam den som ger sig som sagt, lite nattarbete löste problemet! Jag har aldrig någonsin lödat något så här svårt, oprofessionellt eller dåligt; ärligt talat trodde jag inte att det skulle fungera alls. Men JÄVLAR. Det här är inte samma förstärkare längre!
Det dåliga mellanregistret? Fixat!
Treblekontrollern som kontrollerar mer mellanregister än diskant? Fixad!
Ljudet försvann när basen eller volymen blev för hög? Fixat! Den här rackaren spelar tills högtalarna är sprängda nu!
Svag bas? Fixat! Det är upp till dina högtalare nu.
Bakgrundsdistortionen? Fixad!
Clipping? Fixad!
Ljudet är högre, bättre, mer konsistent, mindre stressat... jag kan inte komma på något som INTE har bättrats!
Min voltmeter visar t.om. på mindre strömförbrukning nu än innan.
Har bara testat med den där dåliga högtalaren jag har liggande här hemma (och inte de jag ska använda i bygget, de står i verkstaden) men där förstärkaren tidigare stoppade ljudet vid volym 5/10 kan jag nu pumpa med full bas (det distar, men det är högtalarens fel) och volym 8/10. Sen stängde jag av för att inte spräcka något.
Den enda anledningen till att inte modda förstärkaren är att det är grymt jobbigt och pilligt, men det är det VERKLIGEN värt!

Före:
http://roflzombie.com/images/lepai-pre.jpg

Efter: (tejpen på två av kondensatorerna är för att de inte ska ligga emot kylfläns respektive chassi)
http://roflzombie.com/images/lepai-post1.jpg

http://roflzombie.com/images/lepai-post2.jpg

http://roflzombie.com/images/lepai-post3.jpg

Utförligare omdöme kommer antagligen på söndag, då jag borde ha tillgång till högtalarna nästa gång.

PENIS!
Det kommer alltså bli ett helvete att löda dit de nya kondingarna...
Några tips?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

PENIS!
Det kommer alltså bli ett helvete att löda dit de nya kondingarna...
Några tips?

Några shots valfri sprit och några extra kondensatorer (råkade bryta av ett ben)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Några shots valfri sprit och några extra kondensatorer (råkade bryta av ett ben)

Haha ja känns som jag kommer gå i taket.. Men ta några jobbiga först, sen slappna av med några lätta och byta så. Sen då en shot lite mellan
Undra hur det kommer sig att snubben som gjorde guiden hade så mkt mindre kondensatorer..

Men ser verkligen fram emot resultatet

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Haha ja känns som jag kommer gå i taket.. Men ta några jobbiga först, sen slappna av med några lätta och byta så. Sen då en shot lite mellan
Undra hur det kommer sig att snubben som gjorde guiden hade så mkt mindre kondensatorer..

Men ser verkligen fram emot resultatet

Han beställde från en annan sida, men eftersom jag inte kände för att betala sådär 250 spänn i frakt hittade jag komponenter med relativt motsvarande värden på ELFA. Tyvärr stämde ju inte komponenternas mått lika bra som kapacitancerna etc; eller så har jag kollat fel någonstans men om jag har lärt mig något av 11 år på Swec är det att det inte spelar någon roll hur fult det är så länge det fungerar
(Tänk ghettomoddningstiden 2004 ungefär)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Kul att se lyckad modifikation av Lepai!

Har knåpat lite i garaget ikväll/natt:

Snygg färg som jag fann! Ska kanske införskaffa hobbyfärg framöver och måla en Uncle Dolan (bara för att han är så rolig...)

Batteripack. Fyra 3,2 V/8 Ah LiFePO4-batterier i serie- och parallellkoppling. Kostade en slant, men hoppas att det är värt det!
Freakin' omöjligt att löda snyggt på pluspolen (den som ser ut som minuspolen på ett AA-batteri). Men, fick lite grepp på det. Den undre till vänster är att se som ett totalt misslyckande.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Kul att se lyckad modifikation av Lepai!

Har knåpat lite i garaget ikväll/natt:
http://niklasblomqvist.se/dump/IMG_0063.JPG

Snygg färg som jag fann! Ska kanske införskaffa hobbyfärg framöver och måla en Uncle Dolan (bara för att han är så rolig...)
http://niklasblomqvist.se/dump/IMG_0065.JPG

Batteripack. Fyra 3,2 V/8 Ah LiFePO4-batterier i serie- och parallellkoppling. Kostade en slant, men hoppas att det är värt det!
Freakin' omöjligt att löda snyggt på pluspolen (den som ser ut som minuspolen på ett AA-batteri). Men, fick lite grepp på det. Den undre till vänster är att se som ett totalt misslyckande.

Ser ut som ett paket dynamitgubbar Skriv när du har fälttestat dem så att man vet om man ska gå över till såna istället!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Ser ut som ett paket dynamitgubbar Skriv när du har fälttestat dem så att man vet om man ska gå över till såna istället!

Testade dom som hastigast nu precis. Med en helt tätad låda och dom nya batterierna körde jag två klick högre på min iphone och det lät fortfarande dist-fritt! Riktigt nice. Tror inte blyackarna klarade av att ge nog med kräm!

Färgen blev ganska bra också... Ska måla över det som akrylpastan kladdade ner.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Om någon inte orkar bygga en egen Boombox säljer jag en från Altec Lansing i marknaden.

http://www.sweclockers.com/annons/68280-altec-lansing-boombox...

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Jag är pågång med att bygga en liten boombox hur bör jag resonera när jag väljer delningsfilter? Ska man välja att bygga ett första eller andra ordningens filter?

Boomboxen ska bestå av två högtalarlådor på cirka 8 liter var och varje låda kommer innehålla en bas och en diskant.

Baselementet som kommer användas är Monacor Sp-6 100Pro och diskanten är en Monacor DT-300.

Frekvenskurvor:

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Skrivet av j_:

Hej alla!

Jag är pågång med att bygga en liten boombox hur bör jag resonera när jag väljer delningsfilter? Ska man välja att bygga ett första eller andra ordningens filter?

Boomboxen ska bestå av två högtalarlådor på cirka 8 liter var och varje låda kommer innehålla en bas och en diskant.

Baselementet som kommer användas är Monacor Sp-6 100Pro och diskanten är en Monacor DT-300.

Frekvenskurvor:
http://img232.imageshack.us/img232/333/tempdt.png

Oklart vilken typ av filter, för det är jag väldigt oinsatt på, men jag skulle dela vid 3/3.5 kHz.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Testade dom som hastigast nu precis. Med en helt tätad låda och dom nya batterierna körde jag två klick högre på min iphone och det lät fortfarande dist-fritt! Riktigt nice. Tror inte blyackarna klarade av att ge nog med kräm!

Färgen blev ganska bra också... Ska måla över det som akrylpastan kladdade ner.
http://niklasblomqvist.se/dump/IMG_0067.JPG

http://niklasblomqvist.se/dump/IMG_0068.JPG

Ser väldigt intressant ut!

Idag köpte vi i princip allt som var kvar. Högtalargaller, en batterihållare och en kontakt till för att kunna köra 2x8 AA, högtalarmatta + omflyttningsbart spraylim, gel-batteri 12V 20Ah (det blev ett större because "fuck it", that's why ), tätningslist till "batteriluckan", skruvar, cigguttag och glassäkring 5A + säkringshållare (det var så billigt så att det kändes dumt att inte använda det).

Det blev lite lödande och mycket planerande idag men även ett ljudtest, jag har fått flera PM från folk som på något magiskt sätt vill att jag ska förmedla hur den här anordningen låter... Hur de tror att det ska gå till vet jag inte men jag gjorde mitt bästa.

Nedanstående video låter inte korrekt, representativt eller bra sett till ljudkvalitet. Vad den däremot är gör att visa ungefär hur HöGT man kan spela utan att ens dista märkbart iom. de utbytta komponenterna.

!!!SäTT DIN ANLäGGNING På LåG VOLYM INNAN DU TRYCKER PLAY!!!

Also:
Kan någon hjälpa mig att hitta en enkel metod att öka ~150-250Hz?

Jag hittar verkligen INGET av värde, bara tre- eller flerbandiga EQs med justerbara parametrar och förstärkarkretsar och vem fan vet. Jag vill ha typ +3 dB på de frekvenserna enbart och det ska väl inte vara SÅ våldsamt svårt?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Ser väldigt intressant ut!

Idag köpte vi i princip allt som var kvar. Högtalargaller, en batterihållare och en kontakt till för att kunna köra 2x8 AA, högtalarmatta + omflyttningsbart spraylim, gel-batteri 12V 20Ah (det blev ett större because "fuck it", that's why ), tätningslist till "batteriluckan", skruvar, cigguttag och glassäkring 5A + säkringshållare (det var så billigt så att det kändes dumt att inte använda det).

Det blev lite lödande och mycket planerande idag men även ett ljudtest, jag har fått flera PM från folk som på något magiskt sätt vill att jag ska förmedla hur den här anordningen låter... Hur de tror att det ska gå till vet jag inte men jag gjorde mitt bästa.

http://roflzombie.com/images/festivalstereosteg4.jpg

http://roflzombie.com/images/festivalstereosteg5.jpg

http://roflzombie.com/images/festivalstereosteg6.jpg

Nedanstående video låter inte korrekt, representativt eller bra sett till ljudkvalitet. Vad den däremot är gör att visa ungefär hur HöGT man kan spela utan att ens dista märkbart iom. de utbytta komponenterna.

!!!SäTT DIN ANLäGGNING På LåG VOLYM INNAN DU TRYCKER PLAY!!!
http://www.youtube.com/watch?v=277_IDYvffw

Also:
Kan någon hjälpa mig att hitta en enkel metod att öka ~150-250Hz?

Jag hittar verkligen INGET av värde, bara tre- eller flerbandiga EQs med justerbara parametrar och förstärkarkretsar och vem fan vet. Jag vill ha typ +3 dB på de frekvenserna enbart och det ska väl inte vara SÅ våldsamt svårt?

Nice! Det handlar nog om hur du är lådan osv.

Kan inte lägga upp bild från min telefon tyvärr, men vi är på p&l nu. Vi smeker allt med lådan. Någon fjompig funktionär sa att vi inte skulle komma in, men... Det gjorde vi. Inne på andra dagen och vi har redan spelat så att en granne har flyttat. Probrem officer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ser väldigt intressant ut!

Idag köpte vi i princip allt som var kvar. Högtalargaller, en batterihållare och en kontakt till för att kunna köra 2x8 AA, högtalarmatta + omflyttningsbart spraylim, gel-batteri 12V 20Ah (det blev ett större because "fuck it", that's why ), tätningslist till "batteriluckan", skruvar, cigguttag och glassäkring 5A + säkringshållare (det var så billigt så att det kändes dumt att inte använda det).

Det blev lite lödande och mycket planerande idag men även ett ljudtest, jag har fått flera PM från folk som på något magiskt sätt vill att jag ska förmedla hur den här anordningen låter... Hur de tror att det ska gå till vet jag inte men jag gjorde mitt bästa.

http://roflzombie.com/images/festivalstereosteg4.jpg

http://roflzombie.com/images/festivalstereosteg5.jpg

http://roflzombie.com/images/festivalstereosteg6.jpg

Nedanstående video låter inte korrekt, representativt eller bra sett till ljudkvalitet. Vad den däremot är gör att visa ungefär hur HöGT man kan spela utan att ens dista märkbart iom. de utbytta komponenterna.

!!!SäTT DIN ANLäGGNING På LåG VOLYM INNAN DU TRYCKER PLAY!!!
http://www.youtube.com/watch?v=277_IDYvffw

Also:
Kan någon hjälpa mig att hitta en enkel metod att öka ~150-250Hz?

Jag hittar verkligen INGET av värde, bara tre- eller flerbandiga EQs med justerbara parametrar och förstärkarkretsar och vem fan vet. Jag vill ha typ +3 dB på de frekvenserna enbart och det ska väl inte vara SÅ våldsamt svårt?

Ser att du också bara ska göra en halv och sätta volymkontorllerna utomför. Vilken lådvolym har du och var ska du sätta diskanterna? Basreflexhålet?
Kan du langa ritning?
min ritning ser ut såhär: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=5ec86bf9db...
den är 700 bred, 450 hög och 170 bred. Men vet inte om jag är nöjd..
volymkontrollen ska vara över hålet på framsidan.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Nice! Det handlar nog om hur du är lådan osv.

Kan inte lägga upp bild från min telefon tyvärr, men vi är på p&l nu. Vi smeker allt med lådan. Någon fjompig funktionär sa att vi inte skulle komma in, men... Det gjorde vi. Inne på andra dagen och vi har redan spelat så att en granne har flyttat. Probrem officer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visst beror det på lådan, men lådan är som den är och det måste ju gå att förstärka frekvenser på något annat sätt än ändrat Q-värde?
Verkar ju jävligt smekigt för övrigt, keep us posted!

Skrivet av Sweex:

Ser att du också bara ska göra en halv och sätta volymkontorllerna utomför. Vilken lådvolym har du och var ska du sätta diskanterna? Basreflexhålet?
Kan du langa ritning?
min ritning ser ut såhär: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=5ec86bf9db...
den är 700 bred, 450 hög och 170 bred. Men vet inte om jag är nöjd..
volymkontrollen ska vara över hålet på framsidan.

Jag gör som sagt inte någon regelrätt Boominator, bara en bärbar stereo så att säga. Jag kör således utan diskanter (bara 6.5" bredbandsmembran, Philips AD70630) och utan portning.
Lådvolymen är 20x20x20 för varje membran och "spannet" i mitten är för förstärkare, batteri etc.
Alla kontroller och kontakter ska sitta inuti, anledningen till att sladdarna sticker ut nu är att vi inte skruvat ihop lådan än.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Visst beror det på lådan, men lådan är som den är och det måste ju gå att förstärka frekvenser på något annat sätt än ändrat Q-värde?
Verkar ju jävligt smekigt för övrigt, keep us posted!

Jag gör som sagt inte någon regelrätt Boominator, bara en bärbar stereo så att säga. Jag kör således utan diskanter (bara 6.5" bredbandsmembran, Philips AD70630) och utan portning.
Lådvolymen är 20x20x20 för varje membran och "spannet" i mitten är för förstärkare, batteri etc.
Alla kontroller och kontakter ska sitta inuti, anledningen till att sladdarna sticker ut nu är att vi inte skruvat ihop lådan än.

Jusdet ja!

Vad tycker folket om min ritning föresten?
Input!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Hej! Har letat och letet men hittar inte det jag söker efter.

Försöker hitta en sån här som är tom. Alltså utan förborrade hål eller kontaker. Har sett det någonstans för ett tag sen men nu verkar det vara omöjligt att hitta igen...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hallå!

Ingen av alla DC-pluggar jag får tag i passar förstärkaren så nu har jag bestämt mig för att löda dit kablarna. Jag har aldrig gjort något liknande förut. Så jag fäster en kabel på GND som sen går till batteriets minuspol och den på + går till +, rätt? Jag skalar upp bara en kort bit så att det inte blir så lång naken kabel, smart?

Önska mig lycka till så återkommer jag strax med resultat

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan konvertera den här till basreflex smidigt?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=67
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=286

Är 70 liter för lite för basreflex på dem? Jag har tyvärr inte alla parametrarna så kan inte få in det i ett program. :/

Permalänk
Medlem

Båtstereo

Hej,
Det här kanske inte är helt rätt tråd men ni verkar ha bra koll på de prylar jag tänkt att använda. Jag ska alltså bygga stereo i min båt, en snipa med ruff och sittbrunn. Jag har tänkt mig ett par högtalare i ruffen och ett par i sittbrunnen som monteras direkt på "väggen", utan lådor. Det behöver inte vara något riktigt värstingljud men bra kvalitét ändå. Det skulle också vara bra om man kunde reglera volymen mellan ruffen och sittbrunnen, när sonen ligger och sover i ruffen. Jag vill inte använda bilstereo med slutsteg, känns tråkigt.

Strömkälla: 12v batteri
Ljudkälla: Samsung GS2

Jag funderar på en AMP-9 http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=796 som förstärkare med en belkin blåtandmottagare kopplat till. Högtalare har jag ingen direkt koll på, vilka fungerar bäst till den här monteringen? Jag har kollat lite på http://www.eluxson.se/bas-mid/1140-sp-60-4.html och http://www.eluxson.se/diskanter/1816-dtm-104-4.html, men det kanske funkar bättre med typ 6*9? Sen vet jag inte riktigt hur jag ska lösa volymregleringen mellan ruff och sittbrunn med en AMP-9?

Jag är tacksam för hjälp. Kom gärna med helt andra förslag än de jag föreslagit.. Behöver också hjälp med delningsfilter, motstånd etc. om det behövs, det har jag ingen koll på.

/Aron

Permalänk

Jag har njutit av den här tråden på avstånd ett tag men bestämde mig ikväll för att skapa konto och lägga mig i. Grattis till mig!

Tror ni att 2 st HP-10T: or i en Lepai LP-TA2020+ låter bäst som de är eller bör man lägga till några högtalare (kanske diskanthorn?) för att sänka impedansen till 4ohm och få mer kräm?

Permalänk
Medlem

Vi låg på 0.62 A i peak när vi testade igår, helt galet! Batteri och batterihållare är nu på plats, det ser rätt mäktigt ut med 20 Ah-batteriet bredvid AA-hållarna
Måste fixa en MP3-spelare också känner jag, använder man mobiltelefon för uppspelning kommer den att ta lika mycket kräm som resten av anläggningen om den laddas via cigguttaget på enheten...
(Jag är medveten om att det inte ser helt okej ut med träet på baksidan, vi har varken spacklat eller filat och vi gröpte nyss ur halva plywoodens tjocklek för att fälla in voltmätaren.)

Är snart dags att klä den och montera/löda, skapligt otålig just nu...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Kan någon svara på om det finns någon risk med att sätta dit en 6800 uF kondensator som ingångskondensator på min Lepai LP2020A+ istället för 4700, som några svenskar har gjort, eller 5600 som "originalet" gjorde?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ingen som har några tips och råd ang mitt båtstereobygge?

/Aron

Permalänk
Medlem

Har kommit igång med lådbygget. Ber om ursäkt för bildkvalitet i förväg! Vad tycks?

http://ladda-upp.se/bilder/17004/

Fäster ni högtalarna med vanlig träskruv?

Kan jag köpa vilka 10-tums högtalargaller som helst till HP-10W?