Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohman92:

Du ändrar tuning freq och sen ändrar porten så det blir bra vent mach och att det funkar med lådans design o så Porten kan ju inte vara längre än vad lådan är t.ex.

jaha tack! ska det var ett nummer som är så nära noll som möjligt eller?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

jaha tack! ska det var ett nummer som är så nära noll som möjligt eller?

Japp, duger så länge det är grönt Vissa säger att det ska vara under 0,20 grönt är mellan 0 - 0,16 tror jag.

Permalänk
Medlem

såg nu att jag inte fick med kondingen till C2 på map 6 utan 3 stycken likadana som till c14 och c15. npn som vet om de e rätt konding eller får man skicka efter?

Permalänk
Medlem

Behöver specs till Visiton BG-13 P.
Eller ja, behöver det som förkortas BL och Le.

Och btw, tror ni de högtalarna blir bra som en liten strandstereo på >5kg? Tänkte med ett 1,2 eller 4,5 Ah batteri och en nätt förstärkare. Hur lång tid kan jag räkna med, typ, med ett batteri på 1,2 Ah? Och kollade solceller, de ända som får plats i min lilla tänkta låda, till strandstereon, är på totlat 3W, är det någon mening?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

såg nu att jag inte fick med kondingen till C2 på map 6 utan 3 stycken likadana som till c14 och c15. npn som vet om de e rätt konding eller får man skicka efter?

Kommer ej ihåg på rak arm, men du har väl kollat i den BOM(Bill of Materials) som är till för din förstärkare? Där står det vad det är för spec på alla komponenter.

Permalänk
Medlem

den som var över va på 1uf fast C5 som ser exakt likadan ut som på bilden är på 10uf så bli la fram med lodflätan nu då

btw 14v är ju rekomenderad max spänning men chippet tål trots allt 16v så ska man köra 8 eller 10st AA i serie? dvs 12 eller 15 volt.
anledningen till det är att dom batterihållare jag hittat kan ha 2,4 eller 8 AA batterier i serie.

Permalänk
Medlem

provspelat och den funka fint
även börjat lite med kapning och fixat till frontpanelen.

är på jakt efter aluminumhörn men har inte hittat några bra än, någon som har nåt förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Behöver specs till Visiton BG-13 P.
Eller ja, behöver det som förkortas BL och Le.

Och btw, tror ni de högtalarna blir bra som en liten strandstereo på >5kg? Tänkte med ett 1,2 eller 4,5 Ah batteri och en nätt förstärkare. Hur lång tid kan jag räkna med, typ, med ett batteri på 1,2 Ah? Och kollade solceller, de ända som får plats i min lilla tänkta låda, till strandstereon, är på totlat 3W, är det någon mening?

Ingen som kan svar på något av ovanstående?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Le är ju induktansen på spolen om jag inte misstar mig men BL står för BL product tydligen, har ingen aning om va de kan va :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Le är ju induktansen på spolen om jag inte misstar mig men BL står för BL product tydligen, har ingen aning om va de kan va :/

Well well, då är vi en bit på vägen tack!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

kanske dum fråga men piezo elementen behöver ingen speciell volym på lådan dom sitter i?

Permalänk
Skrivet av Johan12:

kanske dum fråga men piezo elementen behöver ingen speciell volym på lådan dom sitter i?

Nej, det ska inte spela någon roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är det någon som vet något sätt att koppla 4st 4ohm element så att det blir 4ohm totalt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepforce:

Är det någon som vet något sätt att koppla 4st 4ohm element så att det blir 4ohm totalt?

Du seriekopplar 2 par och sedan gör en parralell koppling mellan paren.

Eller är det 4st totalt och 2 per kanal? Isånnafall blir de nog svårare dessvärre :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Johan12:

Du seriekopplar 2 par och sedan gör en parralell koppling mellan paren.

Eller är det 4st totalt och 2 per kanal? Isånnafall blir de nog svårare dessvärre :/

Skickades från m.sweclockers.com

var lite otydlig, menade såklart 2 per kanal

Permalänk
Medlem

hmm aa då kan du få 2 eller 8 ohm men fyra blir svårt dessvärre

Permalänk
Medlem

Behöver specs till Visiton BG-13 P.
Eller ja, behöver det som förkortas BL.

Och btw, tror ni de högtalarna blir bra som en liten strandstereo på >5kg? Tänkte med ett 1,2 eller 4,5 Ah batteri och en nätt förstärkare. Hur lång tid kan jag räkna med, typ, med ett batteri på 1,2 Ah?

EDIT:
Gjorde en modell med två 1,2 Ah batteri i sketchup, blev bra. Men volymen är inte stor.. Hur tycker ni kurvorna ser ut? tänk på att de är bredbands 5" som är själva, kompromisser.
är det värt att göra den 8,5 L stor istället för 6,5? Kommer det låta helt cpigt på 240hz?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ja min stereo kickade ju arsle på Emmaboda, fick massor av uppmärksamhet (både bra och dålig) trots att den högra högtalaren dog på grund av något skumt glapp efter sådär 2 timmar (avreagerade mig på högtalargallret, därav utseendet). Batteriet är fortfarande runt halvfullt (11.5 V under load) och vi körde ändå högt och länge varje dag.
Nån spillde öl på den så att jordavskiljaren gick sönder och dessutom knäckte nån RCA-kontakterna på fronten men det var ju bara att öppna bakdelen och koppla där igenom, försök göra det med en vanlig bandare... Klart nöjd!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Då va våran klar med, tanken var att varje del skulle gå som handbagage men med 6kg per del så fick dom slinka med i det vanliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Ja min stereo kickade ju arsle på Emmaboda, fick massor av uppmärksamhet (både bra och dålig) trots att den högra högtalaren dog på grund av något skumt glapp efter sådär 2 timmar (avreagerade mig på högtalargallret, därav utseendet). Batteriet är fortfarande runt halvfullt (11.5 V under load) och vi körde ändå högt och länge varje dag.
Nån spillde öl på den så att jordavskiljaren gick sönder och dessutom knäckte nån RCA-kontakterna på fronten men det var ju bara att öppna bakdelen och koppla där igenom, försök göra det med en vanlig bandare... Klart nöjd!
http://roflzombie.com/images/stereo.jpg

Var på campingen höll du till? Såg dig aldrig men hörde dig säkerligen! Vi bodde längst upp i skogen och det såg ut såhär

. Är inte helt säker på om jag byggde ett ljudsystem eller en soffa Uppskattat var det i alla fall, inte minst möjligheten att ladda telefoner.

Mina batterier räckte fram till lördagen(2st 12v12Ah blyack) men då körde vi ändå igång runt 9 om morgnarna tills sista folket i campet däckade på natten, vilket ju blir runt 20 timmar/dygn och jag är nöjd! Vet ju inte direkt om solpanelerna gjorde någon skillnad, de fick som sagt se mer rumpa än sol. Kanske skulle kontakta Dr. Mugg för en annorlunda lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmnd:

Var på campingen höll du till? Såg dig aldrig men hörde dig säkerligen! Vi bodde längst upp i skogen och det såg ut såhär http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/52717...
. Är inte helt säker på om jag byggde ett ljudsystem eller en soffa Uppskattat var det i alla fall, inte minst möjligheten att ladda telefoner.

Mina batterier räckte fram till lördagen(2st 12v12Ah blyack) men då körde vi ändå igång runt 9 om morgnarna tills sista folket i campet däckade på natten, vilket ju blir runt 20 timmar/dygn och jag är nöjd! Vet ju inte direkt om solpanelerna gjorde någon skillnad, de fick som sagt se mer rumpa än sol. Kanske skulle kontakta Dr. Mugg för en annorlunda lösning?

Om du har skogen-scenen i ryggen och bara går rakt fram förbi bajamajorna så bodde jag till vänster strax efter T-korsningen (precis vid Camp Klamydiagrottan). Satt även med anläggningen i ett camp precis vid korsningen lite då och då där det oftast fanns en snubbe i babyoutfit och en extensionsprydd flicka bland andra härliga människor. Kalhygget kallar de visst området.

Jag känner inte igen någon av er men jag känner igen er boominator, mycket möjligt att jag såg den bäras in Duktigt att du fick in den trots blyack, det var det enda jag blev kollad för

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

någon som vet hur man räknar när man sätter elementen mot varnandra som i den vanliga boominatorn? är det samma som iso-barik?

har ju just nu 2Hp-10T som sitter i en tredelad konstruktion som synes ovan. hade tänkt mig att göra denna till en halv boominator med elementen mot varandra precis som den vanliga fast ett per kanal istället för 2 paralellkopplade per kanal.

borde väl funka så länge man kör mono på input signalen?

edit: såg nu att saturnus för tillfället klurar på en Qubinator så får la bli o vänta tills den blir av verkar vara nåt i den stilen jag är ute efter

Permalänk
Medlem

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=1eac013c89...

Där har du designen på Saturnus Qubinator ifall du inte redan hittat den
Står ju beskrivning under också. Tänk på att det är en sluten låda, hålet är till för en sån här:
http://www.thomann.de/se/adamhall_8705_einbauplatte.htm

Permalänk
Medlem

najs, verkar vara lite meck med glasfiber o grejer men detta skall helt klart kollas upp verkar som att innerväggarna består av isolering förstärkt med glasfiber och att hela lådan ska ha ett lager på sig om jag inte förstått det hela fel?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning faktisk. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

ok. Jag slängde in en post i den tråden, får la se vad han svarar men efter att a kollat på sketchup modellen så fattar jag inte riktigt vad man ska få plats med isolering som är 305*305 *298 med tanke på att innermåttet är 282*282*282

Permalänk
Medlem

Isolering är ju lätt att trycka ihop. Så han har väl helt enkelt mätt exakt hur mycket det sKa vara för bästa resultat. Inte säker, bara en tanke ;p

Permalänk
Medlem

han svara nu, sketchup modellen är en förenklad variant utan isoleringen

verkar som det är tänkt att det bara ska vara plywood på sidorna där högtalarna sitter och sedan ett lager med flera isoleringsskivor emellan.

känns dock som att det blir lätt mycket enklare med plywood metoden så får nog nästan bli den

Permalänk

Glömde att posta en bild när jag var klar med boxen. Spelar jävligt högt och hyffsad bra
Funderar dock på att bygga en lite större låda i mdf och byta ut basarna till ett par bättre (känsligare).

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

Glömde att posta en bild när jag var klar med boxen. Spelar jävligt högt och hyffsad bra
Funderar dock på att bygga en lite större låda i mdf och byta ut basarna till ett par bättre (känsligare).

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/288153_3793773...

Volym på lådan och vilka element är det?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se