Varför är det så jävla förenklat. Känns som att blizzard tänkt på att en 5åring ska kunna spela skiten rakt av, I Diablo 2 var man tvungen att lägga stats rätt, Styrka för att kunna bära tyngre rustning, Dexterity för att skapa en högre block chanse och att inte missa sina attacker?
Nu gäller det bara och hitta en grund med Mainstat + Vita + All ress och sedan trycka dit någon IAS, + Crit..
Därför attribute-systemet var korkat och inte krävde mycket tanke alls om man är van vid siffror. Ingen, bara man kollade upp det på nätet. Man skulle ha STR nog för rustningen man ville ha, 75 DEX och sedan allt i VIT. Allt annat var matematiskt underlägset. Som det är nu tvingas klasserna in i sina tänkta styrkor och svagheter i större utsträckning. Det är anledningen till ändringen, inte att göra det enkelt eftersom det aldrig var svårt från början.
Sen spelar alla sin Klass näst intill lika..
Fanns ju i alla fall en hel del olika builds på klasserna i Diablo 2..
Detta är något Blizzard kommer försöka förbättra i patch 1.1. Jag har själv bäst koll på wizard och där finns det dock flera väldigt olika builds som klarat Inferno. Från så mycket kiting som det går, ner till melee-wizard, så där stämmer inte uttalandet alls. Med lite färre skills är sannolikheten högre att Blizzard klarar av att balansera det så många builds blir någorlunda jämnstarka. Skillträden gav till stor del en illusion av val, samt att de uppmanade en att ha tråkigare "nu" för att det ska gå bättre "sedan" (det var korkat att lägga ut sina stats i början innan en viss patch).