Google lanserar surfplattan Nexus 7 och Android 4.1 "Jelly Bean"

Permalänk
Medlem

Bättre flyt i UI't? men? det var ju redan "bra" flyt säger dom? i dont get it... Tog det 4 versioner för bra flyt?

Hur länge får vi vänta tills vi ser källkoden också tro? skulle verkligen behöva gå in och commita lite grejer..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Visst, men 3G är aldrig njutbart att surfa med. Brutal skillnad att köra på trådlöst nätverk dessutom blir det mer som en stor mobil om man ska ha 3G i den också.

Har ni wifi på lokaltrafiken i småland? Det har vi inte i Stockholm i alla fall... Med tanke på storleken är den ju gjord att släpa med sig, och man har ju inte direkt tillgång till wifi överallt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Härligt att dom släpper JB till Nexus S. Ser fram emot det.

Presentationen av Glass var för övrigt riktigt cool. Jäkligt modigt att göra det live med så många personer och sekvenser inblandade.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

4.1 verkar ju trevligt, de verkar äntligen ha förstått att "flytet" är ett problem och något som folk vill ha.

Jag tycker dock också att 7" är för litet för en platta - hade hellre haft en 11-12" med högre upplösning så att man får ordentligt med plats.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Bättre flyt i UI't? men? det var ju redan "bra" flyt säger dom? i dont get it... Tog det 4 versioner för bra flyt?

Kanske menar användarna att det fått lika bra flyt som ex iOS och att det nu med 4.1 kanske även kommer upp i WP:s flyt

Förövrigt får man ju säga att de hade en del intressanta nyheter att komma med denna gången!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Kanske menar användarna att det fått lika bra flyt som ex iOS och att det nu med 4.1 kanske även kommer upp i WP:s flyt

Förövrigt får man ju säga att de hade en del intressanta nyheter att komma med denna gången!

Det är inte riktigt så enkelt. Den primära skillnaden mellan Android och iOS är att det senare är byggt med UIt som högsta renderingsprioritet - om nödvändigt så stoppas allt annat så fort man rör displayen för att garantera att interaktionerna med telefonen är responsiva och flyter på. Android kan göra mycket mer samtidigt, vilket i sig är underbart, men det låter UIt sitta i en mycket lägre prioriterad tråd som inte heller "stoppar" alla andra aktiviteter när man rör skärmen.

Vet inte vad de har ändrat, men detta är en ganska grundläggande del av Android och jag tror att det kan bli svårt att ändra det utan att sabba något annat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Röstar för att du blir vår testkanin så kan alla vi andra köpa sen

Mjaäee, tycker 2000:- är lite för mycket för att "leka" med faktiskt. Däremot finns det andra som testat, kolla http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=76535&page=2

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Presentationen av Glass var för övrigt riktigt cool. Jäkligt modigt att göra det live med så många personer och sekvenser inblandade.

Hittar inte den presentationen, kan du länka till den?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Varför vill man ha 3g att betala för i surfplattan också? Dela bara via wifi from telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Varför vill man ha 3g att betala för i surfplattan också? Dela bara via wifi from telefonen

Med tanke på storleken så hade det ju känts rätt bra med allt i ett. Tycker jag iaf.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Enda surfplattan som är lite intressant för mig är fortfarande Microsofts platta med Intel i5:a och "riktigt" operativsystem. Men förstår att den är lockande för andra.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Varför vill man ha 3g att betala för i surfplattan också? Dela bara via wifi from telefonen

bara för att det finns 3g i surfplattan innebär inte att man behöver använda det. Men att inte erbjuda den valmöjligheten i en platta vars syfte är att premiera och sälja Googles onlineplattform och tjänster är riktigt dumt.

Permalänk
Skrivet av Chrillemeter:

Man får hoppas på att Transformer pad TF300 får Jelly Bean också. Eller hur har Asus varit med uppdateringar till sina Android produkter?

Låt säga så här. Jag skulle inte bli särskilt förvånad om jag får JB till min Transformer innan det kommer till min Galaxy Nexus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Enda surfplattan som är lite intressant för mig är fortfarande Microsofts platta med Intel i5:a och "riktigt" operativsystem. Men förstår att den är lockande för andra.

Du måste göra skillnad på platta och platta. Nexusplattan är nog främst avsedd att vara en platta för att konsumera (det de flesta gör -- FB osv) medan MS-plattan mer går för att även kunna skapa innehåll.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Skrivet av Tommie:

Du måste göra skillnad på platta och platta. Nexusplattan är nog främst avsedd att vara en platta för att konsumera (det de flesta gör -- FB osv) medan MS-plattan mer går för att även kunna skapa innehåll.

Därav "för mig"

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Hur kul är det med Nexus Q på en fest när alla byter låt hela tiden?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Tänk om Sony kunde fixat ICS till min Arc innan google släppte ytterligare en ny version...suck. Antar att det inte är så intressant med att fixa uppgraderingar till "gamla" telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Tänk om Sony kunde fixat ICS till min Arc innan google släppte ytterligare en ny version...suck. Antar att det inte är så intressant med att fixa uppgraderingar till "gamla" telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, kollat? Min Ray fick ICS rätt nyligen.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Tänk om Sony kunde fixat ICS till min Arc innan google släppte ytterligare en ny version...suck. Antar att det inte är så intressant med att fixa uppgraderingar till "gamla" telefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara dra in en custom rom så får du det nästan direkt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande ut som att JB laggar. Bara mindre. Detta gillas ej :/

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Ser fortfarande ut som att JB laggar. Bara mindre. Detta gillas ej :/

Eller så är det din dator/uppkoppling som laggar när du kollar klippet! För det laggar inte alls när jag kolla!

En Nexus platta för 2000kr gör den ju oemotståndlig.

Google/Android klättrar på stegen, och affärsmässigt är det så jävla smart av dom att släppa en sådan fin platta för en så billig peng!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av this:

Hittar inte den presentationen, kan du länka till den?

http://www.youtube.com/watch?v=E9WozcLJgdU&t=6m50s

Permalänk
Entusiast

Smart med en liten och billig platta för den träffar två marknader. Dels de som är ute efter en liten platta som faktiskt går att få ner i en innerficka. Ska man ha något som är 10" eller större blir det genast mycket mer omständligt så en laptop av mindre typ är nästan mer lockande. Sen har vi även de som är sugna på att testa men tycker det varit för dyrt. Nu kan de köpa en högpresterande platta för nästan inga pengar alls vilket skapar ett behov hos folk som sedan köper en till platta.

Ska bli intressant att se när 4.1 börjar rulla ut till lite telefoner. Ska köpa nytt efter sommaren så med lite tur kanske jag kan hitta en med 4.1 direkt. Eller så köper jag bara en och slänger in Vanilla direkt och skiter i det som tillverkarna skickar med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cooling23:

Ser fortfarande ut som att JB laggar. Bara mindre. Detta gillas ej :/

Det är filmat i 120 fps så filmen går i slow motion. Titta på bakgrunden så ser du vad som händer. Filmen ska visa skillnaden mellan 4.0 och 4.1, inte hur snabbt det är i absoluta mått.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Har ni wifi på lokaltrafiken i småland? Det har vi inte i Stockholm i alla fall... Med tanke på storleken är den ju gjord att släpa med sig, och man har ju inte direkt tillgång till wifi överallt.

Fast är det så viktigt egentligen med en surfplatta då? Du kan enkelt göra det med en betydligt smidigare mobil, om du nu har en smartphone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Smart med en liten och billig platta för den träffar två marknader. Dels de som är ute efter en liten platta som faktiskt går att få ner i en innerficka. Ska man ha något som är 10" eller större blir det genast mycket mer omständligt så en laptop av mindre typ är nästan mer lockande. Sen har vi även de som är sugna på att testa men tycker det varit för dyrt. Nu kan de köpa en högpresterande platta för nästan inga pengar alls vilket skapar ett behov hos folk som sedan köper en till platta.

Ska bli intressant att se när 4.1 börjar rulla ut till lite telefoner. Ska köpa nytt efter sommaren så med lite tur kanske jag kan hitta en med 4.1 direkt. Eller så köper jag bara en och slänger in Vanilla direkt och skiter i det som tillverkarna skickar med.

Ja visst är 7" litet, men att det går ner i en innerficka (?) det vet jag inte! Jag har väldigt många jackor, och inte en ända tar emot min 7" skärm! Och ramen är minimal! Så jag är rätt säker på att man inte får ner den utan att ta till våld.

7" är det perfekta. Inte för stort, och inte för litet!

Men det fattar man bara när man äger en 7":are

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag är hur sugen som helst på en Nexus 7, särskilt nu när den kör Jelly Bean. Men en sak undrar jag, hur är det med pdf-filer och hanteringen av dem? Är det enkelt på en mobil eller platta med Android att bara föra över dem och sedan kunna läsa dem? Tittat på gott om olika läsplattor, och det verkar inte finnas någon som direkt klarar av det simpelt nog för att vara intressant.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast är det så viktigt egentligen med en surfplatta då? Du kan enkelt göra det med en betydligt smidigare mobil, om du nu har en smartphone.

Det är knappast smidigt att surfa på en smartphone, det är något man gör endast om inget annat finns att tillgå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det är knappast smidigt att surfa på en smartphone, det är något man gör endast om inget annat finns att tillgå.

Helt rätt! Men sen finns det ju vanliga datorer som är smidigare och bättre att surfa på än Surfplattor.
Surfplatta är som en mobil med stor skärm och inte alls lika simdig att ta med sig i fickan tex.

Jag ser mer användningsområdet tex när man sitter i soffan eller vad det nu kan vara och slö surfar och kanske kollar på TV samtidigt via WiFi

Jag tycker dock denna modell är lockande pga bahagligt pris och relativt bra hårdvara samt Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Har ni wifi på lokaltrafiken i småland? Det har vi inte i Stockholm i alla fall... Med tanke på storleken är den ju gjord att släpa med sig, och man har ju inte direkt tillgång till wifi överallt.

I skåne finns det Wifi på i stort sett alla tåg iaf.

Hur som helst är ju plattan helt klart ämnad åt amerikaner som bor i storstäder. Kan konstatera från erfarenhet att man inte kan gå ett kvarter i en amerikansk storstad utan att komma in i en wifi-hotspot. För medelsvensson som bor i förorten så är det kanske ingen idé att släpa den med sig när man ska ut och käka på donken (McDonalds har iofs gratis wifi på en del ställen) men för den som bor i en metropol är det helt klart ett alternativ.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.