RIM redovisar miljardförlust – säger upp 5 000 anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Säkerhet är ett viktigt exempel. RIM har jobbat mycket med kryptering och det är lätt att administrera det centralt så att företaget har koll på alla nycklar och vet vad som händer. Detta gäller både mail och deras egna IM-system som Apple rätt nyligen gjorde en egen version av.

Jepp... men om jag inte minns fel så har inte RIM varit helt rumsrena, utan samarbetat med diverse regeringar och gett dom tillgång till företagshemligheter, mail etc.

Jag kan ha fel, men tycks mig minnas det. Det var ju en rätt stor sak, speciellt eftersom de framhävde säkerheten så mycket.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Och Samsung

Menade såklart Google, vilka gör Android, som samsung i sin tur använder i sina mobiltelefoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rSon:

Okej, då verkar det som företagen har olika syn på saken eftersom att säkerheten även var ett argument för Apple. Detta på grund av inbyggd VPN, kryptering etc.. Inget jag har grävt mig djupare in på dock, detta ställdes även främst emot Android och inte Blackberry.

I så fall har de gjort mycket nytt i femman för tidigare var det många som inte alls var nöjda med säkerhetsnivån. Det handlade till exempel om administration av krypteringen. Det räcker ju inte riktigt med att Apple säger att den krypterar, du vill ju ha full kontroll över vilken typ och vem som har tillgång till nycklarna och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det går inte att jämföra blackberry med en iphone i en enterprisemiljö, apple har ingenting att sätta emot där, end of story.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

BB var/är väl rätt stora i Norge också? Jag jobbar för en europeisk koncern och var placerad på Oslokontoret förra året. Där hade var och varannan BB. I Sverige kör vi därimot i princip bara Iphone och Android.

OT:

Skrivet av PerZerk:

Hänger man inte med i utvecklingen så slutar man som Facit och Saab.

Njae. Saab låg nog inte efter. De hade såna höga utvecklingskostnader som gjorde att de gick back på varje bil de sålde. Det finns väl en anledning till att Opel och Chevrolet bygger på Saabs Sverigeutvecklade plattformar?

Min 17 år gamla Saab har i viss mån modernare styrelektronik än vad min farsas en vecka gamla Subaru på vissa delar...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Instämmer

Skrivet av skog1s:

En vän som var i staterna för ca 2år sen, sa att "alla jävlar har blackberry, var man än är så ser man dom" och jag sa till han att det kommer att vända. Att det skulle bli en sådan här nedgång förvånar mig inte alls.

En sak fattar jag inte, varför inte RIM har forskat mer på tryckkänsliga skärmar Och gjort en deal med typ Microsoft/Android!
Dom måste ju sett detta komma för länge sen!

Som det står lite tidigare då det pratas om trender osv. gör en lur som människor vill ha, man vill ha display man vill ha en snygg lur man vill ha det som är vanligt. Börja storsatsa på lurar med touch lurar.

Se på saab gör bilar som folk vill köpa.

Skulle RIM gå ihop i ett samarbete med förslagsvis MS så skulle RIM förhoppningsvis komma på fötterna igen. Sen med patenter/licenser är en annan femma om rim vill ägas av MS?

Gör lurar som människor vill ha punkt slut.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

I så fall har de gjort mycket nytt i femman för tidigare var det många som inte alls var nöjda med säkerhetsnivån. Det handlade till exempel om administration av krypteringen. Det räcker ju inte riktigt med att Apple säger att den krypterar, du vill ju ha full kontroll över vilken typ och vem som har tillgång till nycklarna och så vidare.

Du har säkert rätt i det du säger, som sagt så var det inget vi i arbetet gick djupt in på. Arbetet handlade om mobil business intelligence och säkerheten var en väldigt liten del. Tack för exemplen, ska definitivt läsa på mer om det.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett skvatt om blackberry, tycks bara vara amerikaner som köper det för att det råkar ligga nära till hands. Dock är det synd om de anställda som får lida på grund av företaget...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rSon:

Du har säkert rätt i det du säger, som sagt så var det inget vi i arbetet gick djupt in på. Arbetet handlade om mobil business intelligence och säkerheten var en väldigt liten del. Tack för exemplen, ska definitivt läsa på mer om det.

Nu är jag inte helt insatt i utvecklingen av egna interna applikationer för RIM men att man måste få allt godkänt av Apple borde vara ett problem för större företag som vill ha egna applikationer på telefonerna. Fast det finns iof rätt mycket kommersiellt till ios och det ska vara rätt enkelt att skriva applikationer till ios eftersom utvecklingsmiljön är bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

BB var/är väl rätt stora i Norge också? Jag jobbar för en europeisk koncern och var placerad på Oslokontoret förra året. Där hade var och varannan BB. I Sverige kör vi därimot i princip bara Iphone och Android.

OT:

Njae. Saab låg nog inte efter. De hade såna höga utvecklingskostnader som gjorde att de gick back på varje bil de sålde. Det finns väl en anledning till att Opel och Chevrolet bygger på Saabs Sverigeutvecklade plattformar?

Min 17 år gamla Saab har i viss mån modernare styrelektronik än vad min farsas en vecka gamla Subaru på vissa delar...

För övrigt har subaru haft mest nöjda kunder i sveriga i flera år. Det säger mer än en skruttig svennebil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu är jag inte helt insatt i utvecklingen av egna interna applikationer för RIM men att man måste få allt godkänt av Apple borde vara ett problem för större företag som vill ha egna applikationer på telefonerna. Fast det finns iof rätt mycket kommersiellt till ios och det ska vara rätt enkelt att skriva applikationer till ios eftersom utvecklingsmiljön är bra.

Det ska inte vara några som helst problem med interna applikationer till iOS. Den erfarenheten jag har är dock inte från deras enterprise utvecklingsprogram utan från university programmet. Där kunde man dela applikationerna fritt mellan alla enheter som var med i utvecklingsteamet eller vad man ska säga, alltså bland alla kursdeltagare. Man registrerar och kopplar alla enheter som folk har så behövs det inget godkännande från Apples sida för att programmen ska gå att köra sedan. Jag skulle tro att det fungerar på ett liknande sätt inom ett företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Det går inte att jämföra blackberry med en iphone i en enterprisemiljö, apple har ingenting att sätta emot där, end of story.

Jag har absolut ingen koll på moderna blackberry. Vad gör de bättre än iphone/android i enterprisemiljö? Och vad exakt menar du med enterprisemiljö?

Permalänk
Medlem

I India var dom rätt populära med BBM(blackberry messaging).

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NoClue:

I India var dom rätt populära med BBM(blackberry messaging).

BBM var väldigt populärt även i USA. Gratis SMS är ju alltid uppskattat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig sett grejen med Blackberry, är inte ett dugg förvånad över denna utveckling. RIM och Nokia är stora dinosaurier, bevisligen ineffektiva företag som bör och kommer att gå i graven (om inte M&A-avdelningar får skrida till verket).

Permalänk
Snusfri

Inte alls oväntat, när Iphony och Android Supreme kom så såg man vart det skulle bära hän.
Hänger man inte med så åker man ur, rätt så enkelt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

RIM kommer gå under. iPhone och Android kommer att fortsätta ta marknadsandelar från RIM.

RIM (och Nokia) får skylla sig själva.
Om dom hade hade ett öppet system (som Android) så skulle nog Android aldrig ha funnits, och RIM skulle vara #1.

Man måste hänga med i tiden. Nu är det smartphones och öppna system som gäller.

När SE-Linux blir integrerat med Android så kommer Android få fler business och militär användning.

Hej då RIM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

BB var/är väl rätt stora i Norge också? Jag jobbar för en europeisk koncern och var placerad på Oslokontoret förra året. Där hade var och varannan BB. I Sverige kör vi därimot i princip bara Iphone och Android.

OT:

Njae. Saab låg nog inte efter. De hade såna höga utvecklingskostnader som gjorde att de gick back på varje bil de sålde. Det finns väl en anledning till att Opel och Chevrolet bygger på Saabs Sverigeutvecklade plattformar?

Min 17 år gamla Saab har i viss mån modernare styrelektronik än vad min farsas en vecka gamla Subaru på vissa delar...

Det var nog inte bara utvecklingskostnaderna..

Saab sålde 31 696 bilar 2010
Volvo sålde 373,525 bilar 2010
Renault sålde 2,7Miljoner fordon 2011 (hitta inte 2010 på en snabbgoogling)
edit:
BMW AG sold 1,224,280
Mercedes-Benz brand 1.17 million unit sales in 2010

OnT
Berry har jag aldrig förstått mig på riktigt. Men tydligen gick det hem hos jänkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Det var nog inte bara utvecklingskostnaderna..

Saab sålde 31 696 bilar 2010
Volvo sålde 373,525 bilar 2010
Renault sålde 2,7Miljoner fordon 2011 (hitta inte 2010 på en snabbgoogling)
edit:
BMW AG sold 1,224,280
Mercedes-Benz brand 1.17 million unit sales in 2010

Porsche sålde ca 82 000 bilar räkenskapsåret 2009/2010...
Och inte går det dåligt för dom.

Det är inte antal bilar som avgör om ett bilmärke går bra eller inte, det är vad kostnader gentemot intäkterna går på. Vad vinsten blir för varje bil.
När Saab får hyra ALLT från GM så är det klart att Saab går med "förlust". Pneumatikdragarna hyr dom, truckarna hyr dom, redskapen hyr dom, lyftarna hyr dom, ALLT hyr dom.
Detta är ett sätt att dölja att vinst går från Saab till GM. Känner bla en som varit med och haft hand om ekonomin inom Saab när dom höll på att säljas första vevan så det är inte något påhittat det här.
Saab gick inte med förlust, vinsten tog GM in bakvägen. På detta sätt gick dom med "förlust".

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

RIM kommer gå under. iPhone och Android kommer att fortsätta ta marknadsandelar från RIM.

RIM (och Nokia) får skylla sig själva.
Om dom hade hade ett öppet system (som Android) så skulle nog Android aldrig ha funnits, och RIM skulle vara #1.

Man måste hänga med i tiden. Nu är det smartphones och öppna system som gäller.

När SE-Linux blir integrerat med Android så kommer Android få fler business och militär användning.

Hej då RIM!

Militär??? Please do tell. Blev nyfiken på vad du menar med detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Porsche sålde ca 82 000 bilar räkenskapsåret 2009/2010...
Och inte går det dåligt för dom.

Det är inte antal bilar som avgör om ett bilmärke går bra eller inte, det är vad kostnader gentemot intäkterna går på. Vad vinsten blir för varje bil.
När Saab får hyra ALLT från GM så är det klart att Saab går med "förlust". Pneumatikdragarna hyr dom, truckarna hyr dom, redskapen hyr dom, lyftarna hyr dom, ALLT hyr dom.
Detta är ett sätt att dölja att vinst går från Saab till GM. Känner bla en som varit med och haft hand om ekonomin inom Saab när dom höll på att säljas första vevan så det är inte något påhittat det här.
Saab gick inte med förlust, vinsten tog GM in bakvägen. På detta sätt gick dom med "förlust".

Hört detta många gånger men undrar ändå alltid varför då gm sålde ett företag som gick med vinst? Inget emot bilarna tycker de är trevliga men jag skulle då inte göra mig av med något som drar in pengar åt mig.
Eller var det bara sån panik att få in stora pengar för att rädda själva GM så de sålde allt de kunde klara sig utan?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad är det som Blackberry är bra på då eftersom de är så stora i USA? Vad är/var deras pitch?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som trevliga telefoner nu vet jag iaf vad jag ska köpa nästa gång =). Hatar touch!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Det går inte att jämföra blackberry med en iphone i en enterprisemiljö, apple har ingenting att sätta emot där, end of story.

I detta fallet handlar det om rätt appar imo. iOS är ett säkert operativsystem och du kan använda vpn tunnel. Framförallt så är iPhone ett mer framtidsäkert val än BlackBerry för ett företag om BlackBerry är påväg att gå under.

Kan tänka mig att windows phone kommer bli stort för företag och blackberrys tidigare målgrupp då du får bra integrering med många andra MS produkter som många företag redan använder som tex ms office.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Porsche sålde ca 82 000 bilar räkenskapsåret 2009/2010...
Och inte går det dåligt för dom.

Det är inte antal bilar som avgör om ett bilmärke går bra eller inte, det är vad kostnader gentemot intäkterna går på. Vad vinsten blir för varje bil.
När Saab får hyra ALLT från GM så är det klart att Saab går med "förlust". Pneumatikdragarna hyr dom, truckarna hyr dom, redskapen hyr dom, lyftarna hyr dom, ALLT hyr dom.
Detta är ett sätt att dölja att vinst går från Saab till GM. Känner bla en som varit med och haft hand om ekonomin inom Saab när dom höll på att säljas första vevan så det är inte något påhittat det här.
Saab gick inte med förlust, vinsten tog GM in bakvägen. På detta sätt gick dom med "förlust".

Porsche gör ju dock mest jäkligt dyra bilar. De är också de den största ägaren i vw koncernen.

Säger inte att felet endast är saabs.. Men de skulle nog ändå behövt sälja lite bättre eftersom det iaf bara är en "svenssonbil".

Permalänk
Medlem

Synd om dem ju! Fan vad ledsen man skulle vara om man tjänade de summorna. Man kanske ska skänka dem en slant?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

5000 människor förlorar idag sitt RIM-job...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hört detta många gånger men undrar ändå alltid varför då gm sålde ett företag som gick med vinst? Inget emot bilarna tycker de är trevliga men jag skulle då inte göra mig av med något som drar in pengar åt mig.
Eller var det bara sån panik att få in stora pengar för att rädda själva GM så de sålde allt de kunde klara sig utan?

Gm gick med förlust och riskerade att konka, amerikanska staten fick chippa in.. minns jag inte fel så hade de krav på sig att sälja saab och andra märken där de var ägare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

SAAB har aldrig gått med vinst för att de envisades hela tiden med att göra för bra bilar som kostade för mycket att tillverka. Vinstmarginalerna var noll. Det håller inte. Därför finns de inte längre.

Det enda som är viktigt när man tillverkar en produkt är att man tjänar pengar på varje enhet. Gör man inte det så går det åt skogen förr eller senare, SAAB, RIM, Sony-Ericsson, Sony (ps3) osv osv. Finns hur många exempel som helst där man inte fattat detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Porsche gör ju dock mest jäkligt dyra bilar. De är också de den största ägaren i vw koncernen.

Säger inte att felet endast är saabs.. Men de skulle nog ändå behövt sälja lite bättre eftersom det iaf bara är en "svenssonbil".

Vet inte vad Porsches aktiekapital har för relevans. Speciellt inte med tanke på att VW gick in och köpte nästan motsvarande aktiekapital hos Porsche för att rädda dom från konkurs (eller Qatar Holdings).
Saab gjorde helt enkelt inte tillräckligt attraktiva bilar för att sälja tillräckligt. Handen på hjärtat, hur många tycker nya 9-5 är något man skulle vilja bli sedd i?

OnT:
RIM fick snabbt marknadsandelar i staterna eftersom de kund erbjuda sådant som vi idag tar för givet med e-post och IM via sina BB. Utvecklingen har dock luckrat upp den tidigare låsta marknaden för RIM och banat väg för konkurrenter. Med facit i hand kan jag inte se vad RIM skulle kunna kontra med. Stora drakar som RIM, Ericsson och NOKIA som håller fast vid sin teknik och värderingar för länge och saknar förmåga att snabbt ställa om sig kommer ohjälpligt på efterkälken till slut. Jag tror det bara är en tidsfråga innan RIM och Nokia kastar in handduken precis som Ericsson.

Rolig händelse förra sommaren:
Står på Kungsgatan, Stockholm, då en mycket attraktiv kvinna från staterna kliver ur en taxi framför mig. Chauffören hade missuppfattat adressen och lämnade henne på fel plats varpå hon frågade mig efter adressen. Jag slog upp gatan på min Iphone och Google Maps och guidade henne till rätt adress. Hennes respons (utöver tack) var: "I just have a shitty Balckberry. I should've bought an Iphone instead".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net