Permalänk
Entusiast

Kan inte ansluta till routern

Jag köpte en router för att jag ska kunna dela med mig av mitt mobila bredband ute i skärgården och nu sitter jag här, dock inte genom routern utan genom USB-stickan.

Routern får ström och lyser, USB-stickan sitter i och på min Mac-dator och W7-dator så är jag "ansluten" men "internetåtkomst saknas", varför?

Jag fyllde på med en veckas surf igår och USB-stickan lyser rött när den sitter i routern, när jag använder den direkt in i datorn blir den blå/någon slags lila eller rosa.

Jag är säker på att jag har gjort något elementärt fel för jag är verkligen ingen hejare på internet så hjälp mig alla kunniga!

Tack på förhand!

PS. Jag har även prövat genom den medföljande ethernet-kabeln men icke sa nicke.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Vila i frid

Du har 3G-stickan X som du ansluter till routern Y som har firmware Z och du frågar här vad som kan vara fel och förväntar dig få svaret "gör så"?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hasenfrasen:

Du har 3G-stickan X som du ansluter till routern Y som har firmware Z och du frågar här vad som kan vara fel och förväntar dig få svaret "gör så"?

Hehe, ok detta är vad jag har

En 3G-USB från Tre (1 veckas kontant)
En router som heter TP-Link någonting: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1034742
Firmware har jag ingen aning om vad det är, trodde bara att sådant fanns till SSD:er som någon slags drivrutin
Jag antar att det är här ni får göra en facepalm och direkt komma på vad som är felet för det gör inte jag
Det följde med en skiva som var i en liten storlek som man hade i GameCube har jag för mig och när man sätter in den skivan så hittar man bara en liten guide och min Mac kan inte ens ta emot den...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Vila i frid

3G-modemet man får då är ett E353 som inte funkar som ett vanligt 3G-modem utan som någon form av halvmesyr till nätverksadapter. Det kommer isf inte att funka med din TP-link annat än om TP-LINK moderniserat sin firmware rejält. Jag fick byta "ned" mig till ett E173 för att det skulle funka som normalt - i min WNR3500Lv2 med tomato firmware.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hasenfrasen:

3G-modemet man får då är ett E353 som inte funkar som ett vanligt 3G-modem utan som någon form av halvmesyr till nätverksadapter. Det kommer isf inte att funka med din TP-link annat än om TP-LINK moderniserat sin firmware rejält. Jag fick byta "ned" mig till ett E173 för att det skulle funka som normalt - i min WNR3500Lv2 med tomato firmware.

Så du menar att det inte finns en chans att ett 3G-stickan kan fungera med routern?
För det mobila bredbandet är köpt i samma butik som routern och butiksbiträdet som jobbar där känner igen mig och vet om att jag använder kontant-bredband och han sa att det skulle fungera när jag köpte routern så då känns det som jag borde kunna lämna tillbaka den...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Vila i frid

Be butiksbiträdet demonstrera hur det är tänkt att funka. <evil grin>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Så du menar att det inte finns en chans att ett 3G-stickan kan fungera med routern?
För det mobila bredbandet är köpt i samma butik som routern och butiksbiträdet som jobbar där känner igen mig och vet om att jag använder kontant-bredband och han sa att det skulle fungera när jag köpte routern så då känns det som jag borde kunna lämna tillbaka den...

Enligt TP-Links sida ska det fungera med E353 3G adapter kompabilitet
Enligt TP-Links firmwarelista för TL-MR3020 V1 så har det släppts en firmware sedan fabriksversionen TL-MR3020 Firmware

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Satt med ett liknande setup/problem under midsommarhelgen. Jag har 3420'n istället.
Att du inte kommer år routern, det tror jag att du faktiskt gör. Koppla upp dig med kablen igen och surfa till 192.168.0.1 (eller var det 1.1 på slutet?) admin/pass är admin/admin.

Du måste uppgradera firmware i modemet för att routern ska veta hur den ska logga in... Jag tog .bin-filen från denna sidan: http://www.tplink.com/en/support/3g/ och Jag tog den från finland som var Non ISP-specific.

Testa och återkom.