Vivendi vill sälja Activision Blizzard

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag tänkte precis samma sak - inte slaktar man väl en guldkalv?

Detta är inget gott tecken.

Diablo3 är lyckat försäljningsmässigt men det kan komma stämning och annat pga RMAH.

WoW sjunger på sista versen.

SC2 kommer gå hyfsat men är ingen jättekassko som WoW.

Om Titan blir försenat eller floppar kan det gå riktigt illa, då får dom nog sparka rejält med folk.

Det känns som att du är lite väl negativ

Permalänk

Ja sälj av skiten bara, EA vill nog köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag tänkte precis samma sak - inte slaktar man väl en guldkalv?

Nej, men om man behöver pengar så är det svårt att sälja delarna av företaget som ingen vill köpa. Activison-Blizzard däremot går med vinst och är troligtvis attraktivt, vilket gör att Vivendi nu kan sälja spelutvecklaren.

Artikeln handlar inte om att Activision-Blizzard går dåligt. Den handlar om att moderföretaget behöver få in pengar för att betala skulder, och därför säljer en av de delarna som kan ge tillräckliga medel för att betala (i alla fall en del av) skulderna.

Edit: Och för er andra som tror att EA eller något annat renodlat spelföretag kommer att köpa Activision-Blizzard så får ni nog tänka om då Activision-Blizzard är det högst värderade spelföretaget i världen.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Det bästa, både för oss konsumenter och Blizzard själva, hade naturligtvis varit om de kunde köpa sig fria från Vivendi och bli självständiga igen. Fast dom dagarna är nog förbi då mindre aktörer klarar sig utan en stor koncern i ryggen. Risken är väl att det slutar med att EA köper hela Vivendis andel.

Activision/blizzard är ju under nöjes delen av vivendi. Dom vill nog minska risken. Förra chefen fick gå för han var emot planerna. Vad jag vet vill vivendi plöja ner pengar i den "social delen" då det är framtiden. Och självklart få ner skulden.

Permalänk

Undra vad som skulle hända om EA köpte dom

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Hoppas för guds skull att Bobby Kotick inte har elaka planer nu!

Activision-Blizzard for sale, problem?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Undra vad som skulle hända om EA köpte dom

En snabb googling visar att EA games totala sammanlagda tillgångar är mindre än det värde som satts på Activision Blizzard. Blir nog svårt att få ihop pengarna för EA, tror jag. Och det är bra, för det vore en katastrof om EA köpte upp dem.

De kanske kan bli fristående? Jag har svårt att komma på ett företag som skulle kunna köpa upp dem, men om/när det händer så hoppas jag det är några som vet vad de gör.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

De är nu man skulle vart snuskigt rik, köpt bägge bolagen låta Blizzard köra sitt egna race, Activision sitt till.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Jag tänker att Blizzards datorspel som heter "World of Warcraft" bringar in väldigt mycket pengar varje månad.
Jag trodde att det var en riktig "kassako" som det brukar kallas.
Hur kommer det sig att Activision-Blizzard påstår att de har ekonomiska problem när de faktiskt har miljoner spelare?

Ren gissning: giriga idioter hos Vivendi har använt pengarna till korkade investeringar och har dragit på sig en massa skulder? Mycket vill ha mer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För er som är sugna på att grotta ner er i lite mera i ämnet så hittade jag lite länkar. Artiklarna är lite snarlika varandra, men kanske
är intressant ändå?

http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-06-29-vivendi-ceo-...
(Vivendi CEO steps down after seven years at the helm)

http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-07-02-activision-b...
(Activision-Blizzard could be spun off from Vivendi, says Pachter)

http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-06-07-vivendi-sa-c...
(Vivendi SA considering sale of Activision-Blizzard - report)

http://www.gamesindustry.biz/articles/2012-06-25-stock-ticker...
(Stock Ticker: State of the Industry)

Visa signatur

"Finns det svenskt kaffe på hotellet?"

Permalänk
Medlem

Varför sälja det som drar in mest(?) pengar?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Edit: Och för er andra som tror att EA eller något annat renodlat spelföretag kommer att köpa Activision-Blizzard så får ni nog tänka om då Activision-Blizzard är det högst värderade spelföretaget i världen.

Eller så väntar EA bara tills Vivendi blir tillräckligt desperata för att sälja till underpris?

Hoppas verkligen inte att EA köper. EA är ett gammal hatobjekt för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av KKay:

Varför sälja det som drar in mest(?) pengar?

För att ingen vill köpa skit.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

Om du måste minska skulden så behöver du sälja något som är säljbart. Även om Activision/Blizzard tjänar pengar så är det kanske så att det inte är tillräckligt med pengar för att göra skillnad för jättens resultat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Kadjoopplo:

Activision/blizzard är ju under nöjes delen av vivendi. Dom vill nog minska risken. Förra chefen fick gå för han var emot planerna. Vad jag vet vill vivendi plöja ner pengar i den "social delen" då det är framtiden. Och självklart få ner skulden.

Jag förstår inte vad du vill säga. En chef fick sparken för han var emot någon plan att minska någon slags risk och att sociala delen är framtiden. Ok. Hur är det ett svar på det jag skrev? Kan du förtydliga?

Permalänk
Medlem

Förmodligen är skulderna så stora att dom inte har mycket att välja på om dom vill få in stora summor pengar snabbt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Ett köp från Zenimax vore ju awesome!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Vore kul om Valve köpte dem. Då kanske vi får Call of Duty: Modern Hatfare.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är det måhända Victor Muller som sitter i styrelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Vore kul om Valve köpte dem. Då kanske vi får Call of Duty: Modern Hatfare.

Intressant tanke - vad gör valve nuförtiden förresten? De måste väl bada i pengar med steam? Visst - de lanserade portal 2 som var grymt men det var över ett år sedan!

Var är min episode 3????

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Men frågan kvarstår dock; Om Activision/Blizzard inbringar massor av kosing, varför sälja det? Visst det är mycket värt, men ändå. I längden löser man ju knappast ekonomiska problem genom att sälja av lönsamma företag.

Säg det till moderaterna

Visa signatur

AsRock z87 Extreme3 ATX, Samsung SSD 120GB, 3TB Toshiba HDD, 16GB Crucial 1600Mhz, MSI Radeon 7950 Twin Frozr,
i5 4670K, be quiet! 680W 80+ Gold Modulär, Fractal Design R4,

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Intressant tanke - vad gör valve nuförtiden förresten? De måste väl bada i pengar med steam? Visst - de lanserade portal 2 som var grymt men det var över ett år sedan!

Var är min episode 3????

De har väll gåttut med att episode 3 kommer aldrig lanseras, det blir ett HL3 istället. Det KAN(!) vara så självklart att jag har fel däremot, orkar inte googla påt nu.
Valve håller väll på med Dota 2, fixar steam för Linux, uppdaterar TF2, jobbar på nästa half life (såklart de gör det ) sen skulle de väll släppa någon konsol.
Att valve skulle vara småsugna på iallafall blizzard delen i företaget kan väll inte vara helt omöjligt?

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk

Hoppas på att någon rik krösus köper 51% av aktierna bara för hans hat mot CoD och bestämmer att lägga ner hela serien

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk

Vilken dröm om Valve skulle köpa det.. Tyvär inte så troligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av frallalala:

Vilken dröm om Valve skulle köpa det.. Tyvär inte så troligt

Varför tror du att Valve skulle uträtta underverk med A/B titlar?

Permalänk
Skrivet av Freddyboy:

Säg det till moderaterna

Du menar att amortera lån med engångssumma som sänker räntekostnaderna med mer än företaget drog in i plus, är en dålig affär?

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

Om jag hade pengarna skulle jag köpa hela rasket, dela upp det i activison och blizzard, sälja activision (eller bara lägga ner skiten) och se till att alla blizzardspel lanseras native för linux. Dessutom skulle jag se till att de släpper en battlenet-klient i stil med steam så att man kan se vilka som är online etc utan att vara ingame.

Men drömma kan man ju.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av Tony Clifton:

Jag förstår inte vad du vill säga. En chef fick sparken för han var emot någon plan att minska någon slags risk och att sociala delen är framtiden. Ok. Hur är det ett svar på det jag skrev? Kan du förtydliga?

Ett felklick från min sida. Jag var trött, hade inte mina glasögon på mig. Meningen var inte alls att citera dig. Enda förklaringen jag kan ge. Ursäkta.

Permalänk
Skrivet av Halldinus:

För att ingen vill köpa skit.

Bullshit walks, money talks. Eller hur det nu är man säger. Så länge det drar in pengar varför sälja? Antagligen för att det kanske inte drar in tillräckligt?

Men dom ser att pengarna kan växa på annat håll mycket bättre inte för att det är skit direkt.

Permalänk
Skrivet av Kadjoopplo:

Ett felklick från min sida. Jag var trött, hade inte mina glasögon på mig. Meningen var inte alls att citera dig. Enda förklaringen jag kan ge. Ursäkta.

Nemas problemas.