Amerikansk domstol ger Samsung kalla handen, säljstopp för Galaxy Nexus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Apple har väl inte gjort nått fel?

dom har en patent som Samsung "använder" utan tillstånd..

Samsung lär ju vara "the bad guys" i detta drama?

Nej, appel är "the bad guys" oavsett vad.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Helt stört, jag hatar Apple så mycket för vilka fula knep de kör med.. Domstolar hit och dit så fort de får en konkurrent.
Jag fördömer er som har en iPhone!

Permalänk

Jag äger 2 iPhone 4S och är inte pro eller con något av nån telefontillverkare eller OS.
Men det börjar bli bra löjligt nu att man ska springa och slänga in ansökan om försäljningsstopp på var enda jäkla produkt som kommer ut nu...

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Jag gillar dubbelmoralen bland Sweclockers-medlemmarna. Så fort Apple tvingas betala så sjungs det för rättvisa, men nu när Apple vinner på ett patent som faktiskt är värt att patentera så klagas det hejvilt. Att Samsung har kopierat en algoritm (kan vara värt att nämna att algoritmer kommer man inte på över en lunchrast precis) för effektivare sökning förtjänar ett straff. Även om ett säljstopp var lite väl hårt så har rättvisan segrat. Hur många företag har t.ex. Google hamnat i bråk med för att ha kopierat saker från deras sökmotor? Microsoft har varit i blåsvädret för att ha tagit saker från Google och integrerat i Bing. Det är bara att acceptera att det går till så här i branschen, och nästa gång är det kanske Apple som åker på en käftsmäll för något som dom har tagit. Google har t.ex. ansökt om ett patent för notifications, och går det i genom så lär det bli dyrt för Apple.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av gandihellfish:

Helt stört, jag hatar Apple så mycket för vilka fula knep de kör med.. Domstolar hit och dit så fort de får en konkurrent.
Jag fördömer er som har en iPhone!

Jag älskar min iPhone. Kan knappt vänta på iPhone-5. Älskar Apple också. Mmmmm....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hatar apples stämningar just för att dem ska slå tillbaka på allt - det kvittar om det liknar apples grej or not, sen ska vi för fan inte helller glömma att apple snott tonvis med ideer heller.

Man hör hela tiden hur apple lämnar in stämningsansökningar, men aldrig hur exempelvis google gör det, såvida det inte handlar om att faktiskt ge tillbaka på apple.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Skärpning Apple!
Pinsamt uppenbart att Apple är livrädda för Samsungs framgång.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TAG9217:

Payback is a bitch, utgår från att alla glömt att Samsung försökte förbjuda iPhone 4S i Frankrike, Italien och Australien (Gizmodo, Reuters, SMH). Alla företag är lika löjliga med sina juridiska procedurer.

Fast just de fallen var ju direkta svar på stämningar från Apple vilket tydligt stod i artiklarna...

Fast kanske inte så svårt att se vem som tjänar mest på det här. Samsung säljer fler smartphones än Apple och dessutom tjänar Samsung pengar på varje ios-enhet som säljs eftersom processorerna med mera är tillverkade av just Samsung.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Jag hatar apples stämningar just för att dem ska slå tillbaka på allt - det kvittar om det liknar apples grej or not, sen ska vi för fan inte helller glömma att apple snott tonvis med ideer heller.

Man hör hela tiden hur apple lämnar in stämningsansökningar, men aldrig hur exempelvis google gör det, såvida det inte handlar om att faktiskt ge tillbaka på apple.

Som jag redan nämt så har Motorola(nu ägt av Google) stämt Apple och fått rätt i Tysk domstol vilket gav iPhone/iPad temporärt säljstopp. Men folk bryr sig bara när det är Apple som gör något.

Permalänk
Medlem

Att det amerikanska patentsystemet är helt vrickat är ju känt sen tidigare.

"Ett tusen döda advokater på havets botten är... en bra början!"

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Hoppas alla som äger Appleprodukter är stolta, se vad ni stödjer för skit. Apple snor från andra till höger och vänster men stämmer andra mer än någon annan. Pinsamt.
Kommer aldrig äga en Appleprodukt någonsin.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnuso:

Jo men att påstå att en sökruta som söker på både telefon och på internet ens är ett patent som man kan söka är ju löjligt. De är ju så basic, som att säka patent på en fyrkatnig kloss med svarta kantar och färgiconer...

Amerikanska patentsystemet är ju så otroligt kasst att de inte längre skyddar nån förutom de som har en massa pantent redan och svindyra advokatkostnader.

Fast nu är det ju mer än bara ett sökfält..

Citat:

The present invention provides convenient access to items of information that are related to various descriptors input by a user, by means of a unitary interface which is capable of accessing information in a variety of locations, through a number of different techniques. Using a plurality of heuristic algorithms to operate upon information descriptors input by the user, the present invention locates and displays candidate items of information for selection and/or retrieval. Thus, the advantages of a search engine can be exploited, while listing only relevant object candidate items of information.

Källa: http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HI...

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

fyfan va less jag är på sånna här "nyheter", blir bara förbannad numera varje gång jag läser nått av denna stil.

Tänkte rekommendera en iPhone 4S till min mamma som hennes första smartphone då dem är stabila och bra, men detta va fan droppen, nog att min flickvän förådde mig och gick från android till iOS men jag tänker inte förlora min mamma! Det blir Lumia för hennes del!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som jag redan nämt så har Motorola(nu ägt av Google) stämt Apple och fått rätt i Tysk domstol vilket gav iPhone/iPad temporärt säljstopp. Men folk bryr sig bara när det är Apple som gör något.

Att folk bryr sig när det är just Apple kan nog bero på att det oftast är Apple som ligger bakom stämningarna och av den anledningen kan betraktas som "the bad guy".

Permalänk
Medlem

Spelar mindre roll att det är just Apple. Det tråkiga är hur stor del av vettiga investeringar som storföretagen lägger på advokater samt hur amerikanska patentverket agerar.

Det är relativt lätt att få patent i USA, det är istället så att man avgör patentets riktighet först när någon bestrider det i domstol. Det gör att ett mindre företag, utan möjlighet till en stark juridisk avdelning nog lätt får bekymmer (vilket hämmar utvecklingen). Synd är det

Permalänk
Medlem

Lite spännande just det här med sök-tekniken i 4.0+. Apple påstår att Google har snott tekniken, men vem var den som först gjorde en sök-enhet? Jag har för mig att det var Google men vad vet jag...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som jag redan nämt så har Motorola(nu ägt av Google) stämt Apple och fått rätt i Tysk domstol vilket gav iPhone/iPad temporärt säljstopp. Men folk bryr sig bara när det är Apple som gör något.

Klart ingen klagar om apple får säljstop.. Bara posivit.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Allt som inte är tillverkat av en amerikansk tillverkare och som konkurrerar med ett amerikansk företag ska tydligen beläggas med sälj stopp.

iPhone är inte "made in US" egentligen, den är "made in China". Står tydligt på baksidan av min gamle 3GS iaf. Kör nu med Samsungs S3.
Men oavsett så tror jag Apple gräver sin egen grav med det här. Fler och fler anhängare från Applesidan börjar tröttna. Patent ska vara för något viktigt, innovativt etc

Här är en läsvärd artikel, något Android vänlig kanske, men ändå:
http://www.swedroid.se/nagot-ar-allvarligt-fel-med-patentlags...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

http://thenextweb.com/insider/2012/01/12/heres-a-fun-fact-ibm...

Apple har en bråkdel av patenter, fast Apple är lite enklare och hata än big-blue tex

Och ändå är det Apple som bråkar mest...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xain:

Hoppas alla som äger Appleprodukter är stolta, se vad ni stödjer för skit. Apple snor från andra till höger och vänster men stämmer andra mer än någon annan. Pinsamt.
Kommer aldrig äga en Appleprodukt någonsin.

Ska jag skämmas för att jag använder Windows? Att jag använder Gmail? Eller kanske tillverkaren av min mikrovågsugn gjort något "fel"? Kanske jag ska skämmas över den också?

Eller... så är det dags att folk här förstår att det helt enkelt är såhär det går till mellan företagen, det kallas "business as usual". Inbilla er ni att Samsung, Motorola, Nokia, eller vilken telefontillverkare ni nu än stödjer är "snälla" ni, men det är bara er själva ni lurar.

Permalänk

Inte för att jag någonsin varit ett fan av apple, men så länge det fortsätter såhär så tänker jag verkligen inte införskaffa någon appleprodukt. Helt klart sandlådenivå över det hela. Att man ens kan ta patent på funktioner som dessa. Och designen, den är inte ens lik iPhonen's?

Permalänk
Medlem

Tråkigt för oss konsumenter.

Kan detta verkligen fortgå in absurdum?

Permalänk
Medlem

När kommer motstämningen då?
Då är ju sandlådan i sin ordning igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Som jag redan nämt så har Motorola(nu ägt av Google) stämt Apple och fått rätt i Tysk domstol vilket gav iPhone/iPad temporärt säljstopp. Men folk bryr sig bara när det är Apple som gör något.

Ja men det är ju antingen att apple stämmer eller att apple blir stämda.. Tar man bort Apple så skulle ju denna löjliga karusell sluta.
När senast var de andra företag som stämde varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Ja men det är ju antingen att apple stämmer eller att apple blir stämda.. Tar man bort Apple så skulle ju denna löjliga karusell sluta.
När senast var de andra företag som stämde varandra?

Några av anledningarna till att tillverkare av Androidtelefoner inte stämmer andra tillverkare av Androidtelefoner är att de använder samma operativsystem och att det skulle hämma Androidmarknaden. Apple har ett annat OS och är direkt konkurrerande mot hela Androidmarknaden, så därför stämmer Androidtillverkarna Apple och inte varandra.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk

*puuh* skööönt, jag var orolig att alla Apples advokater skulle bli arbetslösa ....

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Men helt seriöst, vad fan är det för likhet mellan nexus och iphone?

Varför säger de inget om andra samsung–telefoner i lägre prisklasser, som faktiskt det ut ungefär som en iphone? Nej just det, detdetdetdetdehandlar inte om patent, utan om att stoppa konkurrensen. Sjukt att sånt här går igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombastic:

Eftersom de faktiskt vinner målen i domstol så borde väl det innebära att de ändå har rätt någonstans, eller?

Ja men nej. Det handlar i första hand om att hitta en tillräckligt partisk (eller mutbar) domare att ta sig an målet. I USA är det inte så svårt att vinna ett domstolsmål om man har gott om pengar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Andersson:

Allt som inte är tillverkat av en amerikansk tillverkare och som konkurrerar med ett amerikansk företag ska tydligen beläggas med sälj stopp.

Hur går det då med "the free market" som dom alltid tjötar om när det gynnar USA?

Nej, bojkotta amerikanska produkter ock köp bara koreanskt, japanskt eller kinesiskt.

Hahahah, du är missnöjd över att en domstol godtyckligt kan förbjuda produkter och väljer då att stötta KINA av alla ruttna enpartistater? Vilken jävla skojare du är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Ja men det är ju antingen att apple stämmer eller att apple blir stämda.. Tar man bort Apple så skulle ju denna löjliga karusell sluta.
När senast var de andra företag som stämde varandra?

Om du tror det är så det ligger till så tycker jag du skall läsa på lite vad gäller patentstrider i denna bransch...