Windows 8 Release Preview fastnar omedelbart under installation

Permalänk
Medlem

Windows 8 Release Preview fastnar omedelbart under installation

Hej!
Jag har fått ett problem nu när jag tänkt installera Windows 8 RP på en ny dator. Datorn bootar från usb-minnet, men processen fastnar nästan omedelbart, det enda man ser är texten "Windows" i all evighet.
Samma usb-minne, med samma data, fungerar utmärkt att installera på mina övriga datorer, alltså ligger problemet förmodligen i hårdvaran på den nya datorn(inte helt ny dock).
Specifikationerna på datorn i fråga följer nedan:
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
AMD Phenom II X4 955 BE
4GB DDR3 (kommer inte ihåg mer specifikt)
Intel 330 120GB SSD
Asus HD7770 1GB
Övrig info är nog överflödig, ingenting har varit överklockat i denna datorn.

Edit: Skapat en YouTube-video för att tydligt illustrera vad som händer:
http://www.youtube.com/watch?v=64pltq8DhbA

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma problem på en annan dator där löste jag det med att installera från en DVD skiva instället kanske kan vara en lösning för dig oxå

Permalänk
Medlem

Jag hoppas slippa använda DVD av flera anledningar, leta sladdar för att koppla in dvd-läsaren, leta brännbar dvd-skiva osv. Tack för ditt svar i vilket fall! Det blir den absoluta nödlösningen;)

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Ja jag vet det e segt som attans men nöden kräver ingen lag hehe Jag säger bra USB DVD brännare värt var ända krona

Permalänk
Medlem

Har nu testat att göra USB-minnet bootbart genom UNetBootin istället för Microsofts egna program, ingen lycka med någon av dessa...

Update: Testar nu att formatera minnet till FAT32 istället för NTFS, får se hur detta går...
Update: Det gick ännu sämre med FAT32, inget alls hände...

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Som sagt jag testade det mesta och det ända som funkade för mig var att köra från skiva tyvärr fast om det e någon som sitter på en lösning så skulle jag uppskatta väldigt mycket jag oxå

Permalänk
Medlem

Har också prövat att plocka ur samtliga diskar ur datorn, samt endast låta systemdisken vara kvar, utan framgång. Får nog springa och köpa en dvd nånstans om detta inte löser sig snart.

Update: Nu händer något, efter att ha låtit den stå i sitt frysta läge i tio minuter så kom den igång... Väntade längre förut utan resultat dock. Ska se om detta fungerar ordentligt, så kan jag skriva vad jag gjorde.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag bara hade tur att det fungerade denna gången då jag för andra gången hade ordentligt med tålamod eller om mina åtgärder faktiskt hjälpte.
Det jag hade gjort denna gången inkluderar:
Ta ur samtliga usb-anslutningar utöver tangentbord samt usb-minnet.
Ta ur samtliga sata-diskar utöver systemdisken.
Flytta systemdisken till en port från sydbryggan.
Diverse småsaker i BIOS, allt möjligt egentligen...

Vet inte om detta kommer hjälpa någon annan, men mitt tips är att om ni också råkar ut för att den fryser, vänta bara, riktigt länge kan tydligen krävas, den kan komma igång.
Mvh
HermitoZ

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV