Permalänk
Medlem

Externt vattenkylning, såsom.. Utomhus

Har börjat pilla med vattenkylning igen, främst för få tystare grafik, det som jag tänker mer och mer på är problemet med att vattenkylningen precis som luftkylningen dumpar ut en hel del värme i rummet. Nu på sommaren så är det.. Varmt.

Har ju funderat på att skaffa luftkonditionering, det skulle ju hjälpa bra. Rumsfläkt och konditionering är en plan.

Men sen har jag börjat fundera på det faktum att jag har en inglasad veranda.. Om jag skulle köpa en massiv extern radiator och ha den ute på verandan, sen dra slangen och kablar in (Med tätning och allt). Avståndet till datorn skulle inte vara stort, kanske behov av 1,5 meter slang. På sommaren ser jag inget problem alls, inget regn når den, och allt borde funka bra.

Våren och höstens borde även funka. Frågan blir vad som händer när vintern och minusgraderna börjar komma. Datorfläktar verkar inte riktigt ge några siffror på vad som är deras temperaturgränser så att säga? Någon form av tillsats/kylarvätska i vattnet, samt att man kanske låter pumpen stå på 24/7 så att vattnet kommer in i varma rummet och förhindra en förfrysning.

Så har någon en aningen på hur det är med datorfläktar och temperaturer? Eller andra problem som kan tänkas finnas med den här form av bygge. Har sett att Pabst fläktar finns som har värmespeccar och de borde funka, men de är fan inte billiga.

Allt det här är lite av en fundering, nyfiken på om det skulle funka. Om det gör det så skulle det hjälpa med temperaturer, ljudnivå samt dumpa värmen utomhus.

Permalänk
Medlem

Glykol i vattnet löser eventuella frostproblem.
Men det största problemet med kallt kylmedium är ju kondens.
Och speciellt massiv radiator behövs inte då en dator (jämfört med t.ex en AC) ger ifrån sig patetiska mängder värme

Permalänk
Medlem

det är en riktigt intressant fråga som jag själv har funderat på fast mer som passiv kylning med vattenburen radiator.
Glykol löser ju som sakt frysrisken men vintertid så kommer ju som du säger väldigt kallt vatten in och då med risk för kondens, din 24/7 lösning är inte säkert att det räcker för slangarna och kylblocken plockar ju inte upp så mycket värme från rummet.
En 3 vägs shunt ventil så retur vattnet alltid håller 20-25 grader, borde kanske lösa det men nu börjar det ju bli ganska komplicerat och 12v cirkulations pump räcker ju inte.

Ser fram imot andras förslag och åsikter!

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem

Om du kör kylmedium kallare än luften inne i datorn måste du isolera moderkort och slangar för att förhindra kondens, se länk nedan för guide till att isolera moderkortet.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Hmm! Det låter ju som att det kanske borde vara genomförbart. Att lägga till 3vägs ventil och så blir ju onekeligen lite väl mycket trubbel. Vad skulle hända om man skulle försöka att dra en slanglänga extra inne i lägenheten. Jämnt mot väggen så finns det ju ett värmeelement, om man vid vintertid låter den extra slanglängden gå relativt nära värmeelementet, borde inte det hjälpa till att hålla temperaturen lite högre?

Om an har en pump nedsänkt i kylmedlet, och med den har en relativt stor reservoir, kan inte det även göra att vätskemängden får mer "inomhus" tid nog för att hålla sig flytande och unvika att temperaturerna når de mer extrema minusgraderna.

Isoleringstipsen för moderkortet var även riktigt intressanta! Problemet med det här systemet däremot är att jag även måste oroa mig för att de kanalerna i radiatorn eventuellt skulle frysa till. Jag är ibland sugen på low-tech lösningar.. Så, om jag skulle skruva ihop en större spånskivslåda, isolera den lite men fortfarande låta ett visst luftflöde att ta sig igenom, sedan lägga "radiatorstugan" över.. Borde inte det hjälpa att hålla temperaturen i radiatorn uppe?

Måste nog försöka isolera moderkortet och komponenter, trots olika små lösningar kommer säkert vattnet vara kallare än luften vid vintertid.

Ett väldigt udda problem detta, att radiatorn och systemet blir för kallt! Är nu i funderingerna på om man skulle kunna bygga ett "radiatorchassi" i trä och sioleringsmaterial som kan trädas över radiatorn för att förhindra att temperaturerna skall sjunka för lågt. Kanske i kombination med att jag gör någon form av "slangsocka" som jag vrida runt och fästa runt den slangbit som finns utomhus.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att sköta tempen via en thermostat (eller en vanlig ventil) med 2 kyl-loopar.
En utomhus och en inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ett alternativ är ju att sköta tempen via en thermostat (eller en vanlig ventil) med 2 kyl-loopar.
En utomhus och en inomhus.

Ja termostater är ju varke särskilt dyra eller komplicerade så det vore en lösning på en del av problemen. Är själv relativt orolig för vad som händer om temperaturen dalar till -25 någon gång när jag är borta någon vecka. De tunna radiatorkanalerna i en traditionell datorradiator kan ju lätt börja frysa igen om man inte kör med extremt lite vatten i blandingen.

Är ju främst inte intresserad av den här lösningen för ubermaxade klockningar, bara för att skippa värmedumpning i rummet samt göra systemet riktigt ljudlöst, så är lite inne på isoleringstänkandet.

Vid hur stora temperatursvängningar behöver man isolera moderkort/komponenter? 10 grader? 15? 20? Från inne till ute så att säga.

Permalänk
Medlem

Daggpunkten (där kondens bildas) varierar med både luftfuktighet och temperatur.
Och blandar du i glykol så behöver du inte oroa dig för att det skall frysa.
50/50 blandning med vatten/glykol ger en fryspunkt på ungefär -40 grader.

Permalänk
Medlem

bara en fråga, du har ingen luftkanal uppe i taket eller så ? Så fall skulle du ju kunna smälla ihop en enkel vatten/luft värmeväxlare å köra ut den varma luften från rummet igenom kanalen, blir iofs bakvänd funktion för rummet=/ du slipper ju då hela grejen med för kallt returvatten

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!