bootloader för att boota från GPT disk

Permalänk

bootloader för att boota från GPT disk

Tja

Nån som kan tipsa om en bra bootload eller liknande som man skulle kunna ha på ett usbminner som automatiskt bootar disken i burken?

problem scenariot är såhär: Har ett moderkort som är: Intel DG965RY som jag vill boota esx i 5.0 på... men eftersom esxi 5.0 formaterar disken i gpt så kan inte moderkortet boota den (den klagar på att de inte finns nån bootbar enhet)... jag måste boota från cd (tex ultimat boot cd eller esx installations skivan) och sedan välja "boot first harddrive" så startar de oki.

Jag vill alltså inte behöva trycka mus ner och välja just "boot first harddrive" och enter varje gång den ska boota om sig... utan vill ha nått som kan göra de automatiskt

Så förslag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm måste man inte ha UEFI istället för BIOS på moderkortet för att kunna boota från GPT ?

Permalänk
Medlem

Kan du inte ful-installera GRUB ovanpå?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Hmm måste man inte ha UEFI istället för BIOS på moderkortet för att kunna boota från GPT ?

nja de tror jag inte riktigt... har ett lite nyare DP55KG som är lite mer high end från intel och de fungerar fint att boota GPT fast de fortfarande bara har bios. Så de är bara nått i detta DG965RY som saknas för GPT boot.

Skrivet av zyberzero:

Kan du inte ful-installera GRUB ovanpå?

Jo men de låter väll kanske inte helt dumt, men jag tänker att när man gör om disken till GPT, (alltså i esx installationen) för att kunna ha större partitioner så är de ju hela disken som blir GPT. Så även om jag får in GRUB "först" på disken så kommer ju bios iallafall inte att känna av den och inte kunna boota den ändå?

Visa signatur