AMD jobbar på Radeon HD 7950 GHz Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du menar som nvidia gjorde med sitt gtx 260 mot HD4870? Dvs släppte en ny version med fler upplåsta shaders (216sp).
Du söker ju alltid bråk i sådana här trådar, så lägg ner ditt trollande och börja diskutera på allvar istället.

Det är väl jättebra att det händer något på utvecklingsfronten och det är upp till var och en om de vill köpa marginellt upphottade versioner eller inte.

Det är inte samma sak. Sen så är ju inte detta någon utveckling, partnertillverkarna har ju gjort detta länge (höja klockfrekvensen marginellt).

Skrivet av Esseboy:

Tror du att det är roligt när nån kör förbi en med sina produkter? Klart att AMD ska klocka korten! Partnertillverkarna brukar ju ta typ 1000kr mer för ett kort med ynka 150Mhz mer Och sluta säga att det är fusk, för det är det inte!

Det är ju så konkurrens funkar, att man lanserar bättre produkter än dom andra men detta är inte riktigt en ny produkt utan bara någon som egentligen skulle klassas som en överklockad HD7950.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Tragiskt att AMD måste fuska så här och överklocka existerande referens modeller och kalla det för nya kort för att konkurrera med nVIDIA.

Jag förstår inte problemet Nvidia har gjort likadant. Det är bara bra med mer konkurrens. Vill du inte ha konkurrens alls eller du ser helst att Nvidia är ensamma på marknaden och ett mellanklasskort går på 5000 spänn i butik?

Ett snällare inlägg
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Rätt solklart att AMD går in och höjer grundfrekvenserna när de ser vilken marginal det finns att ta av. AMD släppte sina kort typ 3 år innan nVidia släppte sina. Så om du tror att nVidia inte anpassade sina kort väldigt noga för att dom precis skulle utprestera AMD's redan släppta så är du naiv, nu gör AMD samma sak.

Är väl bara för nVidia att kontra om de känner för det.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har redan ett 9800GT med Silent Cell, men det börjar bli lite slitet. Problemet är att det helt saknas passivt kylda alternativ från dagens generation.... Men det kanske kommer.

Jag har det också numera i min huvud dator(bytade ut mitt 2900pro då det lät som ett tröskverk)

Jag är helnöjd med mitt, skulle dock kunna tänka mig att byta ut det mot ett som drar lite mindre ström men det står inte så högt på prio längre

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Jag har det också numera i min huvud dator(bytade ut mitt 2900pro då det lät som ett tröskverk)

Jag är helnöjd med mitt, skulle dock kunna tänka mig att byta ut det mot ett som drar lite mindre ström men det står inte så högt på prio längre

Ja det är ju det... Jag vill liksom inte köpa någonting NYARE som drar MER ström. Det känns fel, så jag får väl vänta.. och vänta...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ju det... Jag vill liksom inte köpa någonting NYARE som drar MER ström. Det känns fel, så jag får väl vänta.. och vänta...

En liten fågel viskade i mitt öra att Gigabyte har ett Silent Cell verision av 7770 liggande

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd

Happ, ännu ett kort som de ska lura i oss blir bättre än 670 men som i slutändan slukar ström, blir varm och inte går att överklocka speciellt mycket..

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

En liten fågel viskade i mitt öra att Gigabyte har ett Silent Cell verision av 7770 liggande

W00t! Då får jag köpa nytt nätagg... Har bara 430W i nuläget och det lär ju inte räcka. Däremot blir kylningen nemasproblemas, jag har Antec twelve hundred med Noctua p12 i sidan.

Bara det inte blir en klump i stil med den ovan, utan de får gärna hålla sig till formatet som deras 9800GT har... då kan det bli riktigt trevligt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Rätt solklart att AMD går in och höjer grundfrekvenserna när de ser vilken marginal det finns att ta av. AMD släppte sina kort typ 3 år innan nVidia släppte sina. Så om du tror att nVidia inte anpassade sina kort väldigt noga för att dom precis skulle utprestera AMD's redan släppta så är du naiv, nu gör AMD samma sak.

Är väl bara för nVidia att kontra om de känner för det.

Nu är du helt fel ute, självklart anpassar man nya kort som man ska släppa mot sin motståndare. Men detta är egentligen inte ett nytt kort utan bara ett fabriks överklockat kort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

W00t! Då får jag köpa nytt nätagg... Har bara 430W i nuläget och det lär ju inte räcka. Däremot blir kylningen nemasproblemas, jag har Antec twelve hundred med Noctua p12 i sidan.

Bara det inte blir en klump i stil med den ovan, utan de får gärna hålla sig till formatet som deras 9800GT har... då kan det bli riktigt trevligt!

Ditt nätagg kommer räcka fint!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1157804

Torde prestera rätt bra den med...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Ditt nätagg kommer räcka fint!

Kanske... om kortet har 1x6pin, för jag har inga 8-pin-kontakter på nätagget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nu är du helt fel ute, självklart anpassar man nya kort som man ska släppa mot sin motståndare. Men detta är egentligen inte ett nytt kort utan bara ett fabriks överklockat kort.

Hade det varit bättre om amd bytt namn på kortet... Ex 7960? Det vet vi ju andra tillverkare gjort och nylanserat kort i en ny serie trots att det är en gammal generation.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Hur det här kortet ska kunna öka konkurrensen har jag svårt att se. Det är ju i princip samma gamla kort fast med ökade klockfrekvenser. Mao ett överflödigt och totalt ointressant kort.

Permalänk
Medlem

Vadå jobbar på? Det är ju samma kort fast med högre klockfrekvens från fabrik. Partnertillverkare gör ju ändå redan överklockade modeller och kan man installera ett grafikkort i datorn kan man också ladda ner afterburner och overklocka det. Att säga att 7970ghz är det snabbaste singelgpu-kortet är inte rätt tycker jag. Ska amd eller nvidia börja släppa överklockade grafikkort borde man räkna vid högsta möjligt klockfrekvens eller något.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Kanske... om kortet har 1x6pin, för jag har inga 8-pin-kontakter på nätagget.

7770 har bara en 6-pins kontakt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Vadå jobbar på? Det är ju samma kort fast med högre klockfrekvens från fabrik. Partnertillverkare gör ju ändå redan överklockade modeller och kan man installera ett grafikkort i datorn kan man också ladda ner afterburner och overklocka det. Att säga att 7970ghz är det snabbaste singelgpu-kortet är inte rätt tycker jag. Ska amd eller nvidia börja släppa överklockade grafikkort borde man räkna vid högsta möjligt klockfrekvens eller något.

Precis!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanske... om kortet har 1x6pin, för jag har inga 8-pin-kontakter på nätagget.

Finns molex-8-pin adaptrar annars

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

W00t! Då får jag köpa nytt nätagg... Har bara 430W i nuläget och det lär ju inte räcka. Däremot blir kylningen nemasproblemas, jag har Antec twelve hundred med Noctua p12 i sidan.

Bara det inte blir en klump i stil med den ovan, utan de får gärna hålla sig till formatet som deras 9800GT har... då kan det bli riktigt trevligt!

430 lär räcka(CX430 va?)

7770 drar mindre än ditt Silent cell

Det var tydligen Saphire och inte Gigabyte!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tragiskt att AMD måste fuska så här och överklocka existerande referens modeller och kalla det för nya kort för att konkurrera med nVIDIA.

Jag förstår inte hur det är fusk att förbättra en produkt för att öka dess konkurrenskraft.

I så fall antar jag att du tycker att ny firmware som förbättrar en produkts funktionalitet också är fusk?

Skrivet av Ozzed:

W00t! Då får jag köpa nytt nätagg... Har bara 430W i nuläget och det lär ju inte räcka. Däremot blir kylningen nemasproblemas, jag har Antec twelve hundred med Noctua p12 i sidan.

Bara det inte blir en klump i stil med den ovan, utan de får gärna hålla sig till formatet som deras 9800GT har... då kan det bli riktigt trevligt!

Nja, det tror jag inte du behöver göra. Vet inte vad du har för övriga komponenter, men min dator(se sig) drar runt 350-360w(har jag för mig, var ett tag sedan jag kolla) i full load.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Tragiskt att AMD måste fuska så här och överklocka existerande referens modeller och kalla det för nya kort för att konkurrera med nVIDIA.

Nej men titta!
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=544&card2=575
Samma GPU i 8800GT och 9800 GT och likaså är det samma i 8800GTS (512) och 9800GTX, alla fyra har G92.
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=559&card2=548

Förstår inte varför du håller på som du gör, älskar du verkligen Nvidia så mycket?

Faktafel.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Jag förstår inte hur det är fusk att förbättra en produkt för att öka dess konkurrens kraft.

I så fall antar jag att du tycker ny firmware som förbättrar en produkts funktionalitet också är fusk?

Japp det är det. Likaså är det fusk att byta drivrutiner

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej men titta!
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=544&card2=575
Samma GPU i 8800GT och 9800 GT och likaså är det samma i 8800GTS (512) och 9800GTX, alla fyra har G92.
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=559&card2=548

Förstår inte varför du håller på som du gör, älskar du verkligen Nvidia så mycket?

Snart säger väl någon att han upptäckt att GTX 570 är ett förbättrat 480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

430 lär räcka(CX430 va?)

7770 drar mindre än ditt Silent cell

Det var tydligen Saphire och inte Gigabyte!

Nä, Seasonic S-12. (Andra versionen med japanska kondensatorer och tystare fläkt.)

Hmm... Ska bli intressant detta. Har du länk? Jag har kört Nvidia hittills mest för att det blivit så bara... Kan ju vara coolt och testa AMD

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PerZerk:

Snart säger väl någon att han upptäckt att GTX 570 är ett förbättrat 480.

Möjligt det snackas redan mycket strunt i den här tråden.
Men det skulle också vara fel, liksom det obefogade gnället på AMD i den här frågan är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Jag förstår inte hur det är fusk att förbättra en produkt för att öka dess konkurrenskraft.

I så fall antar jag att du tycker att ny firmware som förbättrar en produkts funktionalitet också är fusk?

Nej, det förbättrar en existerande produkt. Detta GHz Edition förbättrar också en existerande produkt men lanseras som en ny.

Skrivet av Ratatosk:

Nej men titta!
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=544&card2=575
Samma GPU i 8800GT och 9800 GT och likaså är det samma i 8800GTS (512) och 9800GTX, alla fyra har G92.
http://www.gpureview.com/show_cards.php?card1=559&card2=548

Förstår inte varför du håller på som du gör, älskar du verkligen Nvidia så mycket?

Nu diskuterar vi inte vad företagen har gjort tidigare utan vad dom gör nu.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av skippy_pewpew:

Hade det varit bättre om amd bytt namn på kortet... Ex 7960? Det vet vi ju andra tillverkare gjort och nylanserat kort i en ny serie trots att det är en gammal generation.

Tycker egentligen inte de borde göra det alls, fabriksöverklockningar klarar MSI, Asus och Gigabyte bra själva.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nä, Seasonic S-12. (Andra versionen med japanska kondensatorer och tystare fläkt.)

Hmm... Ska bli intressant detta. Har du länk? Jag har kört Nvidia hittills mest för att det blivit så bara... Kan ju vara coolt och testa AMD

http://pcper.com/news/Graphics-Cards/Computex-Sapphire-Shows-...

Källa:AnandTech

.PS 7750 finns som drar 60W eller var det nu var som också är en Sillent konstruktion, Finns på webhallen

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Som ett fan av deras produkter förstår jag inte riktigt varför AMD valt att mjölka ett redan överhypat, energiineffektivt grafikkort och för att inte tala om er recension då gällande HD 7970 GHz Edition där den totala överklocknings prestandan var något lägre än sin föregångare.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att AMD släpper ett högre klockat kort. Det finns för mycket "gamers" som inte begriper hårdvara utan ser bara ett BF3 diagram och rankar all hårdvara efter det. Dom är för dåligt insatta för att ta hänsyn till OC möjlighet utan ser bara grundprestandan.