Corsair lanserar Force GS SSD

Permalänk

Sandforcebaserade lagringsmedium är dessvärre brända i min bok en lång tid framöver och då har jag inte ens ägt en sådan själv. Gillar verkligen Corsair i övrigt men inte när det kommer till SSD.. Förstår om andra inte alls håller med men mitt förtroende som konsument är tyvärr obefintligt och det ska mycket till för att ändras.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eriohm:

Alltså, jag förstår inte denna avigsida mot SandForce, jag har en Force GT och haft den sedan i höstas och inte haft några som helst problem. Som jag förstår det är SandForce den största leverantören av kontrollkretsar och därför kanske dom felaktiga blir större i antal, men procentuellt sätt jämfört med konkurrenterna, hur ser det du på den fronten?

De senaste siffrorna jag såg så var de mycket mycket värre än Samsung och Intel när det gäller felprocent.
Att Sandforce har stabilitetsproblem är ett faktum och inte bara lösa forumrykten. Intel skrev ju om deras mjukvara mer eller mindre från grunden och resultatet verkar ha blivit stabilt.

Mycket bygger nog på Sandforce affärsmodell som går ut på att sälja styrkretsar med en firmware och sedan gör de inte mycket mer. Uppdateringar och buggfixar läggs ut på de som tillverkar själva enheterna vilket gör att varje tillverkare själva får lägga ner massa tid och energi på att fixa buggar. Inte helt optimalt kanske.

Tidigare när Sandforce var överlägset snabbast var det många som accepterade det för prestandan men nu är det ju små skillnader mellan de olika kretsarna. Då finns det egentligen ingen anledning att köpa Sandfoce mer än att de ofta är billiga. Det är inte bara stabiliteten som har krånglat, de har även haft problem med garbage collect och så vidare. Det är helt enkelt inga jättebra enheter mer än på rå prestanda.

OCZ som kör Sandforce satsar ju mycket på enterprise nu för att nå en bred marknad. Det finns inte alltför mycket pengar på konsumentmarknaden när konkurrensen är så hård. Fast Sandforce måste seriöst skärpa sig om de ska bli en stor aktör mot företag för där är stabilitet långt mycket viktigare än IOPS.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Datorn jag sitter på just nu har en OCZ Vertex 2 (Sandforce) som aldrig krånglat och vi är nöjda med, se bara till att uppdatera firmware. Däremot skulle jag inte våga köpa Sandforce igen (i synnerhet inte någon ny obeprövad modell), men det är inte dömt att misslyckas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av the squonk:

Klart Sandforce har brister, men det har alla andra styrkretsar för SSD också, bara att de har olika brister. Svårt att utnämna någon till tvekös vinnare, och det tror jag inte någon site har vågat göra heller.

Min Force 3 har jag haft i snart ett år, också utan problem, så personligen känner jag mig komfortabel med Sandforce. Poängen med den här nya disken var ju att minneskretsarna är snabbare, det är bara att applådera.

Ska vi köra anekdotisk bevisning så kan jag säga att min SF-enhet gav ca 10 BSOD om dagen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har en Force GT får nog BSOD 3-4grr i veckan. Lutar inte åt att köpa sandforce nästa gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deathclaw:

Har en Force GT får nog BSOD 3-4grr i veckan. Lutar inte åt att köpa sandforce nästa gång...

Har också Force GT, och har aldrig fått en BSOD p.g.a. den. Kanske testa uppgradera firmwaren? http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=107770

Permalänk
Skrivet av deathclaw:

Har en Force GT får nog BSOD 3-4grr i veckan. Lutar inte åt att köpa sandforce nästa gång...

Skrivet av MrNubcake:

Har också Force GT, och har aldrig fått en BSOD p.g.a. den. Kanske testa uppgradera firmwaren? http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=107770

Samma här. Har en 90Gb och en 120Gb, aldrig fått en enda BSoD relaterat till SSDn!

Permalänk
Skrivet av Wully:

verkar så, däremot har jag dåliga erfarenheter av samsung

Va? Samsung 830 SSD'n är en av de populäraste och mest stabila ssd'er du kan få tag på för tillfället!
Ska inhandla en själv inom en snar framtid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

verkar så, däremot har jag dåliga erfarenheter av samsung

Vad är det för produkter du hast av Samsung som du har dåliga erfarenheter av? Det kan inte vara deras 830-serie i alla fall... det finns ungefär noll kända fall av problem med dem. De är grymt stabila.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Varför skulle jag vilja ha Sandforce som vanlig användare idag? Känns ju helt värdelöst att riskera med tanke på att det finns lika snabba och mycket mer stabila val för samma pris...

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematick:

Varför skulle jag vilja ha Sandforce som vanlig användare idag? Känns ju helt värdelöst att riskera med tanke på att det finns lika snabba och mycket mer stabila val för samma pris...

Ja, fast namnet är ju ballt... SANDFORCE liksom... Det låter nästan som en militär manöver. "Operation SandForce!!"

Nej men allvarligt... jag begriper det inte heller... deras salespitch blir väl typ:

Vi är LIKA SNABBA som alla andra när det gäller okomprimerad data
vi SUGER när det kommer till komprimerad data, det gör ingen annan
vi har rättat till DE FLESTA problemen vi haft, men har forfarande fler problem än andra kontrolers
vi har COOLAST NAMN
om vi tycker att du sliter ut din disk FÖR SNABBT bromsar vi in den till total oanvändbarhet
vi har nu TOGGLE NAND som är bra skit, och gör LTT till en så värdelös funktion att inte ens vi begriper varför vi har den

Det går inte så bra för SandForce just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, fast namnet är ju ballt... SANDFORCE liksom... Det låter nästan som en militär manöver. "Operation SandForce!!"

Nej men allvarligt... jag begriper det inte heller... deras salespitch blir väl typ:

Vi är LIKA SNABBA som alla andra när det gäller okomprimerad data
vi SUGER när det kommer till komprimerad data, det gör ingen annan
vi har rättat till DE FLESTA problemen vi haft, men har forfarande fler problem än andra kontrolers
vi har COOLAST NAMN
om vi tycker att du sliter ut din disk FÖR SNABBT bromsar vi in den till total oanvändbarhet
vi har nu TOGGLE NAND som är bra skit, och gör LTT till en så värdelös funktion att inte ens vi begriper varför vi har den

Det går inte så bra för SandForce just nu.

Nuff said. +1

Permalänk

Min Corsair Force 3 ger mig blåskärm och tvingar datorn att vila runt en kvart en gång i månaden eller så. Datorn tappar bort den helt och hållet, men den dyker upp igen om den får vila ett tag. Nästa SSD får bli något annat än någon med SF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Min Corsair Force 3 ger mig blåskärm och tvingar datorn att vila runt en kvart en gång i månaden eller så. Datorn tappar bort den helt och hållet, men den dyker upp igen om den får vila ett tag. Nästa SSD får bli något annat än någon med SF.

Får samma fel på min. Men det räcker med en cold boot så hittar den den på direkten. Händer en gång i veckan nu ungefär. Blir nog en intel härnäst :]

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Min Corsair Force 3 ger mig blåskärm och tvingar datorn att vila runt en kvart en gång i månaden eller så. Datorn tappar bort den helt och hållet, men den dyker upp igen om den får vila ett tag. Nästa SSD får bli något annat än någon med SF.

Blåskärmar med Force 3 diskar är väldigt irriterande men lätt avhjälpt. Felet ligger i att Firmwaren för Sandforce kretsarna är tattig vid leverans.

Du kan flasha denna firmwaren ganska enkelt och det avhjälper blåskärmarna.

Först skall du in i BIOS och ställa disken i AHCI läge (varierar från modell till modell, men om du googlar ditt moderkort + AHCI så borde du hitta hjälp), sen läser du denna tråden http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=85660 och gör ändringarna som står i första posten. Tror du måste starta om datorn efter detta.

Sen uppdaterar du disken enligt denna tråden http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=107769

OBS! Denna flashningen skall inte orsaka nån dataförlust, men gör backups för säkerhets skull!

Lycka till!

Visa signatur

There's you, and there's Lionel Richie.