Permalänk

Minnen och volt...

... Oj, nu kommer jag väl få en n00b-stämpel som sent går ur.
Jo. Minnen. RAM-minnen för att vara noga. Jag har kört det här systemet i ett drygt år nu, och först nu när jag slentrianfunderar på att biffa upp RAM-minnet (4 Gb -> 8/12) lade jag märke till en sak: På modulerna står det 1.65V. I BIOS står det att minnena körs i 1.500V. Så att... är det bra? (Timingen var också inställt till något annat än vad som står angivet - nu justerat och ska i skrivande stund testas med lite Witcher 2.) Hittills verkar det ha fungerat - jag har inte fått några mystiska blåskärmar sedan jag uppdaterade grafikdrivrutinerna senast, och inga andra egenheter jag skulle skylla på minnena för. Inga egenheter alls, faktiskt - de enda problem jag har haft har antingen varit grafikdrivrutinerna, ASUS uppfattning om hur EAX ska fungera (GX ska vara AV när man spelar X3), eller söndermoddade spel.

Men minnen + voltmärkning. Hur hänger det egentligen ihop? Är det 'upp till', 'på'/'idealiskt', eller 'minst' angivet värde?

Tacksam för viss utförlighet - min CPU-kylare inkräktar såpass på det fysiska utrymmet för RAM-moduler att jag inte med enkelhet kan använda samma minnestyp (Corsair Dominator 2x2GHz, 8-8-8-24 (C8), DDR3 1600 MHz, 1,65V). Det är å andra sidan bara en 120mm fläkt som stör, som ju faktiskt går att flytta till andra sidan av flänsmonstret, eller kanske t.o.m. bytas ut mot en mindre. Jag kikar lite på moduler med lägre profil, som Corsairs Vengeance eller XMS3. Det måste förstås inte vara Corsair, för min del. Jag har förstått att man inte ska blanda minnen hejvilt, men om alla siffrorna stämmer överens är det väl något man kan förlåta...?

Permalänk
Medlem

Det är vad minnet är testat för, används mindre är det bara bra, så länge minnet funkar som det skall. Mer volt underlättar överklockning, dock ger överklockning av minne väldigt lite i spel och dylikt.

Du kan köpa "low profile"-minnen om fläkten tar i minnet, de funkar lika bra och blir inte överhettade även om de till synes har sämre kylning.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Woohoo! Då sammanställer jag min beställning och ångar på!

Permalänk

Eh... Någonting verkar ha skitit sig, REJÄLT. Med de nya minnena (2x4 Gb) startar inte datorn - når inte BIOS. Med bara dessa minnen startar inte datorn heller. Med de gamla är det inga problem alls. Vad har jag råkat ut för nu...?

[Uppdatering]
... Men fan. Kör memtest nu, inte mindre än 35 fel har rapporterats, och jag har inte ens kommit halvvägs igenom ett svep... Felen hittas över hela minnesspannet; dvs. även de gamla minnena krånglar, men den nya stickan som fungerar krånglar mest. (Den andra vill inte, BASTA.) Jag försökte faktiskt ta mig till butiken jag köpte minnena hos, men de har semesterstängt ett par veckor nu. *GNYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY*

VÄLDIGT TACKSAM för goda råd...

[Uppdatering 2]
Men... men... Alltså, nu får jag spel på riktigt. På inrådan från ett annat forum kör jag enbart de nya minnena (4+4 istf 2+2+4+4), och då startar datorn utan problem. När jag sedan kör Memtest (memtest86+ v4.20, tack vare Ubuntu) har den efter 47% genomgångna tester inte hittat ett enda fel. Det lär väl ta ett tag till, förstås, men: VAFAAAAAAAAAAANNN!!??!??!?

Efter memtest...