Permalänk
Medlem

Tele2 8 mbt vs 15 mbt trådlöst

Hej!
Det ringde en försäljare från tele2 och ville att vi skulle uppdatera vårt 8 mbt fast till ett 15 mbt trådlöst. eftersom trådlöst inte är så pålitligt när det gäller spel (egna erfarenheter) så frågade jag ifall det skulle gå bättre med det nya trådlösa, och han sa JA.

Vi har haft ganska mycket problem med det vi har nu, att det kopplar ner osv. även att det ofta börjar lagga om syrran sitter en våning under och kollar på youtube (trådlöst).

Jag är inte den bästa på detta område men det känns som att fast är snabbare och mer pålitligt även om det trådlösa kanske har högre hastighet.
Så frågan är ifall det trådlösa 15 mbt kommer funka bättre än de 8 mbt fasta jag har nu när det gäller spel. Alltså vilket får jag bäst/snabbare uppkoppling på?

Uppskattar verkligen svar snabbt (:

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som att du pratar om två olika saker. Det trådlösa som Tele2 vill sälja till dig låter som någon form av bredband via 3G. Det du pratar om din syrra låter som trådlöst WiFi.

Allt som är trådlöst riskerar påverkas av störningar från olika saker. Andra trådlösa enheter som finns runt dig, vissa typer av apparater som tex mikrovågsugnar osv. Vill du ha en stabil uppkoppling, vilket jag tycker är det som gäller, så är trådad uppkoppling alltid bättre. Även om någon undersökning skulle kunna påvisa lägre ping eller högre fart i trådlöst så kan hastighet och ping variera beroende på yttre faktorer och det vill man inte när man spelar.
Så behåll din nuvarande uppkoppling och hoppa inte på detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.

Ojj glömde skriva det innan, det är inbyggt wifi i modemet som syrran sitter på.

det var morsan som snackade med honom och nu fick vi en räkning på 1600 kr för fast telefoni+internet
känns som att det är ganska mycket, vi ringer knappt aldrig tror det var 99 kr för tre månader som vi hade ringt för på hemtelefonen. och inte heller har vi särskilt hög uppkoppling.

Bor lite åt *** så max hastighet som går här ute atm är 24 från telia eller 32 nått om man bor lite närmre stationen. men vad betalar ni i månaden,om ni nu har fast telefon+själva internet?

Permalänk

Om du spelar ska du gå på det fasta du får ur väggen/teleuttaget.

Permalänk
Medlem

yes, var nästan säker på det. de försöker ju alltid lura på sina kunder massa skit och jag märkte även att han inte hade full koll (:

tack för svar, nu är jag iallfall 99% säker(:

Permalänk
Medlem

Be om att få testa på 3G modemet innan ni binder upp er!
Det är väldigt olikt vart man bor i landet och tom i mindre kommuner så i vissa fall kan det prestera som skit, tappa signalen.

Sen är telefonförsäljare just telefonförsäljare dom skulle kunna säga att 52kbit visst är bättre än 100mbit...

Permalänk
Medlem

haha precis, iof så fick man 2 veckor där man fick testa, men tror ej att det ens är lönt att testa? bara massa strul med ny utrustning osv..

Permalänk

Jobbar själv på Tele2´s BB support, det du beskriver tycker jag ni ska ringa in till oss så kan vi göra en felanmälan på detta. Vi kan även ställa om så att du får bättre ping men då kan förbindelsen bli lite hoppande ibland.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Vi har ringt in och felanmält säkert 20 gånger det senaste året. för inte så länge sen så kopplades nätet ner sig hela tiden och det gick inte att använda överhuvudtaget. Men då tror jag att ni gjorde nån uppgradering av utrustning eller nått. Men annars funkar det Ok, blir lite vredesutbrott ibland när det laggar och kopplar ner men men men..

Sen är 8 mbt riktigt slött, illa att det ens finns 2012.

Sen undrar jag också en annan sak som inte har riktigt med ämnet att göra. men där jag bor är det ungefär 2000 invånare och vi kan ha max 24 mbt. och sedan 2011 så håller telia ( eller vilka det nu är ) på att lägga fiberkabel till alla småorter runt omkring, även fast det bara bor 60 pers på vissa ställen. men vi här jag bor får vi ingen fiberkabel.

En anledning är la att de andra småorterna inte hade nån fast lina alls innan, utan bara trådlöst 3g. Men tycker ändå att det är konstigt att de inte vill bygga nått här. Borde de inte tjäna mer på att bygga fiber till 2000 invånare än till 60? ( massa företag och annat finns även här vilket inte finns hos de andra byarna.

Permalänk
Medlem

haha Detta var konstigt. Varför dör internet varje gång nån svarar i hemtelefonen helt plötsligt? detta har inte hänt på två år men efter vi sa att vi inte var säkra på det nya abonemanget så har internet börjat bryta varje gång någon i huset svarar på hem telen....? vad är fel?

Permalänk
Medlem

"..så frågade jag ifall det skulle gå bättre med det nya trådlösa, och han sa JA."

Vem fan litar på en säljare idag? Speciellt en via telefon..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bryts bredbandet när du lyfter i telefonen är din jackslinga troligtvis felkopplad och med sannolikhet orsaken till dina bekymmer. jackförlängningskit/ej kopplat mot 1a jack/paralellkopplad jackslinga = Hög dämpning = Mycket Cv-fel = oftast mycker retrains (du tappar anslutningen) samt sämre hastighet, eventuellt packet loss.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra