Permalänk
Medlem

Arbetsdator 2012

Blir denna uppsättning x 2, dels på jobb som ren arbetsdator men även hemma. Det mest intensiva jag (sällan) kommer syssla med blir lite bild och videoredigering. I övrigt är det mest "vanligt" datoranvändande. Ytterst sällan något krävande spel hinns med. Dessutom är planen att den ska vara tyst och se acceptabel ut. Inser att man betalar lite mer för mini-itx och att chassit inte direkt är mini-itx men jag anser att den kompromissen är ok. Börjar med standardfläktarna i chassit och byter dessa om jag inte är nöjd med ljudnivån.

Status:
120710 - Beställning lagd hos Inet
120713 - Datorn anlände från Inet, snabbt med tanke på hur mycket som var restat vid beställning.

Tog ca 1½ timme att bygga och läsa på om den. Första intrycket är att uppsättning var tystare än väntat samt att jag saknar en Y-kabel till fläktarna. Medföljde en till de två cpufläktarna men skulle behövt en till det två chassifläktarna. Löste det genom att bara använda den stora cpufläkten vilket verkar vara mer än tillräckligt.

Lägger upp lite bilder framöver. Kör cpufläkten med största motståndet. Verkar extremt stabil. Enda "problemet" hittills har varit att win7 64bitar inte hade stöd för nätverkskortet så detta fick dras ner från Asus innan jag kom ut på nätet.

Chassi - Mini-ITX
BitFenix Prodigy (Vit)

Moderkort - Mini-ITX - Socket 1155 Intel Z77 DDR3
Asus P8Z77-I Deluxe

CPU
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz

CPU-kylare
Noctua NH-D14

Internminne
Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL10 2x8GB

SSD
Samsung 830 Series MZ-7PC256 256GB

Nätaggregat
Cooler Master Silent Pro M 500W - 80+ Brons - Modulärt

Arbetsdator 2012

Permalänk
Medlem

120718 - Uppdatering
Har nu kört datorn en vecka ungefär och är extremt nöjd med moderkortet. Körde Asus egna Tuningprogram och just nu kör den helt perfekt i 4,45 GHz från original 3,5GHz. Det var en större ökning än vad jag hade väntat mig. I win7 indexet får den 7,8 på ram och cpu (max är 7,9) och på disk får den 7,9. 6,6 på grafikdelarna. Har kört 4-5 andra prestandatestsviter och är lika glad varje gång resultatet kommer. Bootar datorn på ca 12-13 sekunder vilket i praktiken är galet snabbt.

Dock, den låter mer än vad jag först upplevde det som och vad jag hade väntat mig. Jag trodde det var originalchassifläktarna men det visar sig vara 140mm cpufläkten (kör endast en cpufläkt). Det gjorde mig lite besviken då denna är tämligen påkostad och får bra i tester. Jag stängde av denna fläkten helt och köra 100% belastning på cpun (i 4,45Ghz alltså). Det maxade tempteraturen på 67 grader från ca 60 med fläkt. Hur bra som helst så behovet av den fläkten är tämligen litet.