Permalänk

jädra osis - D5100 i golvet

Min nyfikne son drog ned kameran med objektiv i ett betonggolv från ca 1m höjd så slutarenmekaniken verkar ha fått sig en känga för ridån har hakat upp och man ser bara kanske 10% av hela bilden. Det blev en dyr läxa för pappa det... efter bara drygt ett halvår.

Är inte så sugen på att vänta veckovis på reparationer? någon som har koll på

1. hur lång tid det tar att lämna in hos nikon?
2. vad det kan kosta?

I övrgt så har höljet klarat sig bra, uppenbarligen myket hållfast plast i kamerahuset! Skärmen klarade sig också utmärkt.

Trots allt mig eget fel... alternativet är att köpa en ny. Objektivet verkar ha klarat sig, svårt att uvärdera när kameran är paj.

Någon risk att linserna rubbats i objektivet?

Permalänk
Avstängd

Du får räkna med minst nån vecka för att de ska fixa den åt dig, kan till och med ersätta till en ny kamera om det skulle vara mer värt för de. Finns en stor risk att objektivet har tagit en rejäl smäll som kan orsaka fel hos linserna. Reparation kan kosta 1500kr om du har hemförsäkring annars så kan det gå upp mot 5k att fixas.

Permalänk

Hmm och trolig väntetid? Någon som har erfarenhet av nikon service? Tar det veckor så är det nästan så jag hellre tar smällen och köper en ny... hade ju tänkt fota en hel del kommande vecka dessutom. Fast det känns ju onekligen lite surt.

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Hmm och trolig väntetid? Någon som har erfarenhet av nikon service? Tar det veckor så är det nästan så jag hellre tar smällen och köper en ny... hade ju tänkt fota en hel del kommande vecka dessutom. Fast det känns ju onekligen lite surt.

När jag skulle köpa system kamera så mejlade jag nikon helt ovetande och frågade vad dom rekommenderade osv osv jag skickade mejlet 3gånger nu har det gått 2 år men jag har än inte fått svar bara att vänta

Mvh: Eric
Ps: Köpte istället en Olympus E3

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hmm och trolig väntetid? Någon som har erfarenhet av nikon service? Tar det veckor så är det nästan så jag hellre tar smällen och köper en ny... hade ju tänkt fota en hel del kommande vecka dessutom. Fast det känns ju onekligen lite surt.

Har du hemförsäkring? Isåfall ring dom nu! Förklara vad som hänt. Så löser det sig. Ju längre du väntar........

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Undras om det är någon chans att man kan fixa den själv.. verkar som slutaren åkt på snisk och hängt sig ungefär som en persienn som åker snett... kanske behöver den en "motkänga"....får nog operera lite och se vad som händer... alltid lär man sig något vid obduktionen om inte annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Har du hemförsäkring? Isåfall ring dom nu! Förklara vad som hänt. Så löser det sig. Ju längre du väntar........

Om man har Allrisk dvs. Inte alla som har det då det är ett tillägg till hemförsäkringen.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk

jovisst har jag hemförsäkring... men tiden är också värdefull... försäkringsbolaget lär knappast reparera min kamera, om de inte betalar ut en skrotpremien så att jag köper en ny då... det vore ju enkelt om det gick snabbt, men jag misstänker att den måste in för inspektion först?

Någon som har erfarenhet om hur lång tid det tar?

Permalänk

jo jag har allrisk... fast den ekonomiska biten är en sak, den andra saken är hur långt tid det tar. Jag är inte så sugen på någon långbänk... några dagar MAX en vecka had jag hoppats på, annars lägger jag hellre på några tusenlappar och får en ny imorgon

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste något liknande en gång, och då fick vederbörande ett låne-ex under reparationstiden. Kommer tyvärr inte ihåg om det var märkesspecifikt (kan ha varit Canon) och/eller om man var tvungen att bevisa att man var yrkesfotograf. Men kanske värt att höra sig för, hos Nikon eller firman som sålde den kanske, vore ju bra reklam för dem om de ställde upp.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

jo jag har allrisk... fast den ekonomiska biten är en sak, den andra saken är hur långt tid det tar. Jag är inte så sugen på någon långbänk... några dagar MAX en vecka had jag hoppats på, annars lägger jag hellre på några tusenlappar och får en ny imorgon

Mitt försäkringsbolag är väldigt snabba, tog en vecka så fanns pengarna på kontot. Ärligt talat. det är bara dumt att inte blanda in försäkringsbolaget!
Du betalat varje månad till dom!! Går något sönder! Ring.

Blixten slog ner här hemma. Den tog med sig, Xbox, router, en bärbar, externt tv-kort. Jag ringde, en vecka senare plinga det till på kontot. Självrisken drog av på summan!

Jag hade en vattenskada! Jag ringde! En vecka senare plingade till på kontot!

Min son satte sig på mina glasögon! Jag ringde! En vecka senare pengar på kontot!

det kan hända att försäkringsbolaget vill att du skickar in kameran till dom, så att dom kan kolla den (hände mig med den bärbara) men då bara slår du till den 3-4 gånger till. för att vara säker på att den inte går att laga. Sen får du pengar till en ny.

Klart man ska utnyttja sitt försäkringsbolag, du betalar ju varje månad!! Under alla dom åren jag har betalt, är det ingenting för vad dom har behövt ersätta mig!

Som jag skrev innan! Ring dom nu!!
Och pallar du inte vänta en vecka och gillar att kasta bort pengar. Dra o köp en ny imorgon, och kasta den gamla/den som är sönder i papperskorgen!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hmm och trolig väntetid? Någon som har erfarenhet av nikon service? Tar det veckor så är det nästan så jag hellre tar smällen och köper en ny... hade ju tänkt fota en hel del kommande vecka dessutom. Fast det känns ju onekligen lite surt.

Jag lämnade in min D90 på två garantireparationer hos Nikon i Stockholm under vintern 2010, tog fram reparationsföljesedlarna nu och kollade datumen.
Ena gången var det slutarenheten och lite annat som byttes, vilket gick på sex dagar. Andra gången byttes mattskivan, det gick på en vecka.
Var ju dock två år sedan och inte i semestertider.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Mitt försäkringsbolag är väldigt snabba, tog en vecka så fanns pengarna på kontot. Ärligt talat. det är bara dumt att inte blanda in försäkringsbolaget!
Du betalat varje månad till dom!! Går något sönder! Ring.

Sant! Men var du tvungen att lämna in kameran först? eller räckte det med ringa och säga att den var paj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

det kan hända att försäkringsbolaget vill att du skickar in kameran till dom, så att dom kan kolla den (hände mig med den bärbara) men då bara slår du till den 3-4 gånger till. för att vara säker på att den inte går att laga. Sen får du pengar till en ny.

Det där är dock försäkringsbedrägeri så det kanske inte bör rekommenderas..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Det där är dock försäkringsbedrägeri så det kanske inte bör rekommenderas..

Definitivt inte.

Får fundera över kvällen, men det LUTAR åt att jag gör såhär

1. Jag köper en ny kamera snarast, just eftersom det är semester och jag hade givetvis tänkt fota järnet nästa vecka.

2. Jag ringer försäkringsbolaget imorgon och anmäler samt skickar inte den för rep, så får det ta den tid det tar.

Sen har jag alltså två kameror, då kan jag ju försöka sälja den ena komplett med objektiv. Jag bör rimligen få mer än än självrisken iallafall, så jag går plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Definitivt inte.

Får fundera över kvällen, men det LUTAR åt att jag gör såhär

1. Jag köper en ny kamera snarast, just eftersom det är semester och jag hade givetvis tänkt fota järnet nästa vecka.

2. Jag ringer försäkringsbolaget imorgon och anmäler samt skickar inte den för rep, så får det ta den tid det tar.

Sen har jag alltså två kameror, då kan jag ju försöka sälja den ena komplett med objektiv. Jag bör rimligen få mer än än självrisken iallafall, så jag går plus.

Syftade på del två i den kommentar jag citerade. Att förvärra skadan för att "slippa" reparation är försäkringsbedrägeri.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Ring till Lasses Kameraserivce! De är dem man vill ska stå för reparationen, snabba som tusan och trevliga.
De är såklart auktoriserade utav Nikon.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Medlem

Nu har det väl kommit fram en "lösning", men... Det kan ta sin lilla tid att få en kamera fixad, beroende på hur mycket Nikon har att göra. Jag skickade in min till Nikon på garanti för att mappa bort en het pixel, en operation som tar några minuter att fixa. Jag var utan kameran i över 3 veckor.

Skrivet av AndiOne:

Ring till Lasses Kameraserivce! De är dem man vill ska stå för reparationen, snabba som tusan och trevliga.
De är såklart auktoriserade utav Nikon.

Precis det jag tänkte skriva. Jag har inte själv skickat dit (visste inte om dem när jag skulle skicka kameran enl. ovan) men den allmänna uppfattningen verkar vara att de är både bättre, snabbare och trevligare än Nikon.

Permalänk

Kollade Lasses hemsida - nuvarande ledtid ca 7 dagar, även om det iofs är "rimligt" generellt set så kom det kom rätt olägligt eftersom jag hade planerat en hel del foto.

Även om det känns surt så har jag bestämt för mig för att försöka köpa en ny kamera imorgon annar spricker mina fotoplaner. Antingen en ny D5100 som jag är rätt nöjd med, eller passa på att uppgradera till en D7000. Lutar åt det senare eftersom jag på dessa 6 månaders fotande har börjat sakna främst de U1 och U2 knapparna om D7000 har. På så sätt så kanske det kommer något gott av denna olycka.

Sen repar jag den gamla och så får jag se om jag ska ha en som reserv, eller sälja den. Även objektivet VERKAR ha fått sig en känga för autofokusmotorn beter sig lite underligt märker jag. Jag själv är inte så förtjust i begagnat men nog måste man väl för en D5100 och ett 18-105VR (som alltså också måste repas) får åtminstone mer än självrisken på 1500 ?

Låt oss säga att nypris idag är 6500 kr... så kanske man kan få 50% av det? JAg är ju inte så förtjust i beg försäljning själv men 50% är väl möjligen vad jag själv skulle ge för en beg kamera. Får jag inget för den får jag väl ha den som extra kamera, skulle inte förvåna mig om nyfikna fingrar som rycker i allting längs bordskanten får tag i den fler gånger. Nyfikenheten ska man ju inte hacka ned på, det är bara jag som är så dum... stod och monterade ned studioblixtarna efter lite bilder när jag hör hur det dunsar i rummet bredvid då jag hade lämnat kameran för nära bordskanten.

Permalänk

mirakel

Igår kväll hade jag en teori om att ridån rent mekaniskt "hängt" sig... jag gav dem ett par smällar samt smattrade runt lite i serieläge på max slutartid för att om möjligt skaka loss den.... verkad inte hjälpa...

men imorse när jag testade kameran så fungerade allting! ridån fungerar... allt som var, var en liten plast?/skräp bit som syntes i sökaren men inte på bilderna... jag tog bort objektivet och blåste rent med bälg... nu VERKAR allt fungera igen!!

så jag avvaktar någon dag... möjligt att den trots allt överlevde och bara behövde sig ett par kängor och en natts vila

med tanken på skräpet är det dock sannolikt någon liten kant av någonting som faktiskt pajat... men så länge det inter påverkar bilderna så...

Permalänk

objektivet VERKAR också fungera. AF problemet igår hade troligen med kamera att göra trots allt..

rätt imponerade... utvändigt är det inte en skråma någonstans. Det var ändå betonggolv visserligen med en korkmatta men ändå.

Permalänk
Medlem

Min D300 gick i backen rejält sommaren 2010.
Jag var mingelfotograf på en storfest i hyrd lokal & hade då blixten (SB-900) på också.

Jag stod & fotade rökande folk på en betongtrapp på lokalens baksida när en ståldörr flög upp
bakom mig & slog kameran ur handen på mig så att den flög i asfalten nedanför trappen.
Ett fall på ett par meter på asfalt, så jag trodde givetvis att det var kört .. men det var det inte.

Blixten lossnade från huset & gummit intill batteriluckan skavdes av lite, men det är också allt.
Jag har säkert 10000 exponeringar sen dess & kameran går som tåget. Tuffa prylar.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Min D300 gick i backen rejält sommaren 2010.
Jag var mingelfotograf på en storfest i hyrd lokal & hade då blixten (SB-900) på också.

Jag stod & fotade rökande folk på en betongtrapp på lokalens baksida när en ståldörr flög upp
bakom mig & slog kameran ur handen på mig så att den flög i asfalten nedanför trappen.
Ett fall på ett par meter på asfalt, så jag trodde givetvis att det var kört .. men det var det inte.

Blixten lossnade från huset & gummit intill batteriluckan skavdes av lite, men det är också allt.
Jag har säkert 10000 exponeringar sen dess & kameran går som tåget. Tuffa prylar.

Hej!
Måste bara fråga har Nikon gjort några _vatten_ täta kameror alltså som tål mer än fukt som man kan exempel bada med

Mvh: Eric
( system-kamera )

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Hej!
Måste bara fråga har Nikon gjort några _vatten_ täta kameror alltså som tål mer än fukt som man kan exempel bada med

Mvh: Eric
( system-kamera )

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/mo...

Ska du ha en DIGITAL systemkamera som är vattentät får du köpa ett UV-hus, vilket kostar minst lika mycket som kameran, ofta mer (beroende på kamera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

objektivet VERKAR också fungera. AF problemet igår hade troligen med kamera att göra trots allt..

rätt imponerade... utvändigt är det inte en skråma någonstans. Det var ändå betonggolv visserligen med en korkmatta men ändå.

jag vet inte hur mycket du värderar din kamera, men personligen skulle jag inte vela att den lägger av vid något speciellt tillfälle i framtiden för att jag inte kollat så att allt verkligen är okey efter en sån smäll.

Permalänk

Just för tillfället värderar jag tillgången till en systemkamera högre än det materiella värdet på kameran. Därav problemet med att skicka iväg den flera veckor. Så inte helt fel att ha en reservkamera heller, så jag har idag faktiskt uppgraderat till en D7000. Det hade jag iofs funderat på innan, detta blev mest en "trigger". Min D5100 kommer ANTINGEN finnas kvar som backupkamera, eller ev säljas. Dock har jag ingen brådska, huvudsaket är att jag har en kamera som fungerar. Men det innebär att det inte heller är något problem om det tar 3 veckor att repa min D5100 om det nu behövs.

Det som D7000 har, som inte D5100 har är ungefär vad jag saknat. När jag köpte min D5100 så bedömde jag dock dess extra finesser som onödiga. Men jag ha nu omvärderat det hela, Avsaknaden av snabblägen som U1 och U2 är exakt vad som begränsar fotograferingen när man måste in och pilla i menyer mellan bilderna. Jag störde mig rätt stenhårt på det för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem

Grattis, kul med en ny kamera!! Min D60 verkar tyvärr inte gå att få död på...endast kitobjektivet har gått hädan trots diverse fall och allmän vårdslös hantering.

Kan tillägga att den enda gången jag skickat en kamera till Nikon tog det nästan 2 månader att få tillbaka den..det var iofs en kompaktkamera och ett garantiärende, men iaf.

Visa signatur
Permalänk

Tackar.

Bortsett ifrån att jag får käka nudlar ett tag nu så är jag extremt nöjd med kameran.Testade lite idag och rent spontant känns den extremt rapp jämfört med D5100, ligger också bättre i handen trots att den är tyngre. Speciellt när man tar serietagningar med AF tracking känns det som en helt annan klass jämfört med D5100.

Men det jag uppskattar mest är att man kan koncentrera sig mer på motiven än på hur snabbt man måste bläddra i menyer. Det gör att risken att missa en bild pga att man måste bläddra i menyer blir betydligt mindre.

Annars en notering är att D7000 matrisläget verkar exponera lite högre än D5100 av någon anledning. Lutar år att exponerings och blixt kompensationer jag har trimmat in för D5100 nu måste anpassas och justeras för denna.

Permalänk

Räkna med 3-4v rep tid nu, semestertider på nikon och lasses. Lämna in grejer så är års är = väntetid.

Visa signatur

//Lorryquai